Vegatopia Forum

Frituurvet in Belgie?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bo83

Frituurvet in Belgie?
« Gepost op: 11 november 2008, 18:50:25 »
Wie weet of er in Belgie over het algemeen plantaardig of dierlijk frituurvet gebruikt wordt? We gaan volgende week naar Belgie op vakantie en ik vroeg me af of het veilig was om een patatje te nemen. In Nederland kijk of vraag ik gewoon in welk vet er gebakken wordt maar ik vrees dat ik er met mijn Frans niet helemaal uit ga komen om dit te vragen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2008, 19:58:40 door Sander »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Frituurvet in Belgie?
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2008, 22:08:58 »
In de meeste huishoudens wordt ondertussen met plantaardig vet gefrituurd.  In de meeste 'frituren' gebruikt men nog dierlijk vet en in restaurants is het volgens mij het meest variabel en kan je het het beste vragen als je zeker wil zijn.

Ik ga er vanuit dat in Wallonië er nog vaker gebruik wordt gemaakt van dierlijke producten dat in Vlaanderen.


Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re:Frituurvet in Belgie?
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2008, 09:06:03 »
In frituren zou ik het idd helemaal niet vertrouwen, en in restaurants vragen.
Als je in Wallonië bent kan je vragen "avec de l'huile végétale ou animale?", végétale=plantaardig.

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re:Frituurvet in Belgie?
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2008, 11:26:31 »
Er wordt meer en meer gebruikt gemaakt van plantaardig vet, maar het is niet altijd even gemakkelijk te achterhalen. Zelfs wanneer je het vraagt, geven ze niet altijd het juiste antwoord... Als je zeker wil zijn, ga bij voorbaat naar 'halal' snackbars of kijk na op de restaurantgids van www.vegetarisme.be
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Frituurvet in Belgie?
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2008, 12:56:02 »
Best zeg je dat je het moet vragen vanwege een allergie.. Dan antwoorden ze wel in alle eerlijkheid. Maar ik heb het ook al gewoon gevraagd en meestal antwoorden ze dan ook eerlijk hoor, ik heb al even vaak het antwoord 'plantaardig' als 'dierlijk' gekregen. En heb ik geluk dat de beste frietjes vd stad dan nog in plantaardig gebakken worden :p.
Het is wel een trend dat steeds meer plantaardig gebruikt wordt, lijkt me.