Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Konijnen & Knaagdieren
choekiewoekie:
Ohw lijkt me echt super, babynijntjes! :D
Tja, ik had vorige keer mn account laten verlopen denk ik, ik ben een forummer bij vlagen... :-\
Ben gisteravond nog even bij de buuf langs geweest, niets dan kwaadspreken over het konijn. Ik ben niet al te hard geweest, maar heb haar wel aangeraden geen konijnen meer te kopen voor de kinderen, das gewoon geen goed idee. Bovendien, met vier honden moeten ze toch genoeg te knuffelen hebben?
Hij heeft inmiddels twee speeldozen ontdekt, allerlei lage kastjes besprongen (konijnproof) en met lege dozen van de spinazie gegooid. Op dit moment ligt ie languit midden in de woonkamer, dus volgens mij is ie tamelijk relaxt. Gelukkig poept of plast hij niet in de woonkamer (wat ie bij de buuf wel deed zei ze) en ik verzamel zijn keutels in het konijntoiletje in zijn kooitje. Hoop dat ie snel zindelijk wordt....
Ik heb trouwens nog wel een vraag. Hij heeft veel hooi en stro in zijn bak, en nu heeft ie ook een beetje bixmix want dat at hij bij de buurvrouw. Is dat nodig? En zo ja hoeveel?
Konijntje is nu ongeveer 3 maanden oud en is nog nooit bij de dierenarts geweest, dus ik bel morgen even of het nuttig is om langs te komen. Maar drie maanden is toch nog te jong voor een maatje? Ik heb op konijnen.nl gelezen over koppelen, dat lijkt me nog heel lastig. Kan dat ook met een cavia? Ik weet dat een vriendin van mij konijnen en cavia's samen in een hok houdt... doet iemand anders dan ook? Is dat net zo lastig koppelen?
Nou ja, genoeg gevraagd voor vandaag... Grtz!
Kiwi:
Een konijn samen met een cavia wordt inderdaad wel vaker gedaan, maar dat is niet een echt geschikte combinatie. Het belangrijkste voor een konijn om te eten is hooi, en inderdaad ook biks. Het beste kun je alleen van die staafjes geven, zonder allerlei dingen als mais enzo erdoor, omdat ze anders alle lekkere dingen eruit eten, en juist ni die biksstaafjes zit alles wat ze ndig hebben. Verder kun je hem kleine beetjes groenten geven, en af en toe een harde droge boterham.
Kijk voor heel veel goede tips bijvoorbeeld op www.bunnyin.nl, en inderdaad ook op www.konijnen.nl, op die sites is volgens mij ook wel het een en ander te vinden over voeding en geschikt gezelschap voor konijnen.
Leuk dat hij het al zo naar z'n zin heeft bij jou! :D
Hizikigrrrl:
Babynijntjes zijn heel schattig, maar voor elk babynijntje zit er ook een nijntje in een asiel...
Een konijn zindelijk maken schijnt moeilijk te zijn, vooral bij jonge nijnen.
En konijn moet altijd vers hooi tot zijn beschikking hebben, zoveel als ie wil.
Hier lees je meer over brokjes: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm
Het maakt niet uit hoe jong of oud ze zijn, een maatje kan (moet!) altijd. Hoe jonger, hoe makkelijker te koppelen. Wel opletten of je geen mannetje-vrouwtje bij elkaar zet!
Een cavia aan een nijn koppelen schijnt makkelijker te zijn dan een nijn aan een nijn.
Bij www.konijnenbelangen.nl kan je een boekje uitprinten. Misschien heeft je buuv er ook wat aan, je weet maar nooit wat de kids weer in huis halen :P.
Sanja:
--- Citaat van: Kiwi op 25 september 2005, 16:10:54 ---Maar nu je toch zo goed bezig bent; het is voor het konijn veel beter als hij of zij met een soortgenoot samenwoont. Is het misschien een idee om er nog eentje bij te nemen? Kijk bijvoorbeeld eens op www.bunnybin.nl.
--- Einde van citaat ---
Hmm, ik had besloten dat ik nooit meer huisdieren wilde, maar als ik dit zo zie... Dan kan ik mij best beschikbaar stellen om twee k'nijntjes op te vangen. Ze zullen nooit zo lief en cool worden als mijn oude konijn, maar toch... :P
Maar dan moet ik wel even wachten tot ik een tuin heb, want ik vind het een beetje zielig om konijnen op mijn balkon te houden...
Kiwi:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 26 september 2005, 19:54:33 ---Een cavia aan een nijn koppelen schijnt makkelijker te zijn dan een nijn aan een nijn.
--- Einde van citaat ---
Misschien is het koppelen wel makkelijker, maar het wordt echt afgeraden!! Konijnen en cavia's hebben een heel ander ritme, communiceren niet met elkaar en de kans dat ze elkaar gaan ontwijken is groter dan de kans dat ze vriendjes worden. Het best kun je (minstens) twee konijnen nemen (gecastreerd mannetje-vrouwtje of vrouwtje-vrouwtje), dat is voor allemaal gezelliger.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie