Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Konijnen & Knaagdieren
« Gepost op: 24 februari 2005, 15:52:43 »
Ik heb een koppetje konijnen wat los in huis woont.

In het begin is een kooi natuurlijk wel handig ivm het leren wat wel en niet mag want als je ze direct los zou laten beschouwen ze het als hun terretorium en vinden dan dat alles van hun is.
Op konijnen.nl staan een hoop tips over een eerste huiskonijn en het langzaam vergroten van het gebied wat ze mogen betreden.

Natuurlijk is de kamer "konijn-proof" en kunnen ze niet aan kabels of planten knagen. Ze hebben een speelhoek en een toiletbak.
Normaal gesproken zijn volwassen, gekoppelde konijnen gewoon zindelijk en kun je ze in principe houden zoals honden of katten.

Ze hebben bij mij ook een kattenluikje als we thuis zijn kunnen ze daardoor naar buiten. In de toekomst zal er een kattenluikje komen naar een ren zodat ze altijd zelf kunnen kiezen.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2005, 18:10:52 »
Het lijkt me nu trouwens dat je, op basis van al deze informatie , en de info op www.konijnen.nl (en de andere pagina's )  je zelf het beste de afweging kunt maken.
Jij kent je huis tenslotte het beste...

(trouwens, konijnen knagen ook aan meubels en boeken...   :-\  )

Het lijkt M. en mij beter om toch maar geen konijntjes te nemen. In ons huis kunnen ze wel leuk rondhuppelen, maar voor een groot hok (wat we toch zeker willen met 2 konijntjes) hebben we in dit huis geen ruimte.

Wel willen we graag nog een diertje/dieren. M. is gek van gerbils, dus misschien zoiets. We zullen iig nooit een dergelijke beslissing impulsief nemen, dat is nu wel gebleken.

Het liefst zou ik een grote woning/boerderij hebben met een heleboel dieren er omheen/in.  :D hihi.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2005, 19:31:18 »
Mag een konijn ook paardenhooi hebben (droog)?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2005, 19:42:21 »
Da's van dat gele, niet? Ik heb dat wel eens per ongeluk gekocht en mijn cavia's vonden het vooral leuk om er doorheen te lopen. Mijn konijntje van vroeger kreeg het ook, die knaagde er veel op maar ik weet niet of hij/zij (dat was een beetje verwarrend...) het opat.

Edit: konijntje is er ruim zeven jaar mee geworden, dus slecht zal het niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2005, 19:42:58 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2005, 19:44:44 »
Nee, het ziet er precies zo uit als het konijnenhooi, maar het is wel wat langer. Ondanks dat ik al 3 a 4 dagen hier heb gezegd dat het eten bijna op is, hebben ze nog niks gekocht en anders heeft het nijntje dus niks te eten...

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2005, 19:55:50 »
Oei. Konijnen en andere knaagdieren moeten ALTIJD te eten hebben. De spijsvertering mag niet stopgezet worden. Misschien brood geven of een wortel? Of ken je iemand met een konijn of een cavia, zodat je daar hooi of voer kunt lenen? Cavia's mogen geen konijnenvoer (ivm gebrek aan vit. C), maar andersom zou toch wel kunnen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2005, 19:58:54 »
Ik weet het... ze heeft vanmiddag het laatste beetje hooi gekregen, maar ik geef haar straks nog weer een stukje brood. Verder ken ik helaas niemand met beestjes, dus ik kan ook niet lenen.
Het baasje heeft haar vd week ook een zak soepgroenten gegeven, met oa. prei en kool.. zucht...
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2005, 19:59:33 door Hizikigrrrl »

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2005, 20:15:26 »
Ik weet het... ze heeft vanmiddag het laatste beetje hooi gekregen, maar ik geef haar straks nog weer een stukje brood. Verder ken ik helaas niemand met beestjes, dus ik kan ook niet lenen.
Het baasje heeft haar vd week ook een zak soepgroenten gegeven, met oa. prei en kool.. zucht...
Ehm, je wilt toch niet zeggen dat je konijntje nu het hele weekend geen voedsel heeft?!
Twee dagen voeden met brood is trouwens ook heel slecht, en kan tot verstopping leiden... Een konijn heeft echt hooi nodig voor z'n spijsvertering en mag idd nooit vasten... Kan je niet bij wat buren met konijnenhok oid aanbellen?...

Groetjes Isa en nijnen

ps. zusje: het toegevoegde vit c bij caviavoer is weer slecht voor konijnen. Voor even zou het niet zoveel kwaad kunnen, ware het niet dat konijnendarmen erg gevoelig zijn voor verandering en dat het dus niet risicoloos is om abrubt op een ander voedsel over te schakelen...
'fish are friends, not food!'

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2005, 20:21:28 »
ps. zusje: het toegevoegde vit c bij caviavoer is weer slecht voor konijnen. Voor even zou het niet zoveel kwaad kunnen, ware het niet dat konijnendarmen erg gevoelig zijn voor verandering en dat het dus niet risicoloos is om abrubt op een ander voedsel over te schakelen...

Ah, okee, dat geldt voor konijnen dus ook.
Ik ben zelf (vanwege die darmen) erg merkvast voor het caviavoer dat ik geef. Ik heb er twee maanden over gedaan om over te stappen van Gertie naar Hope Farms.

Joeps darmen maken vaak veel kabaal. Meer nog dan de mijne (en die zijn veel groter). Hij heeft er zelf geen last van, maar ik vind het toch griezelig klinken...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2005, 21:17:22 »

Ehm, je wilt toch niet zeggen dat je konijntje nu het hele weekend geen voedsel heeft?!
Twee dagen voeden met brood is trouwens ook heel slecht, en kan tot verstopping leiden... Een konijn heeft echt hooi nodig voor z'n spijsvertering en mag idd nooit vasten... Kan je niet bij wat buren met konijnenhok oid aanbellen?...


Niet mijn konijn (ik heb er geen), maar het konijn van de huisbaas. Morgen neem ik wel wat hooi mee van het paard en als ze maandag nog geen voer hebben gekocht koop ik het zelf wel. Mijn moeder zou al wat meenemen van de supermarkt vanavond, maar dat was ze vergeten.
Ik heb geen idee of er hier verder mensen zijn met konijnen.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2005, 08:55:12 »
Paardehooi is prima, als je tenminste niet dat ingekuilde gras bedoeld want dat is te vochtig en daardoor onstaat gas.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2005, 15:46:36 »
Nijntje heeft nu wat paardenhooi. Tis idd geen kuilgras hoor, ik dacht wel dat dat niet zo goed zou zijn.

Misschien stomme vraag, maar toch maar voor de zekerheid: groente die je een konijn mag geven, die moeten toch gewoon rauw zijn he?

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2005, 15:51:06 »
Nijntje heeft nu wat paardenhooi. Tis idd geen kuilgras hoor, ik dacht wel dat dat niet zo goed zou zijn.

Misschien stomme vraag, maar toch maar voor de zekerheid: groente die je een konijn mag geven, die moeten toch gewoon rauw zijn he?

Jip, in het wild koken de meeste konijnen ook niet...  ;)


Trouwens wel altijd goed wassen en afdrogen. Kijk voor een lijst welke groentes en fruit geschikt zijn voor konijnen op www.konijnen.nl. Koolsoorten nooit geven! (ivm gasvorming). Tevens geldt dat als je iets nieuws geeft, dat je het dan langzaam op moet bouwen: de darmen van het konijn moeten er aan kunnen wennen. Houd de keutels dan ook altijd in de gaten.

Groetjes Isa
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2005, 15:53:08 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2005, 21:13:46 »
Nijntjes zijn altijd een heel gedoe, muisjes zijn een stuk makkelijker :D
Maar ja, bij hun zijn het de luchtwegen al is dat bij ratten erger, die mogen eigenlijk niet eens zaagsel hebben, bij sommige muizen kan dat nog al raad ik dat echt ten zeerste af, houtvezel kan wel bij sommige. Dat gebruik ik voor Upke en Spirit ook. Stro of hooi enzo is ook niet echt geschikt voor muizen, of het moet luchtdicht zo'n 2 weken in de vriezer gelegen hebben en dan op kamertemperatuur worden gebruikt.
Enige nadeel met voedsel met muizen is kool en fruit enzo. Erg gevoelige darmpjes met dat soort dingen betreft, verandering van voer hebben ze weinig last van maar kolen mogen ze liever niet hebben, en citrusvruchten ook niet te veel, kunnen ze diaree van krijgen.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2005, 21:15:40 door Muis »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2005, 23:19:06 »
informatie over gegijzelde konijnen
Voordat jullie iets in je inbox vinden waar jullie misschien verkeerd mee om zouden gaan.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #15 Gepost op: 02 maart 2005, 23:30:28 »
Dat gaat mensen (niet noodzakerlijkerwijs van hier) op gedachten brengen, vrees ik. Eikels genoeg in de wereld immers.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #16 Gepost op: 07 maart 2005, 19:17:50 »
Kreeg gisteren een smsje van een vriendin of ik interesse heb in een konijnntje dat weg moet wegens allergie. Via via kent zij weer mensen en die hebben een baby die allergisch is.  Ik twijfel nu zooooo erg. Het lijkt me echt heel leuk maar we hebben dus al twee katten (waarvan een nogal moeilijk wegens jaloers en plasklachten)  en een groot aquarium en ik heb zelf een aquarium met opvanggoudvisjes. En ik woon eigenlijk officieel niet samen.  :-\ Maar ik heb al laten weten dat als 't echt niet anders kan dat ik dan misschien wel als opvang wil fungeren, lijkt me wel leuk leuk leuk en liever dat ik 'm krijg dan dat  'ie terug gaat naar een dierenwinkel of dat ze 'm op marktplaats zetten en hij eindigt als stoofschotel. :'(
(Ben stiekem al een beetje aan het kijken hoe we de woonkamer knaagproof krijgen  ;D)

Offline Viz

  • ***
  • 395
Bunnybin open dagen 15 en 16 mei
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2005, 17:35:40 »
Ik hoop dat het hier mag blijven staan, want ik kon geen agenda meer ontdekken:

Op beide pinksterdagen houdt Konijnenopvang Bunnybin open huis. Dit is een particulier initiatief waaraan talloze vrijwilligers aan deelnemen gevestigd in Ermelo. Je kunt op deze dag natuurlijk de vele konijntjes die er momenteel zitten bekijken en knuffelen, maar tevens zijn er nog wat activiteiten en leuke konijnenspulletjes ter sponsoring van de opvang te koop. Er is zelfs een loterij :P .
Wij gaan er waarschijnlijk maandag naar toe. (Ik moet nog even kijken of ik met m'n werk uit kom).

Hun website is: http://www.bunnybin.nl
en hun -zeer leuke, maar pas op verslavende- web-log:
http://bunnybin.web-log.nl

(en als je daar toch bent, stem dan gelijk even op ons nijntje Pantoefl die fotomodel wil worden en meedoet aan de fotowedstrijd... ;)  Deze voorronde loopt nl nog maar t/m morgen en we hebben zeer geduchte concurrentie...  )

Groetjes, Isa en de konijnenbende
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2005, 17:37:30 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2005, 23:45:50 »
Er staat weer een foto van Viz op de site van Bunnybin. Deze keer van de kleine knijntjes in een mandje. Maar deze ronde gaat ze wel winnen, ze staat ver bovenaan! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 23:46:12 door Kiwi »

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #19 Gepost op: 08 juni 2005, 08:29:12 »
De buren van mijn moeder (die van die 13 katten) hadden twee konijnen lopen in het hok bij de katten.
Tot ze opeens nog wat zagen rondhuppelen in het hok, toen bleek dat het een mannetje en een vrouwtje zijn, en dat er dus 5 jongen geboren waren. Dat vond ik al belachelijk, die beesten worden kaal en blind geboren, dus als je het dan pas merkt dat er jongen zijn als ze al rondlopen... Maar goed, pa bleef bij de katten, en ma verhuisde met de jonkies naar een veel te klein hokje.

Gisteren stond ik even met m'n moeder te praten, kwam de buurvrouw eraan. Blijkt dat moederkonijn gewoon weer een nestje heeft geworpen, waarschijnlijk is ze nog een keer gedekt door pa konijn in de tijd dat het eerste nestje nog niet was ontdekt en ze dus nog gewoon bij elkaar zaten. :(

Inmiddels lopen er dus 10 konijnen rond (wel leuk hoor, al die kleine flapoortjes :heart:). Gelukkig hebben ze nu wel een mooie ren gemaakt, en zou er gisteravond een dierenarts komen om ze te seksen, zodat ze de konijnen van verschillend geslacht apart kunnen gaan zetten.

Sommige mensen... :nooo: