neen want niet al dit ijzer wordt opgenomen in het lichaam je moet dan een onderscheidt maken tussen heam en non heam ijzer
en je lichaam neemt ook minder ijzer op als je al genoeg ijzer hebt (wilt niet zeggen dat het geen ijzer meer opneemt) en begint meer ijzer op te nemen als je te weinig hebt
Dit is wel aan de hoge kant en een te hoge opname over langere tijd kan ook schade aan het lichaam opleveren, aangezien ijzer een giftig mineraal is. Dus niet teveel, maar ook niet te weinig.
De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid houdt in hoeveel je er dagelijks van in moet nemen. In die cijfers, in Muis' geval zo'n 15 mg, is al ingecalculeerd dat niet alles door het lichaam wordt opgenomen.
Er hoeft ook geen onderscheid gemaakt te worden tussen non haem en haem ijzer. Non haem wordt beter opgenomen als je er vitamine C bij in neemt.
Dan neem ik best wel veel te veel in denk ik aangezien ik volgens die tabel 16 mg moet binnenkrijgen en ik neem 25 mg in, en eet dan ook nog best veel bruinbrood en pindakaas erop meestal waar ook veel ijzer in zat geloof ik, in die pilletjes zit ook vit. C en koper oa.