Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cheryl

Re:Pizza!
« Reactie #20 Gepost op: 01 september 2003, 15:29:27 »
Ik maak wel es zelf pizza, de bodem maak ik dan ook zelf alleen wordt die dan heel erg dik, ik vind pizza's met een dunne bodem lekkerder, weet iemand daar een recept ofzo voor?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizza!
« Reactie #21 Gepost op: 01 september 2003, 18:18:52 »
Maak het deeg dunner?

Ik mix altijd voor 1 vierkante bakplaat:

200 gram witte bloem
1 zakje gist (en ik vergeet dus elke keer dat gedroogde gist misschien niet vegan is)
1 theelepel zout
warm water

Cheryl

Re:Pizza!
« Reactie #22 Gepost op: 01 september 2003, 19:47:51 »
Zo maak ik die ook altijd maar misschien dat ik te veel bloem gebruik, ik krijg altijd heel veel deeg en als ik dat uitgerold heb op de bakplaat dan laat ik dat een uurtje staan, dan is de bodem een paar cm dik, en als ik er meer water bij doe dan wordt die erg plakkerig, ook niet de bedoeling, misschien moet ik gewoon wat minder deeg maken.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Pizza!
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2003, 19:54:25 »
1 zakje gist (en ik vergeet dus elke keer dat gedroogde gist misschien niet vegan is)

welke merken zijn iig wel vegan?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizza!
« Reactie #24 Gepost op: 01 september 2003, 20:06:26 »
Voor zover ik weet alleen maar verse gist.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Pizza!
« Reactie #25 Gepost op: 01 september 2003, 20:22:11 »
Voor zover ik weet alleen maar verse gist.

Zie in vegan recepten wel eens droge gist tegen komen. Zal eens een producent mailen. (welk merken produceren het allemaal?)
« Laatst bewerkt op: 01 september 2003, 20:22:49 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizza!
« Reactie #26 Gepost op: 01 september 2003, 20:58:33 »
Euh, kan zo alleen ff Baukje bedenken.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizza!
« Reactie #27 Gepost op: 01 september 2003, 22:06:02 »
in de natuurvoedingswinkel heb je ook gedroogde gist te koop, een pakketje van een aantal zakjes van 7 gram geloof ik.
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pizza!
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2003, 22:41:44 »
In Natuurwinkel zijn er volgens mij 2 soorten gedroogde Bruggeman en een biologische. Die biologische is erg duur. Wat kan er ook al weer niet vegan aan gist zijn?
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Pizzabodem
« Reactie #29 Gepost op: 08 maart 2004, 21:03:10 »
Wie heeft er een goed en beetje makkelijk te maken recept voor een fijne knapperige pizzabodem ? :)
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2004, 22:42:49 door Sander »
'fish are friends, not food!'

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:pizzabodem
« Reactie #30 Gepost op: 08 maart 2004, 21:30:27 »
Uit mijn nieuwe kookboekje, Italiaans en vegetarisch (Christiaan heeft 'em ook, is uit die serie waar ook Lekker Vegetarisch van is)

Voor 4 bodems
2 theelepels gedroogde gist (zakje)
2theelepels suiker
2 1/2 dl lauw water
350 gram bloem en extra
1 theelepel zout
olie

Stap 1: meng gist, suiker en water. Laat 5 min staan, of tot er belletjes op komen
Stap 2: zeef bloem met zout, voeg gistmengsel toe en mix met deeghaken tot een glad mengsel
Stap 3: bestuif werkblad met bloem, kneed het deeg, druk het uit, strooi er bloem over als het weer kleverig wordt en maak er weer een bal van
Stap 4: vet een kom in het olie, leg de deegbal erin, dek de kom af met een doek en laat het op een warme, tochtvrije plek een uur rijzen
Stap 5: bestuif werkblad met bloem, verdeel bal in 4 porties en rol deze uit tot circels
Stap 6: leg elke bodem op een stuk bakpapier

(en vervolgens beleggen).

De pizzabodemmix van Honig vind ik zelf ook fijn, die hoeft niet te staan. Ik neem altijd het pak zonder de tomatenmix, kan ik veel lekkerder zelf maken!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:pizzabodem
« Reactie #31 Gepost op: 08 maart 2004, 22:11:41 »
Mijn pizzabodem:

Los 20 gram gist op in lauw water voor 200 gram bloem (= 1 bakplaat bodem). Doe ondertussen een afgestreken theelepel zout bij de bloem in de keukenmachine. Mix en voeg dat de gist toe, meng het en voeg meer warm water toe totdat het 1 deegbol wordt.

Als je een knapperig deeg wilt, moet je het goed kneden met de hand en daarna uitgerold op de bakplaat (met olijfolie) in de oven leggen op de rijsstand.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:pizzabodem
« Reactie #32 Gepost op: 08 maart 2004, 22:19:18 »
350 gram bloem

Kan je hiervoor ook volkoren tarwemeel gebruiken? ;D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:pizzabodem
« Reactie #33 Gepost op: 08 maart 2004, 22:34:32 »
350 gram bloem

Kan je hiervoor ook volkoren tarwemeel gebruiken? ;D

Ik durf nooit af te wijken van recepten, dan mislukt het alleen maar ::)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

overanalizing

Re:Pizzabodem
« Reactie #34 Gepost op: 09 maart 2004, 10:00:31 »
60 g witte bloem (voor brood) mengen met 2 dl warm water, snufje zout en 2 tl gedroogde gist. Halfuurtje laten staan. Dan 120 witte bloem en 120 g volkorenmeel en twee snufjes zout erdoor en 10-15 minuten intensief kneden. Een schone droge kom nemen en daar vanaf de randen olijfolie in gieten. De bol deeg door de olie draaien, overtollige olie afgieten en afgedekt onder een schone vochtige doek een dik uur laten rijzen - tot het deeg in volume verdubbeld is. Een werkblad bestrooien met (maïs)meel en de bol platduwen, even vijf minuten laten staan en dan uitrollen tot het gewenst formaat. Het deeg in de bakvorm plaatsen, bestrijken met olie, garneren en 25 minuten bakken in een op 225° C voorverwarmde oven.

Tijmetje

Re:Pizzabodem
« Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2004, 13:13:06 »
Plat brood overdwars doorgesneden werk ook fijn, lekker makkelijk.

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2004, 15:08:57 »
Heeft iemand een receptje voor een pizzabodem die niet zo dik is? Die ik meestal maak zijn echt een paar cm dik, vind ik niet zo lekker.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizzabodem
« Reactie #37 Gepost op: 15 april 2004, 19:00:28 »
Als je mij vertelt hoe groot de plaat van de oven is waarin jij je pizza wilt bakken, krijg je een recept van me.

overanalizing

Re:Pizzabodem
« Reactie #38 Gepost op: 15 april 2004, 20:06:16 »
Heeft iemand een receptje voor een pizzabodem die niet zo dik is? Die ik meestal maak zijn echt een paar cm dik, vind ik niet zo lekker.

Ha, dat is juist het moeilijke aan zelf pizzadeeg maken: het uitrollen tot gewenste dikte en dan alles in één stuk op de bakplaat zien te krijgen. Met het recept dat ik hierboven heb geplaatst kan je héél dunne bodems maken, maar het vraagt wel wat oefening.

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #39 Gepost op: 15 april 2004, 20:38:57 »
Het is zo'n beetje gelukt, heb zelf een receptje verzonnen ter plekke want las het te laat, ik heb minder bloem gebruikt en maar de helft gist van wat ik normaal gebruik, de bodem was lekker dun maar was het zout vergeten dus erg flauw en de volgende keer ietsjes meer gist want was best taai geworden. Bedankt voor het antwoord!