Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #880 Gepost op: 29 september 2019, 01:20:47 »
Ik probeer overigens nog steeds te achterhalen welke vegetarische bitterballen de Radboud Universiteit serveert. Het zijn in ieder geval oesterzwambitterballen. Lekker stevig, romig, proberen niet op vlees te lijken en juist daarom ontzettend lekker.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #881 Gepost op: 29 september 2019, 09:34:46 »
Ik probeer overigens nog steeds te achterhalen welke vegetarische bitterballen de Radboud Universiteit serveert. Het zijn in ieder geval oesterzwambitterballen. Lekker stevig, romig, proberen niet op vlees te lijken en juist daarom ontzettend lekker.
Oesterzwambitterballen worden voor zover ik weet meestal door Gro geleverd.
,,,,فلافل

Offline Gerda

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #882 Gepost op: 29 september 2019, 12:15:01 »
Ik probeer overigens nog steeds te achterhalen welke vegetarische bitterballen de Radboud Universiteit serveert. Het zijn in ieder geval oesterzwambitterballen. Lekker stevig, romig, proberen niet op vlees te lijken en juist daarom ontzettend lekker.

https://www.rotterzwam.nl/bitterballen zou ook een mogelijkheid zijn.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #883 Gepost op: 01 november 2019, 16:42:32 »
Vandaag een symposium in Utrecht, op de huiselijke zolder van een verbouwde kerk in het centrum. De lunch was vegetarisch, zonder zo gelabeld te worden (met hummus, avocado, geitenkaas, dat werk). Tijdens de koffie- en theepauze werden chia- en cranberryrepen alsmede Tony'tjes aangeboden, en kon je ook voor gezonde, biologische, fairtrade fruitdrankjes met superingrediënten kiezen (maar dan wel met 35-40% suiker). Een erg hoog hipstergehalte dus, maar wel vega  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #884 Gepost op: 01 november 2019, 18:24:40 »
Klinkt leuk!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #885 Gepost op: 06 januari 2020, 17:39:26 »
Niet vegetariër, maar vleeseter moet eetwensen gaan doorgeven

Ik had dit artikel ook gezien en realiseerde me dat ik als ik een kantoorretentje organiseer ik ook iedereen standaard de vega etc opties laat doorgeven terwijl ik het ook kan omdraaien: mensen die niet-vega willen het laten doorgeven. Ik denk dat ik dat de volgende keer maar eens doe.  Schat in dat mijn team in elk geval dat wel prima vindt.
Werklunches probeer ik altijd te omzeilen als organisator, maar als het toch met lunch moet, laat ik het voortaan maar gewoon standaard vega bestellen, veel makkelijker.
Een van jullie ervaring ermee om de keuze om te draaien?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #886 Gepost op: 06 januari 2020, 18:39:30 »
Ik had dit artikel ook gezien en realiseerde me dat ik als ik een kantoorretentje organiseer ik ook iedereen standaard de vega etc opties laat doorgeven terwijl ik het ook kan omdraaien: mensen die niet-vega willen het laten doorgeven. Ik denk dat ik dat de volgende keer maar eens doe.  Schat in dat mijn team in elk geval dat wel prima vindt.
Werklunches probeer ik altijd te omzeilen als organisator, maar als het toch met lunch moet, laat ik het voortaan maar gewoon standaard vega bestellen, veel makkelijker.
Een van jullie ervaring ermee om de keuze om te draaien?
Zoals ik eerder al schreef, gebeurt dat in mijn omgeving (o.a. Radboud Universiteit) zonder veel woorden en zonder enig probleem. Ook bij dat symposium in Utrecht in een horecagelegenheid was geen gesputter te horen - en dat terwijl daar niet eens een niet-vega-optie werd aangeboden. Bij pot lucks[/iu] gaat men er ook vaak vanuit dat mensen iets vegetarisch meebrengen (als het even kan vegan). Ik zou dus zeggen: gewoon doen en niet veel woorden aan vuilmaken  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #887 Gepost op: 06 januari 2020, 18:57:29 »
Ja had ik gelezen, heel goed, maar je was toen niet  organisator toch, of wel  :)? Was benieuwd of mensen  daar ervaring mee hadden.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #888 Gepost op: 10 mei 2022, 15:41:25 »
In mijn bubbel (Nijmegen, maar nu ook Utrecht) is dat heel anders. Lunches en dergelijke zijn vrijwel standaard vegetarisch, waarvan het merendeel vaak gewoon vegan. Denk aan couscoussalade, broodjes hummus, ...
Vandaag hadden we voor het eerst sinds tijden een staff lunch. Omdat de Radboud Universiteit 'sustainability' als een speerpunt ziet, is de lunch ondertussen vegan met enkele vegetarische opties. Ook de melk en karnemelk zijn nu verdwenen. Die zijn nu vervangen door kartonnen pakjes mineraalwater waar in koeienletters 'EARTH' op staat. Ik heb al aangegeven dat ik dat onzin vind: als je toch overstapt op water, dan meteen ook maar op karaffen kraanwater.

En ik heb vandaag ook een paar keer kunnen observeren waarom een bolletje gevuld met een genereuze klodder hummus tijdens een zakenlunch geen goed idee is  ;D.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 17:02:31 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #889 Gepost op: 11 mei 2022, 11:20:17 »
Dat is bij ons helaas nog niet zo. We hadden recent een event met catering (echt goeie catering) en ik sneakte de keuken in: wat is vegan en wat niet? En in no-time hadden ze zo ongeveer iedere ronde speciaal voor mij 'geveganiseerd'. Dat was echt super! Maar ik dacht wel: waarom niet meer vega(n)? Als het zo makkelijk kan.

Anyway, ik was er erg blij mee en tof dat de koks het als een uitdaging zagen om mij te voorzien van allerlei lekkers.

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #890 Gepost op: 12 mei 2022, 22:07:12 »
Vandaag had ik de eerste team building sinds 2019. ik hield mijn hart een beetje vast voor het eten, want eerder zijn wel eens de mist ingegaan. Mijn vrees bleek gelukkig ongegrond want de catering was echt heel goed, net zoals de locatie (een kasteel met domein in Hélécine/Heilissem).

Bij aankomst waren er croissants, chocoladekoeken en aanverwanten en fruit.
Om een uur of 11 dan koffie met cake.
Als middageten was een walking dinner met eerst verrines met 2 vega: groene asperges en quinoa. Daarna was er als vegagerecht een lekkere Thaise wok met een kokossaus en rijstnoedels.
Als vieruurtje nog meer gebak en fruit.
Het avondeten was snackerig en werd rondgedeeld door de obers: friet in kartonnen bakjes, vega "chili con carne" (de meesten hadden niet door dat het vegetarisch was) en niet-vegetarische hamburgers. Voor het ijsje achteraf heb ik bedankt. Ik kon niet meer.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #891 Gepost op: 05 juli 2022, 16:32:31 »
Vorige week een bijeenkomst georganiseerd door een vendor in de UK. Alles uit de kast gehaald qua locatie, geen restaurant maar catering op locatie. Een goede sandwich lunch en voldoende snoeperij. Maar de vijf uur snack bestond alleen uit broodjes warm vlees. Als ik echt iets had willen eten, hadden ze nog wel een glutenvrij broodje kaas over van de lunch. Gezien het feit dat er geen diner was en er om zeven uur nog twee uur OV aankwam, was dit een beetje jammer.  We zaten in the middle of nowhere dus ook geen snelle hap om de hoek.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #892 Gepost op: 05 juli 2022, 18:24:41 »
Maar de vijf uur snack bestond alleen uit broodjes warm vlees.
Wat luxe! Ze wilden jullie vast extra verwennen  :P
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #893 Gepost op: 23 september 2022, 01:55:44 »
Geinig, ik krijg nog discussies van mijn oude werkplek in Nijmegen mee. Hier werd aangekondigd: "Afterwards, we will go to the Cultuurcafé to have a drink and some vegetarian snacks.". Vrij kort daarna stuurde een Full Professor de aanvulling: "(vegetarian) snacks". Interpreteer deze interventie zoals je wilt  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #894 Gepost op: 27 september 2022, 11:51:05 »
Niet vegetariër, maar vleeseter moet eetwensen gaan doorgeven

Ik had dit artikel ook gezien en realiseerde me dat ik als ik een kantoorretentje organiseer ik ook iedereen standaard de vega etc opties laat doorgeven terwijl ik het ook kan omdraaien: mensen die niet-vega willen het laten doorgeven. Ik denk dat ik dat de volgende keer maar eens doe.  Schat in dat mijn team in elk geval dat wel prima vindt.
Werklunches probeer ik altijd te omzeilen als organisator, maar als het toch met lunch moet, laat ik het voortaan maar gewoon standaard vega bestellen, veel makkelijker.
Een van jullie ervaring ermee om de keuze om te draaien?

Ik ben benieuwd of je dit nog eens in de praktijk gebracht hebt. Vertel!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #895 Gepost op: 27 september 2022, 20:02:30 »
Ik probeerde het vorige week met een congres wat ik mede organiseer, maar mijn secretaresse wilde er echt niet aan.

Ik probeer het nu via de vakbonden, maar die vinden het ook nog wel een beetje spannend.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #896 Gepost op: 28 september 2022, 09:10:23 »
Het is natuurlijk ook enorm schokkend als je ineens moet doorgeven dat je een broodje ham wenst. Stel je toch eens voor.

Anyway, succes en tof dat je het probeert!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #897 Gepost op: 28 september 2022, 20:09:33 »
Ik heb binnenkort een dag training op locatie en kreeg nu al door dat de lunch standaard vegetarisch zal zijn.

Maar op mijn werk zijn ze er ook erg bewust mee bezig tegenwoordig.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #898 Gepost op: 28 september 2022, 20:31:54 »
Ik was vanmiddag bij een oratie op de Radboud Universiteit. Bij de receptie achteraf waren er alleen vegetarische hapjes, onder andere mijn geliefde oesterzwambitterballen  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #899 Gepost op: 29 september 2022, 13:16:30 »
Op onze campus is sinds 2 weken 1 restaurant (van de 4) geheel vegetarisch (hiervoor was het aanbod ca 40% vega). Ik hoorde een van de  koks vertellen dat het sindsdien wel rustiger is, maar dat ze zelf daar wel blij mee waren zodat ze het goed kunnen uitvoeren.
Het was al het favo restaurant van mij en collega's (want iedere dag andere opties met veel groente, en ruim vega aanbod). Mijn collega's zijn niet van mening veranderd (nog steeds favo restaurant), alleen de staigaire vroeg zich af wat tempe was ;-).