Vegatopia Forum

Pie, pasteien, hartige taarten en quiches

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #60 Gepost op: 16 april 2013, 12:26:29 »
Zijn er mensen die een pastei knijpdingetje hebben? Zoiets bedoel ik dus. Zo ja, welke maat heb je en werkt dit goed? Lijkt me ook erg leuk om te proberen voor bijvoorbeeld de wat drogere pastei vullingen.

Edit: en die kan ik natuurlijk dan bakken op mijn pizzasteen  :D
« Laatst bewerkt op: 16 april 2013, 12:30:06 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Pie / pasteien
« Reactie #61 Gepost op: 16 april 2013, 18:06:14 »
Niet zelf gebruikt, maar op werk maakten ze best aardige partijen met een van de kleinere vormpjes. Zowel de kok als een van de hulpjes gebruikten het, maar je moet wel een beetje opletten of je de vulling echt afgesloten erin hebt. Ik kom regelmatig de wat grotere vorm tegen bij de toko en die is volgens mij ook goedkoper dan op de link.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #62 Gepost op: 16 april 2013, 20:26:46 »
Toko, goede tip, ga ik eens kijken,
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Pie / pasteien
« Reactie #63 Gepost op: 16 april 2013, 20:46:35 »
Ik heb er ooit een setje van gekocht, volgens mij bij Blokker ofzo. Vier van die knijpers in verschillende maten. De kleinste gebruik ik nooit, de grootste is goed voor een iets uitgerold plakje bladerdeeg en die heb ik ondertussen het vaakst gebruikt. Om lekken van vulling te voorkomen: randje met water natmaken en goed dichtknijpen, controleren bij het er uit halen.
Ik ben wel content met die dingen maar twee verschillende maten (de grootste en de één na grootste) had ik voldoende aan gehad.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #64 Gepost op: 17 april 2013, 08:46:42 »
Ah, zal ook eens bij Blokker kijken dan. Die kleintjes lijken me wel te gebruiken voor ravioli?
Wat is jouw favoriete vulling Jol? Ik neem aan dat de vulling niet te nat kan zijn ivm gevaar op lekken, zelfs als ze dichtgeknepen zijn? Prik jij nog gaatjes bovenin het deeg zodat de stoom kan ontsnappen en ze niet openbarsten?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pie / pasteien
« Reactie #65 Gepost op: 17 april 2013, 11:13:43 »
Oh zo'n (ronde) pie lijkt me ook leuk eens te maken. Ik vind de pies van Pieman enzo best lekker, vooral die met spinazie en feta (maar erg gekruid, dus niet saai) en linzen zijn lekker. Hoewel van een ander merk (weet even niet welk) de linzen weer wat droog waren. Die dingen kosten een fortuin, dus zelf maken is geen slecht idee.

De
- Korstdeeg met groentevulling: restjes groenten verwarmen in wat bouillon of vegetarische jus, binden met wat klontjes boter/bloemmengsel, het moet een beetje ragout achtig worden. Lijkt nog het meest op een engelse pie, zeker als je vegetarische jus gebruikt.

Lijkt me erg lekker.
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Pie / pasteien
« Reactie #66 Gepost op: 17 april 2013, 12:39:32 »
Ik maak ze graag met vulling à la samosa of iets quiche-achtigs (ei, kaas, groenten maar dan inderdaad niet te nat). Ook lekker is met vegagehakt: met bonen en Mexicaans gekruid, met prei en Indisch gekruid, etc.
Bladerdeeg is erg makkelijk maar het lekkerst is natuurlijk zelf deeg maken, dan kan je daar ook nog mee variëren.
Realiseer me ineens dat hier geen zoete broodjes worden gebakken  :)

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pie / pasteien
« Reactie #67 Gepost op: 17 april 2013, 15:26:49 »
Oke, nu wil ik ze dus ook!
Binnenkort eens bij Blokker kijken.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pie / pasteien
« Reactie #68 Gepost op: 17 april 2013, 16:04:00 »
Ik ga dit binnenkort eens doen. Mijn handen jeuken....  ;D
Want a sugarcube?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Pie / pasteien
« Reactie #69 Gepost op: 23 juni 2013, 17:15:33 »
Heeft iemand al een piemaker in de winkel gezien eigenlijk?

De Moulinex SM 2205 is voor 4 pies per keer, maar die is alleen online verkrijgbaar geloof ik.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #70 Gepost op: 24 juni 2013, 09:46:47 »
Nee, nog niet gezien in de winkel, alleen online.

Dit weekend pie gemaakt (of geprobeerd te maken) in de oven, met zo'n pie-knijper die er een mooie vorm van maakt en de vulling goed verzegelt. Op zich werkt die knijper perfect, jammer alleen dat het pie-deeg dat ik gebruikt heb wel geschikt is voor in de pie-maker (mooie bruine knapperige korst rondom, heel bros) maar totaal ongeschikt voor dit model pie/pasty: de randen waren al zwart toen het midden nog helemaal zacht was. Daar moet ik dus maar eens cornish pasty deeg voor gebruiken in plaats van pie-deeg. De vulling was wel erg lekker: aardappel, capucijners en blokjes wortel met garam masala, kerrie en nog wat andere kruiden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #71 Gepost op: 24 juni 2013, 09:59:50 »
Sam showde hierte gekke meiraap-pies met uitleg wat er allemaal in zat. Weet je misschien nog een beetje wat er aan hoeveelheden in ging? En gebruik je een bepaald merk vegajus of maak je het zelf?
[/quote]
Het deeg is van 100 gram bloem, 50 gram margarine, twee eetlepels water en een snuf zout. De vulling bestond uit twee meiraapjes, bij elkaar 150 gram denk ik, een wortel van 75 gram in blokjes en een kleine rode ui, allemaal gestoofd in guinness met een flinke hoeveelheid vega jus, paprikapoeder, peper en een beetje nootmuskaat. Voor de vega jus gebruik ik die in poedervorm van vetara of een maggi justablet. Je kunt er ook een bouillonblokje doorheen doen en dan wat extra kruiden, je moet het dan wel een heel klein beetje binden met bloem om een beetje sauzige consistentie te krijgen. Vetara jusbindt ook niet zo, daar gebruik ik ook vaak nog wat bloem bij.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Pie / pasteien
« Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2013, 21:10:12 »
Dank je wel Sam!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #73 Gepost op: 28 juni 2013, 09:51:38 »
Ik had dit deeg dus ook gebruikt om op een bakplaat pies te maken, maar dat mislukte dus, dit deeg in de pie-maker was wel een groot succes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Pie / pasteien
« Reactie #74 Gepost op: 15 maart 2014, 20:48:56 »
Vandaag de via bol.com bestelde pie maker binnen gekregen en geprobeerd.  Het werd een vulling van gebakken appel, blauwe bessen en rozijnen.  Lekker!  Heb zin om er verder mee te experimenteren!

Re:Pie / pasteien
« Reactie #75 Gepost op: 12 september 2014, 15:02:01 »




Het was weer even geleden maar vandaag weer eens pies gemaakt. Vanavond als toetje ook nog appel-rozijnen pies bakken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pie / pasteien
« Reactie #76 Gepost op: 12 september 2014, 16:28:30 »
Mooi gelukt! Met een pie-maker?

Re:Pie / pasteien
« Reactie #77 Gepost op: 12 september 2014, 16:40:46 »
Ja van Tristar.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Pie / pasteien
« Reactie #78 Gepost op: 12 september 2014, 21:40:27 »
Oh, dat ziet er goed uit Suzanne!

:kwijl:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pie / pasteien
« Reactie #79 Gepost op: 18 september 2014, 17:26:27 »
Ziet er prachtig uit, heb je ook een recept erbij?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light