Vegatopia Forum

Tsjechië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline heliofoor

  • ***
  • 249
  • Geslacht: Man
    • Diggin' for Dirt
Tsjechië
« Gepost op: 13 juli 2004, 20:53:21 »
Hoe ist vegetarisch eten aldaar? Nog tips? (etc)
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2005, 13:18:47 door J@n »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Tjechië
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2004, 12:20:17 »
In Praag zit een veganistisch restaurant waarvan me de naam even ontschoten is. Vorig jaar stond ik voor een dichte deur (waren nog aan het verbouwen ivm overstroming van het jaar daarvoor) maar dit jaar gaak het weer proberen. Er is op Topia vast iemand die de naam wel weet, zo niet, zoek ik wel ff voor je.
Verder ben ik ook bang voor de voedingsmogelijkheden in Tjechië. Gelukkig gaan we met onze camper met een vierpits gasstel! Als ik je tegenkom mag je wel een x een lekkere hap meepikken!  ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Tjechië
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2004, 12:27:20 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Tjechië
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2005, 13:45:54 »
Ik ga naar Tjechie.

Zijn er nog veganistische tips??

Het schijnt een echt vleesland te zijn.  :-\

Hoe is de keus in de supermarkt. Zijn daar ook veganistische vleesvervangers te koop of moet ik dit echt zelf meenemen.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2005, 16:17:03 door V »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Tjechië
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2005, 09:36:23 »
In Tjechie in grote steden zit vaak een Tesco, gigantische supermarkt, veel vega aanbod, allerlei vegetarische worstjes burgers, etc. Heel veel soorten soja yoghurt.

Ben er maar een paar dagen geweest maar de gebakken champignons en kaasburgers waren best te doen, verder veel knoflooksoep en langs de weg langosh, een soort pannekoek met beleg naar keuze, meestal knoflookolie, tomatenketchup en kaas.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Tjechië
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2005, 14:30:29 »
een van deze:
http://www.happycow.net/europe/czech/prague/index.html ?
dank voor je lijstje Draiko (moet nog wel wennen aan je nieuwe naam). Heeft iemand ervaringen bij restaurants van deze lijst? We gaan eind augustus nog een kleine twee weken die kant op.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Tjechië
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2005, 23:53:56 »
De Tesco niet gezien.

Wel hebben wij in Country Life gegeten. Alles is veganistisch vertelden ze.
Het grappige is dat het op gewicht wordt afgerekend. Je borden moet je op de weegschaal zetten en afrekenen maar. Het is een soort buffet, . Duur was het ook niet. Met zijn vijfen was het iets van 500 kronen. Nog geen € 20,= dus. De kinderen hadden niet veel opgeschept. En dat is zoals zo vaak een nadeel met dit soort eettenten. Aan kinderen wordt niet echt gedacht, waardoor er weinig keus is voor hun. Als iets net op is is het ook op en halen ze hun schouders op van pech gehad. De tweede keer in Praag was de keus voor de kinderen wel heel erg matig en zijn wij er niet wezen eten. Ik wilde nog wel een Vega burger nemen, maar die was net op en ja, ondanks dat ze zeggen fastfood burgers te verkopen waren ze niet in staat of wilden niet er nog een maken.
Goed dat er iets veganistisch is in Tjechie, maar toch vond ik het niet meer dan redelijk/matig.

De supermarkten en minimarkten die wij in de dorpen en steden bezocht hebben hadden geen vleesvervangers of iets van soja.
Daarvan hadden wij zelf genoeg meegenomen.
In de winkel van Country Life was wel genoeg keus.

Vrijwel iedereen heeft een eigen moestuin dus de supermarkten in de kleinere plaatsen hebben geen grote keus aan groente. Aan de kant van de weg haalden wij bij de Roma zigeuners onze fruit.
Boodschappen doen is lekker goedkoop.

Uit eten en drinken in Praag is iets van 3 keer duurder dan elders.
Voor vij personen in een restaurantje langs de weg betaalden wij voor het drinken 100 kronen incl. fooi (€ 3,=) en in Praag was dat 300 kroon. Ook voor soeveniers gold dat. Als je van glas houdt, koop het dan niet in Praag. Een wijnkaraf koste in Praag 1.240 kroon terwijl deze zelfde karaf in een andere redelijke toeristische stad 270 kronen moest kosten.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Tjechië
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2005, 10:10:11 »
@ V
De plaatsen die je bezocht hebt lagen die in de buurt van Praag? Weet je nog namen?
Eind augustus gaan we nog eens twee weken weg, nu zonder kinderen. En dan naar Praag en omgeving zodat een lijstje tips wel uit zou komen. Ik ben al blij met het lijstje van Alex en de tips van jou komen ook al goed van pas.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Tjechië
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2005, 22:37:59 »
En dat is zoals zo vaak een nadeel met dit soort eettenten. Aan kinderen wordt niet echt gedacht, waardoor er weinig keus is voor hun.

hoe zo dan waarom kunnen kinderen het niet eten dan? Omdat het te scherp is?
,,,,فلافل

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Tjechië
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2005, 23:11:09 »
@ V
De plaatsen die je bezocht hebt lagen die in de buurt van Praag? Weet je nog namen?
Eind augustus gaan we nog eens twee weken weg, nu zonder kinderen. En dan naar Praag en omgeving zodat een lijstje tips wel uit zou komen. Ik ben al blij met het lijstje van Alex en de tips van jou komen ook al goed van pas.
Zal de kaart er nog eens bij pakken. Het zijn allemaal vrijwel niet uitspreekbare namen en daarom moeilijk te onthouden. Overigens zat ik niet vlakbij Praag. Wij hebben een week een particulier huisje gehuurd in het noorden van Tjechie tegen Polen aan en een week een huisje in het zuiden 150 km van Praag. Vandaar uit hebben wij Tjechie verkend. Veel gewandeld in de natuur en ook in Praag.

« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 23:11:45 door V »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Tjechië
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2005, 23:18:02 »
En dat is zoals zo vaak een nadeel met dit soort eettenten. Aan kinderen wordt niet echt gedacht, waardoor er weinig keus is voor hun.

hoe zo dan waarom kunnen kinderen het niet eten dan? Omdat het te scherp is?
Omdat het de kinderen niet aanspreekt.
Natuurlijk zouden ze alles moeten proberen, maar als veel eten onbekend is dan staan ze niet te springen om daar te gaan eten en als bijv gebakken aardappelen (wat ze heel lekker vinden) net op is dan wordt het niet bijgevuld.
Dit hadden wij ook twee jaar geleden in Luxemburg. Daar waren ze ook niet bereidt iets simpels te maken.
Zoals ik eerder in de restaurant-topic heb aan gegeven is De Splinter in Leiden een van de weinige restaurants die het heeft begrepen.
McDonalds weet ook kinderen te lokken, maar daar zocht ik eerlijk gezegd niet naar.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Tjechië
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2005, 23:24:09 »
Natuurlijk zouden ze alles moeten proberen, maar als veel eten onbekend is dan staan ze niet te springen om daar te gaan eten en als bijv gebakken aardappelen (wat ze heel lekker vinden)

ja ik kan me wel voorstellen dat voor kinderen iets nieuws uitproberen inderdaad makkelijker gaat als je dat samen eet met iets wel bekends en niet alleen onbekende dingen op je bord  :)
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Tjechië
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:02:00 »
De Tesco niet gezien.

Zit de Tesco in Praag niet bij dat ene pleintje met die leuke fontein/waterwerkdingest? En nee, ik weet natuurlijk weer even niet hoe die heet. ::)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Tjechië
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:09:53 »
Het enige plein in Praag wat ik me zo voor de geest kan halen is het Jan Palachplein. Maar of ze daar een waterwerkdingest hadden... :-\ (laat staan dat ik weet of er een Tesco zat).

Edit: of bedoel je Malé námésti?
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 16:13:13 door Kiwi »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Tjechië
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:21:11 »
Edit: of bedoel je Malé námésti?

Neu, da's 'm niet. Het waterding was redelijk modern, althans vergeleken met die op het plaatje.
Tja, 't is ook alweer zes jaar terug dat ik daar was en ik heb even geen kaart bij de hand.

Edit: het zou best ergens aan de Národní geweest kunnen zijn. :P
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 16:23:16 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Tjechië
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:29:02 »
Het is voor mij ook alweer meer dan (ehhh... reken reken..) 10 jaar geleden dat ik er was, dus ik weet het ook niet.

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Tjechië
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:47:39 »
Naar Tsjechië op verlof geweest:

Praag hebben we op doorreis met de auto doorkruist, dus 'k heb geen ervaring met restaurants aldaar.

In Olomouc hebben we een pizzeria bezocht, dus ik heb gewoon een vegetarische pizza besteld. Er waren 2 vegetarische keuzes  en 1 vegetarische lasagna.
Een andere keer zijn we gaan eten bij Captain Morgan's. Daar was lekkere knoflooksoep en een vegetarische spaghetti. (lees zonder vlees)

In Cenkovice (ons dorpje) was er 1 plaatselijk 'restaurace'. Het eten was daar lekker en spotgoedkoop.
Ik had keuze uit een zestal vleesloze menu's. Maar je moet dan wel je eiwitten halen uit champignons (die worden daar door de mensen zelf in het bos geplukt), kaas en verder 'gebratene' broccoli, bloemkool. Vleesvervangers heb ik op restaurant niet gevonden.

In Jablonne Nad Orlici zijn we bij een Mexicaaans restaurant gaan eten. Wonder boven wonder stond er geen bonengerecht zonder vlees op de menukaart. Maar ze waren onmiddellijk bereid om het vlees in de tortilla voor mij weg te laten.

Inderdaad bij elk gerecht staat het aantal grammen van het hoofdbestanddeel vermeld.
Dus bij spaghetti staat bijvoorbeeld 100g.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Tjechië
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2005, 13:39:49 »
dank je.
Maar het ziet er nu naar uit dat we niet wegkunnen. I. heeft lenzen en één daarvan verooraakt een rood oog. Al mee naar de oogarts geweest maar ze moet er erg voorzichtig mee doen. Jammer, jammer, maar het is niet anders.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Tjechië
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2005, 18:20:28 »
dank je.
Maar het ziet er nu naar uit dat we niet wegkunnen. I. heeft lenzen en één daarvan verooraakt een rood oog. Al mee naar de oogarts geweest maar ze moet er erg voorzichtig mee doen. Jammer, jammer, maar het is niet anders.

oh wat sneu. Een bril is dus geen optie?
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Tjechië
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2005, 00:13:23 »
dank je.
Maar het ziet er nu naar uit dat we niet wegkunnen. I. heeft lenzen en één daarvan verooraakt een rood oog. Al mee naar de oogarts geweest maar ze moet er erg voorzichtig mee doen. Jammer, jammer, maar het is niet anders.

oh wat sneu. Een bril is dus geen optie?
Ik zie dit bericht nu pas. Nee, een bril is geen optie. Geen enkele bril laat haar goed zien. Het heeft te maken met de vorm van haar oog. De scherpstelling van haar ooglens is zo dat het niet op een 2 cm afstand gecorrigeerd kan worden. Dat kan alleen met lenzen, direct op het oog. We maken er nu twee weken Limburg van, dan ben je nog redelijk op tijd terug als het toch niks wordt.
Dank voor het meeleven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken