Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #740 Gepost op: 12 december 2016, 08:46:12 »
Het gaat toch nog niet goed met konijn P. Vrijdag kwam er weer allemaal pus uit zijn oog. Zaterdag zijn we met hem weer terug naar de dierenarts gegaan. Hij heeft weer een injectie gehad (antibiotica). De dierenarts houdt weer ruggespraak met een collega.
Verder moet ik P nu zelf om de dag antibiotica spuiten. Dit heb ik een keer geoefend bij de dierenarts. Het is totaal anders dan een kat insuline spuiten (wat ik wel eens doe bij de buurkat). De konijnenhuid is heel stug (leerachtig) en de spuit is best groot. Je moet echt door de huid heen prikken. Tijdens het oefenen ging de naald van het spuitje. Tweede keer ging het beter.
Vanavond moet het voor de eerste keer thuis. Ik ben benieuwd hoe het gaat (heb gelukkig hulp om hem vast te houden).
Ik baal echt stevig dat het nu nog niet over is. Hij moet naast het spuiten 3x daags zalf in zijn oog. Doordat het oog best wel dicht zit vindt hij dit niet leuk. Bovendien gaan we over 2 weken op vakantie en dan moet ik de oppas opzadelen met een ziek konijn. Het moet dan dus eigenlijk gewoon echt genezen zijn.

Maar het is zo'n schatje en gelukkig eet hij supergoed! Dus ik verwen hem ook met de halve groente-afdeling van de Albert Heijn en veel knuffels. En zijn konijnenvriendinnetje is ook superlief voor hem dus dat is fijn en gezellig!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #741 Gepost op: 12 december 2016, 18:15:14 »
 :(

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #742 Gepost op: 13 december 2016, 12:43:30 »
Het spuiten ging gisteren goed! Bij de eerste keer prikken kon ik het spuitje niet leegdrukken, maar bij de tweede keer lukte het wel.
Benieuwd hoe het morgen gaat en vooral of hij dan al echt opgeknapt is. Vanochtend vond ik het er nog niet speciaal beter uit zien.

Online meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #743 Gepost op: 14 december 2016, 08:20:30 »
Dapper hoor, zelf spuiten! Hopelijk gaat het snel weer goed met hem.

Ik merk dat dat ik zalfjes o.i.d bij een hamster moet doen, dat ze het nooit leuk vinden, maar er wel aan wennen. Op een gegeven moment krijgen ze altijd door dat het sneller over is als ze blijven zitten. En dat ze daarna iets lekkers krijgen  ;)

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #744 Gepost op: 21 december 2016, 09:49:50 »
Het ging nog steeds niet goed met P. Hij is daarom naar dierenkliniek Wilhelminapark gegaan. Daar is hij nog steeds. Ze hebben nog een kies getrokken (die zat los en er zat ook pus bij) en nog wat losse dingetjes verwijderd. En een verbinding gemaakt direct naar zijn neusholte, die ze gespoeld hebben. Er is ook nog een contrastfoto gemaakt dacht ik.
Al met al weer een hele behandeling! De dierenarts kwam superkundig en heel aardig over. Heb er een heel goed gevoel bij. P is nu 2 nachten daar gebleven en als het goed is kan ik hem eind van de dag weer ophalen <3!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #745 Gepost op: 18 januari 2017, 08:49:04 »
Mijn konijn heeft al een paar weken last van een ontstoken oog. Zielig! Er zijn al verschillende druppels, doorspoelen, antibiotica etc in het oog gegaan. De dierenarts tast ook een beetje in het duister. Hij is gisteravond 'opgenomen' en blijft tot morgen nog bij de dierenarts om onderzoeken te doen.
De traanbuis kunnen ze goed doorspoelen en gelukkig eet hij ook goed.

Maar verder is het gewoon echt balen (3x per dag zalven etc) en zielig voor hem (en het wordt ook al met al best kostbaar zo).

Jeetje dit was in november, het is nu januari.

Het gaat nog steeds niet goed met P. Het duurt nu al zo lang dat ik me afvraaf of het nog goed komt. Vrijdag as gaan we weer naar de dierenarts. We zijn inmiddels bij Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, echt een superfijne kliniek! Vrijdag wil de dierenarts kijken of hij hem nogmaals kan opereren, want hij vermoedt dat er een abces in zijn kaak zit.

Er is een maand geleden een extra opening in zijn neus gemaakt waar we 2x per dag fysiologische zoutoplossing doorheen moeten spoelen met een speciaal spuitje. Daarnaast nog een spuitje in zijn neusgat. Om de dag een antibioticainjectie (zelf toedienen) en een oogdruppel en na 5 minuten oogzalf.
Hij mag geen hooi en stro, er zijn 3 kiezen getrokken en zijn rechterwang is half kaal omdat het haar is weggeschoren.

Maar het is zo'n schatje! Hij is nu binnen en dat is dus heel gezellig. Inmiddels is hij min of meer zindelijk (plast net NAAST het bakje af en toe) en hij huppelt en springt gezellig rond.

Gisteren knipte ik tot overmaat van ramp nog in zijn wang, bij het wegknippen van wat haar. Arme stakker!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #746 Gepost op: 31 januari 2017, 08:31:45 »
Er zitten inmiddels 2 gaten in zijn neusbrug (het oude gat is weer opengemaakt). Ik moet hier 2x per dag fysiologische zoutoplossing doorheen spoelen, en ook door zijn neusgat (vindt hij niet leuk). Verder heb ik een RVS 'lepeltje' (heel klein) meegekregen, zodat ik de gaten kan leegscheppen (echt heel naar, je schraapt eigenlijk over zijn bot heen, gelukkig vindt hij dit niet pijnlijk en blijft superlief stil zitten).
Verder nog een shotje metacam (lekker) en een shotje antibiotica (ook lekker) en om de dag een andere injectie met antibiotica.
Ik zit 2x per dag met zo'n mijnwerkerslampje op mijn hoofd en een in een handoek ingewrapt konijn, met bakjes afgekookt water en gaasjes. Het is een hele operatie.

Afgelopen weekend stond er een interessant artikel in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/wetenschap/met-chemotherapie-kan-spijkie-nog-een-jaar-leven~a4454257/ (alleen voor VK-leden helaas) over hoe ver je wilt gaan met medische ingrepen bij huisdieren.
Bij ons loopt het financieel best hoog op. Maar we kunnen het gelukkig betalen en P is een superhappy konijn (belangrijkst). Hij hobbelt gezellig door het huis en springt op de bank om een knuffel te komen halen.
Ik zie nu zowaar een lichte verbetering dus we hopen nog steeds op het beste (en achteraf was een verzekering een heel goed idee geweest, maarja dat is achteraf).

Online meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #747 Gepost op: 31 januari 2017, 19:09:55 »
Tja, wat een gedoe! Hopelijk zet de verbetering door. Blijft altijd een gedoe.

Voor mij als hamster bezitter is het misschien wat makkelijker te beoordelen hoe ver ik ga met een beestje. Hangt af van hoe oud ie is, hoeveel pijn die heeft en hoe tam ik hem kan krijgen.

Ik heb ooit een hamster gehad die aan zijn achterzijde verlamd was geraakt.Dat was een lastige, want hij kon zich niet meer goed wassen. Maar verder deed ie nog vanalles, at met plezier en scharrelde vrolijk door zijn hok. Het was duidelijk dat ie geen pijn had, dus heb ik hem maar laten leven. Dat hield wel in dat ik hem elke dag met een washandje moest wassen.

Dat wassen vond ie niet super (hamsters houden niet van water), maar als ie eenmaal droog en schoon was, kreeg hij nog een lekkere massage. Daar deed ie het wel voor  ;) Het scheelde wel dat ie niet naar de dierenarts hoefde, want zo had ie minimale stress.


Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #748 Gepost op: 01 februari 2017, 08:36:38 »
Ook een gedoe met je hamster!
Het lullige is dat ik niet weet hoe oud P is, het is een afstandskonijn. De dierenartsen kunnen het ook niet inschatten.
Gisteren ging het super maar vanochtend kwam er toch wel weer wat meer prut uit zijn extra neusgaten.

Maar het is zoals gezegd een supergezellig konijn. Ik train hem nu door hem lekkers te voeren (peterselie!) en te klikken. Hij is superondernemend en heeft nu de bijkeuken ontdekt.

Jammer genoeg moeten de katten nog steeds niks van hem hebben, hoewel hij steeds probeert vriendjes te maken  :). Ze vinden hem een beetje eng (ze vinden veel dingen eng), maar zijn ook nog steeds wel nieuwsgierig.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #749 Gepost op: 07 februari 2017, 13:51:07 »
Afgelopen vrijdag weer op controle geweest. En aankomende vrijdag gaan we weer, dan gaat de dierenarts wat dood weefsel wegsnijden.
Het wordt nog niet beter :-( We worden een beetje moedeloos. Hij laat zich geduldig 2x per dag door ons behandelen (doorspoelen van de extra gaten in zijn neus, in zijn neusgat en om de dag een injectie. Ook nog honingzalf in het bovenste extra gat in zijn neus).
Daarna wordt hij beloond met lekkere takjes peterselie (we zijn grootverbruiker tegenwoordig) en knuffels.
Verder is hij nog steeds ondernemend en een relaxed, gezellig konijn. Maar we vragen ons wel een beetje af hoe lang dit allemaal nog duurt en waar we eindigen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #750 Gepost op: 08 februari 2017, 20:27:56 »
 :pet:

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #751 Gepost op: 14 februari 2017, 11:50:41 »
Het lijkt zowaar iets beter te gaan met konijn P! Gisteren is F naar de dierenarts geweest voor een controle. We mogen het bovenste extra gat in zijn neus dicht laten groeien en alleen nog het onderste gat 2x daags spoelen met fysiologisch zout met extra medicijnen daarin opgelost. Verder stoppen met prikje antibiotica en beginnen met een ander prikje antibiotica.

Ik heb gisteren peterselie 'verstopt' in een leeg toiletrolletje bij wijze van spelletje. Dat werd nog niet echt gewaardeerd.
Het is best sneu want hij is nieuwsgierig naar de katten maar die moeten echt niks van hem hebben en laten hem volledig links liggen. Mijn andere konijn zit nog in de tijdelijke opvang (anders moet ze alleen buiten zitten, extra zielig dus ze zit nu bij andere konijnen in de opvang), dus P heeft geen speelmaatje.
Gelukkig is F veel thuis op het moment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #752 Gepost op: 14 februari 2017, 21:01:27 »
 :D

Misschien vindt P. een knuffeltje fijn om tegenaan te liggen?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #753 Gepost op: 15 februari 2017, 10:09:23 »
Hij ligt liefst tegen F aan! En F is veel thuis dus ze knuffelen wat af (liehief).

Het gaat beter met hem, lijkt het wel! De neuswond ziet er goed uit en bij het spoelen lijkt het minder te worden met prut die uit de wond/ neus komt! We juichen niet te vroeg maar het ziet er goed uit.

Vanochtend toch de katten onder zachte dwang gepoogd vriendjes te maken met P, maar ze willen echt niks niks van hem weten  :(.
Hopelijk blijft het beter gaan zodat hij weer lekker met zijn vriendinnetje de tuin in kan.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #754 Gepost op: 17 februari 2017, 15:00:41 »
Hij ligt liefst tegen F aan! En F is veel thuis dus ze knuffelen wat af (liehief).



 :heart:

:foto: ! ! !

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #755 Gepost op: 23 februari 2017, 08:24:01 »
ik krijg het niet voor elkaar om een foto te plaatsen  ???. Heb een knuffeltje voor hem neergelegd maar dat vindt hij totaal niet interessant. Wat wel interessant is zijn de bloemetjes op tafel! Dus die zijn verhuisd naar een hoger kastje.
Het gaat nog steeds goed. Weinig tot geen prut uit zijn neus tijdens het spoelen.

Online meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #756 Gepost op: 23 februari 2017, 21:11:03 »
 :thumbsup: Fijn om te horen!

Om een plaatje te plaatsen, moet het ergens op een publiek toegankelijke plek staan. Zoals een van de vele fotosites. Lukt het dan wel?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #757 Gepost op: 27 juli 2017, 08:30:58 »
https://www.flickr.com/photos/148821443@N04/34639482104/in/album-72157682447153444/

Inmiddels heb ik een Flickr-account. Dus hierbij mijn lieve skatjes! Het wit-bruine konijn is Philippe en het oranjebruine is zijn vriendinnetje Sonja.
Zoals je ziet gaat het heel heel goed met hem! Hij is eigenlijk weer helemaal opgeknapt, af en toe is zijn oog nog een klein beetje prutterig maar kun je makkelijk weghalen met een tissue. Ik ben echt dol op hem.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2017, 08:36:21 door neleH »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #758 Gepost op: 03 april 2018, 13:23:36 »
Een terreuractie van Stichting Konijn in Nood is op het nippertje voorkomen, volgens dit nieuwsbericht:

http://www.wielerflits.nl/nieuws/337330/nederlandse-dierenactivisten-wilden-ronde-van-vlaanderen-saboteren.html

Ik ben benieuwd of dit echt de bedoeling was.

Aiko

Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #759 Gepost op: 03 april 2018, 14:35:41 »
Vreemd dat ze vier dode konijnen bij zich hadden. Wat wil je daar nou mee voor type sympathie oproepen?