Vegatopia Forum

Zelf sojamelk en tofu maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ata

tofu of panir
« Reactie #80 Gepost op: 29 maart 2006, 20:18:56 »
van melk kun je ook panir maken en als tofu gebruiken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #81 Gepost op: 29 maart 2006, 22:44:58 »
Huh? Is mijn bericht echt verwijderd?

Ja, want de Vegatopia forums zijn niet bedoeld voor oproepen.

http://www.vegatopia.com/temp/regels.html
“it's strange how life makes sense in time...”

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #82 Gepost op: 30 maart 2006, 00:08:13 »
Apparaat gaat sinds die tijd goed. Was een enkelvoudig moment van ongemak, denk ik. Van die overgebleven prut ('okara') kun je burgers maken. Zie http://ellenskitchen.com/clearlight/okara/okara.html. Hiero staat ook wel wat.

De smaak van sojamelk verbetert sterk als je er een theelepel zout bijvoegt. Suiker erbij naast de zout zorgt voor wat extra smaak, maar het is vooral de zout die het verschil maakt.
Momenteel was ik met rijstemelk bezig, wat ook best aardig gaat, (hier nog tip's of recepten voor?)want ik moet nog uitzoeken waar ik in de buurt sojabonen kan kopen! :-\
-Moet even een deel van mijn geexpirimenteer oftewel gerommel stop zetten. :(

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #83 Gepost op: 30 maart 2006, 13:05:27 »
Sojabonen kun je bij de toko's halen. Bij de natuurwinkel ook voor een stukkie duurder. Verder denk ik bij de markt, veelal waar ze ook olijven verkopen.

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #84 Gepost op: 30 maart 2006, 15:21:56 »
Sojabonen kun je bij de toko's halen. Bij de natuurwinkel ook voor een stukkie duurder. Verder denk ik bij de markt, veelal waar ze ook olijven verkopen.
Bedankt voor de tip! :) Ik had al het vermoeden, maar toko's zitten hier niet in de buurt, dus vandaar dat ik (nog steeds) op zoek moet! :nosmile:
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2006, 15:23:20 door langnek »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #85 Gepost op: 30 maart 2006, 16:50:35 »
Waar is 'hier niet in de buurt'? In Delft zit vast wel een toko. Daar ben je binnenkort, neem ik aan. Anders kan ik wel uit Den Haag een zakkie van die bonen meenemen.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #86 Gepost op: 30 maart 2006, 19:15:49 »
Vandaag een sojamelkmaker gezien bij Sie San, vijfenvijftig euro's voor een mooi geel ding. Veel mooie dan mijn SoyWonder. Geen idee hoeveel liter 'ie kan maken. Ik gok een beperkte hoeveelheid per keer. Hij kan, zo zei men bij Sie San, wel ongeweekte sojabonen aan.

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #87 Gepost op: 31 maart 2006, 00:17:30 »
Waar is 'hier niet in de buurt'? In Delft zit vast wel een toko. Daar ben je binnenkort, neem ik aan. Anders kan ik wel uit Den Haag een zakkie van die bonen meenemen.
Ik zal in Dordrecht moeten gaan zoeken, denk ik! :-\ en anders in Rotterdam!
Mijn 'buurt' is hiertussen! ;)
Om in Delft een poging te doen kan een goed idee zijn als we bij een toko komen, maar dat zullen we aan de Gids moeten vragen, is dit ....-Bambi?- (ik stem voor! :O)
-Als je het mee wilt nemen is nog makkelijker, dan betaal ik het wel.  :yes:
-Maar eerst zal ik in Dordt gaan zoeken!  :eh:
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 00:25:19 door langnek »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #88 Gepost op: 31 maart 2006, 00:28:51 »
Ik hoor het wel, al dan niet, al dan wel. Of niet. Tegen die tijd.

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #89 Gepost op: 31 maart 2006, 00:33:22 »
Ik hoor het wel, al dan niet, al dan wel. Of niet. Tegen die tijd.
Ja, je hoort wel of je wel of niet wat hoort!  ;D Alvast bedankt voor het aanbod!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 00:34:01 door langnek »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #90 Gepost op: 31 maart 2006, 07:17:57 »
Waar is 'hier niet in de buurt'? In Delft zit vast wel een toko. Daar ben je binnenkort, neem ik aan. Anders kan ik wel uit Den Haag een zakkie van die bonen meenemen.
Ik zal in Dordrecht moeten gaan zoeken, denk ik! :-\ en anders in Rotterdam!
Mijn 'buurt' is hiertussen! ;)
Om in Delft een poging te doen kan een goed idee zijn als we bij een toko komen, maar dat zullen we aan de Gids moeten vragen, is dit ....-Bambi?- (ik stem voor! :O)
-Als je het mee wilt nemen is nog makkelijker, dan betaal ik het wel.  :yes:
-Maar eerst zal ik in Dordt gaan zoeken!  :eh:

Hartje binnenstad, in het leuke rondje wat ik noemde zit wel een toko. Het is echter wel een kleintje! Wat ik zoek hebben ze meestal wel, maar ik zoek nooit zo veel. Alleen rozesiroop denk ik. Wat moet iemand met een peperallergie in een toko :confused:
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #91 Gepost op: 31 maart 2006, 21:56:31 »
Waar is 'hier niet in de buurt'? In Delft zit vast wel een toko. Daar ben je binnenkort, neem ik aan. Anders kan ik wel uit Den Haag een zakkie van die bonen meenemen.
Ik zal in Dordrecht moeten gaan zoeken, denk ik! :-\ en anders in Rotterdam!
Mijn 'buurt' is hiertussen! ;)
Om in Delft een poging te doen kan een goed idee zijn als we bij een toko komen, maar dat zullen we aan de Gids moeten vragen, is dit ....-Bambi?- (ik stem voor! :O)
-Als je het mee wilt nemen is nog makkelijker, dan betaal ik het wel.  :yes:
-Maar eerst zal ik in Dordt gaan zoeken!  :eh:

Hartje binnenstad, in het leuke rondje wat ik noemde zit wel een toko. Het is echter wel een kleintje! Wat ik zoek hebben ze meestal wel, maar ik zoek nooit zo veel. Alleen rozesiroop denk ik. Wat moet iemand met een peperallergie in een toko :confused:


 :confused:Hartje Dordt of Hartje R'dam? Of het hartje van het weledele gat waar ik in woon? ???
-Maar goed nieuws, want ik heb ze vandaag in Rotjeknor gehaald bij de Goudse Singel, daar zit een grote eco-markt ( op de groene passage) :yes:
-Toch wil ik nog steeds weten waar dat hartje ligt! :P     Delft?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 22:01:42 door langnek »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #92 Gepost op: 11 mei 2006, 14:41:19 »
Heb net zelf een burger gemaakt met dat okara. Had toevallig uit een pakje een zakkie kruiden ertussendoorgegooid, puur om te proberen. Misschien nog eens vaker proberen. Iemand tips welke kruiden te gebruiken? Want op dat zakje staat geen specificatie van de gebruikte kruiden, dus ik heb geen idee welke in zo'n vegaburger zouden kunnen.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #93 Gepost op: 02 juli 2006, 13:45:52 »
Nog een tip voor okara : je kan de okara uitpersen en drogen, dan wordt het een soort soja weetabix.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #94 Gepost op: 23 april 2007, 00:26:26 »
Ik zit erover na te denken mijn ietwat onbetrouwbare sojamelkmachine uit de kringloop te vervangen door een blitssplinternieuwe. Met een kortstondige keur is mijn eerste gedachte blijven hangen bij de SoyQuick. Iemand die deze al eens in de praktijk heeft mogen testen?

Voor mij is het belangrijk gebleken dat ik een machine heb die vooral handig schoon te maken is. Mijn SoyWonder is dat niet zo erg. Plus deze had als manco dat de houder met de sojabonen de neiging heeft om in de helft van de keren lost te schieten tijdens het malen. Dat is weinig handig.

Maar goede tips, ik hoor ze graag.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #95 Gepost op: 23 april 2007, 13:00:39 »
Ik heb nu de SoyLove (Koreaans Merk), en hoewel die een ENORM lawaai maakt, is die wel makkelijk te reinigen, hoewel je best de sojamelk nog eens door een gaasdoek kapt.

Offline ilja

  • *
  • 12
Waar koop ik tofu stremsel?
« Reactie #96 Gepost op: 13 januari 2010, 04:29:16 »
Binnenkort wil ik gaan proberen om zelf tofu te maken. Weet iemand waar ik nigari of calciumsulfaat kan kopen (liefst in de omgeving van leiden maar wil er ook best een keer voor omrijden) ?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar koop ik tofu stremsel?
« Reactie #97 Gepost op: 13 januari 2010, 08:40:59 »
Misschien bij een toko? Soms maken ze daar ook zelf tofu, dus als ze het niet verkopen kun je in ieder geval vragen of ze weten waar je het dan wel kunt krijgen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Waar koop ik tofu stremsel?
« Reactie #98 Gepost op: 13 januari 2010, 12:44:03 »
Misschien de vega toko in Den Haag eens bellen, ze verkopen daar namelijk ook tofu makers.
Of misschien Deshima in Amsterdam (het winkel gedeelte) maar zou wel eerst bellen.
,,,,فلافل

Aiko

Re:Waar koop ik tofu stremsel?
« Reactie #99 Gepost op: 13 januari 2010, 13:08:15 »