Vegatopia Forum

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hoiikheetricky

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Gepost op: 31 juli 2009, 17:09:23 »
Hallo,

Ik ben sinds 3 maanden lacto-ovo vegetariër. Ik overweeg het om veganist te worden. Ik eet in plaats van vlees, vegetarische burgers, vegetarische schnitzels, valess etc. Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2009, 18:04:57 »
Tja, ik ben nu zo'n 8 jaar veganist en ik heb niet het idee dat het me moeite kost om gezond te blijven. De belangrijkste dingen waar je op moet letten zijn vitamine b12 (pillen nemen dus) en calcium. Calcium zit oa in tofu, sommige soorten sojamelk, sesamzaad en groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool. 

Schanulleke

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2009, 23:07:14 »
Het sleutelwoord voor gezonde voeding (niet alleen voor veganistische voeding, maar ook voor voeding in het algemeen) is variatie. Hoe meer variatie op je bord, hoe groter de kans is dat je alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen krijgt. Mijn advies is dan ook: probeer je culinaire horizon te verbreden. Neem eens een groente- of graansoort mee die je nog nooit gegeten hebt en varieer eens met soja-, rijste- en havermelk. Uiteraard kan dat bij de supermarkt, maar vergeet ook de toko en de (biologische) markt niet. Wat Marla ook al zei: B12-pillen slikken is zeker aan te raden, want die vitamine zit alleen in dierlijke produkten. (Zie ook de draad in dit forum over B12.) Verder zou ik je willen aanraden om rustig de tijd te nemen om je in te lezen in het onderwerp. Wanneer je goed beslagen ten ijs komt, is de kans dat je het volhoudt en er gezond bij blijft een stuk groter. Rustig afbouwen (eerst eieren, daarna melk, daarna yoghurt, daarna kaas enz.) is een goede manier om over te stappen. Ikzelf eet voornamelijk veganistisch (voor 90% schat ik) en het bevalt me prima. Ik heb er vorige week de Vierdaagse van Nijmegen op uitgelopen, dus dat zegt wel wat.

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2009, 23:11:47 »
B12-pillen slikken is zeker aan te raden, want die vitamine zit alleen in dierlijke produkten.

Zeg maar gerust: Noodzakelijk. Dikgedrukt, in hoofdletters, onderstreept.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Schanulleke

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2009, 23:15:13 »
Je hebt gelijk. :-[ Zonder B12-pillen loop je als veganist zijnde vroeg of laat een B12-tekort op. (Ik wilde Ricky alleen niet te veel afschrikken met het 'moeten'...)

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2009, 00:00:03 »
Hoe komen jullie aan genoeg vitamine A, D en E? Ik krijg die dus echt amper binnen. A lukt alleen als ik een bos wortelen opeet en D en E helemaal nauwelijks.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2009, 00:24:18 »
Je hebt gelijk. :-[ Zonder B12-pillen loop je als veganist zijnde vroeg of laat een B12-tekort op. (Ik wilde Ricky alleen niet te veel afschrikken met het 'moeten'...)

Veel verrijkte producten met B12 kan in principe ook wel, maar makkelijkste en veiligste is gewoon dat b12 supplement.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2009, 00:33:58 »
Hoe komen jullie aan genoeg vitamine A, D en E? Ik krijg die dus echt amper binnen. A lukt alleen als ik een bos wortelen opeet en D en E helemaal nauwelijks.

Vitamine A: Wortels, koolsoorten, groene bladgroenten, gele/oranje groenten/vruchten, vruchten/groentesap
Vitamine E: Brood, graanproducten, noten, zaden, groente, fruit, olie
Vitamine D: Zonlicht, plantaardige margarine met D2, sojamelk met vitamine D2

Makkie toch? :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2009, 00:38:10 »
Hoe komen jullie aan genoeg vitamine A, D en E? Ik krijg die dus echt amper binnen. A lukt alleen als ik een bos wortelen opeet en D en E helemaal nauwelijks.



Voor vegans:

Vitamine A zul je idd als betacaroteen moeten halen uit groente en fruit (en je hebt veel meer van beta-caroteen nodig dan van de 'echte' vitamine A). Verder wordt het toegevoegd aan margarine etc..

Vitamine D zul je uit zonnestraaltjes moeten halen (tekort hiervan komt heel veel voor) en ook wat uit margarine.

Vitamine E zul je moeten halen uit zonnebloemolie, noten en margarine.

En dan laat ik selenium, calcium en bv. zink nog achterwege, net als nog wat B-vitaminen...


Als je echt veganist wilt worden, of je eet weinig zuivel/eieren of je eet sowieso weinig en/of eenzijdig, dan raad ik je aan om naar een goede (natuurvoedings)dietist te gaan, want als je je niet goed voorbereid, raak je onherroepelijk in de problemen.
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.

hoiikheetricky

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2009, 00:55:49 »
Bedankt voor de reacties. :)

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2009, 15:11:28 »
Veel verrijkte producten met B12 kan in principe ook wel

Welke produkten bevatten eigenlijk een redelijke hoeveelheid toegevoegde B12?
Ik weet zo gauw alleen maar corn flakes (hoewel ik niet weet of dat in NL ook wordt toegevoegd) en eventueel sojamelk (maar dan niet de biologische variant).
Van die corn flakes moet je wel bijna een heel pak van 500g (à 8 µg/kg B12) leegeten wil je aan je dagdosis komen, dat schiet niet echt op.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 15:17:16 door T@co ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2009, 15:25:55 »
Multivruchtensap en energiedrankjes? Een blikje energydrink van de AH bevat b.v. 1 µg b12, en je hebt 2.8 µg dagelijks nodig toch?

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2009, 15:36:34 »
Maar multivitaminedrankjes werden toch ook niet geschikt geacht voor vegetariers (en veganisten)?
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=3;action=display;threadid=5155
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2009, 15:45:48 »
Maar multivitaminedrankjes werden toch ook niet geschikt geacht voor vegetariers (en veganisten)?

Ik krijg de neiging een discussie te herhalen!

(en blijf mezelf gewoon vegetarier noemen)

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2009, 15:53:38 »
Fijn dat je er een andere discussie bij betrekken wil, maar het ging hier nogal specifiek over veganisme, en ik geloof niet dat er in dat kamp onenigheid bestaat over de ontoelaatbaarheid van het toevoegen van visolie als drager van vitamines.
Of je jezelf veganist mag noemen als je die spullen toch gebruikt doet daarbij helemaal niet terzake. Dat mag de TS (of wacht, laten we eens genereus doen: iedere veganist) wat mij betreft geheel voor zichzelf bepalen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2009, 16:23:54 »
Gewoon Red Bull drinken als je veganist bent, dat 'mag'!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2009, 19:07:30 »
Gewoon Red Bull drinken als je veganist bent, dat 'mag'!

Minder is dat je dan ook een heleboel suiker en andere troep binnenkrijgt, dus ik zou gewoon aan de multi's gaan hoor.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2009, 19:11:41 »

Als je echt veganist wilt worden, of je eet weinig zuivel/eieren of je eet sowieso weinig en/of eenzijdig, dan raad ik je aan om naar een goede (natuurvoedings)dietist te gaan, want als je je niet goed voorbereid, raak je onherroepelijk in de problemen.
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.

Hmm, ik ken toch best veel veganisten (die het ook al best een tijdje zijn) en voor zover ik weet is geen daarvan naar een diëtist geweest en zijn ze allemaal nog gewoon gezond. Ok, als je geen b12 gaat nemen dan krijg je wel een probleem, maar je hebt geen diëtist nodig om daar achter te komen lijkt me. Wat vitamine D betreft: krijgen vegetariërs dat meer binnen dan veganisten?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2009, 19:23:06 »
Je hebt niet perse een goede dietist nodig, maar dan moet je je wel heel goed inlezen in voeding en nutrienten etc. en niet alles klakkeloos overnemen van vegan-propaganda.

Vegetariers kunnen ook nog D binnenkrijgen via roomboter, maar zoals ik hierboven al schreef: een tekort komt bij heel veel mensen voor. Het is een van de vitamines waarvoor de ADH de komende jaren flink opgeschroefd gaat worden.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2009, 20:02:35 »
Ben lacto-ovo-vegetarier en onlangs heeft de internist mijn vit D laten testen. Nou weet ik niet hoeveel het was, maar wel dat het in orde was.
Ik slik af en toe als ik er een keertje aan denk weleens een multi, dus volgens mij kun je makkelijk voldoende binnenkrijgen hoor.