Vegatopia Forum

Hoe bami/nasi te maken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Hoe bami/nasi te maken?
« Gepost op: 14 oktober 2008, 21:52:06 »
Ik had het in een ander draadje ook al gevraagd,maar er kwamen geen reacties en ik dacht ik probeer het nog een keer.

Afgelopen week hebben we weer eens bami gegeten met zo'n pakje mix van Honig, maar ik vind het helemaal niet zo lekker veel te zout. Wie kan me tips geven welke kruiden/hoeveelheden ik nodig heb om bami/nasi zonder kant en klare mix te maken?

Bami/nasi is één van de weinig dingen, die ik nog niet zonder zakje kan maken.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2008, 01:52:41 »
Ik neem aan dat je de onvolprezen nasi goreng (of bami goreng) bedoelt. Dat spul dat de Chinees met wat prei, gebakken ei en - indien niet uitdrukkelijk ongewenst - h@m serveert. De honig-nasi lijkt er in de verste verte niet op, een zoute, kunstmatige prut. Jawel, nasi goreng is een authentiek Nederlands gerecht, gebaseerd op Indonesisch restvoer (de Nasi/Bami Rames, nasi/bami goreng met alle resten van de babi pangang, saté oelek, tjap tjoy en wat dies meer zij, is de overtreffende trap).

Maar nasi/bami goreng is eigenlijk best lekker, als je het goed klaarmaakt. Het geheim is de kruiden: knoflook, pepertje (of sambal oelek), gember (vers en geraspt, gedroogd en geweekt, poeder - djahé), djintan (gemalen komijn), ketoembar (gemalen komijnzaad). In plaats van djintan en ketoembar van Conimex zou ik hele komijn- en korianderzaden nemen en die in de vijzel fijnmalen (veel meer smaak en aroma!)

Neem (voor twee personen):
- zo'n 150 gram rijst of mie, kook volgens gebruiksaanwijzing met voldoende zout
- zo'n 400 gram gemengde, fijngesneden groente (prei, wortel, paprika, ui, taugé)
- een omelet of gebakken ei (2 eieren) in reepjes, of in ketjap gebakken tofu, of gewoon niets

Verhit plantaardige olie (zonnebloemolie) in de wok, fruit knoflook/pepertje/ui, voeg groente toe, wok vrolijk tot de groente de gewenste consistentie heeft. Als je verse of gedroogde gember gebruikt, wok die vrolijk mee, voeg de djahé pas toe met de rijst. Dan de gekookte rijst of mie (en eventueel de reepjes ei/omelet of tofu) toevoegen, tezamen met de kruiden (djintan en ketoembar, naar smaak, in totaal een theelepeltje of drie, denk ik). Roer goed door elkaar en verhit vrolijk verder. In principe is de nasi/bami nu klaar. Je kunt het verder op smaak brengen met een lepeltje citroensap (versterkt de smaak), theelepeltje anijs (frisse component, redelijk authentiek), wat extra sambal (als je van pittig houdt), korianderblad (of koriander of anijs, niet beide tegelijk) en eventueel een extra scheut ketjap (maar dat is wel heel Nederlands). Beetje zout (of ve-tsin, voor de durfal) doet ook wonderen.

Selamat makan! Vergeet de atjar tjampoer en de cassave-kroepoek niet. Of loempiaatjes van de toko (kant-en-klaar in de diepvries, spotgoedkoop).
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 15:44:55 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2008, 15:29:06 »
Bedankt voor het recept. Ga deze week eens bij de Toko voor de kruiden kijken. :D
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2008, 17:25:25 »
Ik doe het ongeveer zoals Eelco, en voeg gewoon ketjap toe (is helemaal niet Hollands hoor, doen ze in Indonesie ook). Ik voeg ook knoflook toe, en soms een ontvelde tomaat.
Wat helpt is de rijst de dag ervoor koken.

Nasi goreng kun je ook prima invriezen.
,,,,فلافل

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2008, 11:22:51 »
Ik vind het altijd lekker om met het knoflook/uitje/pepertje een maggieblokje mee te bakken ( dus geen bouillonblokje, maar zo'n klein maggieblokje);
En als je toch voor de kant en klaar gaat, van conimex hebben ze van die hele kleine zakjes mix voor nasi en bami, met poederig iets erin, dus niet die pakketten maar de kleine zakjes, die zijn ook redelijk goedkoop, en met zo'n zakje doen ik dan wel een paar keer, omdat ze dus inderdaad nogal zout zijn. De nasi vind ik het beste. die gebruik ik ook gewoon in de bami. tomaatjes vind ik ook altijd lekker erdoor, en rode paprika....

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2008, 13:17:33 »
Nasi en Bami zijn voor mij inderdaad van die typische restgerechten.
Ik gooi er allerlei (harde) groenten doorheen en evt. champignons. Dan de tofu in de marinade (bijv. ketjap met knoflook en gember) en uiteindelijk een berg oosterse kruiden (bijv. nog niet genoemd: koriander). Satesaus erbij en klaar.
Al tijden geen zakje meer gebruikt!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2008, 16:29:00 »
Ik had ooit een viendin van Indonesische afkomst wiens oma inwoonde. Die vrouw was altijd in de keuken bezig en daar heb ik verschrikkelijk veel van opgestoken. Zij vertelde me dat nassi en bami het eten van gisteren was dat als middaghap mee werd genomen naar het werk op het land. Dan werd het verpakt in bananenblad in de zon gelegd en lauw gegeten met veel sambal. Zij at dan ook haar nassie altijd lauw en rood en miste het aroma van het bananenblad. Ik was destijds een nogal goedgelovige puber en weet achteraf niet of het waar is maar vind het nog steeds een romantischer versie dan die van de Nederlanders die de restjes door elkaar gooien.
Ik heb sindsdien de gerechten die ze me had leren maken omgezet in vegetarische receptuur en mijn lievelingsgerecht is Besengeh met sojabrokken en hardgekookte eieren. Als je te veel eieren maakt kan je ze in de koelkast bewaren en later op een Surinaams broodje verorberen.
Bami maak ik met dezelfde kruiden als hierboven beschreven, in de nassi doe ik ook nog wat citroengras.
Goh, krijg ik toch opeens ontzettende trek...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2008, 16:54:10 »
Rijst goed van tevoren koken, uit laten wasemen, af laten koelen, eventueel in een ovenschaal in de oven alvast opnieuw verwarmen terwijl je met de omelet bezig gaat. Onthou: het is een restjesgerecht, dus je moet simuleren dat de rijst over is van gisteravond.

Behalve koriander en komijn gebruik ik ook nog geelwortel (kurkuma), paprikapoeder, peper, chilipoeder (maar dan gebruik ik weer geen pepertjes), soms kerriepoeder. Voor (ba)mi(e) soms ook wel garam masala. Koriander heb ik niet altijd, peterselie mag vast ook wel. Verse gember in plaats van gemberpoeder. Kneepje tomatenpuree. Of ketchup. Kan best. Verschilt niet zoveel van ketchap.

Tauge vind ik dan weer niks, net zoals kool voor nasi. Kool kan wel weer heel goed bij bami ;)

Vergeet vooral niet flink veel zout te gebruiken als excuus voor al het bier dat je er bij wil drinken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe bami/nasi te maken?
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2008, 16:59:27 »
Ik neem aan dat je de onvolprezen nasi goreng (of bami goreng) bedoelt. Dat spul dat de Chinees met wat prei, gebakken ei en - indien niet uitdrukkelijk ongewenst - h@m serveert.
Nee toch? Dat is gewoon opgeleukte witte lijst. Ook nasi, maar geen nasi goreng.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.