Vegatopia Forum

Rabarber

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Rabarber
« Gepost op: 22 juni 2004, 19:24:44 »
Ik heb voor de 2e keer rabarberprut gemaakt en het is weer een partij ranzig zeg!

Ik weet niet wat ik fout doe.

Stap voor stap:
1. Ik trek de taaie slierten eraf.
2. Ik snijd het in stukken
3. Ik zet het met wat water op en laat het ff koken tot het zacht is.
4. Ik giet het af. Prak het en laat het indikken.
4. Ik doe er wat suiker bij

Het resulaat: enorme snotterige smurrie met visgraatachtige sliertjes en het smaakt naar smerige planten.

Wat doe ik fout?

demiseXofXaXlove

Re:Rabarber
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2004, 19:49:01 »
Aan de uitkomst te horen: NIETS! Waarom mensen rabarber eten, ik weet het niet! ;)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Rabarber
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2004, 19:57:57 »
Ik heb het toch echt lekker gegeten (maar toen had ik het dus niet zelf gemaakt).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rabarber
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2004, 20:32:30 »
Is de rabarber wel van goede kwaliteit? En moet je er niet ook nog wit poeder is gooien tegen oxaalzuur ofzoietsachtigs?



demiseXofXaXlove

Re:Rabarber
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2004, 21:35:07 »
Rabarber zit in een potje

* L O L *

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Rabarber
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2004, 21:45:53 »
Is de rabarber wel van goede kwaliteit? En moet je er niet ook nog wit poeder is gooien tegen oxaalzuur ofzoietsachtigs?

 ???

Fabian

Re:Rabarber
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2004, 22:06:21 »
Aan de uitkomst te horen: NIETS! Waarom mensen rabarber eten, ik weet het niet! ;)

Ik wil mij daar graag bij aansluiten. Het is wel 15 jaar geleden, maar ik heb er zelfs van  :pukey:

Ik lees op een site dat ze er ook suiker, citroensap en pijpkaneel door doen, en de opmerking van iemand:

Ik "kweek" zelf rabarber en wist niet dat je het rood niet moest wegtrekken want dat deed ik namenlijk wel. En ik wist ook niet dat het lekkerste onderaan zat! Goed idee met kaneelstokje, is erg lekker.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rabarber
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2004, 23:05:02 »
Is de rabarber wel van goede kwaliteit? En moet je er niet ook nog wit poeder is gooien tegen oxaalzuur ofzoietsachtigs?

 ???
Krijt.

Ja, daar heb ik wel eens van gehoord.

Het is jammer dat mijn moeder niet mailt (het enige wat ze met een computer doet is afstoffen), anders had ik het haar eens gevraagd. In tegenstelling tot de rabarber uit potjes is de rabarber die ik ken rood, en zo zuur dat yoghurt verzachtend is. Oeh!
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 23:05:31 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rabarber
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2004, 23:19:41 »
Ik vind rabarber heel lekker. Nooit aan krijt of oxaalzuur gedaan. Eet er wel altijd iets van zuivel bij. Voor Annemieke wordt het dus krijt ;)
Kook het vrijwel in eigen vocht. Doe er altijd suiker bij, meestal deels rozijnen.
Ik moet nog ergens een recept van een overheerlijke rabarbertaart hebben, van een ex die echt heel geweldig (vegetarisch) kan koken. Zal binnenkort eens kijken of ik het kan vinden.
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Rabarber
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2004, 07:08:36 »
Ik maak het ook op die manier, en ik vind het lekker. Ik doe er geen krijt bij, en eet het niet persé met zuivel, dus dat hoeft niet altijd.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Rabarber
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2004, 08:18:41 »
Wat Kiwi zegt!
En ik heb mijn methodiek uit het Margriet Kookboek, dus dat kan niet missen. 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Rabarber
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2004, 08:28:18 »
wat abrikozen verwerken in de rabarberprut is ook erg lekker.  :yummie:

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rabarber
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2004, 09:36:04 »
Zo doe ik het altijd:

Het blad eraf snijden en de stelen wassen.
De stelen in 1 cm dikke stukjes snijden.
In een klein beetje water koken tot het zacht wordt.
Kaneel en rozijntjes toevoegen.
Wachten tot het afgekoeld is en daarna pas zoetstof toevoegen (suiker, frambozenlimonadesiroop). Hoe het komt weet ik niet maar als je de suiker toevoegt als het nog warm is, is het eindresultaat veel zuurder dan dat je wacht tot het koud is.





Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rabarber
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2004, 10:31:27 »
wij halen de rare dingen eraf, snijden t in stukjes van 1 cm, zetten t op met water én suiker en dan koken we t heel lang


ik vind t lekker zo, bart niet
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Rabarber
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2004, 17:42:11 »
Ik heb voor de 2e keer rabarberprut gemaakt en het is weer een partij ranzig zeg!

Volgens mij komt dit omdat het rabarberseizoen voorbij is. De laatste keer dat wij het hadden was het ook niet te eten, maar eerder in het voorjaar was het heerlijk!

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Rabarber
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2004, 19:22:59 »
ik kook het juist wel met flink wat suiker erbij. Soms lazer ik er ook wat appels doorheen. Merkwaardig genoeg wordt het soms groen  :o Jamie Oliver gooit rabarber onder de gril zie hier
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rabarber
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2004, 19:25:58 »
zie hier
* Christiaan hoort Jamie gewoon "basil" slissen... :nooo:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Rabarber
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2004, 19:28:49 »
ja waarom slist die gozer zo?
Uit ervaring kan ik trouwens meedelen dat rozemarijn een veel betere optie dan basilicum is.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Rabarber
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2005, 18:28:34 »
Er staat rabarber-zomervruchten-crumble in de oven en daar ga ik zometeen mee ontbijten. Ik verheug me er nu al op!


recept :chef:! (misschien maar even in een kookdraad)

Ja, ik hou dus wél heel erg van rabarber, maar die gore dingen (tot snot koken, dat doe je toch met bloemkool tegenwoordig ook niet meer :o) die jullie er mee doen, die lijken me ook niet. Nee, ik snij rabarber in stukken, en bak het in boter & suiker (eventueel met wat sinaasappelsap of -schil erbij). Niet tot prut, maar af en toe even in prikken of proeven, maar ik vind het lekker als er nog wat stukjes inzitten. Eten met iets zuiveligs (kwark, hangop, ijs, zoiets), dan krijg je niet zo'n raar gevoel aan je tanden.

Crumbledeeg maak ik door 60 gram, bloem, 45 gram boter en 60 gram suiker (mag ook minder, of met nootjes erbij is ook lekker) in het hakmolentje van de staafmixer tot grove kruimels te pulsen (Engelsen zeggen altijd dat het de textuur van havermout moet hebben).
De rabarber bak ik dan ook altijd even aan, een minuut of vijf ofzo, en dan in een ovenschaal en crumbledeegkruimels erop en dan een klein half uurtje in de oven.

En met die zomervruchtencrumble had ik minder rabarber (een ons of vier) gebruikt en na het aanbakken een bakje bevroren zomerfruit (daar zitten aardbeien, frambozen, bramen, bessen en kersen in) van de appie door de rababer gegooid en daarna onder crumbledeeg in de oven. Het wordt wat nattig door al dat vocht uit dat fruit, maar dat zie ik dan als een sausje dan lijkt het ineens heel culi ;)
Ook erg lekker met hangop!
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 13:49:43 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Rabarber
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2005, 20:48:20 »
Johannes van Dam suggereerde laatst in het Parool om stukken rabarber met aanhangend water, en de rasp en het sap van 1 (bloed)sinaasappel en een beetje suiker 5 minuten in de magnetron te doen (da's voor een flinke 1 persoonsportie).
Werkt perfect. Ik ben nooit zo van de magnetron, maar dit was erg goed.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2005, 20:48:31 door Selly »
,,,,فلافل