Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #660 Gepost op: 10 juni 2011, 00:46:34 »
Dat is nog snel. Ik zit nog op een beloofde vegaburger van vier jaar geleden te wachten.
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,1022.msg412394.html#msg412394
Dat noem ik nog eens volhouden!  ;D
Het hulpje van de kok was vast even naar de pizzeria op de hoek geweest.
8) Maar alle gekheid op een stokje, het fenomeen dat sommige (zaken-)restaurants doodleuk pas de vegetarische maaltijden serveren als de rest al lang en breed op het dessert zit te wachten, vind ik nogal onbeschoft. Tegenover mij (omdat ik duimendraaiend mag toezien hoe de rest eet), maar vooral ook tegenover mijn collega's, die met een slecht geweten - en na aandringen van mijn kant (een uitdrukkelijk 'smakelijk eten') - aan hun maaltijd beginnen en vervolgens op mij moeten wachten. Dat zou in een professionele keuken onnodig moeten zijn.

Zelf heb ik een uitnodiging van het koor waar ik bij zit, voor een barbeque. [...]

Ook heb ik binnenkort een feest van mijn ouders.
En ook daar zal weer een barbeque zijn....
Dan moet ik het maar met de stokbrood en groenten doen.
Barbecue van je koor is natuurlijk wel een sociaal gebeuren. Ik zou, denk ik, wel gewoon gaan - al was het maar voor de gezelligheid. Nu heb ik ook niet zoveel problemen met mensen die voor mijn neus vlees eten. Neem een aluminiumschaal mee en wat lekkers voor op de barbecue (vegaburger, halloumi, groentepakketjes). En je ouders kunnen vast ook wel wat regelen, neem ik aan?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #661 Gepost op: 11 juni 2011, 23:06:17 »
@Eelco; Dat zal wel gaan loslopen.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #662 Gepost op: 12 juni 2011, 13:19:39 »
Ik was vrijdag in Brussel voor een bijeenkomst en ik had tot nog toe geen goede ervaringen met de Brusselse catering op dat soort grote evenementen. Ze hebben dan vaak wel een uitgebreid warm en koud buffet, en schenken grote hoeveelheden wijn en water maar voor de vegetariër is er vaak niet meer dan een stukje brood en een verdwaald plakje tomaat tussen alle vis en vleeswaren. Mijn ervaring is dat (salade) schotels en warme gerechten worden opgeleukt met garnalen, spekjes, blokjes ham en meer ondefineerbaar kleine vleesdingetjes en dat zelfs de aardappels in iets niet-vegetarisch worden gebakken (ganzevet, spekvet?). Ik was dus al heel verheugd dat ze naast brood ook keus in salade hadden (o.a. iets met rode kool, olijven, pastasalade, fruit) maar ze bleken dit keer ook spiesjes met quorn te hebben. En dan niet drie stuks in een apart bakje voor het geval dat er een verdwaalde vegetariër zou opduiken, maar bij alle buffettafels was het onderdeel van het 'assortiment' en ik heb veel mensen de spiesjes zien eten en een 2e ronde doen. Wel jammer dat de mevrouw die ook mij opschepte iets te nadrukkelijk wilde uitleggen dat het géén kip is maar vegetarisch: "weet u dan wel zeker dat u dit blieft" waardoor sommige mensen met een schaapachtige blik de quorn dan toch maar oversloegen (terwijl er echt genoeg was).
Het toetjesbuffet is vaak wel indrukwekkend: petit fours, mignons, fruit, een soort kleine appelflapjes.
Ik vond het leuk!  :)

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #663 Gepost op: 13 juni 2011, 15:27:39 »
Inmiddels heb ik al twee uitnodigingen voor bbq's moeten afzeggen.
Ergens voel ik mij wel wat bezwaard, maar ik heb er gewoon weinig zin in.
Niet alleen omdat het bbq's zijn, maar sowieso omdat ik niet zo van feestjes hou.
Ik voel me vaak wat ongemakkelijk en ben meestal de eerste die weer naar huis gaat.
Bij het feest van mijn ouders zal ook wel een bbq zijn, maar dat aanvaard ik dan maar gewoon.
Dat wil ik natuurlijk niet gaan overslaan.

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #664 Gepost op: 16 juni 2011, 09:43:22 »
Ik sla ze af, bbq's en bedrijfsuitentjes, om de doodeenvoudige (pun intented) reden dat die met name - en bijna exclusief - cateren voor de lijkeneters. Ben het nou wel zat om het fantasieloze equivalent van Houtje Bijten te moeten bestellen en idem altijd weer die vraag te moeten beantwoorden 'hoe dat dan nou werkt, vleesvervangen, oh vis/melk/ei ook niet etc etc'


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #665 Gepost op: 16 juni 2011, 09:58:03 »
Binnenkort verwacht ik met een paar ex-collega's ergens te gaan eten. Degeen die het organiseert zal aan het restaurant vragen of ze rekening willen houden met een veganist.

Ik wacht in spanning af.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #666 Gepost op: 20 juli 2011, 23:32:24 »
Vandaag gegeten bij  "Japans" restaurant Naga, Kerkbrink 31, Breukelen.
Ze hebben, naast vlees,  drie vegetarische schotels op het menu (waarvan één met oestersaus(?)).
Per email heb ik gevraagd of ze rekening wilden houden met vegan. Prima geregeld. Van alles werd gezegd wat er in zat.
Mijn vier collega's heb ik goed opgevoed. Geen woord werd er gezegd over mijn afwijkende menu. Eén collega vond zelfs mijn tempura en de casave-kroepoek lekker. En ook hoefde ik niet aan te horen hoe lekker de vleesgerechten waren.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #667 Gepost op: 21 juli 2011, 10:51:03 »
Ik ga straks lunchen met collega's, en het is altijd spannend of het een beetje goed gaat met eten. Ik had het liefste zelf contact op willen nemen met het restaurant maar de administratie staat er altijd op om dat zelf te doen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #668 Gepost op: 21 juli 2011, 16:55:35 »
Ik ga straks lunchen met collega's, en het is altijd spannend of het een beetje goed gaat met eten. Ik had het liefste zelf contact op willen nemen met het restaurant maar de administratie staat er altijd op om dat zelf te doen.
En, was het wat?
Laatst had ik een etentje, en mijn allergie is levensgevaarlijk. Deed mijn lacherig dat ik hoe dan ook zelf ook even contact wou hebben met iemand van het restaurant. ::)
Ik heb er trouwens heerlijk gegeten, bij de Raadskelder in Den Bosch.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #669 Gepost op: 23 juli 2011, 23:15:09 »
Oh! wat een hork, zeg!
Ik had vandaag buiten werk om een etentje met collega's, vanaf 16:00 uur, bij een van hen thuis. Van te voren gezegd dat ik vegetarier ben en dus geen vlees, vis, schaaldieren of kip eet of iets anders dat zich kan voortbewegen of ergens in de geschiedenis van de evolutie ogen heeft gehad. Dat was allemaal heel duidelijk en mijn collega drukte me op het hart: "Maar dat wist ook allang, hoor! Maak je geen zorgen!" Twee keer heb ik voorgesteld zelf wat mee te nemen, en ook dit was absoluut niet nodig, echt heel lief van haar. Dacht ik...
De hapjes voor het eten waren idd deels vegetarisch (een schaaltje olijven en wat komkommer), dus dat was prettig. Het eten echter, nou... Er was een mini-saladeschaaltje (ongeveer een bescheiden formaat soepbord) voor 7 man, wat stukjes brood en ehm nou ja niks dus. Ik heb - en ik voelde me echt heel asociaal - een derde van die salade op mn bord geschept en heb mijn deel van de stukjes brood (2 sneetjes droog stokbrood) erbij gegeten. voor de rest was er vis en vlees en nog meer vis die door de pastaschotel zat. en er was een sausje waar ook vis in zat, dat was voor bij de broodjes.
Ja, en dan krijg je dus allerlei opmerkingen en vragen, terwijjl ik er zelf dus echt niets over zeg en echt wel vrolijk verder klets en gezellig kijk. "Nou ja, gelukkig hebben we er een lekkere salade bij, toch?" "Eet je ook geen vis, dan?" "Maar die saus, de vis zie je toch helemaal niet?"
De gastvrouw zei: "oh, wat onhandig, ben ik toch vergeten dat je geen vis eet". Maar een boterham of zo aanbieden ho maar.

gelukkig heb ik altijd zo'n lekkere pure bio mueslireep in mn tas, voor t geval dat, dus die heb ik, toen ik -saved by the bell!- een telefoontje kreeg snel op de gang naar binnen gewerkt. :angel:

Nu weer thuis... en hoe laat t ook is, heb net ramen klaar gemaakt en zit dat nu heeeeerlijk naar binnen te slurpen, hahaha De volgende keer spreken we dus bij mij thuis af!
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2011, 23:47:40 door Temari »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #670 Gepost op: 23 juli 2011, 23:26:37 »
Jammer, geen geslaagde middag/avond dus.
Wat heb je thuis klaargemaakt en naar binnen geslurpt?
Bij mij thuis zitten ramen in een kozijn, maar dat bedoel je vast niet  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #671 Gepost op: 23 juli 2011, 23:27:20 »
Ik sla ze af, bbq's en bedrijfsuitentjes, om de doodeenvoudige (pun intented) reden dat die met name - en bijna exclusief - cateren voor de lijkeneters. Ben het nou wel zat om het fantasieloze equivalent van Houtje Bijten te moeten bestellen en idem altijd weer die vraag te moeten beantwoorden 'hoe dat dan nou werkt, vleesvervangen, oh vis/melk/ei ook niet etc etc'


Ik vraag me af, heb je - en Hega ook - dan niet het gevoel dat je heel veel gezelligheid mist, en dat je buiten de groep gaat vallen door niet mee te gaan? Je loopt dan best kans buiten het groepsproces te gaan vallen door jezelf buiten te sluiten, dat lijkt mij erg naar. Heb je wel eens geprobeerd je eigen aluminiumschaal mee te nemen en daar op de bbq wat vega-spiezen op te doen? Hoe werd daar op gereageerd, of hoe vind je dat idee zelf?
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2011, 23:44:40 door Temari »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #672 Gepost op: 23 juli 2011, 23:35:00 »
Jammer, geen geslaagde middag/avond dus.
Wat heb je thuis klaargemaakt en naar binnen geslurpt?
Bij mij thuis zitten ramen in een kozijn, maar dat bedoel je vast niet  ;)

hahaha die ramen heb ik ook, ja! wat ik net naar binnen aan t slurpen was, waren boekweit noodles, tofu, tauge, bosui, een paar paddenstoelen, snippers zeewier en een hand spinazie (moest echt even alles uit de koelkast trekken, hihi) in een soepje op basis van miso waar ik ook nog gember door gekwakt heb :yes:. van alles een kleine hoeveelheid, want t is al laat, maar ik had echt trek en moest toch even iets behoorlijks in elkaar flansen uit opstandigheid door de slechte verzorging van net, onder t mom, ik kan dat veel beter/ ik weet wel hoe het moet, ook om 11h 's avonds en... ik wilde gewoon iets lekkers eten, ha! ;)
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2011, 23:42:38 door Temari »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #673 Gepost op: 23 juli 2011, 23:47:37 »
Klinkt goed  :)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #674 Gepost op: 23 juli 2011, 23:57:09 »
Ja! :)
En verder was t ook wel gezellig hoor. Ik Voel me soms wel ongezellig, als me gevraagd wordt waarom ik geen vlees en vis 'mag', want dan zeg ik, "ik mag het wel, want niemand verbiedt het mij, ik wíl het alleen niet" en ja dan is een verhaal over het leegvissen van de zee en milieuvervuiling door de bio-industrie en de oneerlijke verdeling van voedsel in de wereld waar de bio-industrie aan bijdraagt heel dichtbij... en dat wil ik mensen tijdens t eten toch wel weer besparen. anders is zo'n beest helemaal voor niks vermoord, als het dan ook nog 'ns niet (met smaak) wordt genuttigd en ik wil ook niet de moraliserende tafelgenoot zijn ;) Gelukkig namen ze genoegen met korte antwoorden en een ander onderwerp!
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2011, 00:26:09 door Temari »

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #675 Gepost op: 19 augustus 2011, 04:31:58 »
De gastvrouw zei: "oh, wat onhandig, ben ik toch vergeten dat je geen vis eet".
Hoe vergeet je nou dat iemand geen vis eet? Je weet dat iemand vegetariër is, die persoon heeft nog eens herhaald dat hij/zij niets eet dat zichzelf kan voortbewegen, etc. dan vergeet je dat toch niet? Ben ik al te lang vegetariër dat ik dat niet begrijp? Of ben ik empathischer dat ikzelf voor de zekerheid alsnog iets waar geen beesten in zitten zou klaarmaken? Lijkt me een kwestie van niet goed luisteren. Luisteren is ook moeilijk. Maar ik vind het toch raar dat iemand dan overal vis in stopt, behalve in de salade. Ik zou goed balen, want ik ben niet zo dol op salade.

Ik had denk ik assertief om een boterham gevraagd. Of een pizza besteld. Vind niet dat iemand mij dat dan kwalijk kan nemen.

Goed idee trouwens van die mueslireep :-D

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #676 Gepost op: 25 augustus 2011, 23:42:57 »
Tja, het was inderdaad wat ongelukkig. Ik vind het knap dat jij om iets anders zou vragen in een dergelijke situatie. Ik weet alleen die assertiviteit op te brengen bij goede vrienden en familie.
Trouwens, die avatar die je hebt is cool! Zag 'm eerder al een paar keer langskomen, leuk! hihi

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #677 Gepost op: 02 september 2011, 22:07:20 »
Eind van de middag barbecue op het werk. Vorig jaar was het stokbrood, aardappelsalade, mosterd, heel veel worst en voor de vegetariërs kip(!), dus ik had me al ingesteld op een karig menu.

Dit jaar was het echter boven verwachting: tomaat-mozzarella, schijfjes paprika, veldsla, zongedroogde tomaten, een verrassend goede k&k pastasalade, en uiteraard ook stokbrood en aardappelsalade. Voor op de barbecue waren er maïskolven en grilkaas (die echter binnen de kortste tijd besmeurd waren met vleesmarinade, dus een geval van jammer). Maar ik was ronduit tevreden met het saladegebeuren!

Overigens had een collega toch iets te snel net wat te veel wijntjes naar binnen gewerkt: beetje genant als je in het bijzijn van collega's rond een uurtje of vijf iets te luid en lollig wordt  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #678 Gepost op: 02 september 2011, 23:41:58 »
Oei! Dat is niet iets wat je je wilt laten gebeuren, nee... Een opluchting en een meevaller dus dat het dit jaar beter was!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #679 Gepost op: 05 september 2011, 20:49:32 »
Eind van de middag barbecue op het werk. Vorig jaar was het stokbrood, aardappelsalade, mosterd

Cool jij noemt mosterd als een aparte condiment op.
,,,,فلافل