Vegatopia Forum

Cholesterol Was: Zorgverzekeraar vergoedt Becel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Cholesterol Was: Zorgverzekeraar vergoedt Becel
« Gepost op: 04 januari 2005, 14:04:11 »
Zorgverzekeraar VGZ vergoedt de kosten voor gebruik van Becel-producten. De zorgverzekeraar verwacht dat het cholesterolgehalte van verzekerden door het gebruik van de boter, melk en yoghurt daalt en hoopt hiermee kosten te besparen. Een op de drie Nederlanders heeft een te hoog cholesterolgehalte.

Bron: nu.nl

Wanneer gaan ze dan ook vego-burgers (afgezien dan vego-burgers die voor een groot deel uit kaasmeuk bestaan) vergoeden, vraag ik mij dan af...

“it's strange how life makes sense in time...”

Fabian

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2005, 17:38:34 »
Ik zal mijn best doen ;)

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2005, 10:05:14 »
Ik wilde het bericht over gezonde Unileverproducten die vergoed gaan worden ook al aanhalen.
Ik krijg daar echt een heel naar smaakje van in mijn mond en zie taferelen voor me van mannetjes in raden van commissies ofzo die ook aandelen van Unilever hebben.
Waarom maken ze dié keuze en waarom worden niet niet groenten en fruitpakketten van Odin ed vergoedt ?
Of zie ik het weer te zwart wit en is het juist goed in de zin van 'beter iets dan niets' en 'wees eens positief over een 'goed(?)' initiatief ? ipv het gelijk maar te bekritiseren'?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2005, 10:34:09 »
Die specifieke producten mogen alleen gebruikt worden door mensen met een vastgesteld te hoog cholesterol die nog niet aan de medicijnen zijn. Het is dus eigenlijk een geneesmiddelachtig iets. Je moet er ook een bepaalde hoeveelheid van gebruiken (ik geloof 25 gram boter per dag), anders is het niet rendabel.
Het is een manier om mensen niet nog duurdere medicijnen voor te hoeven schrijven. Ik snap alleen niet dat het in de supermarktschappen staat: het is voor een hele specifieke doelgroep dus zou het eigenlijk gecontroleerd verkocht moeten worden. Hoewel: de prijs (5 euro voor een pakje boter) zal de meeste mensen die het niet hoeven te gebruiken wel tegenhouden.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2005, 10:37:28 »
Het zal wel alleen vergoed worden als je aan de voorwaarden voldoet die jij net opsomt. Maar iedereen kan het gebruiken, ook als je cholestorolgehalte te hoog is maar nog niet zo hoog dat er al aan medicijngebruik gedacht wordt, en ook als je al wel medicijnen tegen een te hoog cholestorolgehalte voorgeschreven krijgt.
En net wat je zegt; je koopt het niet als je een normaal cholestorolgehalte hebt, daar is het te duur voor.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2005, 10:45:13 »
Maar iedereen kan het gebruiken, ook als je cholestorolgehalte te hoog is maar nog niet zo hoog dat er al aan medicijngebruik gedacht wordt, en ook als je al wel medicijnen tegen een te hoog cholestorolgehalte voorgeschreven krijgt.
En net wat je zegt; je koopt het niet als je een normaal cholestorolgehalte hebt, daar is het te duur voor.

Ah, dus mijn oma mag het wel gebruiken? Zij heeft namelijk medicijnen terwijl mijn moeder haar best moest doen om het zelf naar beneden te laten gaan. Hmm, ik denk dat oma het te duur vindt, omdat mijn moeder het haar wel elke keer probeert aan te praten...

Volgens mij staat op het bakje zelfs dat het niet geschikt is voor mensen die geen te hoog cholesterol hebben. Toch niet: er staat dat het wel mag, maar onnodig is.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2005, 10:48:15 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2005, 10:50:28 »
Mijn moeder heeft ook medicijnen tegen een te hoog cholestorolgehalte, en gebruikt ook wel eens die Becel.
Als je geen te hoog gehalte hebt lijkt het me inderdaad niet verstandig om die Becel-producten te gaan gebruiken. Je moet nog wel een beetje cholestorol overhouden!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2005, 10:53:48 »
Ik wou dat ik het verzonnen had; aan de ene kant produkten verkopen waar je van dicht slibt, en aan de andere kant produkten die dat dichtslibben tegengaan of zelfs weer ongedaan maken. :smeerie:

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2005, 10:57:14 »
aan de ene kant produkten verkopen waar je van dicht slibt

Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet. Als het te hoog is kun je het met een heel gezond dieet maximaal 10% omlaag krijgen. Dus je kunt niet de boterfabrikant de schuld geven. Sommige mensen maken nu eenmaal meer cholestorol aan dan anderen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2005, 11:11:20 door Kiwi »

Fabian

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2005, 11:00:54 »
Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet.

Dat lijkt me heel sterk. Waarom kan het dat zoveel mensen een te hoog cholesterogehalte heeft? 33%, ligt mooi in de buurt van de 40% die overgewicht heeft.

Volgens mij komt dat wel degelijk dus grotendeels door het voedingspatroon met veel te veel verzadigde vetten.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2005, 11:04:38 »
Mijn moeder is zo'n 8 kilo afgevallen door te gaan letten op wat ze at (vanwege een hoog cholesterol), maar het cholesterolgehalte in het bloed is nog steeds aan de hoge kant. Bij mijn oma werken de medicijnen trouwens ook niet echt optimaal.

Hmm. Ik hoop dat ik het nooit aan mijn cholesterol krijg :-\
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2005, 11:05:47 »
Dat lijkt me heel sterk. Waarom kan het dat zoveel mensen een te hoog cholesterogehalte heeft? 33%, ligt mooi in de buurt van de 40% die overgewicht heeft.

Dat is puur toeval. Een dik iemand heeft niet automaisch een laag cholestorolgehalte, net zoals het bij een mager iemand niet automatisch laag hoeft te zijn. Het heeft niets met elkaar te maken namelijk!
Wel heeft het met de hoeveelheid verzadigde vetten te maken, maar je kunt aan iemands uiterlijk niet afleiden hoe hoog zijn of haar cholestorolgehalte is.

Fabian

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2005, 11:10:02 »

Dat is puur toeval. Een dik iemand heeft niet automaisch een laag cholestorolgehalte, net zoals het bij een mager iemand niet automatisch laag hoeft te zijn. Het heeft niets met elkaar te maken namelijk!
Wel heeft het met de hoeveelheid verzadigde vetten te maken, maar je kunt aan iemands uiterlijk niet afleiden hoe hoog zijn of haar cholestorolgehalte is.

Ik wil niet zeggen dat er een lineair verband is, maar er is wel degelijk een verband tussen overgewicht en cholesterol. En daarmee zeg ik niet dat magere mensen een laag cholesterolgehalte hebben en dikke mensen een hoog cholesterolgehalte .
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2005, 11:13:26 door Fabian »

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2005, 11:19:16 »
Ik wil niet zeggen dat er een lineair verband is, maar er is wel degelijk een verband tussen overgewicht en cholesterol.

Wat voor verband suggereer je dan?
Zoals ik al zei; door het wijzigen van je eetpatroon kun je je cholestorol met maximaal 10% naar beneden brengen. Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.
En dan is het ook nog eens van belang of je LDL of je HDL te hoog is, het een is gevaarlijker dan het andere (maar ik vergeet altijd welke).

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2005, 11:22:30 »
Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet.

Op basis waarvan kom je tot deze uitspraak?

Ikzelf denk dat je de invloed van voeding op je cholestorol-gehalte enigszins onderschat.

http://www.pcrm.org/health/prevmed/controlling_cholesterol.html

http://www.pcrm.org/health/prevmed/cholesterol_heartdisease.html

“it's strange how life makes sense in time...”

Fabian

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2005, 11:28:05 »
Wat voor verband suggereer je dan?
Zoals ik al zei; door het wijzigen van je eetpatroon kun je je cholestorol met maximaal 10% naar beneden brengen. Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.
En dan is het ook nog eens van belang of je LDL of je HDL te hoog is, het een is gevaarlijker dan het andere (maar ik vergeet altijd welke).
De LDL is slecht :)

Het verband is simpel: Mensen met overgewicht consumeren over het algemeen meer verzadigd vet dan mensen zonder overgewicht. Meer verzadigd vet geeft een hoger cholesterolgehalte.

En er is natuurlijk ook een verband tussen erfelijkheid en cholesterolgehalte, maar dat verband A er is wil niet zeggen dat verband B er niet is.

Toevallig ben ik momenteel ook met dit onderwerp bezig, en vond zojuist dit op de site van de FDA:

Citaat
FDA determined that diets with four daily soy servings can reduce levels of low-density lipoproteins (LDLs), the so-called "bad cholesterol" that builds up in blood vessels, by as much as 10 percent. This number is significant because heart experts generally agree that a 1 percent drop in total cholesterol can equal a 2 percent drop in heart disease risk.
In Amerika mag je al health claims op sojaverpakkingen.

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2005, 11:29:59 »
Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet.

Op basis waarvan kom je tot deze uitspraak?

Dit is een letterlijke quote van mijn huisarts.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2005, 11:43:42 »
De meeste huisartsen weten bijna niks (signifcants) over voeding en gezondheid...

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2005, 11:58:42 »
Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.

Dat is dus niet waar. Er is een kleine groep mensen die een te hoog cholosterolgehalte hebben vanwege erfelijke aandoeningen (kijk maar eens op www.bloedlink.nl). Deze vormen van te hoog cholesterol komen over het algemeen al vrij vroeg aan het licht omdat deze mensen jonger te maken krijgen met hart- en vaataandoeningen en vallen vaak al op kinderleeftijd vast te stellen. Een dieet alleen is niet genoeg om in deze gevallen het cholesterolgehalte te laten zakken.
Problemen met cholesterol worden meestal veroorzaakt door levensstijl, en die wordt door veel mensen wel overgenomen van de ouders. Als iemand gewend is om vlees met garnering te eten als kind, zullen veel mensen dit als volwassene ook blijven doen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Mijn nieuws van de dag
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2005, 12:03:01 »
De meeste huisartsen weten bijna niks (signifcants) over voeding en gezondheid.

Maar als het goed is weet hij wel van alles over cholestorol en hoe je dat omlaag kunt krijgen.