Vegatopia Forum

Hoe is het met de zwangeren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #220 Gepost op: 19 september 2009, 13:12:38 »
Ik denk dat mijn ijzergehalte wel okay is. Over een paar weken wordt er weer bloed geprikt.
Aan het begin van mijn zwangerschap zat ik op 7.1, maar toen had ik al weken heeeeeeel slecht gegeten.
Nu eet ik weer vollop brood, volkoren granen, groenten en andere goede dingen. Dus het zal vast niet gezakt zijn.
Maar een flesje Ferro (roosvicee, toch?) kan ik wel in huis halen, vind ik nog wel lekker ook.
Ik zal vandaag ook ff vit. D druppels halen, dan krijg ik die 2 zaken in ieder geval extra binnen.
Hebben de zwangere hier trouwens ook een multi geslikt? Ook een multi met Omega's? Want dit wilde ik in eerste instantie niet, maar misschien dat ik dat nu toch wel tijdens de zwangerschap moet doen. Maar ook hiervoor geldt dat ik wel zeker wil weten dat de visolie uit goede bronnen komt. Dus geen vet uit de kust voor China bv. Het zijn zulke hoge concentratie's, dat ook de gifconcentratie's wel lekker hoog zullen zijn....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #221 Gepost op: 19 september 2009, 15:16:43 »
Je moet altijd gefilterde visolie nemen, wel wat duurder dan de ongefilterde.

Juist in volkoren granen zitten stoffen die de ijzeropname remmen, dus het zijn niet perse goede ijzerbronnen. Persoonlijk zou ik ook aanraden om je B12 te laten testen, of je moet zeker weten dat je daar ruimschoots genoeg van binnenkrijgt (en nee, met een kop melk en een plak kaas per dag red je het niet).

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #222 Gepost op: 26 september 2009, 21:37:55 »
Gisteren heb ik de 20-weken echo gehad. Gelukkig waren er geen afwijkingen te zien. Dat was een hele opluchting! En, we weten het geslacht van het kindje. Ook heel bijzonder....
Het voegt voor ons echt wat toe, dit al te weten. Ik wrijf nu niet meer over mijn buik en zeg:"och, lief kindje toch". Nee, nu kan ik zeggen:" och, lief jochie/meiske toch" ;D.
En we hebben vandaag een mooie kinderwagen van Easywalker gekocht. Dat was de eerste rib uit ons lijf, maar het is het vast waard ;)

Ik eet nu af en toe weer wat vis. Soms tonijn uit blik (biologisch) en makreel vind ik ook nog wel lekker.
Zalm lust ik niet meer echt. Tis te vissig.....
Ik stop wel weer met vis eten als ik bevallen ben, ben er toch niet meer zo weg van.
Hizikigrrrl, ik heb begrepen dat als je bij de granen e.d., waar ijzer in zit, iets vit. C rijks neemt (zoals jus d'orange) dat dit de ijzeropname weer bevordert. Dit doe ik dus ook. En calcium zou dit weer vertragen. Dus ik drink geen melk bij mijn boterham met appelstroop, maar een justje. Is dit okay?
Ik zal eens voorstellen om mijn B12 te laten meeprikken, maar volgens mij is dit aan het begin wel gedaan. Kan nooit kwaad natuurlijk.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #223 Gepost op: 26 september 2009, 22:10:47 »

Hizikigrrrl, ik heb begrepen dat als je bij de granen e.d., waar ijzer in zit, iets vit. C rijks neemt (zoals jus d'orange) dat dit de ijzeropname weer bevordert. Dit doe ik dus ook. En calcium zou dit weer vertragen. Dus ik drink geen melk bij mijn boterham met appelstroop, maar een justje. Is dit okay?



Het effect van granen is moeilijker op te heffen dan het effect van calcium.
Ik zou gewoon een glas melk nemen (kan natuurlijk ook later op de dag) en een vitamine c-pil / sinaasappel(sap) / kiwi.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #224 Gepost op: 26 september 2009, 23:02:00 »
En we hebben vandaag een mooie kinderwagen van Easywalker gekocht.

In welke kleur?  ;D
Mooi dat alles goed verloopt.

Ik eet overigens op dezelfde manier. Bij een ijzerrijke of B12 rijke maaltijd neem ik geen melk meer, in plaats daarvan iets met vit C. Melk drink ik dan later op de dag.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #225 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:09:20 »
En we hebben vandaag een mooie kinderwagen van Easywalker gekocht. Dat was de eerste rib uit ons lijf, maar het is het vast waard ;)

Wij hebben geen kinderwagen  ;D
En je kunt op nog meer manieren geld besparen als ouder: (lang) borstvoeding geven en wasbare luiers gebruiken. En dan ben je helemaal niet suf en geitenwollesokkerig, maar juist heel hip milieubewust.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #226 Gepost op: 02 oktober 2009, 19:19:16 »
En we hebben vandaag een mooie kinderwagen van Easywalker gekocht. Dat was de eerste rib uit ons lijf, maar het is het vast waard ;)

Wij hebben geen kinderwagen  ;D

Dragen jullie haar altijd?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #227 Gepost op: 02 oktober 2009, 20:01:10 »
Phoe, geen kinderwagen?? Altijd in de draagzak dan? Kan natuurlijk ook....
Sorry, maar ik ga toch voor Pampers. Ik heb geen zin in dat gewas ;D
Borstvoeding wil ik wel gaan geven! :angel
Ik wil wel meubels op Marktplaats gaan kopen en een likje (milieubewuste) verf geven. Verder hebben we al heel veel (te leen) gekregen van familie en vrienden. Dat scheelt ook al veel!

Ik heb trouwens gisteren even mij Hb laten prikken: 7.3 mmol. De huisarts adviseerde idd ook Roosvicee Ferro, dat zou ook goed moeten werken ipv tabletten (=zwaar op de maag en obstipatie).
Maar goed, vergeleken met het begin van de zwangerschap, was het dus helemaal niet zo slecht. Toen was het 7,1.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #228 Gepost op: 02 oktober 2009, 20:13:27 »
Je hebt ook biologisch afbreekbare luiers, te koop bij iig de Etos.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #229 Gepost op: 03 oktober 2009, 10:19:18 »
Biologische luiers van Etos zijn heel OK.

Ja, wij dragen haar altijd, niet in draagzak (dat houd je zelf niet vol - en dingen als Baby Bjorn zijn ergonomisch niet goed voor beebjes) maar in een draagdoek. Eerst een tricotding (makkelijk) daarna in een geweven doek (kan je veel meer kilo's in dragen, vergt wat oefening maar is heel fijn), maar we hebben ook een Mei Tai (aziatische drager). Eerst op de buik en nu meestal op de rug. Mocht een van de aanstaande moeders advies willen, pm me dan maar even ;)
Ons kindje kan ook al wat maanden in een fietszitje, dat is heel handig. En binnenkort gaat ze los lopen (nu alleen nog aan de hand), dus dan hoeven we haar kortere stukken te dragen.

Op marktplaats is inderdaad veel baby-uitzet te vinden voor mooie prijzen. Koop een box niet nieuw, die gebruik je echt maar weinig en kort.
Ik zou ook niet te veel kleertjes kopen vooraf, je krijgt ontzettend veel in de kraamtijd (ook als je er niet om vraagt).
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #230 Gepost op: 03 oktober 2009, 12:21:17 »
Ik geloof niet dat katoenen luiers goedkoper zijn, pampers zijn zo ongeveer altijd in de aanbieding (wel beter voor het milieu, maar het viel ons tegen hoeveel beter)... mocht je milieubewuste wegwerpluiers willen gebruiken dan zijn deze denk ik goedkoper dan die eko van de Etos: http://www.joppies.nl/.

Draagdoeken zijn een goed idee, zeker voor de eerste tijd. Mocht je een draagzak fijner vinden, die je kant en klaar om doet, ga dan niet voor de babybjorn (zie opmerking Piek), maar voor een ergonomische drager.  Hier staan merken.
Wij gebruiken ook een kinderwagen (oranje Easywalker), want dat vinden we ook prettig. Maar Thijme heeft het vooral heel erg naar zijn zin in de ergonomische draagzak. Hij kan er zowel in slapen als in chillen en rondkijken.

Borstvoeding  :thumbsup: :D

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #231 Gepost op: 31 oktober 2009, 20:18:34 »
Ja ja, ik ben ondertussen al bijna 26 weken zwanger!
Het gaat heel goed met de baby, het schopt en wurmt dat het een lieve lust is. Een heerlijk en gezellig gevoel!
Misselijkheid heb ik nu sinds 1 week helemaal geen last meer van....na 25 weken eindelijk echt over dus :o
Verder nog wel erg moe, maar ik heb ook net keelontsteking gehad....
We zijn nu bezig met de babykamer en hebben via Marktplaats een compleet 2e-hands kamertje gekocht. Heel erg leuk, in een Strandstijl. Het kan en mag nog niet, maar als het kindje nu geboren zou worden....ik ben zoooooo nieuwsgierig! Zou willen dat ik af en toe een luikje in mijn buik open kon doen om even te kijken  ;)
Mijn man en ik doen samen de cursus Samen Bevallen. Dit vinden we allebei heel erg leuk. Heel nuttig en we lachen, gieren, brullen heel wat af met de andere stellen ;D
Ik ben nu in totaal 4,5 kilo aangekomen...dat is volgens mij wel netjes....toch? Ik weet het niet, want de VK zegt dat 10-12 kilo in totaal goed is. Maar gaat het aankomen in de laatste weken niet opeens heel hard?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #232 Gepost op: 01 november 2009, 04:34:34 »
Bij mij ging het in het begin juist heel hard, maar ik was veel te mager, misschien dat mijn lijf reserves ging opbouwen...
(in totaal 24 kilo...)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #233 Gepost op: 01 november 2009, 10:10:41 »
Ik kwam in totaal 10 kilo aan.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #234 Gepost op: 02 november 2009, 17:12:17 »
@Eefje: ze zeggen dat vrouwen die dun zijn meer aankomen. Waarschijnlijk door jouw argument...
Vrouwen die dikker/te dik zijn schijnen veel minder aan te komen.

Annemieke, hoe verliep die 10 kilo bij jou? Veel in het begin, of juist meer aan het eind?

Ik weet dat ik me er nu niet zo druk om mag maken, maar ik ben mijn hele leven al bezig met gewicht. Dan is het opeens wel heel vreemd om daar op deze manier mee bezig te zijn! Ik vind het niet erg om tijdens de zwangerschap aan te komen, ik weet waar het door komt, maar ik maak me wel een beetje zorgen om de tijd na de bevalling..... En als ik bv uiteindelijk 24 kilo zou aankomen....alle mensen: dan ben ik gigantisch! :o
Ik hoop het dus rond die 10 kilo te kunnen houden :P
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #235 Gepost op: 03 november 2009, 09:36:11 »
Dat aankomen is nodig, met borstvoeden gaat er vaak weer af.
Ehm, volgens mij was het geleidelijk bij mij, maar ik heb er niet zo opgelet.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #236 Gepost op: 03 november 2009, 13:48:14 »
Daarstraks in de les moest ik aan deze draad denken.
Het ging erover dat vrouwen veel te veel stress hebben daarrond. Bij iedere vrouw is dat anders, en wat voor de ene vrouw goed is, is voor de andere misschien niet optimaal. In heel grove gevallen kunnen heel magere vrouwen idd heel veel bijkomen, maar dat is dan ook niet erg. En de echt dikke vrouwen vallen soms zelfs af.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #237 Gepost op: 03 november 2009, 21:49:59 »
Ik wil niet teveel afvallen. Ik moet echt erop letten dat ik genoeg eet, ik zit bijna op mijn oude gewicht en dat was nou niet bepaald royaal. Ik zou het liefst iets aankomen, maar dat lukt niet met de borstvoeding.\
Ik zou meer moeten eten dan normaal, dat deed ik in het begin ook wel, maar nu niet meer zo.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #238 Gepost op: 20 november 2009, 11:44:24 »
Nieuwsflash: lekkende borsten :o ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #239 Gepost op: 20 november 2009, 12:05:15 »
Heb je ook al geproefd?  ;D
“it's strange how life makes sense in time...”