Vegatopia Forum

Vegan notenkaas met rejuvelac

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2015, 20:50:27 »
Welke sojamelk heb je geprobeerd voor de bechamel? Ik gebruik altijd suikervrije Alpro, nooit problemen gehad!
Het huismerk van de Duitse supermarkt Rewe. Ik ga morgen eens op de verpakking kijken wat er allemaal in zit.

Je moet even op de stabilisatoren letten.

Ik gebruik dit sojamelkrecept http://www.seriouseats.com/recipes/2011/08/homemade-soy-milk-recipe.html (zie ook de slideshow, handig) dat is niet enorm zoveel werk hoor.

De okara (het spul dat overblijft) niet weggooien, dat kun jemet groenten bakken, of er kroketjes van maken.

Maar ik zou geen citroen gebruiken, maar nigari of gypsum (toko heeft gypsum) en dan gewoon zijdetofu maken http://www.seriouseats.com/2011/08/how-to-make-fresh-silken-tofu-from-home.html. Het is niet echt kaas die je van sojabonen maakt, maar tofu. Kun je met citroenschil of andere spullies ook op smaak brengen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 20:53:22 door Selly »
,,,,فلافل

Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #41 Gepost op: 06 juli 2015, 13:52:58 »
Ik kom ook weer eens langwaaien  ;D

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar op facebook zie ik mensen wel regelmatig een soort ricotta maken met sojamelk en azijn. Zij gebruiken dan Alpro ongezoet, daarmee kan dat blijkbaar goed.

Bechamelsaus heb ik ook nooit problemen mee. Als ik geen ongezoete sojamelk in huis heb maak ik het gewoon met water en dan wat extra gistvlokken en en likje mosterd erdoor voor een kazig smaakje. Wordt altijd goed dik, gewoon niet te veel vocht erbij doen.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #42 Gepost op: 06 augustus 2015, 17:19:58 »
Ik heb de afgelopen dagen wat rejuvelac gekweekt (bij deze temperaturen gaat dat snel) en gisterochtend een zak cashewnoten met de rejuvelac en een beetje zout gepureerd (dit recept). Na 1.5 dagen in het keukenkastje smaakte het mengsel zo intensief (lekker intensief) dat ik besloot dat het tijd was smaakmakers toe te voegen (limoensap, gistvlokken, groene peperkorrels) en bestrooid met gekneusde rode-peperkorrels in de koelkast te zetten.

Volgens het recept is de kaas echter pas na twee weken hard, en wellicht 'oud' na drie weken. Vanaf komend weekend zijn we drie weken weg. Zal ik gewoon de gok nemen en drie weken lang niet naar de kaas omkijken? Dan loop ik ook de minste kans dat ik het experiment onderbreek. Het ergste dat kan gebeuren is dat ik de 'kaas' bij thuiskomst weg moet gooien.

En weet iemand iets leuks voor de overgebleven rejuvelac (behalve dan opdrinken en hopen dat ik er gezond van word/blijf  ;D )?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #43 Gepost op: 06 augustus 2015, 17:50:02 »
In smoothies? Kun je er groenten/fruit mee 'pickelen', ipv met een azijn of melkzuurmengsel?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #44 Gepost op: 08 augustus 2015, 01:34:42 »
In smoothies?
Ik en smoothies? Rejuvelac water met boerenkool, cranberries en banaan?  ;D Nee, ik heb het gewoon met kraanwater verdund, een limoen uitgeperst en citroenverbene toegevoegd. Een lekker zurig, smakelijk, dorstlessend watertje.

Het kaasje ruikt ondertussen behoorlijk heftig. Ik had nog niet de behoefte om de pasta (want het spul is allesbehalve vast) uit te proberen. Deksel er op en na drie weken vakantie kijk ik wel wat het resultaat is. Ik ga uit van een enkeltje GFT, maar wie weet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #45 Gepost op: 11 augustus 2015, 11:04:09 »
Hmm, mijn rejuvelac ruikt zo intens dat ik bijna moet kokhalzen van het idee om het op te drinken. Ik vraag me af of die van mij dan wel goed is. Waar had je de jouwe van gemaakt?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #46 Gepost op: 11 augustus 2015, 16:16:32 »
Hmm, mijn rejuvelac ruikt zo intens dat ik bijna moet kokhalzen van het idee om het op te drinken. Ik vraag me af of die van mij dan wel goed is. Waar had je de jouwe van gemaakt?
Van gekiemde tarwe. En de rejuvelac rook na 24 uren al zo intensief dat ik het meteen maar heb verwerkt. Intensief betekent in dit geval vooral zurig, zeker niet bedorven. Dat had ik ook al een keer, die rejuvelac heb ik dan ook meteen weggegoten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #47 Gepost op: 18 augustus 2015, 11:58:06 »
Is het niet handiger om de kaas met agar te maken?

Hier een recept daarmee: http://www.onegreenplanet.org/vegan-recipe/sliceable-vegan-cashew-cheese/

Voor slices:

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #48 Gepost op: 18 augustus 2015, 12:03:20 »
Ik heb wel recepten met agar gemaakt, maar meestal gebruik ik carrageenan. Dan kun je de kaas smelten namelijk :)

Ik had laatst een simpele roomkaas gemaakt van zelfgemaakte yoghurt, en dat was erg lekker. Yoghurt ongeveer anderhalve dag uit laten lekken in kaasdoek en een zeef. Daarna citroensap erdoor, wat kruiden en edelgist. Ik heb dat ook wel eens geprobeerd met alpro yoghurt maar die is te dun en te zoet, dat was niet zo'n succes. Mijn zelfgemaakte yoghurt lijkt een beetje op kwark, dat werkte dus wel goed :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #50 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:27:05 »
Labneh is toch niet vegan?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #51 Gepost op: 18 augustus 2015, 16:26:22 »
Labneh is toch niet vegan?

Nee, maar ik wist niet dat M het over sojayoghurt had. Soyneh, dus;).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #52 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:13:16 »
Ik heb wel recepten met agar gemaakt, maar meestal gebruik ik carrageenan. Dan kun je de kaas smelten namelijk :)

Ik had laatst een simpele roomkaas gemaakt van zelfgemaakte yoghurt, en dat was erg lekker. Yoghurt ongeveer anderhalve dag uit laten lekken in kaasdoek en een zeef. Daarna citroensap erdoor, wat kruiden en edelgist. Ik heb dat ook wel eens geprobeerd met alpro yoghurt maar die is te dun en te zoet, dat was niet zo'n succes. Mijn zelfgemaakte yoghurt lijkt een beetje op kwark, dat werkte dus wel goed :)

Over de dikte ga ik geen uitspraken doen, maar je hebt nu toch ook Alpro en Provamel en Sojade zonder suiker? Die zullen vast niet te zoet zijn voor deze toepassing.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #53 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:02:55 »
Het kaasje ruikt ondertussen behoorlijk heftig. Ik had nog niet de behoefte om de pasta (want het spul is allesbehalve vast) uit te proberen. Deksel er op en na drie weken vakantie kijk ik wel wat het resultaat is. Ik ga uit van een enkeltje GFT, maar wie weet.
Na drie weken zag het spul er nog precies zo uit als voor de vakantie, maar dan met drie kleine schimmelvlekjes. Experiment mislukt dus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #54 Gepost op: 29 september 2015, 21:03:54 »
Vegan mozzarella! Zonder rejuvelac, maar met aquafaba:

http://avocadosandales.com/2015/08/24/aquafaba-cheese/

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #55 Gepost op: 08 januari 2016, 16:18:55 »
Bovenstaande kaas ga ik morgen proberen te maken. En ik heb ook nog een andere op het programma staan. Ik had nog wat ingrediënten nodig (oa melkzuur) maar die heb ik nu eindelijk binnen. Ben heel benieuwd!

Heb jij nog wel eens kaas gemaakt Eelco?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #56 Gepost op: 08 januari 2016, 16:56:15 »
Heb jij nog wel eens kaas gemaakt Eelco?
Kort voor kerst wat tarwe gekiemd voor rejuvelac. Die rook echter zo onfris, bedorven, dat ik hem heb weggekieperd en dan maar een lekker biologisch ('echt') kaasje gekocht.
Gemüse ist mein Fleisch