He, wat is Berlijn toch een leuke stad, en wat kun je er fijn eten.
Onze tips van de laatste keer:
Genazvale, een Georgisch restaurant in een zijstraat van de Kantstrasse. We begrepen niet wat er gebeurde, ik bestelde gemengde voorgerechtjes (aubergines met walnotenvulling, walnoot-spinaziepuree, zachte kaas en een nogal lompe bos kruiden en lente-ui) en rare soep (zout en melkig, met een soort grove ravioli erin). Met het idee de soep eerst te eten en daarna de voorgerechtjes en daar dan khachapuri bij. L had een salade en een klein hoofdgerecht. En toen ried de serveerster ons ook nog een stukje huisgemaakte taart aan, wat ik toch lastig te weigeren vind. En toen ontploften we zo'n beetje. Maar het was wel erg lekker (al was de khachapuri wel erg vettig). Borjomi, zout mineraalwater, erbij.
April: Zo'n van-alles-wat-kaart (flammkuchen, pasta, enchilada's, salades, en onvegaë Duitsheden) maar wel erg goed, mijn flammkuchen met twee kleuren asperges was echt geweldig lekker. Mooie zaak en aardig personeel.
Matrëshka, (Boxhagener Str. 60, 10245, vlak bij Ostkreuz (dus een beetje uit richting van veel)): een fris (bijna scandinavisch) uitziend Russisch restaurant. De serveerster was in haar eentje en dat was eigenlijk te druk, maar ze bleef rustig, efficiënt en heel vriendelijk en daardoor werd het niet vervelend. We deelden vooraf een gemengd bord voorgerechtjes met onder andere Georgische aubergines (zo heb ik ze in Georgië nooit gehad), zoute augurk en een Russisch (=gevuld) eitje. En blini's zonder vegavulling en smetana. Daarna had ik de aardappelschnitzel, van aardappelpuree, gevuld met een paddestoelmengsel. Erbij kwam zurige champignonroomsaus en sla. Toe nog blini met gecondenseerde melk en thee uit zo'n Russisch treinglas. O, en ik dronk er berkensap bij. Dat heb ik wel eens sterker gehad, en het is niet het lekkerste wat ik ken, maar ik vind het zo leuk, berkensap. En het was rete-goedkoop, 37 euro.
En dan nog taart bij de
Kuchenladen (in de Kantstrasse) en de KaDeWe (het enige met een goede prijs-kwaliteit-hoeveelheidverhouding daar boven). O, en ontbijten bij
Ottenthal of bij
Bleibtreu.