Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #880 Gepost op: 03 december 2015, 13:43:01 »
Help! Nelisje heeft sinds een poosje flink last van vlooien. Ze bijt zich bovenop de staart kaal en is zichzelf de godganse dag aan het aflebberen. Ze is een binnenkat, maar heeft ze waarschijnlijk gekregen via het geregeld hier op bezoek komende buurkatertje, die ook van die kale plekken heeft.

Ik heb haar nu 2 keer behandeld met anti-vlooiendruppels van de Action, op 1 oktober en op 1 november. Er moet telkens een maand tussen de behandelingen zitten, maar die druppels lijken maar 2 weken te werken. Wie kan een beter merk aanraden? En kan ik nog iets anders doen? Haar wassen, bijvoorbeeld (ze is redelijk makkelijk, dus het lijkt me dat ze dat met hoogstens een beetje gespartel ondergaat)?

In de woonkamer ligt ze graag op een kussen. Nu heb ik deze tot nu toe niet durven weg te gooien, uit angst dat achtergebleven vlooien zich dan op de bank en op mij gaan storten. Is sprayen met anti-vlooienspray verstandig?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #881 Gepost op: 03 december 2015, 14:39:57 »
Stronghold.

Altijd stronghold.

Action en aldi-spullen schijnen nogal eens giftig te zijn. Stronghold is veilig en doodt vlooien in alle stadia, dus je hoeft ook niets giftigs te sprayen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #882 Gepost op: 03 december 2015, 14:41:25 »
Kale plekken kan trouwens ook duiden op vlooienallergie, en dan blijft dan blijft de jeuk aks de vlooien weg zijn, geloof ik.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.530
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #883 Gepost op: 03 december 2015, 14:47:17 »
Ik weet niet of vlooieneitjes hetzelfde werken als bv stofmijt?Kussen goed heet wassen of een nachtje in de vriezer en goed uitklopen, werkt goed bij stofmijt.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #884 Gepost op: 03 december 2015, 17:14:54 »
Heel heet, en goed stofzuigen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #885 Gepost op: 03 december 2015, 19:14:46 »
Dank :D.

Het kussen gooi is sowieso weg. Is al oud, geen eer meer aan te behalen. Stronghold zal ik proberen te krijgen bij de DA, hopelijk ben je niet verplicht eerst 50 euro voor een consult neer te leggen. En voor de zekerheid ga ik toch ook maar sprayen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #886 Gepost op: 03 december 2015, 20:59:48 »
Nee joh, stronghold verkoopt de assistente gewoon, is helemaal niet medisch ofzo. Kan gewoon zonder consult.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #887 Gepost op: 04 december 2015, 20:19:24 »
Ik heb ook goede ervaringen met vlooiendruppels van de dierenarts (Stronghold inderdaad); wel iets duurder maar heel effectief. De druppels die heel er goedkoop zijn zijn vaak al wat ouder en het schijnt dat ze minder goed werken omdat vlooien resistent kunnen worden tegen de werkzame stof (die dan dus niet meer werkt).

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #888 Gepost op: 29 januari 2016, 23:45:27 »
Ik zou heel graag weer een kat uit het asiel willen halen. M'n laatste kat is ongeveer 5 jaar geleden overleden. Onze allereerste kat hadden we 25 jaar geleden uit het asiel in Amsterdam gehaald. Hij was toen al 15 jaar en heeft helaas maar drie maanden bij ons mogen genieten van z'n oude dag. Daarna nog een lieverdje van 8 jaar uit het asiel gehaald en een tijdje later een kitten erbij gehaald. De allereerste kat was echt een lot uit de loterij en klampte zichzelf aan me vast, zodat ik 'm wel mee moest nemen. Nu ik weer aan het kijken ben in asiels en ik zie een kat, dan slaat steeds de twijfel toe. Afgelopen week een schat van een kat gezien, maar die heeft twee medische dingen, waardoor ik het niet aandurfde. Daarna zag ik een schattige zwerfkatje in het asiel, waar ik bijna al ja op wilde zeggen, maar na nachten van woelen en draaien, heb ik het toch afgezegd. Op de een of andere manier zie ik teveel beren op de weg. Zal het katje wel gelukkig worden hier? Het liefst wil ik de kat niet buiten laten i.v.m. nogal hardrijdende auto's hier. Wat als de kat toch ineens steeds naar buiten wil. Of het blijkt dat de kat 's nachts urenlang miauwt. Nu het huishouden al een tijdje huisdierloos is, ga je zo wennen aan het niet rekening hoeven houden met een levend wezentje om je heen. Zo raar dat dat soort gedachtes nu pas komen, terwijl ik 25 jaar geleden er niet eens bij stilstond.

Nu ik de laatste poes toch heb afgezegd heb ik eigenlijk al spijt. Volgens mij vinden ze maar een rare tante daar bij het asiel. Ik durf er bijna niet meer te komen om rond te kijken.

Ik heb niet het hele topic teruggelezen, maar ik ben benieuwd of dit herkenbaar is?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #889 Gepost op: 30 januari 2016, 00:34:52 »
Nee helemaal niet. Wij hebben 5 katten en vinden dat op zich wel genoeg - en ze vinden elkaar allemaal leuk, dus dat evenwicht willen we ook niet verstoren - maar man, wat is het moeilijk. Er zijn zoveel katten die nog huisjes nodig hebben. We kijken al helemaal niet op asiel sites ed, maar tja, er is nog steeds Facebook en collega's en vrienden.

Maargoed, wij moeten sowieso al oppas regelen als we weg willen, en houden ook in werkschema's al rekening met de katten, in die zin veranderen extra katten niets.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #890 Gepost op: 30 januari 2016, 00:43:47 »
Wat als de kat toch ineens steeds naar buiten wil.

Neem een binnenkat.

Verder is een kat vast gelukkiger bij jou dan in het asiel!

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #891 Gepost op: 30 januari 2016, 01:02:55 »
Wat als de kat toch ineens steeds naar buiten wil.

Neem een binnenkat.

Verder is een kat vast gelukkiger bij jou dan in het asiel!

Ja dat is zeker waar. Sommige katten moeten echt de hele dag in hun hokje blijven, omdat ze bang zijn voor andere katten. Het probleem van de kat die ik zo schattig vond, is dat ik niet weet of ze gehecht is aan het buitenleven. Misschien is ze wel zo blij om een vast huisje te hebben, dat ze niet meer naar buiten wil. Maar dat weet je niet en dat maakt me onzeker.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #892 Gepost op: 30 januari 2016, 10:49:39 »
Ik zou ook gaan voor een bewezen binnenkat, als je beslist toch een kat te willen.

Anders maak je een lijstje met de voors en tegens? En zijn tegens als vakantie, ziekenhuisopname etc, te regelen met vrienden/familie/kattenoppas? Kan de DA/speciaalvoer betaald worden bij katten met een medisch probleempje? Misschien kun je tijdelijk een kat opvangen om te zien hoe je er nu tegenover staat dat je er toch rekening moet houden?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #893 Gepost op: 30 januari 2016, 11:22:10 »
Op http://www.dierenasiels.com/zoek01.cfm?SID=1 kun je trouwens selecteren op 'kan in flat' (oftewel binnenkat) en staat er bij de meeste katten ook een beschrijving met de geschiedenis.

Heb je overigens wel een tuin en is die afzetbaar?
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2016, 11:24:27 door Poek »

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #894 Gepost op: 30 januari 2016, 12:43:21 »
De site van dierenasiels.com ken ik inderdaad. Ik heb er gisteren ook nog op gekeken. Het 'nadeel' van veel sites is dat ze vaak niet up-to-date zijn. Dat is bij de dierenasiels die ik ken in ieder geval wel zo. Zo gauw je een kat ziet waarvan je denkt dat is de perfecte match dan is hij vaak al geplaatst. Ik heb het al regelmatig meegemaakt. Ook zitten er nu niet zoveel katten meer als vroeger. Wat uiteraard heel goed is voor de katten zelf. Toen wij 25 jaar geleden onze eerste kat gingen uitzoeken zat het asiel bomvol. Het beste wat je nu kunt doen is volgens mij toch regelmatig binnenlopen en kijken. Of misschien toevallig iemand kennen en je wensen kenbaar maken en hopen dat ze aan je denken bij een geschikte kat.

Ik heb wel een tuin, maar afzetbaar lijkt me best lastig. Mijn vorige kat was eerst een binnenkat (want opgegroeid in flat) en hebben we langzaam laten wennen aan de tuin. Eerst vond ze het doodeng (en ik ook), maar ze is nooit ver van huis geweest. Op een gegeven moment was het alleen een blokje om of gezellig bij je in de tuin blijven. Dat zou me nu ook weer ideaal lijken.

Aiko

Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #895 Gepost op: 17 maart 2016, 13:00:36 »
Iemand met goede adviezen hoe ik kan voorkomen dat een mij nog onbekende kat regelmatig tegen mijn voordeur aan plast (en deels onder de deurpost door), met als gevolg dat mijn huis een volle dag lang naar kattenurine ruikt?

Het is helaas niet iets dat ik even kan afschermen voor katten. Ik en mijn buur willen ook wel eens onze huis in of uit.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #896 Gepost op: 17 maart 2016, 15:14:27 »
Het beste is denk ik zorgen dat de kat niet meer buiten komt. Als dat niet haalbaar is, zorgen dat de geur goed weg is (urine-off schijnt goed te zijn) dat de kat het niet meer ruikt, en alternatieven bieden: iets om te krabben on geurstoffen af te zetten, iets om in te plassen als dat het probleem is (al hebben katten bij mijn weten alleen echt hoge nood als ze blaasontsteking oud hebben. Onze Basilios kan iig hele dagen bij de buren zitten omdat hij het daar zo gezellig vind, zonder aandrang te krijgen - al hebben de buren nu een sleutel voor als hij weer bij ze aanklopt.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #897 Gepost op: 17 maart 2016, 18:31:28 »
Het is niet mijn kat, voor de duidelijkheid. De kat hoort bij iemand anders in de straat, geen idee hoe en wat verder. Ik zie alleen het resultaat tegen mijn voordeur en op de drempel. Ik heb geen katten. Alleen een kattenbak in de vorm van een voordeur.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #898 Gepost op: 17 maart 2016, 19:20:14 »
Je zou met een briefje in een kokertje aan we halsbandje de eigenaar kunnen proberen op te sporen, zeggen dat je je zorgen maakt over blaasontsteking helpt misschien?
Als dat niet werkt, kat binnenlaten en naar asiel brengen?

In beide gevallen moet je de kat wel tegenkomen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re: De katten- en poezendraad
« Reactie #899 Gepost op: 01 juni 2016, 00:29:20 »
Den Haag krijgt een kattencafé.