Vegatopia Forum

Thailand

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sansan

Thailand
« Gepost op: 22 juli 2005, 18:48:31 »
Hai mensen,

ik heb even een vraag aan degene onder ons die wel eens door Thailand zijn wezen reizen, of er verhalen over hebben gehoord.
Aan het eind van het jaar ga ik voor minimaal een maand door Thailand trekken en tot nu toe ging ik er van uit dat de Thaise keuken zoals hij mij bekend is nogal vegetarisch ingesteld is, maar nu ik de Lonely Planet eens goed aan het doorlezen ben geslagen begin ik toch wel een beetje te twijffelen. Daar staat namelijk in dat het voor de vegetarische reizigers onder ons nogal wat moeite zal gaan kosten om daar aan een vegetarische maaltijd te komen, dit stemt mij weer iets minder vrolijk aangezien ik liever lui dan moe ben  ;) (ik kom er tenminste eerlijk voor uit) Heeft iemand hier dus ervaring mee of kun je me gerust stellen door te vertellen dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat het één groot vega paradijs is (alleen op waarheid beruste verhalen asjeblieft  ;D ) Ik hoor het in ieder geval graag..

groetjes sanne

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thailand
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2005, 18:57:42 »
Ik las dat je moet uitkijken dat ze in vegetarische gerechten geen vissaus of oestersaus gebruiken.
Dit is wel handig om te lezen (gaat over veganisme daar... dus dat is iig vegetarisch :D):

http://www.veganisme.non-profit.nl/forum/viewtopic.php?p=15966&highlight=thailand#15966
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2005, 18:58:13 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Thailand
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2005, 18:15:41 »
Mijn ervaring, maar die is alweer van een jaar of acht terug, is dat het niet heel moeilijk is omdat ze gewend zijn aan boeddhistische monniken die vegetarisch eten. En in de grotere plaatsen komen genoeg rare westerlingen die ook geen vlees willen.

Nadeel is inderdaad dat ze zo'n beetje overal vissaus (Nam pla) in pleuren en als je Thais niet al te goed is, kan het een hele opgave zijn om uit te leggen dat je dat ook niet wilt. Taalboekje kopen en goed oefenen op de uitspraak van het woord 'mangsawirat', dan kom je een eind. Bart heeft vast ook nog wel wat tips.

Overigens zijn de Thai over het algemeen weinig terughoudend in het eten van dierlijke producten. Ik kan me nog herinneren dat ons busje bij een marktstalletje in the middle of nowhere stopte en dat het zoontje van de buschaufeur even later glunderend kwam binnenstappen met gefrituurde krekels en geroosterde ratten...

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Thailand
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2005, 17:58:00 »
In die Lonely Planet staat ergens een zinnetje waarmee je aan kan geven dat je ook geen vissaus wil - als je dat al serieus een probleem vindt, want het gaat hier wel om een homeopatische dosis. Daarnaast hangt het er heel erg vanaf waar je precies heenwilt in Thailand. Als je braaf het rondje doet dat 90% van de backpackers gaat (en dan zie je wel het mooiste van het land), zul je overal ook (vega) Westers eten kunnen krijgen, en hoef je zelfs dat ene zinnetje niet te leren.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2005, 11:21:38 »
Ook al is Thailand overwegend Boeddistisch en zouden ze bekend moeten zijn met vegetarisch eten, mij viel het er vies tegen. Zo'n beetje overal kreeg je dezelfde groentenschotel met rijst. Variatie nul, echt waar. Wat dat betreft ben je in Maleisië stukken beter af!
Voor mijn gevoel heb ik er toen 2,5 week hetzelfde gerecht op, was dan ook blij dat er in ons hotel een Italiaans restaurant zat.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Thailand
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2005, 11:31:38 »
Ook al is Thailand overwegend Boeddistisch en zouden ze bekend moeten zijn met vegetarisch eten, mij viel het er vies tegen. Zo'n beetje overal kreeg je dezelfde groentenschotel met rijst. Variatie nul, echt waar.

Net als bij het gros der Thaise restaurants in Nederland, dus. :nosmile:

“it's strange how life makes sense in time...”

bienne

Re:Thailand
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2005, 17:15:01 »
Ik ben zelf vegetarier en ik kon daar redelijk mee eten. Ze hebben veel rijst gerechten en in Bangkok zijn ook veel europese restaurants. De keuze is niet enorm uitgebreid maar waar een wil is, is een weg

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2006, 17:04:59 »
May Kaidee Vegetarian restaurant in Bangkok is een echte aanrader!! Er wordt hier superlekker gekookt.
Het restaurant is populair en vlakbij de backpackerswijk Banglampoo.

Je kunt hier vegetarische gerechten eten uit heel Thailand .
Ze geven ook vegetarische kookcursussen . ( Ik ben er helaas niet aan toe gekomen om dat te doen, hopelijk de volgende keer  :) )

http://www.maykaidee.com/locations.html

Op de site is het niet te zien. Maar je kunt hier ook buiten op het terras eten. Heel sfeervol !

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Thailand
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2006, 13:24:13 »
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2006, 15:54:49 »
May Kaidee Vegetarian restaurant in Bangkok is een echte aanrader!! Er wordt hier superlekker gekookt.
Het restaurant is populair en vlakbij de backpackerswijk Banglampoo.

Je kunt hier vegetarische gerechten eten uit heel Thailand .
Ze geven ook vegetarische kookcursussen . ( Ik ben er helaas niet aan toe gekomen om dat te doen, hopelijk de volgende keer  :) )

http://www.maykaidee.com/locations.html

Op de site is het niet te zien. Maar je kunt hier ook buiten op het terras eten. Heel sfeervol !

Ja daar ben ik ook geweest, heerlijk eten!

NY152

Re:Thailand
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2007, 21:12:00 »
Uit eigen ervaring weet ik dat je in elke lange/grote winkelstraat wel een aantal vegetarische restaurants aantreft - in de grote steden. Helaas is het zo dat het na 5 vegetarische gerechten het je strot uit komt. Zelf eten ze daar ook tofu, maar dan als lichtbruine blokjes door je eten: smakeloos en raar qua structuur. Dus zorg dat je niet te veel gerechten met tofu neemt. Een gerecht (zoals 'fried rice') zonder tofu is ook mogelijk, gewoon even naar vragen.

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2007, 22:17:53 »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Thailand
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2007, 10:33:04 »
Aanrader in Bangkok: Mango Tree. Ze zitten in de stad, maar ze hebben ook kleine vestigingen op het vliegveld. Een hele pagina vegetarische gerechten, ontzettend lekker allemaal, het menu staat ook op de site. We hadden mazzel, we liepen er gewoon tegenaan en hadden wel trek. Omdat we vroeg waren hadden ze nog een tafeltje over ondanks dat we niet gereserveerd hadden. De hele verdere avond hebben er mensen in een lange rij gestaan om naar binnen te mogen!

Verder de hele week met mijn werk-etentjes voornamelijk "international buffet" gegeten, en dat komt normaal al heel snel mijn neus uit, maar in Thailand helemaal. Zit je in een land met zo'n geweldige keuken, eet je aardappelpuree met spinazie of pasta...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2008, 11:26:18 »
Joepieeeeeeee! Vrijdag vertrek ik naar deze contrijen en kom pas een maand later weer terug in dit natte landje.
We beginnen in Bangkok, gaan dan naar elephants & friends (olifanten opvang), daarna naar zeven watervallen (naam vergeten) daarna staat het een beetje open maar op de planning staan Chang Mai, Cambodja en als afsluiter de Similan eilanden  :D

Ik besef mij terdege dat dit een pure patspost is en ik hoop dat jullie mij vergeven :p

Heb nu wel zin in thais eten maar dat zal na die maand wel ff over zijn ;)

Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2008, 11:34:54 »
Joepieeeeeeee! Vrijdag vertrek ik naar deze contrijen en kom pas een maand later weer terug in dit natte landje.
We beginnen in Bangkok, gaan dan naar elephants & friends (olifanten opvang), daarna naar zeven watervallen (naam vergeten) daarna staat het een beetje open maar op de planning staan Chang Mai, Cambodja en als afsluiter de Similan eilanden  :D

Ik besef mij terdege dat dit een pure patspost is en ik hoop dat jullie mij vergeven :p

Heb nu wel zin in thais eten maar dat zal na die maand wel ff over zijn ;)



Veel plezier alvast! Ben je er al eerder geweest trouwens?
Na een maand snak je waarschijnlijk naar Hollandse kost ;)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2008, 11:37:49 »
Thanx!
Ik ben er nog nooit geweest.
En over dat eten...ik denk idd dat ik daar naar snak op een gegeven moment, in ieder geval....naar variatie qua specerijen enzo, ik denk al vrij snel ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Kiwi

Re:Thailand
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2008, 12:03:21 »
Mijn ervaring is dat ik niet zozeer snakte naar variatie in specerijen (die was er namelijk wel genoeg), maar meer naar een lekkere donkerbruine boterham na een maand lang een paar keer per dag witte rijst.
En wat in deze draad al eerder gezegd is: let op vissaus!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2008, 13:39:28 »
Mijn ervaring is dat ik niet zozeer snakte naar variatie in specerijen (die was er namelijk wel genoeg), maar meer naar een lekkere donkerbruine boterham na een maand lang een paar keer per dag witte rijst.
En wat in deze draad al eerder gezegd is: let op vissaus!
Ja idd...brood, bruin brood is wat ik ook zal missen. Wat is een doorsnee thais ontbijt eigenlijk?
Ik heb net n vegan paspoort geprint en nog wat vertalingsshit. O.a. een hele simpele met ik eet geen vlees/vis en vissaus.
Een ei en melk kan ik nog wel manueel uitbeelden als t echt nodig is  ;D
Desalniettemin zal ik er geen rouwige dood aan sterven als ik per ongeluk wat dierlijks eet hoor. Ik denk dat dat een goede houding is in dergelijke landen of liever gezegd...überhaupt buiten de deur eten ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2008, 20:41:49 »
Mijn ervaring is dat ik niet zozeer snakte naar variatie in specerijen (die was er namelijk wel genoeg), maar meer naar een lekkere donkerbruine boterham na een maand lang een paar keer per dag witte rijst.
En wat in deze draad al eerder gezegd is: let op vissaus!
Ja idd...brood, bruin brood is wat ik ook zal missen. Wat is een doorsnee thais ontbijt eigenlijk?
Ik heb net n vegan paspoort geprint en nog wat vertalingsshit. O.a. een hele simpele met ik eet geen vlees/vis en vissaus.
Een ei en melk kan ik nog wel manueel uitbeelden als t echt nodig is  ;D
Desalniettemin zal ik er geen rouwige dood aan sterven als ik per ongeluk wat dierlijks eet hoor. Ik denk dat dat een goede houding is in dergelijke landen of liever gezegd...überhaupt buiten de deur eten ;)

Volgens mij eten ze zelf ook rijst 's ochtends, of een soort pannenkoeken met gecondenseerde melk (brrr). Voor toeristen hebben ze natuurlijk wel een soort westers ontbijt maar dat is afhankelijk van de plek waar je zit.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Thailand
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2008, 12:17:07 »
In maart trek ik ook naar Thailand dus tips zijn welkom!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley