Mei 24, 2012, 14:36:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Ingrediënt van de maand: amarenen
   
Koken Pasta met verse kapucijners en vegaspek - Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  



Pagina's: 1 ... 5 6 7 [8]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Eetmeter  (gelezen 26030 keer)
0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic.
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Online Online

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.400



« Antwoord #140 Gepost op: Oktober 01, 2010, 15:06:23 »

Soyajoghurt is gefermenteerd toch, dus dat zal ok zijn.
Gelogd
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Online Online

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.400



« Antwoord #141 Gepost op: December 09, 2010, 23:25:14 »

- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))


Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.

Ik kwam nog een recent onderzoek hierover tegen op PubMedL

Curr Opin Lipidol. 2010 Nov 22. [Epub ahead of print]

Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research.
Kerstetter JE, Kenny AM, Insogna KL.

aDepartment of Allied Health Sciences, University of Connecticut, Storrs, USA bCenter on Aging, MC-5215, University of Connecticut Health Center, Farmington, USA cYale University Department of Internal Medicine Endocrinology, New Haven, Connecticut, USA.

Abstract
PURPOSE OF REVIEW: Both dietary calcium and vitamin D are undoubtedly beneficial to skeletal health. In contrast, despite intense investigation, the impact of dietary protein on calcium metabolism and bone balance remains controversial. A widely held view is that high intakes of animal protein result in increased bone resorption, reduced bone mineral density, and increased fractures because of its ability to generate a high fixed metabolic acid load. The purpose of this review is to present the recent or most important epidemiological and clinical trials in humans that evaluated dietary protein's impact on skeletal health.

RECENT FINDINGS: Many epidemiological studies have found a significant positive relationship between protein intake and bone mass or density. Similarly, isotopic studies in humans have also demonstrated greater calcium retention and absorption by individuals consuming high-protein diets, particularly when the calcium content of the diet was limiting. High-protein intake may positively impact bone health by several mechanisms, including calcium absorption, stimulation of the secretion of insulin-like growth factor-1, and enhancement of lean body mass. The concept that an increase in dietary protein induces a large enough shift in systemic pH to increase osteoclastic bone resorption seems untenable.

SUMMARY: Recent epidemiological, isotopic and meta-analysis studies suggest that dietary protein works synergistically with calcium to improve calcium retention and bone metabolism. The recommendation to intentionally restrict dietary protein to improve bone health is unwarranted, and potentially even dangerous to those individuals who consume inadequate protein.

PMID: 21102327 [PubMed - as supplied by publisher]

Gelogd
Bast
Super-forummer
*****
Offline Offline

Berichten: 2.914



« Antwoord #142 Gepost op: December 10, 2010, 03:29:30 »

Als je toch naar Ph-waardes aan het kijken bent, Jozo en verwanten zouden ivm de bewerkingen een lagere Ph hebben. Dit in tegenstelling tot de onbewerkte zouten die basisch zouden moeten zijn. Een zoutvervanger kun je bijvoorbeeld ook zoeken in kelpvlokken. Krijg je gelijk jodium binnen.
Wat Hiziki ook schrijft over dat granen, etc zuurvormend zijn, dat kom ik ook vaak tegen. Overigens trouwens ook dat je sowieso gefermenteerde soja zou moeten eten. Iets met de oestrogenen, meen ik.
Als je vitamine D te laag is, is dat ook van invloed op je calciumabsorptie. Fluoride zou ook averechts werken.
Ijzer wordt relatief makkelijk uit blackstrap molasses opgenomen en heeft ook andere mineralen erin. Volgens mij is hier ook gepost over dat vitamine c ijzeropname helpt. Was dat niet iets met heem en non-heem ijzer oid?
Overigens ken ik wel de theorie dat bepaalde fruiten uit een soort van zwak zuur bestaan, maar ik ben nergens tegen gekomen dat ze basisch zijn. Heb je een bron misschien? Klinkt wel interessant.
Gelogd

Geen betere buur dan moeder natuur
Fynnya
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Berichten: 416


« Antwoord #143 Gepost op: December 10, 2010, 22:55:45 »

Ijzer wordt relatief makkelijk uit blackstrap molasses opgenomen en heeft ook andere mineralen erin.
Ik kom die ook vaak tegen in lijstjes met ijzerbronnen. Maar ik ging er altijd maar vanuit dat dat een gebruikelijk voedingsmiddel is in de Verenigde Staten en niet in Nederland, want ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze het gebruiken of in huis hebben.

Volgens mij is hier ook gepost over dat vitamine c ijzeropname helpt. Was dat niet iets met heem en non-heem ijzer oid?
Non-heemijzer ("plantaardig" ijzer) wordt beter opgenomen als er in dezelfde maaltijd vitamine C zit. Voor heem ijzer ("dierlijk" ijzer) helpt het geloof ik niet. Overigens zit in vlees en ei dacht ik niet alleen heem ijzer, maar ook non-heem ijzer.


Overigens ken ik wel de theorie dat bepaalde fruiten uit een soort van zwak zuur bestaan, maar ik ben nergens tegen gekomen dat ze basisch zijn. Heb je een bron misschien? Klinkt wel interessant.
Ik heb het geloof ik uit Becoming Vegan en/of Becoming Raw, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Als je op internet zoekt naar 'fruit alkaline' kom je een heel aantal websites tegen die zeggen dat fruit basisch is. Ook wel wat bronnen die zeggen dat sommige soorten fruit licht zuurvormend zijn trouwens. De een zegt dat alle fruit sterk basisch is, de ander dat sommige licht basisch en sommige licht zuurvormend zijn, een heel duidelijke lijn lijkt niet zo snel te herkennen hierin.
Gelogd
cal¡mero
Forumkenner 2004/5/7
Super-forummer
*****
Offline Offline

Berichten: 3.074



« Antwoord #144 Gepost op: September 28, 2011, 19:23:56 »

Ik vind het superstom dat quinoa niet in de eetmeter staat. Denk je goed bezig te zijn, kun je niet eens uitrekenen hoe goed! Neeee!
Waar is het qua voedingsstoffen mee te vergelijken?

Later als ik ooit nog eens tijd over heb, ga ik dat ding hacken en zelf een eetmeter maken, waar ik al mijn favoriete voedingsmiddelen of gerechten zelf aan toe kan voegen. Smiley
Gelogd

quoque erachter = ook ervoor
Dot
Super-forummer
*****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 3.835



« Antwoord #145 Gepost op: September 28, 2011, 19:27:09 »

Sorry, ik kan je niet helpen met je vraag, ik weet niet waar quinoa qua voedingsstoffen mee te vergelijken is. Maar ik wilde toch even melden dat je wel dingen toe kan laten voegen...

Edit: maar voor vandaag heb je daar dus niks aan.
Gelogd

Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan
cal¡mero
Forumkenner 2004/5/7
Super-forummer
*****
Offline Offline

Berichten: 3.074



« Antwoord #146 Gepost op: September 28, 2011, 19:29:40 »

Tuurlijk heb ik daar wel wat aan!
En wat goed dat je dat weet en meldt, dank je!
Hoe/waar?
O of wacht, bedoel je door een melding te sturen? Dat heb ik ongeveer een jaar geleden al eens gedaan...
Gelogd

quoque erachter = ook ervoor
Dot
Super-forummer
*****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 3.835



« Antwoord #147 Gepost op: September 28, 2011, 19:32:08 »

Ja, die melding sturen bedoel ik inderdaad. Maar dat duurt zo te horen dus wel èrg lang!  Angry
Gelogd

Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Online Online

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.400



« Antwoord #148 Gepost op: December 28, 2011, 21:11:53 »

Ik heb een nieuw Eetmeter-achtig programma gevonden, met dank aan onze Vlaamse vrienden van EVA:

http://sourceforge.net/projects/cronometer/

Supergoed, gaat dieper dan de Eetmeter. Enige nadeel vind ik dat je niet op een nutrient kan drukken en zien welke voedingsmiddelen hebben bijgedragen aan dat nutrient.
Gelogd
bambi
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 5.185



« Antwoord #149 Gepost op: Januari 02, 2012, 09:42:22 »

Qua brood en langzaam bakken: onze oude AFK deed het in vier uur, de nieuwe panasonic in vijf. Irritant als je bent vergeten brood te maken, maar wel een tip als je langzaam brood wilt.
Gelogd

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken
Pagina's: 1 ... 5 6 7 [8]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  



Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 22 queries.

Google bezocht deze pagina voor de laatste keer op Vandaag om 00:37:41