Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re: Kookvragen
« Reactie #3440 Gepost op: 06 september 2010, 21:18:41 »
Hoi,

Ik heb van de natuurvoedingswinkel van die rollini's met kaas en spinazie o.i.d. gehaald, maar het enige wat er op stond was dat ze zowel warm als koud te eten zijn. Enig idee hoe ik ze klaar moet maken? Ik zat zelf aan de oven te denken, maar hoe lang, hoe warm raden jullie aan? Warm lijkt me wel zo lekker ;)

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #3441 Gepost op: 06 september 2010, 21:26:40 »
Misschien heel even in de magnetron?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #3442 Gepost op: 07 september 2010, 11:43:26 »
In de oven, kwartiertje of zo. Ik zou ze niet in de magnetron doen, daar wordt het deeg heel zompig van.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3443 Gepost op: 07 september 2010, 11:53:19 »
En hoe is het gelukt met het wortelloof IneN?

@Koekje: ja dat Rondeeldoosje is cool! Ik had ze ook laatst.

Het was eigenlijk een heerlijk soepje! Ik deed er nog een halve prei bij en peper en zout. Smaak was zo'n beetje als brandnetelsoep, we hebben meteen de hele pan opgesipt :)

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3444 Gepost op: 07 september 2010, 19:26:47 »
Leuk die wortelloofsoep. Ik ga het zeker eens proberen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #3445 Gepost op: 07 september 2010, 20:05:50 »
Ja klinkt echt super, die wortelloofsoep! Maar het kan dus alleen van heel jonge wortelloof?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3446 Gepost op: 07 september 2010, 23:40:43 »
Hoi,

Ik heb van de natuurvoedingswinkel van die rollini's met kaas en spinazie o.i.d. gehaald, maar het enige wat er op stond was dat ze zowel warm als koud te eten zijn. Enig idee hoe ik ze klaar moet maken? Ik zat zelf aan de oven te denken, maar hoe lang, hoe warm raden jullie aan? Warm lijkt me wel zo lekker ;)

Gemiddeld warm je dingen in de oven het beste op zo tussen de 170 en 180 graden (hetelucht kan nog wat lager). Tijd is afhankelijk van de grootte, maar is gemakkelijk te testen. Meten is weten, dus gewoon even op de tast kijken hoe warm het is. Lagere temperatuur duurt langer, hogere temperatuur kan voor ongelijkmatige hitte zorgen en nog erger: uitdroging. Verwarm je oven ook altijd voor, dan krijg je het beste effect.
Dingen met kaas en een korstje kun je beter niet in de magnetron doen. Het deeg wordt inderdaad zompig, maar ook taai. Kaas wordt er ook niet beter van. Heb je geen andere mogelijkheid, verwarm het dan liever te kort dan te lang en pas op dat kaasvullingen loeiheet kunnen zijn. Indien het niet te dik is, kun je het nog proberen tussen zo'n tostigrill te warmen ipv de magnetron.

Klinkt lekker IneN!

En zijn die Rondeeleieren ook lekker/beter van smaak?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Kookvragen
« Reactie #3447 Gepost op: 08 september 2010, 12:06:45 »
Weet er hier iemand wat pijpui is? Vlaams voor lenteui misschien?
« Laatst bewerkt op: 08 september 2010, 12:19:39 door LL de Ling »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3448 Gepost op: 08 september 2010, 12:19:36 »
Weet er hier iemand wat pijpui is?
Klinkt als zuiderlands voor bosui / lenteui.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Kookvragen
« Reactie #3449 Gepost op: 08 september 2010, 12:20:29 »
Weet er hier iemand wat pijpui is?
Klinkt als zuiderlands voor bosui / lenteui.

Ok, dank, ongeveer goed gegokt.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3450 Gepost op: 08 september 2010, 13:48:27 »
Ja klinkt echt super, die wortelloofsoep! Maar het kan dus alleen van heel jonge wortelloof?

Ik weet niet wanneer wortelloof jong of oud is, maar mijn worteltjes waren niet van die zacht-uitziende jonge worteltjes, ze waren redelijk robuust. Dus ik veronderstel dat het met alle soort loof gaat.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #3451 Gepost op: 08 september 2010, 15:14:24 »
Ja klinkt echt super, die wortelloofsoep! Maar het kan dus alleen van heel jonge wortelloof?

Ik weet niet wanneer wortelloof jong of oud is, maar mijn worteltjes waren niet van die zacht-uitziende jonge worteltjes, ze waren redelijk robuust. Dus ik veronderstel dat het met alle soort loof gaat.

Ah wauw. En heb je het eerst aangebakken of gekookt in bouillon? En wel of niet gepureerd?
,,,,فلافل

Justine

Re: Kookvragen
« Reactie #3452 Gepost op: 08 september 2010, 19:26:50 »
Selly, ik lees dat jij regelmatig pickled vegetables eet. Maak jij die zelf of koop je ze? Ik haal ze nl wel eens in een pot bij de groenteturk maar dan zijn de groenten altijd zoooo slap (van kool snap ik het maar wortel, augurk en pepers??) en dat vind ik zooo vies.
Ik heb ze ook wel eens in van die wit/blauwe blikjes met een rode streep bij de toko gehaald maar die zijn net zo slap. Ik ben gek op knapperig zuur en zou graag een goed merk willen weten.  :yummie: :yummie:

Alvast bedankt.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #3453 Gepost op: 08 september 2010, 22:24:48 »
Selly, ik lees dat jij regelmatig pickled vegetables eet. Maak jij die zelf of koop je ze? Ik haal ze nl wel eens in een pot bij de groenteturk maar dan zijn de groenten altijd zoooo slap (van kool snap ik het maar wortel, augurk en pepers??) en dat vind ik zooo vies.
Ik heb ze ook wel eens in van die wit/blauwe blikjes met een rode streep bij de toko gehaald maar die zijn net zo slap. Ik ben gek op knapperig zuur en zou graag een goed merk willen weten.  :yummie: :yummie:

Alvast bedankt.

Die van Sacla (italiaans merk) zijn heel erg lekker!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #3454 Gepost op: 09 september 2010, 00:09:33 »
Selly, ik lees dat jij regelmatig pickled vegetables eet. Maak jij die zelf of koop je ze? Ik haal ze nl wel eens in een pot bij de groenteturk maar dan zijn de groenten altijd zoooo slap (van kool snap ik het maar wortel, augurk en pepers??) en dat vind ik zooo vies.
Ik heb ze ook wel eens in van die wit/blauwe blikjes met een rode streep bij de toko gehaald maar die zijn net zo slap. Ik ben gek op knapperig zuur en zou graag een goed merk willen weten.  :yummie: :yummie:

Alvast bedankt.

Leuk, nog een pickle liefhebber!
Ik eet diverse soorten pickles.
Ik post wel eens over die ik bij falafel en currys enzo eet, maar dat zijn Indiase (scherpe) pickles, en die heb ik van Patak of andere Indiase merken (uit de Surinaamse winkel. AH heeft ook Patak maar dat zijn roerbaksauzen, die moet je niet hebben).
Ik eet ook vaak Japanse pickles en soms maak ik die zelf (op azijn, soms snelle die twee dagen trekken, soms langzame die minimaal een maandje trekken. Op de planning staat nog om Japanse pickles op zout te maken, maar ik ben nog niet geheel achter de techniek), maar regelmatig heb ik die ook uit de Japanse winkel. Ik weet niet in welke regio je zit, niet iedereen heeft een Japanse winkel op de hoek. Het zijn platte zakjes. Let bij de radijspickles op dat de kleurstof niet altijd vegetarisch is.

Die ik van de Turk heb zijn niet zo heel erg slap, wel als je ze langer laat staan, maar ze horen volgens mij ook niet superstevig. Dat is trouwens ook redelijk makkelijk zelf te maken met warme azijn en wat suiker en specerijen naar keuze, en dan open je ze bv na 2 weken, en dan alleen stevige zaken toevoegen als wortel en bloemkool en rode pepers, en er dan komkommers die in een andere pot maar 2 dagen hebben getrokken toevoegen.

Bij de Chinees hebben ze ook deze: http://www.flickr.com/photos/fotoosvanrobin/2924121278/ en die zijn erg lekker.
Hier vind je ook nog wat goeie info http://tokowijzer.wordpress.com/category/groenten-fruit-enzo/groente-ingemaakt/ over diverse soorten.

Heb je al eens kimchi geproefd?
« Laatst bewerkt op: 09 september 2010, 00:11:46 door Selly »
,,,,فلافل

Justine

Re: Kookvragen
« Reactie #3455 Gepost op: 12 september 2010, 21:26:51 »
Aha, zijn dat radijs pickles in die platte zakjes. Er zit zo'n verlopen roze/rood randje om de plakjes. Ik vond het er altijd zo chemisch uitzien dat ik het nooit gekocht heb. Ga dat nu zeker doen. Ik woon in de buurt van Rotterdam, daar heb je op de (ik meen) Westkruiskade een waanzinnige aziatische supermarkt zitten en natuurlijk de chinese boot nabij de euromast. Dan zijn er nog allemaal losse, kleine tokootjes natuurlijk, dus ik heb keus genoeg.

Ik houd niet van dat super hete, ik proef dan niks meer. Dus de indiase vallen af.

Heb nu van de turk een soort meloen (maar dan mini mini, ter grootte van een zure bom) hij is groen met licht gele strepen maar hij smaakt naar augurk zei een turkse dame die daar ook kocht. Je moest hem op zuur zetten, 2 weken laten trekken en dan smullen maar. Hij staat nu eenzaam in een potje op lekker zuur (vaag in de verte een zoetje) te trekken en ik spreek hem toe!

Chtuneys zijn ook erg lekker mits je de hoeveelheid suiker drastisch aanpast! Heb een fijn kookboek waar lekkere recepten in staan (welliswaar ook vleesrecepten maar die sla je gewoon over), je zal het wel kennen, Pot en Fles heet het.

Re: Kookvragen
« Reactie #3456 Gepost op: 12 september 2010, 23:39:03 »
Na de patat kapsalon is nu ook de patat Paay gesignaleerd. Heeft iemand die al eens gehad?
Alles mag er overheen, behalve curry.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3457 Gepost op: 12 september 2010, 23:45:39 »
Die is al net zo oud als Patries :P

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3458 Gepost op: 13 september 2010, 11:32:00 »
Afgelopen weekend heb ik de Dönerauflauf gesignaleerd, de Turkse variant van de Patat Kapsalon  :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #3459 Gepost op: 13 september 2010, 20:20:41 »
Afgelopen weekend heb ik de Dönerauflauf gesignaleerd, de Turkse variant van de Patat Kapsalon  :P.

Is dat hetzelfde als de befaamde Kapsalon? Of zit er nog een verschil in? Die Kapsalon wordt hier over het algemeen door Dönerzaken verkocht, dacht ik zo?

By the way, iemand al eens niet-dierlijke shortening gevonden in NL? Ik hoorde iets over Crisco?