Vegatopia Forum

Help! Advies vleesvervanger zonder E621??

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Waldo Lydecker

Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Gepost op: 22 augustus 2013, 20:11:51 »
Goedenavond mensen,

ik ben een 34-jarige vegetariër uit het Oosten des lands. Sinds enkele jaren heb ik meer en meer last van migraine, met name ook met van die aura's erbij. Nu probeer ik beetje bij beetje voeding met migraine-triggers te vermijden, soms met behoorlijk succes. Zo gebruik ik geen koffie meer, kaas en alcohol.

Dat gaat best goed. Wel heb ik nog een probleem met vleesvervangers en melkvervangers. Ik drink sinds enige tijd soja-melk maar heb het idee daar meer last van te krijgen. Volgens bronnen op het internet zou dat aan E621 kunnen liggen (of een van de schuilnamen ervan): zo zit in de soja-melk malkodextrine (behalve in de bio-versie). Ook in alle vleesvervangers die ik kan vinden (bijv valess) zit E621 of een van die schuilnamen.

Vandaar mijn vraag: wie kent een vleesvervanger waar geen E621 in zit (en ook waar je dat koopt, hehe) en evt. ook een zuivelvervanger? Ik heb de indruk dat de amandelmelk en / of hazelnootmelk die ik nu van Alpro heb wel E621 vrij is trouwens.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2013, 20:19:51 »
De Vega Slager (Jumbo, Ekoplaza) heeft dingen zonder E621, zie hun site voor productinfo, bv de Mc2 burger http://www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn/de-vegetarische-slager-mc2-burger
Idem voor Healty Planet (biologische winkel). Ik zou als ik jou was eens bij een Ekoplaza of Estafette of andere biowinkel kijken, daar zou het e.e.a. moeten liggen.

Je kunt ook seitan proberen, en gewone naturel tofu. Zelf burgers maken (en een deel invriezen) kan ook.
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:45:57 »
De verpakking van de speltburgermix die ik onlangs probeerde (hierover binnenkort meer) vermeldt bij de ingrediënten wel dat er specerijen en kruiden inzitten, niet expliciet welke. Verder staat er op de verpakking ook dat er geen smaakversterkers en conserveringsmiddelen inzitten en dat geeft me het idee dat deze burgermix op het gebied van E621 veilig is.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2013, 00:12:31 door jol »

Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:42:19 »
Dat gaat best goed. Wel heb ik nog een probleem met vleesvervangers en melkvervangers. Ik drink sinds enige tijd soja-melk maar heb het idee daar meer last van te krijgen. Volgens bronnen op het internet zou dat aan E621 kunnen liggen (of een van de schuilnamen ervan): zo zit in de soja-melk malkodextrine (behalve in de bio-versie). Ook in alle vleesvervangers die ik kan vinden (bijv valess) zit E621 of een van die schuilnamen.
Maltodextrine is een zoetmiddel, geen 'schuilnaam' voor e621. Dit e-nummer kan wel bij de ingrediënten staan als vetsin, mononatriumglutaminaat (MSG) of gistextract. In sojamelk zit over het algemeen geen MSG voor zover ik weet. Als je er toch last van hebt komt dat dus ergens anders door.

Vleesvervangers zonder MSG zijn onder andere peulvruchten, ongemarineerde tofu, tempeh en sojabrokjes. Die kosten iets meer moeite om te bereiden, maar hoeven niet minder lekker te zijn.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2013, 16:03:41 »
Soja- en amandelmelk kun je heel makkelijk zelf maken. De amandel-, rijst- of speltmelk van de biowinkel is ook meestal niet gezoet en heel puur.

Ook in de biowinkel: tofu met allerlei smaakjes, maar zonder e-nummers. Bijvoorbeeld met basilicumsmaak of olijven, etc. Lekker en even makkelijk als een andere vegaburger!

Sowieso als je e-nummers wilt vermijden is biologisch eten slim. Voor biologisch eten is een lijst opgesteld met toegestane e-nummers, dus de kans dat je rommel binnen krijgt is heel veel kleiner.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:51:02 »
Misschien ouderwets, maar ik zou vleesvervangers uit de supermarkt sowieso grotendeels laten liggen, het is allemaal erg bewerkt en als het niet de E621 is die triggert, kan het wel een van de andere toevoegingen zijn. In plaats daarvan kun je zelf falafel maken, of lekker pittig gekruide tahoe.

Niet gerelateerd aan vleesvervangers maar wel aan migraine: bij mij is kunstmatige zoetstof een enorme trigger (light frisdrank), ik weet niet of je dat wel eens drinkt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2013, 22:30:38 »
Niet dat ik nou zo gezond eet hoor, maar ivm een allergie eet ik nooit van die kant-en-klaar producten, en ik geloof dat ik het niet mis. Wij gebruiken veel (erg veel) kaas, zoals feta uit de oven, mozzarella, beetje parmezaanse kaas, brie door spinazie, etc. Soms een ei, meestal gaan we dan voor een net gestold ei door de pasta. Verder prei met pindakaas, of pinda's door de wokgroenten. Heel soms tofu. En dan mag ik niet eens noten maar daar kan je ook weer zo meer vooruit. Dus waarom, dan wel wanneer, eet je zo'n burger die in mijn herinnering ook nog eens saai en droog was?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:26:47 »
Hoi Babmi,

Let je met veel kaas op je cholesterol? De mijne bleek tijdens een uitgebreide gezondheidscheck via mijn werk niet goed (slechte was te hoog), terwijl ik dacht dat dat 'zeker wel in orde was met mijn gezonde eetstijl!'. Niet dus.
Advies was om meer plantaardige vetten te eten en minder dierlijke.

Groeten Helen

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help! Advies vleesvervanger zonder E621??
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:57:39 »
Ach tja, zonder noten wordt het dan veel peulvruchten denk ik? Ik drink verder geen melk, doe niet aan toetjes: ik ga er dan maar van uit dat het wel goed is.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken