Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #740 Gepost op: 21 mei 2012, 21:06:48 »
Ik heb meer probleem met banaan dan de wetenschap wat er eerder op die plek zou hebben gelegen.

 :schater:
,,,,فلافل

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #741 Gepost op: 01 juni 2012, 19:43:01 »
Mijn werkgever organiseert een BBQ in juni. Er ligt een lijstje waarop men zich kan inschrijven. Er staan al vijf namen (van de honderd) op. Drie daarvan hebben aangegeven dat ze vegetariër zijn. Dat wordt spannend.

Verder tijdens de gezamelijke lunch op kantoor merkte een vrouwelijke collega op, dat het toch wel vreemd is dat we melk drinken van een koe. Dus moedermelk uit de "borsten" van een koe. Zou een koe moedermelk van haar drinken?
(De opmerking kwam zomaar uit de lucht vallen. En ik stond (hield mij) er helemaal buiten.)
Daarna gingen we over op de orde van de dag: "Wie gaat een poel opzetten voor de voetbalwedstrijden van oranje".
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #742 Gepost op: 01 juni 2012, 19:46:07 »
Daarna gingen we over op de orde van de dag: "Wie gaat een poel opzetten voor de voetbalwedstrijden van oranje".

Wat zijn jullie daar laat mee!

Op mijn werk is men daar weken geleden al mee begonnen. Hup Rusland!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #743 Gepost op: 01 juni 2012, 20:22:16 »
Hup Andorra.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #744 Gepost op: 01 juni 2012, 20:36:39 »
Daarna gingen we over op de orde van de dag: "Wie gaat een poel opzetten voor de voetbalwedstrijden van oranje".

Wat zijn jullie daar laat mee!

Op mijn werk is men daar weken geleden al mee begonnen. Hup Rusland!
Bij ons ook en de laatste inschrijfdatum was volgens mij vandaag. Het is wel al de hele week onderwerp van gesprek tijdens de lunch.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #745 Gepost op: 03 juni 2012, 21:45:36 »
Volgende week heb ik een etentje met collega's. Het is bij één van hen thuis en iedereen (tien man) zal twee dingen maken/kopen en meenemen. Iedereen is erg enthousiast en de lijst van wat er op tafel komt te staan was in no-time compleet. Maar 't enige vega wat daar op staat, is stokbrood en schijfjes komkommer. Misschien een salade, maar ik weet niet wat daar in gaat. Is het asociaal te vragen of degene die dat gaat maken, als ze er vlees/vis indoet, een beetje zonder dat apart te houden in een ander bakje?
Ik denk dat ik misschien toch drie dingen zal maken, dan is er iig genoeg vega, want de anderen zullen daar ook van eten. Ik denk in elk geval hummus te maken (gaat goed samen met stokbrood en schijfjes komkommer) en een schotel van orzo, geroosterde groenten, pijnboompiten, citroendressing en wie weet ook feta (gaat vast ook goed samen met hummus). Heeft iemand nog een leuk idee voor een bijgerechtje? 't Moet een dag van te voren gemaakt kunnen worden en 't moet koud/op kamer temperatuur opgediend kunnen worden.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #746 Gepost op: 03 juni 2012, 22:06:30 »
Is het asociaal te vragen of degene die dat gaat maken, als ze er vlees/vis indoet, een beetje zonder dat apart te houden in een ander bakje?

Ja, heel asociaal dat je gewoon met de groep mee wil eten. Ik vind het een normale vraag. Je dringt jouw mening verder niet op, vraagt niet om het gehele menu aan te passen en ik denk ook dat je met een salade geen debiel moeilijke dingen vraagt om voor jou iets apart te houden. Dat is met een tarama of rundvleessalade natuurlijk niet te doen. Je kan toch niet overleven op een stokbrood-komkommerdieet, terwijl de rest lekker eet. Daarnaast, als je alcohol drinkt wil je wel een bodempje hebben met collega's om je heen, lijkt me...

Citaat
Ik denk dat ik misschien toch drie dingen zal maken, dan is er iig genoeg vega, want de anderen zullen daar ook van eten. Ik denk in elk geval hummus te maken (gaat goed samen met stokbrood en schijfjes komkommer) en een schotel van orzo, geroosterde groenten, pijnboompiten, citroendressing en wie weet ook feta (gaat vast ook goed samen met hummus). Heeft iemand nog een leuk idee voor een bijgerechtje? 't Moet een dag van te voren gemaakt kunnen worden en 't moet koud/op kamer temperatuur opgediend kunnen worden.

Je kan miniquiches maken bijvoorbeeld. Of kleine bakjes van filodeeg met spinazie/kaas(feta?)vulling bijvoorbeeld. Ook te vulling met blauwe kaas/creme fraiche (of iets minder gewaagd een kruidenroomkaas). Die filobakjes kun je van te voren bakken (in kleine koffiekopjes bijvoorbeeld) en luchtdicht bewaren. Ter plekke vullen, desnoods door de mensen zelf.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #747 Gepost op: 03 juni 2012, 22:39:03 »
Slim om filodeeg ter plekke te vullen!

Ik maak natuurlijk zelf ook nog iets, dus 't is wel meer dan alleen komkommer en stokbrood. Dus dan vind ik dat ik niet veel reden heb om moeilijk te doen. Dat wil zeggen, ik zou het niet zo moeilijk vinden, maar een ander ervaart dat misschien wel zo (al kan dat gewoon gezegd worden, natuurlijk), of vindt het een raar idee ('eten wat de pot schaft', of zo). Hm, ik denk dat ik het toch maar gewoon vraag.
Alcohol is geen probleem, ik eet namelijk toch niet graag op een lege maag. :P Maar nee, ik vind het niet erg als ik de alcohol laat staan.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #748 Gepost op: 03 juni 2012, 23:17:39 »
Ik heb al een mailtje terug ook. Ze was idd van plan er een onderdeel van een dier in te doen, maar als ze eraan denkt, wil ze wel wat zonder vlees apart houden.

Ik denk dat ik er een aardappelsalade bij maak: aardappel, bosui, olijfolie, knoflook, munt, klein beetje azijn, kalamata olijven.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #749 Gepost op: 03 juni 2012, 23:38:25 »
Vind het een normale  vraag. Vorig jaar deden we een verjaardagslunch met het team en iedereen die in augustus jarig was nam iets mee. Ik werkte er toen een week, en iedereen heeft rekening gehouden met mij.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #750 Gepost op: 03 juni 2012, 23:41:20 »
Slim om filodeeg ter plekke te vullen!

Dat knapperige is juist lekker en als je meerdere vullingen naast elkaar zet, kan men zelf lekker aanklooien. Maar misschien is dat mijn fetish wel, doe-eten.

Citaat
Ik maak natuurlijk zelf ook nog iets, dus 't is wel meer dan alleen komkommer en stokbrood. Dus dan vind ik dat ik niet veel reden heb om moeilijk te doen. Dat wil zeggen, ik zou het niet zo moeilijk vinden, maar een ander ervaart dat misschien wel zo (al kan dat gewoon gezegd worden, natuurlijk), of vindt het een raar idee ('eten wat de pot schaft', of zo). Hm, ik denk dat ik het toch maar gewoon vraag.

Kijk als je zelf je eigen maaltijd regelt, dan is het toch weer afwijkend van de groep. De rest kan wel zo aanschuiven, dus dat haalt m.i. toch iets van het groepsidee weg. Dat je iets maakt waar de hele groep van kan mee-eten geeft weer wat aansluiting. Jij zou ook iets heel geitenwollensokkerigs kunnen meenemen dat niemand wil proberen. Wat als je dokter een speciaal dieet had voorgeschreven? Wat als er een moslim in de groep zou zijn? Verwachten we daarvan dat er mee gegeten moet worden? Juist als met zo'n meerdere hapjesavond is het leuke dat je met kleine aanpassingen allemaal een maaltijd samen kan stellen. Het is geven en nemen, lijkt me.

Citaat
Alcohol is geen probleem, ik eet namelijk toch niet graag op een lege maag. :P

Cheers babe! :drink:
 ;)

Ik bedoel bij wijze van he, dat je een keuze hebt. Maar fijn dat ze zal proberen er rekening mee te houden!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #751 Gepost op: 04 juni 2012, 23:15:24 »
;D
Ik snap wat je zegt! Voor mijzelf vind ik het lastig een beroep op mensen hun flexibiliteit te doen, hoewel ik soms (tegelijkertijd) wel vind dat enige flexibiliteit niet meer dan normaal is. Het is makkelijker zelf flexibel te zijn (als je daarin vermijdend bent dan, haha, want als ik mezelf zo hoor, dan is dat wel deels wat het is.)
Ik vind die filobakjes trouwens echt een leuk idee en 'cowboy caviar' zal er vast ook goed in te doen zijn en da's ook een leuk feest gerechtje. Voor dit aankomende etentje ben ik bang dat ik ze niet heelhuids ga overkrijgen op de fiets (of in een bakvorm laten zitten, maar da's ook niet heel praktisch), maar wie weet gooi ik alsnog m'n plannen om. En anders bewaar ik 't idee voor een volgende gelegenheid.
Mensen hadden met elkaar gesproken, hoorde ik, over "die vegetariër". Ik moest er erg om lachen. Het klinkt wel wat onaardig, maar het geeft echt niet, er er wordt nu eenmaal veel gesproken bij ons (anders had het vast ook mijn oren niet bereikt ;)) en ik weet welke vegaburger ik aan haar in de kuip heb. Maar het had nog een positief gevolg ook: een andere collega kwam daardoor op het idee de tomatensoep die ze zal maken vegetarisch te doen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #752 Gepost op: 05 juni 2012, 00:25:14 »
Ontwijken heeft weinig zin. Hoe zouden carnivoren (je familie even niet meegerekend :P) bij jou komen eten als ze zouden ontwijken? Daarnaast, nogmaals, je vraagt om een beetje rekening te houden. Niet om het hele menu aan te passen ofzo. Maar leuk dat het ook anderen aan het denken zet en de tomatensoep dan ook vegetarisch wordt :D Dat went misschien voor een volgende keer wat makkelijker dat vegetarisch eten niet eng of moeilijk is.

Op de fiets is moeilijk, maar je zou kunnen kijken of je ze in een grote doos kan vervoeren. Niet teveel speling en geen schokken onderweg, dan heb je nog best een goede kans op hele bakjes. Je maakt me wel nieuwsgierig, wat is cowboy caviar?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #753 Gepost op: 15 juni 2012, 01:37:35 »
Het was gister en het was om te beginnen erg leuk! Er was van te voren door iemand tegen me gezegd: "Je zal toch voornamelijk voor jezelf koken... Maar er zullen vast ook wel een paar mensen benieuwd zijn en 't willen proberen, hoor." Err... Dat neigt wel een beetje naar ontwijken ;). Maar er stond veel spul met vl33s op tafel, dus als dat is waar je van houdt, zal het ook wel sneller zijn wat je zal pakken natuurlijk. Ja, 't was leuk dat de soep vega was, en hij was goed te eten :). Iemand had ook speciaal voor mij 'r plannen gewijzigd en pannenkoeken gebakken! Dat had niet gehoeven ('t bio-verhaal), maar uit waardering heb ik wel een pannenkoek met fruit gegeten.
Ik heb uiteindelijk toch de 'cowboy caviar' gemaakt, die was een kleine hit (iemand vroeg zelfs om 't recept). Ik gaf er tortilla chips bij (bij de caviar, niet bij 't recept). En wat het is... 't is een soort salade. Er zijn veel varianten, dit is de mijne, ik heb 'm afgekeken van een 'achtertante':
Blaadjes van 1 bos koriander, fijngehakt (als je die kleine bakjes v/d AH hebt, gebruik je 2 bakjes)
3 grote tomaten, in stukjes
1 blik mais, uitgelekt
1 blik zwarte bonen, afgespoeld & uitgelekt
Milde groene pepers uit een potje, fijngesneden (aantal naar smaak, maar wees vooral niet te voorzichtig)
1 grote rode ui, gesnipperd
1 volle theelepel gemalen komijn
1/4 cup rode wijnazijn (+/- 63 ml)
1/4 cup olijfolie
1 grote teen knoflook, geperst
Je maakt 't een dag van te voren. (En je maakt 't door alles te mengen.)

(Edit: ik was vergeten de knoflook erbij te zetten!)
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2012, 20:51:13 door Temari »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #754 Gepost op: 15 juni 2012, 09:03:27 »
Dat is leuk, Temari  :)
En cowboy caviar is een heel stoere naam, ga hem ook gebruiken bij slaatjes met zwarte bonen  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #755 Gepost op: 24 juni 2012, 13:10:52 »
Gisteren dus een BBQ op de parkeerplaats bij mijn werkgever. Er waren tenten neergezet en twee gas-BBQ's. Eéntje voor vlees en ééntje voor halal-vlees. De vegaburgers mochten zich er tussen wringen met een zilverpapiertje in geval van smetvrees.
Er was keurig een schaal met diverse vegaburgers neergezet.

Ik dus met een zilverpapiertje en een vegaburger aan de slag. En at even later een half warme vegaburger. Ach, het gaat om de gedachte...
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #756 Gepost op: 25 juni 2012, 07:12:34 »
Donderdag ook een BBA van mijn werk, op de parkeerplaats. Mijn dienst loopt af om kwart over 5 en omt begint om 5 huur, dus ik doe een drankje mee en ga lekker naar huis. Over 3 of 4 weken dan gaan we nl ook nog met t hele team wokken  ::) vind ik echt vreselijk maar goed, maar eens kijken hoe ik daar fatsoenlijk kan gaan eten....
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #757 Gepost op: 25 juni 2012, 08:16:31 »
Donderdag ook een BBA van mijn werk, op de parkeerplaats. Mijn dienst loopt af om kwart over 5 en omt begint om 5 huur, dus ik doe een drankje mee en ga lekker naar huis. Over 3 of 4 weken dan gaan we nl ook nog met t hele team wokken  ::) vind ik echt vreselijk maar goed, maar eens kijken hoe ik daar fatsoenlijk kan gaan eten....

Ik kan me herinneren dat ik ooit eens gewokt heb. Toen werd er zonder problemen apart voor mij gewokt.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #758 Gepost op: 25 juni 2012, 09:22:36 »
Mijn ervaring leert dat t wokrestaurant ligt. Maar vond 22 euro best duur.. Maar we gaan t zien..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #759 Gepost op: 26 juni 2012, 14:44:26 »
Laatst een BBQ gehad op de Boschparade - er waren behoorlijk wat vega alternatieven voor het smetvlees (dank aan @rno voor inspiratie :)) maar het was toch niet helemaal fijn om de uitstekende tempé spiezen het vuurbed te laten delen met de gemalen lijkdelen.
Maar ik ga niet verder zeuren, het was vooral erg gezellig en de salades waren ronduit erg goed en zo goed als standaard vegetarisch.