Vegatopia Forum

Asperges, wit en groen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karoush

Asperges, wit en groen
« Gepost op: 04 mei 2002, 13:35:00 »
Jammer, dat wij topics hier in Koken niet alfabetisch kunnen sorteren. Ik heb wel 6 pag naar achter netjes gebladerd voordat ik dit bericht heb gepost.

Welnu! Aspergetijd is aangebroken!
Leuke vega-recepten welkom!
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2003, 10:26:16 door De Harige Fricandel »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
ASPERGES
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2002, 16:10:00 »
Lovenswaardig, dat bladeren. De zoekfunctie had je de tijd bespaart overigens. Hier alvast een receptje:

Aspergefrittata
(Met 400g groene asperges):
Knak het houtige gedeelte van de stelen af.
Fruit 2 uien en twee tenen knoflook, doe er de asperges bij en laat het ongeveer 5 minuten bakken (af en toe roeren). Gooi er een klein bosje rucolasla bij (goedkoop op de markt, betaalbaar bij de biologische winkel, schandalig duur bij de AH). Klop 8 eieren luchtig in een kom schep het groentemengsel, wat zout en peper erbij. Nog wat olie in de koekenpan doen en het eimengsel erbij doen. Vuur laag en in 10 minuten stevig laten worden.

Nou kan je twee dingen doen. Je kan de frittata voorzichtig omdraaien met een pannenkoekenmes en een bord (3 minuten). Of je zet de koekenpan met het ei erin onder de grill tot de bovenkant van het ei gaar is (tijd afhankelijk van je grill).

In Italie eten ze frittata's afgekoeld, maar ik vind ze warm lekkerder.

Witte asperges: Probeer ze zo vers mogelijk te krijgen (=jat ze 's nachts bij de boer uit het land). Je kan er bijvoorbeeld chips van bakken of tempura van vaken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
ASPERGES
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2002, 16:45:00 »
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2003, 10:34:18 door De Harige Fricandel »

ilse_

ASPERGES
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2002, 17:57:00 »

Offline Nick

  • ****
  • 578
ASPERGES
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2002, 18:07:00 »
Tip: kook eerst de schillen ( 5min.) en gebruik daarna dat kookwater om de asperges
te koken.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Sofie Van Grieken

ASPERGES
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2002, 23:17:00 »
Da's inderdaad een goeie tip Annick! Mijn moeder maakte vroeger altijd witte saus erbij, maar sinds ik vegan ben, doet ze het vaak zo, en ze vindt het zelf ook stukken lekkerder! Ze gebruikt een deel van het vocht om de asperges in te koken, en van het andere deel maakt ze saus.

karoush

ASPERGES
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2002, 17:54:00 »
Bart, bedankt! leuk recept en ook makkelijk.
Wat is tempura?
Heb gisteren witte asperges van AH gemaakt - ze waren zoo bitter en houterig
Ik heb ze net als altijd geschild en gekookt.
Waarom zij ze zo bitter? slechte partij?
Ook peperduur, ondanks het seizoen. Waarschijnlijk omdat het zo koud is geweest

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
ASPERGES
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2002, 18:04:00 »
witte asperges worden houteriger naarmate ze langer uit de grond zijn. Daarom moet je ze nooit kopen bij AH, want die doet er gewoon veel langer over om ze te verschepen. Helaas wonen wie niet allemaal in Limburg...

Tempura is een Japanse manier van bereiden die veel lijkt op de Italiaanse Fritto Misto lijkt. Je maakt een beslagje van tempurameel (bij de Japanse spullen in de super), en bubbeltjeswater. Rag je asperges erdoorheen en frituur ze in olie tot ze lichtbruin zijn.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
ASPERGES
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2002, 18:08:00 »
Waarom bubbeltjeswater, als ik vragen mag? En ook als ik het niet mag vragen?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
ASPERGES
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2002, 18:14:00 »
"Hoort zo"

Geen idee. Wordt het beslag luchtiger van? Zal eens kijken of ik het ergens kan vinden...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
ASPERGES
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2002, 18:15:00 »
Quote:

Op 2002-05-06 18:14, schreef bart:
"Hoort zo"

Geen idee. Wordt het beslag luchtiger van?



Dat is het, ja
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

suus

ASPERGES
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2002, 12:05:00 »
Een heerlijk aspergerecept is deze:

asperges koken in water zonder poespas dan blijft de smaak puur.
boter in de pan smelten, gekookte kleingesneden eieren erbij, mon-chou erbij wat aspergevocht erbij om het wat dunner te maken
en dan veel verse bieslook erbij!
Je krijgt er wel een dikke kont van!


Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
ASPERGES
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2002, 15:01:00 »
Daar hoef je geen (horeca)kok voor te zijn... het is de wet van vraag en aanbod. De aanvoer is veel hoger als het warmer wordt dus de prijs is dan lager.

momo

ASPERGES
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2002, 02:01:00 »
gelukkig kom ik regelmatig in limburg, dus: genoten van eerlijke/heerlijke asperges!!
dit is mijn favoriete recept (2 personen):
+/- 500 gr. groene asperges
250 gr groene tagiatelle
half pakje soja room
100 gram gehakte walnoten
200 gram kastagne champignons
1 ui
kerrie, peper en zout

kook de asperges gaar (groene NIET schillen) in stukken van +/- 5cm, roerbak ui en champs en voeg kruiden naar smaak toe. asperges, pasta en sojaroom erbij en klaar!!

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
ASPERGES
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2002, 11:00:00 »
Niet alleen in Limburg worden asperges verbouwd hoor. Met name in het oosten en in Drenthe zijn heel wat velden. Als je daar langs mocht rijden, even stoppen, vragen aan de boer en je hebt goedkopere en veeeeeeeel versere asperges dan uit de supermarkt.
:witch2:

noesj

ASPERGES
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2002, 13:04:00 »
Een aantal Fransen langlanglang geleden hebben mijn aspergeszin verknald door ze aan mij voor te schotelen, terwijl er niet om door te komen was. Het juiste woord was: kauwgom. En ik was toen nog veeeeeel te beleefd, dus heb keurig mijn bordje leeggegeten, maar toen voorgoed met een grote boog om de asperges heen gelopen.
Sjielug he.

karoush

ASPERGES
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2002, 13:03:00 »
Heb onlangs - op advies van Bart - witte (vooraf gekookte) asperges in tempura gebakken (van Blue Dragon). JAMMIE!
Een minpuntje was dat ik niet wist welke salade/saus/garnering zou daarbij passen. Misschien geen?
Trouwens, volgens mij zit er geen ei(poeder) in tempura-beslag. Hoe kan dat? Weet iemand hoe je tempura zelf kunt maken?


[ Dit Bericht is bewerkt door: karoush op 2002-05-28 13:06 ]

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:ASPERGES
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2003, 12:05:26 »
Het is weer bijna aspergeseizoen!
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:ASPERGES
« Reactie #18 Gepost op: 04 april 2003, 14:45:42 »
Ik zag de draad, en ik dacht *schrik* toch niet nu al he.........

Maar gelukkig, bijna, nog niet nu. Ik zag, toen in bij de Boer boodschappen moest doen voor een zieke vriendin wel al aardbeien, van die walgelijke waterige veels te grote aarbeien. {{{ril}}}
:witch2:

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:ASPERGES
« Reactie #19 Gepost op: 04 april 2003, 16:34:08 »
Wel hoor! Ze zijn er al, tenminste hier in Limburg. Weliswaar van onder zeil of uit de kas, maar ze zijn er weer  :hungry: