Mei 22, 2012, 22:40:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Nieuw in de vraagbaak: Vegetarisch eten op feestjes en bedrijfsuitjes.
   
Koken Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca - Hartige tompoes van asperges, paddestoelen en hazelnoot
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  



Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 'Pindakaas kan astma bevorderen'  (gelezen 3589 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.390



« Gepost op: Juli 15, 2008, 22:57:50 »

http://www.nu.nl/news/1658290/151/%27Pindakaas_kan_astma_bevorderen%27.html

'Pindakaas kan astma bevorderen'
Uitgegeven: 15 juli 2008 15:56
Laatst gewijzigd: 15 juli 2008 16:22


UTRECHT - Kinderen van vrouwen die tijdens hun zwangerschap dagelijks noten of producten van noten als pindakaas eten, hebben een tot meer dan 50 procent grotere kans op astma dan kinderen wier moeder zich in de negen maanden voor hun geboorte zelden of nooit daaraan te goed deed.
 
Dat blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers onder leiding van epidemiologe Saskia Willers. Willers werkt bij het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS) aan de Universiteit Utrecht.
De studie wordt deze week gepubliceerd in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift.

Ontraden
Willers vindt het nog te vroeg zwangere vrouwen noten en producten van noten als pindakaas te ontraden. Daarvoor is meer onderzoek nodig.

Bovendien bevatten noten en levensmiddelen als pindakaas vitamines en onverzadigde vetten die ook voor foetussen onontbeerlijk zijn.

Gebruik
Bij de studie waren bijna 4000 zwangere vrouwen betrokken. Zij vulden een lijst met vragen over hun dagelijks gebruik van groenten, vers fruit, vis, eieren, melk, melkproducten, noten en notenproducten in de daaraan voorafgaande maand in.

Het voedselpatroon van hun kinderen werd onderzocht, als die twee waren. Ook registreerden de onderzoekers de symptomen van astma en allergieën in de eerste acht levensjaren van hun kinderen.

De onderzoekers kregen zo de beschikking over gegevens van 2832 kinderen en hun moeder. Zij konden alleen een verband leggen tussen het eten van noten en producten van noten in de zwangerschap en astmaverschijnselen bij de kinderen.

Fruit
De onderzoekers zagen een licht positief effect als de zwangere moeder dagelijks vers fruit eet. Hun kinderen hebben dan minder last van een piepende ademhaling.

De onderzoekers sluiten echter niet uit dat dat komt door bijvoorbeeld het slikken van vitamines tijdens de zwangerschap.

Gelogd
Hausfrau
Gevorderde forumgebruiker
****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 754



« Antwoord #1 Gepost op: Juli 16, 2008, 08:18:53 »

Maw ze weten eigenlijk nog niets.
Gelogd

Hoor wie klopt daar kinders???
~*~Gwennepen~*~
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 4.168



« Antwoord #2 Gepost op: Juli 16, 2008, 08:53:54 »

Pinda's zijn peulvruchten.
Gelogd

mollig, kippig en kattig
Eelco
Administrator
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 7.967



eelcoherder
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 16, 2008, 16:27:24 »

Pinda's zijn peulvruchten.
Yep!
Gelogd

This is between me and the vegetable.
Sedna
Bekende op het forum
**
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 93



« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 27, 2011, 10:20:12 »

Wat een onzin. Vindt ik tenminste. Ik ben verzot van pindakaas en ik heb twee gezonde jongens op de wereld gezet.

Waar ik trouwens ook achter kwam is dat pindakaas officeel gemaakt is als vleesvervanger.
Gelogd

Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.
MaartenP
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 124


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 27, 2011, 16:59:51 »

Ik Engeland staat op zakjes noten dat zwangere vrouwen er niet teveel van mogen eten, want daar kan je alergische kinderen van krijgen.

Maar in Engeland staat overal 500 waarshuwingen op waar geen mens zich aan houdt Smiley
Gelogd
Fynnya
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Berichten: 416


« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 28, 2011, 10:52:03 »

Wat een onzin. Vindt ik tenminste. Ik ben verzot van pindakaas en ik heb twee gezonde jongens op de wereld gezet.
Er staat toch ook niet dat je door het eten van pindakaas 100% kans hebt op een kind met astma?  Roll Eyes
De kans op astma bij kinderen is normaal iets van 5% ofzo, dus ook bij een moeder die veel pindakaas eet is er nog steeds een heel grote kans dat je kinderen geen astma krijgen. Dus als je veel pindakaas at en jouw kinderen geen astma kregen, is dat toch geen enkele aanleiding om te denken dat dit onderzoek niet klopt?  Roll Eyes
 
Gelogd
Sedna
Bekende op het forum
**
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 93



« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 28, 2011, 12:07:55 »

5 % waar praten we over. Het kost nog geld ook zo'n onderzoek weer een hoop bang makkerij via de media.
Gelogd

Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.
Fynnya
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Berichten: 416


« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 28, 2011, 12:24:30 »

5 % waar praten we over. Het kost nog geld ook zo'n onderzoek weer een hoop bang makkerij via de media.
Hoezo waar praten we over? 5% van de kinderen is nog steeds een héleboel kinderen.
En astma is ontzettend vervelend om te hebben, dus elke procent die we kunnen verminderen is de moeite waard.
Ik vind het dat geld zeker waard als het kan helpen zorgen dat er minder kinderen zijn die hoeven te lijden onder astma.
Gelogd
fem fatale
Forumkenner 2010
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 7.595


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 28, 2011, 12:50:55 »

En voor niet iedere aanstaande moeder is die kans 5%, in mijn familie is hij eerder 50%, als je dan iets kunt doen om die kans niet 75% te maken is dat fijn.
Gelogd

Supercalifragilisticexpialidocious!
Fynnya
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Berichten: 416


« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 28, 2011, 12:58:17 »

En voor niet iedere aanstaande moeder is die kans 5%, in mijn familie is hij eerder 50%, als je dan iets kunt doen om die kans niet 75% te maken is dat fijn.
Hoewel het natuurlijk de vraag is of als je al een verhoogde kans hebt, die kans nog steeds zo sterk verhoogd wordt door het eten van bepaalde dingen.
Gelogd
greet
Super-forummer
*****
Offline Offline

Berichten: 3.161



« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 28, 2011, 13:02:38 »

Je zou zelfs verwachten dat de kans bij mensen die al meer kans hebben op voorhand nog groter is na het eten van grote hoeveelheden pindakaas/noten.
Gelogd
Hausfrau
Gevorderde forumgebruiker
****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 754



« Antwoord #12 Gepost op: December 07, 2011, 22:33:56 »

Een belangrijker vraag is: wie kan op zo'n vraag een zinvol antwoord geven?
Gelogd

Hoor wie klopt daar kinders???
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  



Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Pagina opgebouwd in 0.095 seconden met 23 queries.

Google bezocht deze pagina voor de laatste keer op Gisteren om 13:13:06