Vegatopia Forum

Risotto

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Risotto
« Gepost op: 09 juni 2003, 18:01:49 »
Ik heb mijn zinnen gezet op risotto maar heb te weinig in huis. Bij de avondwinkel en de pomp hadden ze het niet. Ik heb nog wel 'normale' rijst maar daar kan ik zeker nix soortgelijks mee bereiken? Ik wil het eten met spinazie, tomaat en champs.

Van wat voor plantje komt het eigenlijk?
Risottoplantje doet het niet op google ;)


« Laatst bewerkt op: 09 juni 2003, 20:23:58 door Sander »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:risotto
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2003, 18:09:56 »
De rijst variant is arboriorijst of carnaroli
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:risotto
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2003, 18:23:42 »
Risotto wordt gemaakt van mooie ronde rijstkorrels. Die bevatten wat meer zetmeel, en die zetmeel komt vrij bij het koken, zodat je een papachtige rijstschotel krijgt.
Is in principe te maken met gewone rijst, maar wordt natuurlijk niet hetzelfde. Als je een halve eetlepel maizena aan het vocht toevoegt kan je de plakkerigheid simuleren, maar ik zou dat laten zitten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

overanalizing

Re:Risotto
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2003, 20:37:51 »
Ook lekker is om wat chutney aan te lengen en daar risotto mee te maken. Ik had dat met de dadelchutney van Peter Berley gedaan, en het was heerlijk!

Er is trouwens een verschil in risotto en pilav. Er wordt altijd eerst rijst opgebakken maar dan:
* Risotto: de fond wordt beetje bij beetje al roerend toegevoegd, zodat je iets papperigs krijgt.
* Pilav: De fond wordt direct toegevoegd en verder wordt de rijst met rust gelaten. Dan krijg je nog een beetje een papperig effect, maar de rijst behoudt een stevige bite.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2003, 20:46:48 »
* Pilav: De fond wordt direct toegevoegd en verder wordt de rijst met rust gelaten. Dan krijg je nog een beetje een papperig effect, maar de rijst behoudt een stevige bite.
veel pilav-recepten die ik op internet tegenkom zeggen dat je de rijst na het koken nog een half uur met een theedoek onder het deksel moet laten rusten. dan wordt de korrel wel mooi droog. ik laat het meestal na de 10 minuten kooktijd die ik voor de basmatirijst aanhoud nog 5 a 10 minuten op de uitgeschakelde elektrische pit staan. dat werkt ook goed. de rijst is niet superdroog maar zeker niet klef.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2003, 17:44:56 »
de keren dat ik risotto maakte heb ik gebroken rijst gebruikt, het werd een heerljike plakkerige substantie dus ik denk dat het wel kan
Zo.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2003, 11:15:31 »
Maar dat is dan toch gewoon rijst met champignons en groenten?

Risotto is van risottorijst.....
Ik maak het altijd door eerst de rijst te bakken in wat olijfolie, dan water en een scheutje witte wijn erbij. Bouillonblokje. In een aparte pan verschillende paddestoelen bakken in wat olie en wat tijm erbij. Als de rijst klaar is alles bij elkaar mikken.

willem1940

Re:Risotto
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2003, 20:09:03 »
Citaat
{Annemieke} ... Ik maak het altijd door eerst de rijst te bakken in wat olijfolie ...

Ik neem aan, VOORGEKOOKTE rijst ... ?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2003, 20:29:05 »
Ik neem aan, VOORGEKOOKTE rijst ... ?
nee, het idee van risotto is dat je de rijst eerst aanfruit in olie, en er dan stukje bij beetje de wijn en de hete boullion (die moet eigenlijk staan koken op een heeel laag vuurtje) bijroert.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Risotto
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2003, 00:12:27 »
nee, het idee van risotto is dat je de rijst eerst aanfruit in olie, en er dan stukje bij beetje de wijn en de hete boullion (die moet eigenlijk staan koken op een heeel laag vuurtje) bijroert.

Ja inderdaad, als je de boel normaal kookt hoef je niet dure arborio of carnaroli rijst te nemen, maar kun je gewoon normale rijst nemen.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2003, 08:26:13 »
je kan overigens heel goed al je rijst eerst aanfruiten in wat olie voordat je het onder water zet. dan moet je wel goed rijst kunnen droogkoken.

ik kook (basmati)rijst altijd 8 minuten in ruim water, giet het dan af en laat het nog 10 minuten staan. met elektrisch is het bijkans onmogelijk om de temperatuur zo af te stellen dat het wel kookt maar niet overkookt...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risottorecepten
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2005, 18:11:57 »
Nee, dat wist Ellen.

Uhm. Het kwam er op neer dat je de rasp en het sap van een citroen door de risotto roert, meer niet. De rasp (of het sap :-\) gaat mee met de witte wijn, het sap (of de rasp :-\) op het laatst, met bladpeterselie.

Een risotto met tuinbonen... Dan kan je de tuinboontjes gewoon halverwege door de citroenrisotto roeren, een beetje afhankelijk van de grootte.

Of je maakt een boerse risotto met champignons, wortel en bleekselderij (niet te veel), roert er halfweg de tuinboontjes door en op het laatst fijngesneden tomaat (zonder de zaadjes), en peterselie.

O, en bieten-venkel-citroenrisotto. Fruit de venkel en de helft van de gare biet in blokjes mee met de ui, daarna risottorijst er bij en koken hoe het hoort, en op het laatst de andere helft van de gare biet er door samen met een tomaatje zonder zaad, en de fijngesneden venkeltoppen en wat bladpeterselie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Risottorecepten
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2005, 22:46:32 »
lente risotto

voor 2 personen

200 g risottorijst
halve bos bospeen
een flinke hand tuinbonen (indien uit diepvries: dubbeldoppen)
halve bos munt, grof gehakt
klein handje postelein
10 g bieslook, fijngesneden
100 g ricotta
sap en rasp van en halve citroen
1 liter groentenbouillon
6 el olijfolie
4 tenen knoflook, uitgeperst
zout en versgemalen zwarte peper
optioneel een flinke scheut witte wijn of wodka
klontje boter/margarine of nog een beetje olie

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de wortels in de lengte doormidden. Laat de 'staartjes' eraan zitten maar haal al het groen er af. Doe in een ovenschaal, meng de olijfolie met de knoflook, giet dat over de wortels, hussel de wortels goed zodat alles zo'n beetje onder de olijfolie zit, en doe er wat zout en peper over. Zet in de oven, en bak gaar, dat duurt zo'n 40 minuten denk ik, ligt een beetje aan de oven, kan ook in 30 minuten. Halverwege in ieder geval een beetje husselen.

Maak intussen de risotto: smelt klontje boter/margarine/beetje olie in een grote pan op een redelijk hoog vuur, roer de risotto er 3 minuten al roerende doorheen zodat de rijstkorrels een beetje glanzen, giet eventueel een scheut drank erdoorheen en laat verdampen en draai nu het vuur naar matig, giet nu opscheplepel voor opscheplepel bouillon door de rijst, steeds pas nieuw vocht toevoegen als al het vocht verdampt is en dan dus goed roeren omdat anders de rijst aanfikt, totdat de rijst gaar is, wat ongeveer 30 minuten duurt (op een pak van Lassie staat altijd 20 minuten, doe dat vooral als je ongare rijst wilt).

Intussen kook je de tuinbonen beetgaar, wat maar een minuut of 4 duurt. Direct afgieten.

Als de rijst gaar is schep je terwijl de pan van het vuur af is de wortels (4 wortels overhouden voor garnering), postelein (2 kleine toefjes overhouden voor garnering),  tuinbonen, citroen rasp (klein beetje overhouden voor garnering) en sap, bieslook en munt erdoor en dan ,erg voorzichtig,  de helft van de ricotta. Niet als een gek gaan roeren, want dan krijg je een viezige grijze brij, zeker als je ricotta van niet al te beste kwaliteit gebruikt, en wie gaat er nu op een doordeweekse dag naar een kaasboer aan het andere eind van de stad fietzen als AH ook matige ricotta verkoopt.

Dan schep je het gerecht op 2 borden, je verdeelt hoopjes van de rest van de ricotta er over, dan leg je op elk bord op het midden nog de overgeleven wortels er op en het toefje postelijn en verdeel de resterende citroenrasp erover. Veel verse peper en een klein beetje zout er over strooien.

Als je munt hebt die niet supervers is, zou ik de munt alleen op het allerlaatst (dus bij de toef postelein) over de risotto doen.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2005, 22:51:33 door Selly »
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Risottorecepten
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2005, 07:41:00 »
Nee, dat wist Ellen.

Ik heb nog wel heur risotto-soufflé die tussen de kerstrecepten van 2003 stond:

Spinazie-risotto-soufflé

Ingredienten:
400 à 500 g risottorijst (bijv. arborio)
600 g verse spinazie (of evt. 1 à 2 diepvriespakken)
bakje champignons
80 à 100 g feta


cashewnoten, gebroken
1 ui, gesnipperd
champignon/paddestoelen naar smaak
kruidenbouillon naar smaak
olie
knoflook
peper en zout
2 eieren

Verwarm de olijfolie. Zet de ui en de knoflook en de champignons wat aan. Voeg de rijst toe. Roer goed tot de korrels glazig zijn. Voeg wat water toe en een bouillonblokje. Breng aan de kook. Voeg de spinazie toe. Het duurt ongeveer een half uur tot de rijst gaar is. Voeg af en toe water toe en blijf roeren. Voeg niet te snel veel water toe, van de spinazie komt heel veel kookvocht, wacht eerst totdat dat opgenomen of verdampt is. De rijst is gaar als ze lekker zacht en smeuïg is. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de in stukken gesneden feta en de cashewnoten toe. Splits de eieren. Klop de eiwitten goed stijf in een vetvrije schaal. Roer de dooiers goed door de risotto. Voeg de eiwitten toe en meng, zonder de eiwitten overdreven te roeren. Zet nog een minuut of 20 à 25 in een op 180 graden voorverwarmde oven.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2005, 07:41:47 door J@n »

Kiwi

Re:Risottorecepten
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2005, 07:50:24 »
Hier is nog een klein oud draadje over risotto.

En Johan :chef: weet waarschijnlijk wel hoe je citroenrisotto maakt.

Maar er zijn ook genoeg recepten voor te vinden. Ook in het kookboek van Nigella Lawson schijnt een recept te staan.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2005, 08:00:02 door Kiwi »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risottorecepten
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2005, 11:31:27 »
Champignonrisotto met rozemarijn

voor 4 pers

Ingredi�nten
15 gr gedroogde paddestoelen
600 ml kokend water
50 gr boter
2 fijngesnipperde sjalotjes
1 knoflookteentje uitgeperst
175 gr kastanjechampignons in dunne plakjes
250 gr arboriorijst/risottorijst
150 ml witte wijn
1 eetl. gehakte rozemarijn
(Parmezaanse kaas)
zout
versgemalen zwarte peper

bereiding
  • De gedroogde paddestoelen in een kommetje kokend water ten minste 30 min. weken. Daarna door een fijne zeef of koffiefilter schenken om het bezinksel te verwijderen en het weekvocht op te vangen (weekvocht bewaren!). De paddestoelen afspoelen en zeer klein snijden.
  • In een braadpan 40 gr boter smelten en hierin de ui en knoflook glazig fruiten. De plakjes verse champignon toevoegen en gaarbakken.
  • De rijst en gedroogde paddestoelen toevoegen en alles goed doorroeren. De wijn erbij schenken en alles al roerend op laag vuur verwarmen tot vocht geabsorbeerd is.
  • Eenderde van het achtergehouden weekvocht toevoegen en dit al roerend laten absorberen, dan weer eenderde toevoegen en alles herhalen tot al het weekvocht is opgenomen. De rijst niet te plakkerig laten worden. In totaal moet je hiervoor 20-25 min. rekenen.
  • Tot slot zout en peper naar smaak toevoegen (en evt. resterende boter), gehakte rozemarijn.

Eventueel serveren met parmezaanse kaas.
[/list]

Bron:Atrium vegetarisch kookboek, Sarah Brown
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risottorecepten
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2005, 11:40:52 »
Risotto met geroosterde pompoen

4 personen
voorbereidingstijd 10 minuten
bereidingstijd 1 1/4 uur

Ingrediënten
1 kg pompoen zonder zaad in grote stukken
3 eetl. olijfolie
25 gr. boter
1 fijngesnipperde ui
1 uitgeperst teentje knoflook
250 gr arboriorijst/risottorijst
150 ml witte wijn
450 ml hete groentebouillon
zout & versgemalen zwarte peper
1 eetl. bladpeterselie voor garnering
evt. parmezaanse kaas

Bereiding
  • Van de olijfolie 1 eetl. in een kom doen en er ruim zout en peper doorroeren. De pompoen erdoor scheppen tot alle stukken met olie bedekt zijn. Eenvierde van de pompoen achterhouden voor de garnering.
  • De overige pompoen in een braadslede of op een bakplaat in een op 200 graden C voorverwarmde over 40 minuten roosteren of tot de schil bruin is en het vruchtvlees zacht. De pompoen af laten koelen, de schil verwijderen en het vruchtvlees grofhakken.
  • Voor de risotto de resterende olie met de boter in een braadpan verhitten en hierin de ui en knoflook glazig fruiten.
  • De rijst erdoor roeren tot deze aan alle kanten met olie en boter omgeven is, de wijn erbij schenken en alles zachtjes verwarmen tot alle vloeistof geabsorbeerd is.
  • De gare pompoen me ca. eenderde van de hete bouillon toevoegen en al roerend verwarmen tot de bouillon opgenomen is. Weer eenderde van de bouillon toevoegen en deze weer al roerend laten absorberen. Tenslotte de resterende bouillon onder af en toe roeren laten opnemen. De bereidingstijd is ca. 20-25 min. De rijst moet dik en romig worden, maar niet té plakkerig. Met zout en peper op smaak brengen.
  • Intussen de resterende pompoen dun snijden en 25 min. roosteren in op 200 graden C voorverwarmde oven.
  • De risotto met de plakjes pompoen en gehakte peterselie garneren. (evt. parmezaanse kaas er apart bijserveren)

Bron: Atrium vegetarisch kookboek, Sarah Brown
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risottorecepten
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2005, 12:08:05 »
In het kookboekje Italiaans & Vegetarisch (de reeks van het NL zuivelbureau)staan 5 risottorecepten, het boekjes kost een paar euro dus voor risottonewbies misschien wel de moeite waard.

Ik zal er een paar plaatsen:

Risotto met voorjaarsgroenten
 
voor 4 personen

Ingredi�nten
2 worteltjes
100 gr sugarsnaps
100 gr jonge tuinbonen
100 gr doperwten
7 a 8 dl tuinkruidenbouillon
350 gr risottorijst
4 eetl. olijfolie
zout en versgemalen peper
6 rijpe tomaten
200 gr ricotta of jonge verse zachte feta
3 eetlepels fijngesneden basilicum

bereiding
Maak de wortesl schoon en snijd ze in reepjes. Haal de sugarsnaps af. Kook de wortels, sugarsnaps, tuinbonen en erwten in 5-8 min. beetgaar in water met wat zout. Giet ze af en houd ze warm. Ontvel de tomaten: dompel ze ca. 25 sec. in kokend water, spoel ze koud af en trek de velletjes eraf. Halveer de tomaten en verwijder het vocht en de zaadjes. Pureer het vruchtvlees.
Breng de bouillon aan de kook, voeg de rijst toe en kook de rijst in ca. 20 minuten beetgaar. Schep de helft van de olie erdoor als de bouillon opgenomen is.
Afwerking: Breng de rijst op smaak met zout en peper. Schep de rijst op borden met in het midden een kuiltje tomatenpuree en daarop de kaas. Schep de groenten om met de rest van de olie en verdeel ze over en om de rijst.
Garneer met basilicum.


Tuinkruidenrisotto

voor 4 personen

ingredi�nten
1 kleine ui
1 knoflookteen
2 kleine courgettes
30 gr rucola & extra om te garneren
2 el olijfolie
350 gr risottorijst
50 gr grof gehakte kruiden (munt, salie, rozemarijn) & extra om te garneren
30 gr grof gehakte bladpeterselie
30 gr grof gehakt basilicum
1 l groentebouillon
zout en versgemalen peper
30 gr boter
75 gr geraspte parmezaanse kaas of belegen goudse kaas

bereiding
Pel en snipper de ui en knoflook. Maak de courgettes schoon en snijd ze in blokjes. Hak de rucola iets fijner.
Verhit de olie in een pan met een dikke bodem en fruit de ui en knoflook. Bak de rijst mee tot deze glanst. Voeg de courgette, rucola, kruiden en 2/3 van de bouillon toe. Laat de risotto in 20 min. op een laag pitje gaar worden. Voeg na 10 min. de rest van de bouillon toe.
Afwerking: breng de risotto op smaak met zout en peper en roer vlak voor het serveren de boter erdoor.
Serveer de risotto met kaas en garneer het gerecht met takjes kruiden.


Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risottorecepten
« Reactie #18 Gepost op: 07 juli 2005, 12:09:50 »
Bij veel recepten wordt er na het koken van de risotto nog boter toegevoegd, dat doe ik zelf nooit.
Kaas kan bij veel gerechten makkelijk apart geserveerd worden.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risottorecepten
« Reactie #19 Gepost op: 07 juli 2005, 15:33:15 »
Venkelrisotto is echt lekker. Niet te veel ingredienten erbij doen, alleen wat doperwtjes en kaas.