Vegatopia Forum

Recepten voor het hele gezin.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Recepten voor het hele gezin.
« Gepost op: 30 april 2008, 21:20:50 »
Ik wil meer gezonder gaan eten, maar ik vind het een hele stap om nu te gaan onderzoeken wat en hoe.
Ook loop ik met lichamelijke klachten na een ongeluk en ik zie daarom wel eens op om te gaan koken.
Ons gezin bestaat uit onszelf, twee kids van 6 en 4 en 7 maanden.

Wie kan mij helpen met recepten, tips, boodschappenadvies, weekmenus's en dergelijke.
Zodat ik weer zin in koken krijgen en het weer leuk vind om nieuwe dingen te gaan proberen.

Ingrid

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2008, 13:17:50 »
Hoi, welkom!
Recepten etc. daar is zoveel van te vinden op allerhande  ;) websites, daar begin ik niet eens aan.
Belangrijke tip: maak een weekmenu met verschillende producten en maak daar vaste dagen voor: noem pasta op maandag, rijst op woensdag etc.
Maak van een van de dagen een restdag: dus nasi, groentesoep etc. om resten groenten enzovoort op de maken, bovendien is dat vaak een makkelijke kookdag. Combineer die dag met de dag waarop kind(eren) sport. Vaak is dat al een drukke dag.
Maak iets waar veel werk in zit (bijvoorbeeld lasagna) in een grotere hoeveelheid, zodat je een ovenschaal oid kunt invriezen. Dat heeft als voordeel dat als je eens geen zin hebt of je niet zo goed voelt je alleen iets uit de vriezer hoeft te halen. Hetzelfde geldt voor aardappels. Kook in 1 keer een hele zak (2,5 kilo) aardappels en vries (in porties) in. Ideaal voor stamppotten en bespaart een hoop tijd. Voor die van 7 maanden kun je resten van jullie in kleine bakjes doen en invriezen (dat dat slecht is is onzin) bespaart een hoop moeite en je hebt altijd een zelfgemaakt hapje op voorraad (bijvoorbeeld ook om mee te nemen als je op bezoek gaat).

Als je al niet veel zin hebt in koken en je voelt je vaak niet goed is dat niet het ideale moment nieuwe recepten uit te proberen. Variaties op bestaande recepten is dan vaak al genoeg. Probeer nieuwe recepten in het weekend als manlief kan helpen koken.
Smakelijk!
 :hungry:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2008, 10:57:29 »
In het weekend als manlief kan helpen koken.

Helpen in het weekend? Is het niet voldoende dat hij op zondag de tofu in blokjes snijdt? ;)

Maar zonder garp: de gemiddelde manlief zou toch gewoon drie of vier keer per week moeten koken?

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2008, 22:08:40 »
 :schater: :schater: :schater: :schater: :schater: :schater: :schater:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2008, 09:23:23 »
Ik vind dat ook niet meer als normaal eigenlijk.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2008, 19:35:25 »
Heel graag, echt, maar dat heeft 2 problemen:
1) manlief eet regelmatig niet thuis, op welke dagen hij uiteraard niet voor eten kan zorgen
2) manlief is op zijn vroegst om 6 uur thuis, op welk moment ik graag gelijk ga eten ivm de lieve bloedjes
Aldus...

Maar verder leven wij nogal jaren 50, afgezien van het feit dat ie dat regelmatig onder zijn neus gewreven krijgt  ;)

Dus bij mij blijft: het weekend!

Maar heeft er iemand nog tips voor Ingrid?
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2008, 19:51:46 »
Ik zou zeggen: maak het niet te ingewikkeld (tenminste, je gaf zelf aan dat je weer zin in koken wilt krijgen - dan moet je niet beginnen met dagelijks een hoop werk). Recepten vind je meer dan voldoende in de Allerhande, op www.webchef.nl of op Koken en Zo op www.vegatopia.com. Mocht je eerder inspiratie zoeken dan recepten, lees dan dagelijks de forumdraad Wat eten we vandaag.

Hausfraus tip om af te wisselen tussen aardappelen, pasta, rijst, mie, couscous, etcetera klinkt als een goed idee om variatie aan te brengen. Als alternatief kun je ook verschillende keukens nemen (Nederlands, Italiaans, Aziatisch, Midden-Oosters, Mexicaans).

Laat je verleiden tot het kopen van 'andere' groente, die toevallig in de aanbieding is en zoek een lekker recept op Internet. Voorwaarde is wel een goede basisvoorraad kruiden: koop alles wat je mist in de supermarkt of bij de toko (lijkt een hoop geld ineens, maar het gaat lang mee). En leer de kruiden kennen door tijdens het koken veel voor te proeven en uit te proberen.

Zoals gezegd: maak het (in het begin) niet al te ingewikkeld en tijdrovend. Pasta met een lekkere saus, rijst met een groentemengsel, stamppot, chili sine carne. Met eenvoudige middelen kun je van een een- of tweepansmaaltijd iets feestelijks maken: tortillachips met dip bij de chili; stokbrood met boter bij Italiaans eten; een eenvoudige salade; atjar tjampoer bij Indonesische maaltijden; pappadums bij Indische maaltijden.

O enne, welkom Ingrid!  :D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Recepten voor het hele gezin.
« Reactie #7 Gepost op: 08 mei 2008, 23:10:27 »

Ook wij koken afwisselend en afwisselend.
Oftewel iedereen (4 personen) kookt wel eens een dag. En variatie in aardappelen, rijst, macaroni, etc.

Vader: eenvoudig doch voedzaam
Moeder: eenvoudig, voedzaam en veg. liflafjes
Zoon: creatief
Dochter: creatief en zolang het elkaar maar niet bijt. Bijt het toch, gewoon doorgaan met eten.

 
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!