Vegatopia Forum

Smaak van appels veranderd

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Smaak van appels veranderd
« Gepost op: 19 januari 2005, 08:55:46 »

Ik weet eigenlijk niet hoe het tegenwoordig zit, maar vroegerr wilde ik alleen Franse Golden Delicious eten, omdat er aan de Nederlandse geen smaak zat....
Evenzo moeten Granny Smiths van mij uit Argentinië komen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Smaak van appels veranderd
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 09:07:19 »
Ik kan al heel veel jaren geen lekkere appel meer krijgen. Alle soorten die ik lekker vind zijn niet meer te krijgen. De laatste die gesneuveld is, is de Mantet.....misschien vraag ik Hein van de moestuin of ik een mantetboompje mag planten, als ik die kan vinden.
De gangbare soorten(een stuk of 6) hebben geen goede "bite" zijn meelderig en weinig smaak. Granny Smith heeft ook minder smaak gekregen m.i. Het is treurig...losse thee wordt ook al moeilijker en moeilijker te vinden. Tevergeefs naar hele laurierblaadjes gezocht in twee supermarkten. Daarentegen kun je bijvoorbeeld honderden zoutjes kopen en bronwater met verschillende aantallen belletjes. Voor een lekkere appel sluit ik een pact met de duivel  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 09:08:44 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Smaak van appels veranderd
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2005, 09:29:46 »
Ik haal altijd Fuji's op de markt. Maar ook daar zit soms een merkbaar kwaliteitsverschil in. Laurierblad is in toko's te vinden. Ik zou gewoon niet meer naar supermarkten gaan. Het enige waar ik nog in supermarkten voor kom is raar genoeg brood, pindakaas, jam, suiker, dat soort gein. Ik kom er vaker dan in toko's maar ik koop er echt niet de bulk.

Dat losse thee beter smaakt dan thee in zakjes is een fabeltje.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Smaak van appels veranderd
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2005, 09:38:21 »
Nee, Christiaan: dat is beslist geen fabeltje. Al is het zetten van de thee belangrijker en heb je hoge kwaliteit theezakjes en lage kwaliteit losse thee natuurlijk. Een (erkend) theekenner pur sang:

Behalve goed water en eersteklas losse thee raadt Thieme aan zogeheten theefilterzeven te gebruiken waarin de thee goed kan trekken. Op één liter gebruikt hij vijf of zes gram, afhankelijk van de soort. De temperatuur is volgens hem persoonlijk, net als de trektijd van de thee.
Voor enkele horecaketens zijn op zijn advies de theezakjes vervangen door sachets met losse thee
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 09:45:24 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Smaak van appels veranderd
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2005, 10:43:05 »
ik vind de braeburn appels wel heel lekker, maar ze komen uit nieuw-zeeland, dus echt goede appels zijn het ook niet
maar die hollandse appels zijn vaak zo melig, en zacht en smaakloos
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 10:43:20 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Smaak van appels veranderd
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2005, 10:50:23 »
Ik eet altijd Golden Delicious ::) Maar dan ben ik wel kieskeurig: ze moeten nog groen zijn. Dan zijn ze zuurder - maar niet zo zuur als die groene met die hele harde schil waar ik de naam niet meer van weet maar waar ik zere kiezen van krijg - en lekker hard. Gele appels en appels met rode blosjes vind ik minder, die zijn vaak zoeter of te zuur. De helemaal rode appels vind ik vies, die zijn zo melig. Een appel moet knappen als je er in bijt en melige appels blijven achter mijn beugeldraadje zitten.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 10:51:00 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Smaak van appels veranderd
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2005, 10:52:01 »
die groene met die hele harde schil waar ik de naam niet meer van weet maar waar ik zere kiezen van krijg

Granny Smith

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Smaak van appels veranderd
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2005, 12:41:02 »
Ach ja, kinderen: jullie kunnen ook niet weten hoe een appel hoort te smaken  :-* Neem dus gevoeglijk aan van een ouwe sock: vroeger was zeker niet alles beter, maar de appelen wel!
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Smaak van appels veranderd
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2005, 14:32:33 »
vroeger was zeker niet alles beter, maar de appelen wel!

Ik heb eens gehoord dat dat best nog wel meevalt. De 'heerlijke smaken' van vroeger zijn gekleurd door de tijd die eroverheen is gegaan. En tweede punt is dat je smaakvermogen achteruitgaat als je ouder wordt.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Smaak van appels veranderd
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2005, 14:40:06 »
Golden Delicious zijn smerig. Maar is het verder echt zo erg? Fuji's zijn best lekker, Gala zijn een beetje waterig maar wel bloedmooi. Maar de luxe groentenboer heeft nog steeds sterappeltjes, en als je geduld hebt kan je ook nog steeds echte goudreinetten scoren. Lovelocker raadt ik aan om eens te kijken op www.vergeteneten.nl, daar kun je zaden en pootgoed van zeldzame groenten en fruit bestellen. Als je een beetje fatsoenlijke oogsten haalt weet ik zelfs een cateringbedrijfje dat ze van je af wil nemen ;)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Smaak van appels veranderd
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2005, 19:10:26 »
Ik heb dezelfde ervaring als Lovelocker. Maar dan nog iets langer zelfs. De appels zijn (en ook ander fruit en groente) zijn qua smaak steeds meer op elkaar gaan lijken. Veredelen noemde men dat. Het resultaat is dat witlof niet meer bitter is, aubergine ook niet en de goudreinet zelfs uit de hand te eten is. Dat moest je jaren geleden niet proberen. Bij witlof en aubergine haalde je wat trucs uit en van goudreinet trok je mond samen van het zure, daar maakte je appelmoes van. Maar van de huidige appels vind ik de braeburn nog wel te "pruimen". Maar liever heb ik peer, hoewel die na de winter niet meer goed te krijgen is.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

overanalizing

Smaak van appels veranderd
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2005, 20:51:10 »
Lekkere appel, niet te zuur en niet te zoet: Elstar!