Vegatopia Forum

Lapland

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lapland
« Gepost op: 08 juli 2012, 15:59:25 »
Mijn vriend en ik willen begin volgend jaar naar lapland.
Iemand ervaring tav vegetarisch eten?

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Lapland
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2012, 22:22:27 »
Ja, kom net terug uit Lapland (Noorwegen, Samiland, boven de poolcirkel).
Ik weet niet of u trekt of in hotels bent. In de supermarkten is van alles te krijgen, maar neem een lijstje mee wat kip, vis, garnaal etc in het Noors is, zodat u het etiket kunt lezen. U kunt ook iemand aanklampen in de supermarkt. Meestal spreekt men wel Engels. Supermarkt Rama 1000 is heel prima. Drank is erg duur, dus koop bier in de supermarkt, ongeveer 16 kronen per blikje van 33 cl (ongeveer € 2,10) Koop bier niet in de vinmonopolet, die hebben zwaar bier en dat is duurder dan die 4,5%-ige in de super. Er is voldoende groenten, kaas, yoghurt etc. In hotels is veggie ook mogelijk als je het van te voren zegt. Bar goed is het eten niet. Veel blik. En ja, het land ruikt vaak naar vis!
Nog iets te vragen: zeg! Op de boot Hurtigruten buffet-ontbijt heel uitgebreid. Zo ook in de meeste hotels. B&B: van te voren veggie aanmelden. Vooral ook zeggen als u geen vis wilt want er waren nogal wat pesco-veggies rond.
O ja, tot maart is het boven de poolcirkel altijd nacht. Wel mooi als u donkerblauwe nachtlucht wilt zien en poollicht. Koud ook. Wij hadden nooit nacht.  Maar welicht weet u dit allemaal en geef ik overbodige informatie.
 
.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2012, 22:31:05 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

brenda_lelie

Re:Lapland
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2012, 22:31:19 »
Ik ben een paar jaar geleden in Zweden boven de poolcirkel geweest en vond het prima te doen qua eten. In de zomer is er daar genoeg verse groente in de supermarkt. Qua uit eten weet ik het niet, denk dat dat sowieso niet zo heel veel voorstelt daar. Ik ga liever écht lekker uit eten bijvoorbeeld in Stockholm.
Ik denk wel dat Zweden iets makkelijker is qua vegetarisch eten dan Noorwegen, in Noorwegen is het toch vooral heel veel vis heb ik het idee.

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Lapland
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2012, 11:58:33 »
Nabrander Lapland:
1. De restaurants in Noorwegen zijn erg duur.In Troms/o(deze site geeft me geenmogelijkheid diacrtieten in te voeren enik ken de codes opmijntoetsenbord ervoor niet) is één veggie restaurant, Sivertsen Kafe, maar tien tegen een dat er geen eten is als je er komt. Dan geeft de Italiaan of de Chinees uitkomst.Die hebben altijd wel wat pizaof een boeddhistische pot (als je erom vraagt).
In andere Noorse steden zal het wel hetzelfde zijn. Meeste kans is eten in het restaurant van een hotel (altijd toegankelijk voor iedereen maar in seizoen overvol) , maar die zijn nog prijziger dan Italiaan of Chinees.
2.Muggen: muggenkap mee en/of vit B (ik meen gewoon B-complex) slikken.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Re:Lapland
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2012, 16:43:51 »
Wij willen in januari gaan.
Ws een georganiseerde reis. Weet nog niet of het een hotel/appartement of logement wordt.
Of we alleen logies doen of volpension zijn we nog niet uit ivm of de mogelijkheden ruim zijn qua vegetarisch.

brenda_lelie

Re:Lapland
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2012, 17:17:48 »
Weet je al wel naar welk land jullie willen? Verder zou ik, als je toch een georganiseerde reis wil doen, informeren bij de organisaties die dat soort reizen aanbieden. Zij zullen toch ook wel weten hoe het qua eten staat daar.

Re:Lapland
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2012, 20:28:38 »
Ja, naar lapland

brenda_lelie

Re:Lapland
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2012, 20:36:45 »
Ja maar lapland is een gebied in Noorwegen, Zweden en Finland en ook nog een stukje Rusland. Lapland is geen land op zich. Overigens vinden de mensen die er wonen vinden het niet leuk als je ze Lappen noemt, ze noemen zich zelf Sami.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2012, 20:41:28 door brenda_lelie »

Re:Lapland
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2012, 21:34:34 »
Finland

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Lapland
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2012, 12:00:35 »
Bravo, Finland, is euroland en goedkoper dan Noorwegen. Ik beveel aan: neem de reis met halfpension. U bent na een veelal lange reis pas 's avonds in een stad, dorp of gehucht en tien tegen een is er geen behoorlijk restaurant meer of nog open. Dring bij de reisorganisatie erop aan dat ze aan de agent ter plekke/ de reisleiding doorgeven dat u veggie eten wilt en laat dat bevestigen. Meestal is antwoord: is doorgegeven, maar we geven geen garantie. Dus, bij aankomst de reiseiding nog even zeggen of ze doorgeven dat er een veggie isof zelf de hotelbaas aanklampen. Werkt goed! Maar u moet wel actie ondernemen en niet afwachten.
Lapland, het heet nu Sápmi,  is geen land maar een tja, wat is het, een conglomeraat-regio waar mensen wonen die als Sami zijn geregistreerd. Tot vorige eeuw werden ze gediscrimineerd. In 1875 stelde men een Samifamilie ten toon in de dierentuin van Hagenbeck in Hamburg. Hetzelfde gebeurde in Königsberg (waar de filosoof Kant eeuwen eerder woonde en zo graag Königsberger Klopse at). Elke dag om 14.00 uur moesten de Sami daar een bruidstoet vormen en rondlopen. Later vertrokken enige Sami en gingen jaarmarkten af als showman.
In 1969 wilde de Noorse overheid een waterkrachtcentrale bouwen langs de Altaelf (elf=rivier). Zomerhuizen van de Sami langs het fjell boven Alta moesten daartoe verdwijnen. Groot protest tot aan het Europese Hof. De Sami verloren. Maar het resultaat is wel dat er een hechte samenwerking kwam om de belangen van de Russische, Finse en Scandinavische Sami te behartigen. In al die landen zijn er nu Samiparlementen.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2012, 12:06:41 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Re:Lapland
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2012, 15:00:58 »
Bedankt voor de informatie niewied

Re:Lapland
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2012, 18:25:20 »
het wordt ws luosto

Re:Lapland
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2013, 19:53:52 »
Terug van onze vakantie in Fins lapland.
We zaten in een huisje vlakbij een hotel. In de buurt was een kleine supermarkt en een paar restaurants.
In restaurants stond iets vegt op de kaart maar verder alleen vis en vlees. In de winkel was wel het eea aan groente etc te koop. Was wel erg duur. hebben gekozen omdat we maar een weekje gingen om wat zakken kant en klare maaltijdzakken te kopen die met gekookt water tot maaltijd gemaakt konden worden en een paar avonden uiteten.
In de winter is het aanbod in de restaurants kleiner als bijv in de zomer.

Als je veganist bent heb je het iets zwaarde. als je in de huskyslee zit zit je op een rendierenvel en ook de wanten die je krijgt bij de excursie's zijn van dierenhuid gemaakt. ook liggen de souvenirs winkels vol met huiden/mutsen etc van dieren..

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Lapland
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2013, 20:02:10 »
Leuk dat je laat horen hoe het was  :D
,,,,فلافل