Vegatopia Forum

Moet vlees worden vervangen??

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M@rco

Moet vlees worden vervangen??
« Gepost op: 22 juni 2006, 18:31:39 »
Hallo allemaal!

Ik ben pas sinds een ruime week vegetariër en ik vroeg me af of vlees echt vervangen MOET worden. Ik dacht zelf altijd dat de voedingsstoffen in vlees ook gewoon in groenten en dergelijk zaten. Aangezien ik groente wel gewoon eet dacht ik het vlees gewoon te kunnen afschaffen.
Maar van anderen hoor ik weer dat ik dan vegetarisch vlees (vales en dergelijke) moet eten. Is dit zo? Hoe zijn jullie begonnen?
En wat zijn jullie ervaringen met vleesvervangers?

Groetjes,
Marco

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Moet vlees worden vervangen??
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2006, 18:50:54 »
Euh, nee en nee.

Je moet vlees niet vervangen door 'vegetarisch vlees', maar gewoon vlees afschaffen is ook niet gezond.

Alle voedingsstoffen die veel mensen uit hun vleesconsumptie halen zijn ook uit plantaardige voedsel te halen maar daarom niet noodzakelijk uit groenten.

Plantaardige voedsel is immers zo veel meer dan groenten en dat zou in een gezond vegetarisch 'dieet' ook het geval moeten zijn.  Een gezonde variabele voeding met naast veel groenten en fruit ook peulvruchten, granen, noten, ... hoeft helemaal geen tekorten op te leveren.

Indien je ook nog eieren ben zuivel gebruikt is de kans op tekorten (van b.v. vitamine B12, ijzer, ...) nog veel kleiner.

Gewoon het vlees uit het menu schrappen zal meestal geen evenwichtige voeding opleveren.

Anticarne

Re:Moet vlees worden vervangen??
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2006, 19:15:06 »
Probeer je een beetje te verdiepen in de voedingsleer.
Macro-nutrienten zijn : vet, eiwitten, vitamines en koolhydraten. Afhankelijk van je levensstijl moet je hier een goede mix van binnekrijgen.
Als je gaat kijken welke producten deze bevatten (bijv. eiwitten - meeste mensen denken enkel aan vlees en eieren) dan zul je versteld staan!
Als je vervolgens iets verder kijkt leer je ook het verschil tussen hoogwaardige en minder hoogwaardige versies van deze voedingstoffen.

En als je dit allemaal te ingewikkeld/saai/droog vindt is natuurlijk Vegatopia qua recepten een geweldig medium waar je gevarieerde voeding/recepten op kunt vinden.

Vleesvervangers zijn naar mijn bescheiden mening een simpele kant en klare bron van eiwitten/toevoegingen die je ook uit andere producten kunt halen maar dat bewerkelijker is. En een factor als "Smaak" en "Structuur" en de psychologische factor van het "stukje vlees" zeker als vleesverlater is natuurlijk ook niet uit te vlakken.



« Laatst bewerkt op: 22 juni 2006, 19:16:05 door Anticarne »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Moet vlees worden vervangen??
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2006, 12:13:02 »
Het ligt er een beetje aan wat je gewend bent te eten. Als je gewoonlijk dagelijks aardappelen, groenten en vlees eet, en daar dan ineens het vlees uit laat, dan wordt het waarschijnlijk wel een beetje te karig. Als je echter gevarieerder eet (volkorenpasta, noten, linzen, zilvervliesrijst, salades, veel verse groente en fruit etc etc) en veel afwisselt, dan heb je geen vleesverangers nodig! Er waren al gezonde vegetariers lang voordat er vleesvervangers waren  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light