Vegatopia Forum

[Actueel] Een plotse hipheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Actueel] Een plotse hipheid
« Gepost op: 05 oktober 2016, 13:00:24 »
Een plotse hipheid

Toen we nietsvermoedend een ons bekend, eerder klassiek, restaurant binnentraden, kwamen we onverwacht in een getransformeerde werkelijkheid terecht. Tegen een vroeger onopvallende muur waren nu opvallend grote bokalen met opgelegde groenten en gedroogde kruiden uitgestald. De linnen tafellakens waren verwijderd en het bestek lag simpelweg op het houten tafelblad. De overgedienstige ober in pak was vervangen door een vlotte dertiger in vrijetijdskleding. En ook de kaart was geen ingebonden boekwerk meer met talloze vertrouwde bereidingen, maar een A4 op een klembord, waarop het motto "van Riek tot Vork" prijkte.

Source: Een plotse hipheid

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: [Actueel] Een plotse hipheid
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2016, 10:28:37 »
Klopt het dat dit een algemeen verhaal is en het restaurant ik kwestie nergens met naam genoemd wordt? Of heb ik daar overheen gelezen?

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: [Actueel] Een plotse hipheid
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2016, 10:56:41 »
Het is een algemeen verhaal over een trend in de horeca. Welk restaurant ik specifiek bezocht doet volgens mij niet zo ter zake, het was enkel een trigger om het daarover te hebben. Ik denk dat de zaak de vermelding ook niet zo op prijs zou gesteld hebben omdat er toch enige ironie en kritiek aanwezig is in mijn opmerkingen. Wat natuurlijk ook wel kan in een bespreking, maar in dit geval was mijn keuze het niet te noemen, omdat ik ook waardering heb voor de ommezwaai die het durfde te maken. Als je zo wezenlijk je zaak en kaart verandert, dreig je ook klanten te verliezen. Anderzijds vond ik, ondanks de groenten, het vegetarisch gehalte wat beperkt om het volwaardig te recenseren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] Een plotse hipheid
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2016, 01:48:31 »
Karl is trouwens niet de eerste die de plotse hipheid signaleerde. In de Guardian werden onlangs ook al de hippe restaurants met rustieke houten tafels en de globaal uitwisselbare hipsteraccesoires beschreven, die op elk plekje ter wereld, van Reykjavik tot Johannesburg, van Tokio tot San Francisco, dezelfde gezellige 'AirSpace'-atmosfeer bieden.

Ik was onlangs ook in zo'n AirSpace in Barcelona - men noemde het een DataHub. Rustieke houten tafels, zithoekjes van semi-willekeurig bij elkaar gezochte bankjes en tafeltjes, een toilet met een bewust oude, iets kapotte wastafel, een peperdure koffiemachine, smoothies en kruidenthee. Mijn projectpartners hadden het zaakje gehuurd voor een User Day, waar inderdaad jonge, 'hippe' carrièremensen op af kwamen. Ik ben er nog steeds niet zeker van of ik die zaak nu gezellig of iets te überhipster vind. Nou ja, ik was er dus om te werken.

Wat Karl echter tegelijkertijd ook signaleerde, en dat vind ik leuk, is dat die hipsterrestaurants en -zaakjes ook vaak regionale producten, soms uit eigen moestuin, aanbieden. Weg met kapsonesgerechten, maar wel fijn regionaal, simpel en met schaaltjes om te delen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2016, 02:31:48 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Actueel] Een plotse hipheid
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2016, 19:10:52 »
Ruw en Raw, maar wel met ruimte voor smaak vaak! Ze kiezen voor lekkere taart in plaats van een standaard appeltaart en koffie van DE.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken