Vegatopia Forum

Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fre

Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Gepost op: 13 juni 2005, 13:02:14 »
Hoi,
Na het lezen van een aantal berichten dacht ik dat het mischien wel interessant is om te weten dat je met veel uitzoeken je kind ook vegetarisch kan opvoeden als ze heel erg allergisch zijn voor bijvoorbeeld melk, soja, gluten, eieren, paarden- en geitenmelk.
Mijn zoontje is inmiddels 7 en overal overheen gegroeid, maar als baby en peuter hebben we heel wat afgetobt. Toch is het wel mogelijk geweest om hem gewoon vegetarisch te laten eten door veel nadenken en uitzoeken.
Er zijn voor dit soort allergische kindjes wel oplossingen in de vorm van bijvoorbeeld Fu (tarwegluten uit Japan maar zonder toevoeging zoals in Seitan), en het gebruik van bonen samen met rijst wat ook een volwaardig eiwit geeft.
Ons dochterje is gelukkig alleen allergisch voor melk en soja en dat is dus een verademing want zij kan wel geitenmelk produkten verdragen.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2005, 13:49:59 door Sånder »

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2005, 01:42:03 »
Maar wat als ze geitenmelk(kaas) niet lusten? Mijn dochter van 6 1/2 is vegetarisch en misschien allergisch voor soja. Ze zit sinds kort onder het eczeem, dat kreeg ze al van melk, dus dat krijgt ze allang niet meer, maar sinds ze vegetarier is (maand of 2) eet ze meer sojaproducten. En nu dus dat eczeem. Kan soja zijn. Ik hoef niet aan te komen met geitenproducten. Probleem dus. Iemand tips?
Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2005, 08:57:13 »
Uhm. Ze hoeven geen "melk" te drinken natuurlijk.

Voor de eiwitten kan je nog steeds eieren, seitan en noten gebruiken. En, mja, kinderen vinden dat vast ook niet lekker, maar gedroogde peulvruchten. Dat wordt falafel bakken! En van het winter op zaterdag erwtensoep en pannenkoeken ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

charissa

Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2005, 12:14:33 »
mijn zoontje is bijna twee en heeft tot nu toe baby geitenmelk gekregen maar zijn exzeem gaat maar niet over, en de jeuk is erg vervelend, nou overweeg ik om met de melk te stoppen maar soja en kippeeiwit verdraagt hij ook niet en amandel melk vind ie niet zo lekker. heeft iemand advies voor mij. hij wordt in januarie twee.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2005, 11:59:44 »
Rijstemelk? In de reform heb je van de Johannusmolen ook rijste-bambix-achtige-spullen. Rijstemelk is lekker, een beetje zoet. Lijkt me prima voor baby's en peuters!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2005, 14:26:47 »
Pas op met zelfdokteren in deze situaties. Eczeem kan vele oorzaken hebben en het hoeft echt niet altijd aan zuivel te liggen. Zomaar melk en soja door iets anders kan ernstige gevolgen hebben, zeker voor een heel jong kind.

Rijstemelk bevat bijna geen eiwitten en dat heeft een kind ook gewoon nodig. Babies mogen het al helemaal niet hebben vanwege een ongeschikte samenstelling.

Ik raad je aan om een dietist te raadplegen en allergietesten te doen in het ziekenhuis.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2005, 14:28:40 door Hizikigrrrl »


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch opvoeden zonder melk en soja
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2010, 21:29:14 »
Haverdrank?
http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL299&=&q=haverdrank&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3D

Ook haverdrank is niet zo maar een goede vervanger van melk en sojamelk doordat het veel minder eiwit bevat.