Vegatopia Forum

Definities van vegetarisme-varianten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Definities van vegetarisme-varianten
« Gepost op: 12 april 2003, 22:05:04 »
vegetarier zijn kan ook nog helemaal opgedeeld worden
(ivm met productendatabase moet ik de echte definities hebben)

Ovo-vegetariėr - Gebruikt wel eieren
Lacto-vegetariėr - Gebruikt wel zuivel
Pesco-vegetarier -  Eet wel vis

Maar het word niet echt duidelijk als andere sites allerlei andere definities geven of geen volledige.

Een lacto-ovo-vegetarier = iemand die wel eieren/zuivel inneemt
een pesco-veg iemand die wel vis eet, maar eet deze dan wel eieren en zuivel of dat weer niet?

En zijn er nog meer varianten? Zijn er varianten binnen het veganisme?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2003, 17:10:01 door Sander »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:definities
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2003, 22:58:26 »
Ik heb ooit die definities eens overgetypt uit Time Magazine ("Should we all be vegetarians?" - 14-10-2002). Ik heb het eventjes voor je opgezocht:

Citaat
1. Sproutarianism: a diet built primarily around sprouted seeds, such as bean sprouts, wheat sprouts or broccoli sprouts, but usually supplemented with other raw foods.

2. Fruitarianism: nothing but fruits and berries. But don't panic: that includes lots of juice as well as grains, nuts, seeds, legumes and even tomatoes and eggplants - in short, any part that a plant can easily replace.

3. Raw Foodism: excludes anything cooked past 48°C, the point at which enzymes begin to be destroyed. Some practitioners believe that Jesus ate mostly raw foods.

4. Veganism: no meat, dairy, eggs or other animal products - not even honey. Many vegans also avoid wearing leather.

5. Ovo-vegetarianism: call this group Generation Eggs. They eat vegetables plus eggs, on the theory that the hen would lay them even if we didn't eat them.

6. Lacto-vegetarianism: vegetables and dairy products but not eggs. You can have butter, cheese, whipped cream, milk shakes, ice cream. Where's the sacrifice?

7. Ovo-lacto-vegetarianism: the most commonly practiced vegetarian regimen. Ovo-lacto-vegetarians eat vegetables, eggs and dairy. It's fulfilling without killing.

8. Pesco-, pollo-, and semi-vegetarianism: In the Church of Veggie, these are the Unitarians. Pesco-vegetarians eat fish (because fish don't have sophisticated nervous systems). Pollo-vegetarians eat chicken (because, well, they just like chicken). The newest phylum is the semi-, for people who frequently but not systematically avoid meat and dairy. These three forms may represent a healthy diet, but they are not, strictly speaking, vegetarian.

Komt uit deze draad.

Edit: Zoals je ziet is discussie mogelijk - kijk maar naar hun definitie van veganisten.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2003, 23:00:01 door Anya »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:definities
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2003, 16:35:56 »
Ja, hun definitie van veganist is wel raar, hoewel je misschien allerlei types veganisten hebt! :)
Ik zocht die thread al, nog maar eens doorspitten! :)

Ik heb 2 icoontjes van vegetarier en veganisten gevonden. Nu heb ik maar ook 3 extra icoontjes gemaakt die staat voor lacto-veggies, ovo-veggies en lacto-ovo-veggies! :)

Zie hier! : http://www.denatuur.nl/vegoogle/legenda.html

De definities is een beetje schommelig!

Honing word niet door veganisten genomen, maar hoe zit dat met de lacto,-ovo - veggies? Ik neem iig geen honing meer (eigenlijk nooit echt gedaan). Wel eieren en heel af en toe melk...dus ik zit in de lacto/ovo-groep. Ik denk dat die groep wel nog honing neemt, maar de totaal-vegetarier niet.

Bij een e-nummer in de lijst krijg je trouwens momenteel :
http://www.denatuur.nl/vegoogle/enummer.php?dirid=10&id=1
« Laatst bewerkt op: 13 april 2003, 16:38:08 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2003, 18:19:47 »
Wat is er raar aan die definitie van veganisme?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2003, 18:53:59 »
Wat is er raar aan die definitie van veganisme?

Citaat
Many vegans also avoid wearing leather.
vertaling: Vele veganisten proberen ook leer te vermijden!

Veganisten dragen geen leer, volgens de NVV site :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2003, 21:20:14 »
En wol wordt niet vermeld.

Maar zulke dingen kun je zelf wel aanvullen hé.

Edit: Zijde wordt ook niet vermeld.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2003, 21:21:16 door Anya »

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:definities
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2003, 23:10:51 »
Honing word niet door veganisten genomen, maar hoe zit dat met de lacto,-ovo - veggies? Ik neem iig geen honing meer (eigenlijk nooit echt gedaan). Wel eieren en heel af en toe melk...dus ik zit in de lacto/ovo-groep. Ik denk dat die groep wel nog honing neemt, maar de totaal-vegetarier niet.
Volgens mij neemt de totaal-vegetarier alleen geen vlees, vis, melk en eieren. Dus honing wel als hij/zij dat lekker vindt.
Een veganist kan best leer dragen als dit van voor de tijd is dat hij/zij veganist(e) werd, maar als hij/zij leer koopt dan is het gewoon een (strenge) totaal-vegetarier.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2003, 01:22:30 »
Ik ben zelf lacto ovo vegetarier.
Ik eet geen dieren. Maar wel eet ik en gebruik producten van dieren. JA ik eet dus ook honing. En ik gebruik leer en wol.
Ik dacht altijd dat een veganist helemaal niets gebruikt van dieren. EN dat hij dieren ook nergens voor gebruikt. Dus ook geen pak ezels. Niet paardrijden. Geen medicijnen. En dat soort dingen.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2003, 08:34:06 »
Als je naar allerlei definities kijkt ben ik een semi-lacto-ovo-vegtarier-semi-veganist :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2003, 09:08:46 »
Citaat
Pesco-vegetarier -  Eet wel vis

Dat ben ik dan, ik kan het niet laten af en toe vis te eten. Ik let overigens wel op welke vis (lekker hypocriet, dat weet ik wel), dus geen GMO-vis (zalm, paling, forel)! Ook gebruik ik melk en eieren.

Voor mij is de term parttime-vegetariėr of niet-vleeseter misschien beter.
Van leven ga je dood

silliebillie

Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2003, 16:44:35 »

Voor mij is de term parttime-vegetariėr of niet-vleeseter misschien beter.

Ik vind het ook wel eens lastig hoe ik mezelf moet noemen. Ik gebruik wel zuivelproducten maar als ik hier dan lees hoeveel leed zuivelproducten aanrichten voel ik mezelf een nepvegetarier. Maar ik weet niet of ik mezelf de beperkingen op wil leggen die het niet gebruiken van zuivel met zich meebrengen. Maar dan voel ik me toch ook weer egoistisch. Ik worstel hier erg mee. Ik probeer het gebruik wel te beperken maar dat vind ik ook nep. Wel of niet vind ik eigenlijk. En dan vraag ik me af zijn al die termen als lacto enzo niet bedacht om het geweten van mensen zoals ik te sussen? Ik heb even een vege dipje...  

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2003, 16:52:08 »
ik vind lacto- en ovo-vegetarisme geen gewetenssussertjes. anders zou al het vegetarisme uiteindelijk gewoon neerkomen op veganisme. vegetariers eten gewoon geen vlees, overigens niet per se vanwege het dierenleed. de term pesco-vegetarier vind ik nog steeds absurd omdat een vis volgens mij gewoon een dier is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Toby

Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2003, 17:50:20 »
En hoe mag/kan iemand zich zelf noemen die eieren eet van eigen kippen en waarvoor dus nooit kippen gedood gaan worden en waar ze bovendien worden verzorgt tot hun natuurlijke dood. Die iemand leeft verder totaal veganistisch: ook geen vegetarische burgers met ei erin, geen leer, geen wol, geen zijde etc. Ik vind dat als iemand zich veganist noemt en leren schoenen (af)draagt dat dit dan ook "mag" onder veganisme. Een pragmatische veganist misschien? ;)

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2003, 12:49:35 »
Ik vind al die varianten best lastig. Straks zie je door de bomen het bos niet meer.
Vegetariėr, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2003, 12:52:33 »
O ja ben ik wel benieuwd naar wat ik dan ben haha. hoewel ik steeds meer naar veganisme opschuif. Elke keer wordt er wel wat van mijn lijstje geschapt.
Ik eet geen vlees,vis en normaal gestremde kaas en bijna geen eieren. ik eet wel zuivel yoghurt,melk.
heb alleen nog één paar leren schoenen van voor ik vegetarier werd ik let er nu op.
Ik eet wel af en toe honing.
Vegetariėr, die flirt met het veganisme.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2003, 13:01:03 »
En hoe mag/kan iemand zich zelf noemen die eieren eet van eigen kippen en waarvoor dus nooit kippen gedood gaan worden en waar ze bovendien worden verzorgt tot hun natuurlijke dood. Die iemand leeft verder totaal veganistisch: ook geen vegetarische burgers met ei erin, geen leer, geen wol, geen zijde etc. Ik vind dat als iemand zich veganist noemt en leren schoenen (af)draagt dat dit dan ook "mag" onder veganisme. Een pragmatische veganist misschien? ;)
Een ovo-veganist?  ;)
:koffie: 35, nog steeds veg@