Vegatopia Forum

Bulgarije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diana

Bulgarije
« Gepost op: 02 juli 2005, 08:49:38 »
Ik ga deze zomer naar Bulgarije en ben benieuwd wat je daar vegetarisch kan eten. Heeft iemand tips.

Angie

Re:Bulgarije
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2005, 20:08:50 »
De Bulgaarse keuken is niet zo heel erg ingesteld op vegetariers. Je kunt gelukkig bijna overal wel iets vegetarisch krijgen, alleen vaak hetzelfde:
- skopska salade: komkommer, tomaat, uit en skopska kaas (soort feta)
- patat (eventueel met skopska kaas erop, erg lekker :))
- brood

De skopsa salade is erg lekker hoor, maar na 10 keer achter elkaar heb je dat ook wel weer gehad!
Voor de rest ligt het een beetje aan de gebieden waar je naar toe gaat. In de wat grotere (of toeristische) plaatsen is er vaak wel genoeg vegetarisch eten te vinden. Wij hebben voornamelijk in de wat kleinere plaatsen moeite gehad.

Weet je al waar je naar toe gaat in Bulgarije?

Diana

Re:Bulgarije
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2005, 11:04:43 »
Ik ga o.a. naar het zonnestrand, daarna wil ik naar Plovdiv en ik ga nog naar Veliko Tarnovo.

Zelf dacht ik dat je behalve de skopska salade veel gerechten met aubergines en paprika kon krijgen.

Ook heb ik weleens gehoord van Tarator een soort komkommersoep met walnoten.


Lords

Re:Bulgarije
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2005, 14:39:45 »
Als je echt lekker vegetarisch wilt eten, kun je beter niet naar de Balkan of Oost Europa gaan. Daar is de lokale keuken sterk gericht op vlees. De variatie wordt de laatste jaren wel beter, maar fantastisch is het over het algemeen niet. Zeker niet als je wat van de toeristische plekken afwijkt. Maar met een beetje goed zoeken of zelf koken kun je er wel komen. Succes ermee en geniet van je vakantie.

Badder

Re:Bulgarije
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2005, 14:11:38 »
Alvast voor de volgende zomer..

Ik ben afgelopen zomer naar Bulgarije geweest: geweldig land, geweldig vegetarisch eten.

Maar wat blijkt: in de winter zijn daar minder verse groenten beschikbaar en is het vleesaanbod groter.
In de zomer echter eten Bulgaren zelf ook meer groenten. Omdat ze (nog) niet zoals hier wasserbombe in kassen kweken is het groenteaanbod seizoensgebonden en eet je er 's zomers de lekkerste tomaten enz. van het land.

Tarator is inderdaad lekker: kruidige koude komkommersoep.
Chopska-salad, maar ook gefrituurde groenten, ovenschotels met aubergine.

Laat je niet afschrikken als vleeshater: ga naar Bulgarije.
In  Melnik, Sofia en eental kleinere plaatsjes heb ik probleemloos lekker gegeten.

B :P

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bulgarije
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2005, 22:42:15 »
Tips in Sofia? Vegan  if possible?
Za Zemiata!

sjors

Re:Bulgarije
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2005, 16:35:27 »
Tips in Sofia? Vegan  if possible?

Niet echt een tip, maar toch....
Afgelopen zomer heb er prima (vegan) gegeten, maar ik ben dan ook niet uit eten geweest 's avonds (voor zover ik me herinner). Als je wilt kan ik wel een vriendin in Sofia mailen; die zal wel wat weten.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bulgarije
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2005, 18:22:12 »
zou top zijn... ik ga nl waarschijnlijk eind januari naar Sofia..
Za Zemiata!

Badder

Re:Sofia
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2005, 14:08:45 »
-In de ul Valkovich 2a (straat in centrum) zit het Kibea Health Food Restaurant, 980 3067 (telefoonnummer) .
Erg fijn eten.

-Restaurant Peter I zit in de Pozitano-straat 2(centrum). Traditioneel tot kitschig aangekleed restaurant. Maar wel lekker vegi (ook vlees en vis trouwens) afgelopen zomer.

Niet geweest maar wel in de lonely planet:
Taj Mahal, Indiaas in de ul Rakovski 181 .

Eet ze.







janey

Re:Bulgarije
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2006, 16:12:41 »
 hey, dat restaurant Peter 1, ligt dat in het centrum van het zonnestrand?

Ik zou graag namelijk het adres willen hebben van dat restaurant!

ben daar afgelopen zomer geweest en het eten was daar toppie!!

 :D

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bulgarije
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2006, 18:47:52 »
zijn er nog tips voor leuke `(niet te dure) accomodatie in Sofia?
Ik zelf dacht ´Hostel Mostel´ in Sofia, gevonden in de Lonely Planet. Iemand ervaring mee?
Za Zemiata!

magito

Re:Bulgarije
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2006, 12:33:11 »
hey mensen ik kom uit bulgarije :):)
en ik ben blij dat jullie mijn geboorte land mooi en leuk vinden
bedankt!
 ;D

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bulgarije
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2006, 12:47:27 »
Ha, weet je toevallig welke pompoen je gebruikt om banitsa tikvinik (schrijf je dat zo?) te maken? :D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Bulgarije
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2006, 16:15:24 »
welke pompoen je gebruikt om banitsa tikvinik (schrijf je dat zo?) te maken? :D

Die vraag stelde je laatst ook, maar ik snap em niet (nou weet ik niks van Bulgarije dus dat zou t kunnen verklaren) maar je kunt toch van die gewone Hokaido's gebruiken voor pompoen-puree in zoet gebak? Kijk anders es hier
« Laatst bewerkt op: 01 december 2006, 16:15:38 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bulgarije
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2006, 18:32:06 »
Ik heb het al geprobeerd met een 'gewone' pompoen, maar dat smaakte niet zoals ik 't in Bulgarije kreeg. Bovendien probeerde mijn 'gastmama' iets duidelijk te maken over de pompoen dat volgens ons neerkwam op groen, zoet en ovaal.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bulgarije
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2006, 18:57:11 »
Ha, weet je toevallig welke pompoen je gebruikt om banitsa tikvinik (schrijf je dat zo?)
Tikvenik levert meer op.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bulgarije
« Reactie #16 Gepost op: 02 december 2006, 19:38:40 »
Ah, ik zie het. Maar er staat nergens bij welke pompoen. Maar na even zoeken op plaatjes (en info) van pompoenen: ik zoek denk ik een delicata of mergpompoen. Nu nog eentje vinden.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bulgarije
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2008, 08:49:09 »
Sofia is modern geworden: in het centrum stikt het van de mediterrane tenten en pizzeria's. De authentieke Bulgaarse restaurants waren allemaal al gesloten, dus uiteindelijk is het inderdaad een pizza gardenia geworden, met twee bier voor nog geen 10 euro. Vanavond social event: nog maar even nogmaals doorgeven dat ik vegetariër ben (zodat ze een extra skopska voor me kunnen maken  :P)

Tip: als je met de taxi naar het centrum van Sofia wil, noem dan een concrete straat. 'City Center' brengt je naar het gelijknamige winkelcentrum, zo'n twintig minuten van het centrum verwijderd  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch