Vegatopia Forum

Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Gepost op: 26 maart 2012, 11:12:12 »

IK wou het eens hebben over het prijskaartje. (Dat is hier nog niet in een afzonderlijke draad besproken, dacht ik). Het ligt voor de hand te aanvaarden dat biologische producten bv heel wat duurder zijn dan gewone, chemisch en anderzijds vervuilde producten. Hoewel er op vegetarische sites ook wel mensen zijn die zelfs dat durven ontkennen. Misschien zullen ook hier een paar deelnemers het algemeen bekende willen ontkennen? Nu zijn vega’s niet noodzakelijk bio-consumenten. Maar in de praktijk zijn de meeste vega’s  dat wel. Dat ligt ook voor de hand, vegetarisme en biologisch eten behoort tot dezelfde motivering. Ik, als veganist, heb me organische en bio-producten een lange periode  niet kunnen permiteren, juist vanwege een beperkt budget.  Wat ik natuurlijk zeer betreurde. Vandaar mijn betrokkenheid in dit tema. Het is bekend dat het vegetarisme ontstond bij arme bevolkingen die zich geen vlees konden veroorloven, zoals in Indië. Op die manier kun je inderdaad een minimumbudget hanteren en toch nog een zeer gezond dieet volgen. Enkel op rijst bv, Zelf heb ik dat ook 15 jaar gedaan: enkel rijst in tomatensaus. Op die manier kon ik mijn huur blijven betalen.  Na huur en energie hield ik toen immers slechts 6000bf over voor al mijn andere uitgaven (minstens tussen 1989 en 2003)  Met een kilo rijst deed ik bijna een volle week. Aan de tegenwoordige prijs voor volle bio-rijst (want ja, het was wél bio-rijst en dus at ik toch nog bio!) is dat 2,5€ per kilo. Geen enkele andere basis-voedingsbron kan die lage kostprijs benaderen -tenminste toch geen basis-voedingsbron die zo diëtisch compleet is. Nu mijn omstandigen veranderd zijn, zit ik  in het dure gamma. Met veel variatie en een hoog budget voor voeding. Ik durf dus beweren, vanuit die ervaring, dat vega’s heel diep in hun beurs moeten tasten voor de overgrote bulk van hun consumptie. En mijn bedoeling is: hier de prijsvergelijking te maken van de meeste vega-producten die ik tegenwoordig aankoop in vergelijking met  het niet-vega en niet-bio aanbod.                                                                                                                                                                               
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2012, 11:39:56 »
Biologische producten zijn duurder dan niet-biologische. In het algemeen dan. Maar als je kijkt naar de prijs van niet-vegetarische producten, dan durf ik te beweren dat vegetarisch eten goedkoper is dan niet-vegetarisch. Vlees van een 'verantwoorde' slager heeft een forse prijskaart, forser dan veel vleesvervangers. Vlees van kiloknallers of supermarkten is soms daarentegen angstwekkend goedkoop.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2012, 12:05:23 »
Biologische producten zijn duurder dan niet-biologische. In het algemeen dan. Maar als je kijkt naar de prijs van niet-vegetarische producten, dan durf ik te beweren dat vegetarisch eten goedkoper is dan niet-vegetarisch. Vlees van een 'verantwoorde' slager heeft een forse prijskaart, forser dan veel vleesvervangers. Vlees van kiloknallers of supermarkten is soms daarentegen angstwekkend goedkoop.
Ja.
Evenwel: je zou het boodschappenmandje  van iedereen afzonderlijk moeten bekijken. Er zijn enorme variaties. Zoals je al aangeeft in vlees ook.

Ik moest ooit eens op doktersadvies  14 dagen vis eten (bij zware diarree), en die vis haalde ik bij de Aldi aan 2,5€/kilo
(Pollack, van Alaska ). Dat is dus de meest goedkope dierlijke proteďne. En ZES KEER goedkoper dan mijn geliefde seitan-bollen.  van 15€/kg
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 23:59:22 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2012, 00:52:38 »
Vorig week bij Carlo en Irene  :bloos: werd veganistisch gekookt. Eén van de gasten had wat jurken en onderkomens in Parijs en New York moeten afstoten vanwege onjuiste keuzes die in het financiële leven waren gemaakt. Nu alleen nog een stulpje in Blaricum.

Carlo zei dat het goedkoop is om veganistisch te koken. En hij kan het weten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2012, 16:18:16 »
Lijkt me dat het er sterk vanaf hangt hoe veel moeite je bereid bent te doen voor je eten...

Bijvoorbeeld havermelk kost geen drol om zelf te maken, maar in de winkel meer dan 2 euro per liter. Zoiets als seitan is ook niet duur/moeilijk om zelf te maken, maar wel duur in de winkel... Vegan mayo, falafel, allerlei kiemen zelfde verhaal.

Maar goed, dat is natuurlijk ook zo als je wel vlees eet.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2012, 22:55:51 »
Waarom "melkvervangers"?
Waarom "seitan"?
Waarom mayonaise-vervangers?
Waarom falafel (vleesvervanger) ?

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2012, 00:02:00 »
Ik weet niet of dit nou echt een discussie is die je in dit topic wil voeren, maar ik wil je best antwoorden.

Allereerst, wil je falafel alsjeblieft nooit meer zo beledigen. Tssss. Je bent zelf een vleesvervanger  8)

Vanuit 'mensen' gezien, denk ik dat dit producten zijn die vega's vaak kopen (daarmee bedoel ik niet jou want dat doe je blijkbaar niet) en waarin je ze gedeeltelijk kan onderscheiden van niet-vega's. Ik bedoel, de sperzieboontjes en rijst van een vegatarier zijn even duur als die van een vleeseter nietwaar, dus je zal het in andere producten moeten zoeken.

En puur vanuit mezelf gezien, hoe meer structuurtjes in mijn eten hoe beter. Seitan kauwt leuk. Havermelk door mn muesli is weer eens wat anders dan yoghurt, met melk vind ik niet lekker. Ook al eet ik eieren, ik vind het leuk om zelf mn vegan mayo te maken (en toch een prettig idee zonder rauw ei). Romigheid, jippie! Of het nou iets vervangt of niet boeit mij niet - romigheid, jippie!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2012, 00:19:01 »
Ik ben hier de mopperpot en val over pietluttigheden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2012, 00:21:50 »
Oh - hai  ;D *zwaait en gaat weer op nieuwe-mensen-bankje zitten*

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2012, 01:41:18 »
Lijkt me dat het er sterk vanaf hangt hoe veel moeite je bereid bent te doen voor je eten...
Mee eens.
Vroeger alle moeite van de wereld gedaan. Uit geldgebrek. Nu nog zo weinig mogelijk. Uit luiheid.

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2012, 10:19:03 »
Wat het kost weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat ik steeds duurder ga eten. Hoe meer ik op mijn voeding en de herkomst ervan gaat letten, hoe minder ik accepteer, hoe slechter kant-en-klaar smaakt en hoe meereiserder ik word.

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2012, 18:08:10 »
Wat het kost weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat ik steeds duurder ga eten. Hoe meer ik op mijn voeding en de herkomst ervan gaat letten, hoe minder ik accepteer, hoe slechter kant-en-klaar smaakt en hoe meereiserder ik word.

Wees dan maar blij dat je vega bent met bijna € 10,- voor 2 bio kipfiletjes... ;)
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2012, 18:39:02 »
Wat het kost weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat ik steeds duurder ga eten. Hoe meer ik op mijn voeding en de herkomst ervan gaat letten, hoe minder ik accepteer, hoe slechter kant-en-klaar smaakt en hoe meereiserder ik word.

Ik neem aan, dat je dan echt voedsel koopt en geen gekleurd zout vet vulmateriaal.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2012, 21:47:57 »
Toen ik gisteren de reclame folders bekeek was ik toch blij dat ik geen vlees meer eet. Wat een fortuin geven mensen tijdens de feestdagen uit aan vlees (en vis)!

Aan het begin van de maand (nog veel geld van mijn studentenbudget over) koop ik vaker biologische producten dan aan het einde. Dat is denk ik wel zo.
Ik let de laatste tijd veel meer op wat ik koop, en koop eigenlijk vooral nog groente, fruit, rijst/pasta etc, eieren en zuivel. Eerder kocht ik ook vaak chips, koekjes etc., waardoor mijn boodschappen toen duurder uitkwamen.
En zelf falafel en andere dingen maken is inderdaad goedkoper dan kant-en-klaar kopen.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Vegetarisme/veganisme: duur of juist goedkoop? Het prijskaartje.
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2014, 01:20:20 »
Op macronivo is het spotgoedkoop.
Ik doel op besparingen gezondheidszorg in een land (minder kanker, enz)