Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #760 Gepost op: 03 april 2018, 15:58:49 »
Ja, al weet ik niet of het klopt. Ik heb op Facebook gevraagd of ze de koers inderdaad wilden saboren en ze zeggen van niet (maar het persbericht waarnaar ze verwijzen kan ik niet vinden).

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #761 Gepost op: 03 april 2018, 16:09:33 »
Ja, al weet ik niet of het klopt. Ik heb op Facebook gevraagd of ze de koers inderdaad wilden saboren en ze zeggen van niet (maar het persbericht waarnaar ze verwijzen kan ik niet vinden).

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/02/politie-haalde-dierenactivisten-van-brug-die-ronde-van-vlaandere/
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #762 Gepost op: 04 september 2018, 12:36:32 »
https://www.flickr.com/photos/148821443@N04/34639482104/in/album-72157682447153444/
Inmiddels heb ik een Flickr-account. Dus hierbij mijn lieve skatjes! Het wit-bruine konijn is Philippe en het oranjebruine is zijn vriendinnetje Sonja.
Zoals je ziet gaat het heel heel goed met hem! Hij is eigenlijk weer helemaal opgeknapt, af en toe is zijn oog nog een klein beetje prutterig maar kun je makkelijk weghalen met een tissue. Ik ben echt dol op hem.

Update: We hebben Philippe een paar weken geleden moeten laten inslapen. Echt heel balen. :'(

Nu zoeken we dus voor Sonja een nieuwe (gecastreerde) ram, uit de opvang (dus geen gefokt konijn). Iemand nog tips? Ik kom uit bij het asiel in Rijswijk, maar da's best een eind. Dichterbij zitten alleen heel kleine konijnen of juist te groot (vlaamse reus-achtig).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #763 Gepost op: 04 september 2018, 19:17:29 »
https://www.flickr.com/photos/148821443@N04/34639482104/in/album-72157682447153444/
Inmiddels heb ik een Flickr-account. Dus hierbij mijn lieve skatjes! Het wit-bruine konijn is Philippe en het oranjebruine is zijn vriendinnetje Sonja.
Zoals je ziet gaat het heel heel goed met hem! Hij is eigenlijk weer helemaal opgeknapt, af en toe is zijn oog nog een klein beetje prutterig maar kun je makkelijk weghalen met een tissue. Ik ben echt dol op hem.

Update: We hebben Philippe een paar weken geleden moeten laten inslapen. Echt heel balen. :'(

Nu zoeken we dus voor Sonja een nieuwe (gecastreerde) ram, uit de opvang (dus geen gefokt konijn). Iemand nog tips? Ik kom uit bij het asiel in Rijswijk, maar da's best een eind. Dichterbij zitten alleen heel kleine konijnen of juist te groot (vlaamse reus-achtig).

Ik tag je ff her en der op FB

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #764 Gepost op: 05 september 2018, 08:50:32 »
Thanks! Ik heb zelf ook al wel wat op het oog, er zittenin Rijswijk aardig wat gecastreerde rammen die voldoen aan de eisen (min of meer zelfde grootte als Philippe), waar ze ook koppelvakanties doen. Ik heb inmiddels me aangemeld (er is een wachtlijst van 2 mnd...) maar is natuurlijk handiger om wat dichterbij een leuke dude te vinden. Een konijn uit de opvang is wel een must (geen gefokt konijn of van iemand die te laks is om z'n ram te laten castreren).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #765 Gepost op: 16 februari 2019, 21:00:42 »
Hoe is het nog gelukt met het koppelen van een nieuw konijn?

Hier is mijn dwerghamstertje Vince gisteren overleden. Het was echt tijd, hij was blind en z'n pootjes werden steeds minder sterk. Hij viel vaak om. Gelukkig leek hij het verder nog naar z'n zin te hebben, het bakje werd elke keer leeggegeten, en meneer moest minstens drie keer per dag in de bol  ;).  Oh, ja, hij is dus twee jaar en negen maanden geworden, wat echt superoud is voor een dwerghamstertje!


Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #766 Gepost op: 31 mei 2020, 21:43:57 »
Ik zie nu dat ik helemaal vergeten wat te melden toen ik een nieuwe hamster had gekocht. Ik heb Ninja nu dus al sinds februari 2019 en het is een witte Russische dwerghamster. Hij is erg lening, lang voor een dwergje en kan heel geniepig in een hoekje zitten wachten of plots verdwenen zijn terwijl je twee seconden geleden nog hem in z'n radje hoorde lopen.  :heehee:

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #767 Gepost op: 16 oktober 2021, 14:13:47 »
Ah, weinig knaagdierennieuws zo te zien.

Een beetje vreemd om dit zo na de laatste post te plaatsen, maar Ninja is begin september 2021 gestorven. Was dan ook onder tussen stokoud (doof, weinig kracht meer in de achterpoten) en ongeveer 2 jaar en 9 maanden geworden. We hebben veel pekzier gehad  :'(

Sinds een week of drie heb ik weer een nieuw hamstertje, hij heet Charlie en lijkt qua uiterlijk veel op Ninja. Hij is al aardig gewend en sjeest graag door z'n kooi.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #768 Gepost op: 02 februari 2022, 14:49:26 »
Onze Frans lag vanochtend dood in het hok. Hij ging gisteravond al helemaal niet lekker. Ik heb hem metacam (pijnstiller) gegeven en wat dwangvoer, maar ik had er al een hard hoofd in. We weten niet precies hoe oud hij is geworden (adoptiekonijn).
Nu zitten de 2 overgebleven dames heel sip in het hok, ze willen ook niet naar buiten en 1 konijn heeft weinig eetlust. Ik hou even mijn hart vast dat Frans gewoon aan ouderdom overleden is en dat er niet een of ander naar virus de tuin in is geslopen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #769 Gepost op: 02 februari 2022, 22:27:30 »
Ah gossie. Sterkte! Hopen dat de dames snel opknappen.

Mijn hamster Vharlie is nu iets van een half jaar oud en heeft nog niet door dat je aan de tralies kan knagen om te zeuren. Hij gaat je alleen indringend aankijken  ;). Dan geeft hij het op en gaat wat anders doen, slapen of rennen of zo. Is een relaxed beestje, al vindt ie sommige dingen een beetje spannend (maar niet eng).

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #770 Gepost op: 26 februari 2022, 22:45:16 »
Een update. De dag nadat Frans dood in zijn hok lag, lag Steffie op dezelfde plek dood. Echt superstom. We weten niet wat er gebeurd is. Een virus? Maar Steffie was ingeent. Misschien toch iets geks gegeten (al zou ik niet weten wat). De dierenarts vermoed een virus. We zullen het nooit weten.
Anyway, Sonja bleef alleen over en dat is natuurlijk supersneu. Zat ze daar in haar eentje in de tuin te sippen. We hebben het een paar dagen aangekeken (want eigenlijk verwachtte ik dat ze ook dood zou gaan, want waarom niet. En ze is al 7).
Het bleef goed gaan met Sonja en we hebben een superlieve gecastreerde ram gevonden bij een ontzettend fijne stichting: Flappus in zwolle. Echt een ontzettende aanrader wanneer je 1 of meerdere konijnen zoekt.
Ze hebben een heel grote opvang met meest konijnen (ik overdrijf niet als ik zeg dat er minstens 60 konijnen zitten te wachten op een fijn thuis). SUperlieve vrijwilligers en je neemt je eigen konijn mee om te koppelen.

We hebben ram nummer 3 meegenomen, een ontzettende lieverd die een oog moet missen (een ontsteking had ie). Hij zat er al 3/4 jaar en de vrijwilliger stond met tranen in haar ogen van blijdschap dat hij geadopteerd werd.
Het koppelen ging thuis verder, niet iedere dag even soepel (het is een soort verstandshuwelijk, maar het gaat iedere dag een stukje beter en ze hebben geen ruzie, dus het komt vast goed).
Vandaag was de eerste dag dat Joep (zo heet ie) los de tuin in mocht. Hij was superblij en sprong een gat in de lucht (als je weet hoe dat gaat met konijnen dan snap je wat ik bedoel). Het was zalig!
Onze 2 kittens mochten ook voor het eerst in de tuin en Joep en de kittens maakten dus ook kennis met elkaar en dat ging ook supergoed. Zo fijn! Wat een topdag.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #771 Gepost op: 27 februari 2022, 15:28:42 »
Wat een nare gebeurtenissen met je konijnen!  :pet:
Het kan met konijnen erg snel gaan, helaas.

Wel heel erg fijn om te horen dat je een nieuw konijn hebt dat met je oude het nu hopelijk weer gezellig gaat hebben.

Mijn hamster heeft al een tijdje een beetje rare kale plekken bij zijn oksels. Hij lijkt er geen last van te hebben, maar ik weet niet wat het kan zijn.

Misschien had ie het te warm in zijn wintervacht, of zijn het opgezette klieren. Als het iets van tumoren zijn, dan kan je er toch niet zoveel aan doen. Het lijkt in ieder geval geen pijn te doen, hij rent gewoon in zijn radje en doet geen piep als ie zich aan het wassen is. Ik weet niet of het nut heeft om naar de dierenarts te gaan, dus ik kijk het nog even aan.

Hopelijk gaat het over als hij weer z'n zomervachtje heeft, hij is nu flink in rui.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #772 Gepost op: 27 februari 2022, 21:54:12 »
Wat een nare gebeurtenissen met je konijnen!  :pet:
Het kan met konijnen erg snel gaan, helaas.

Wel heel erg fijn om te horen dat je een nieuw konijn hebt dat met je oude het nu hopelijk weer gezellig gaat hebben.

Mijn hamster heeft al een tijdje een beetje rare kale plekken bij zijn oksels. Hij lijkt er geen last van te hebben, maar ik weet niet wat het kan zijn.

Misschien had ie het te warm in zijn wintervacht, of zijn het opgezette klieren. Als het iets van tumoren zijn, dan kan je er toch niet zoveel aan doen. Het lijkt in ieder geval geen pijn te doen, hij rent gewoon in zijn radje en doet geen piep als ie zich aan het wassen is. Ik weet niet of het nut heeft om naar de dierenarts te gaan, dus ik kijk het nog even aan.

Hopelijk gaat het over als hij weer z'n zomervachtje heeft, hij is nu flink in rui.

Agossie. Beterschap voor je hamster! Hopelijk gaat het snel beter :-)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #773 Gepost op: 29 mei 2022, 21:58:41 »
Het leek inderdaad rui en jeuk oid te zijn geweest, z'n kale plekken zijn zo goed als weg. Hij is sinds een tijdje weer een blij beestje en rent z'n hele kooi door.

Ik ben alleen een beetje verkouden, dus mijn vriend moet even in zijn eentje hamster voeren en aandacht geven. Er is namelijk een kleine kans dat je hamster het ook kan krijgen, dus ik blijf een beetje uit z'n buurt.

Hoe is het hier verder met de knaagdieren?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #774 Gepost op: 08 april 2023, 18:14:12 »
Helaas is mijn hamstertje Charlie een weekje of twee overleden.  :sadley:

Hij werd wat minder actief en rende niet meer zo in z'n radje. Wel werd ie dikker. Ik dacht eerst dat ie last had van de rui.
Toen ik zag dat ie met veel moeite het hem niet meer lukte om in z'n radje te rennen. Mijn vriend had een opstapje gemaakt van hout, waar die wel blij mee was, maar na kort gelopen te hebben ging hij er dan weer uit en slapen.

Toen ik zag dat ie ook steeds minder at, maar wel dik bleef, ben ik naar de dierenarts gegaan. Die voelde een enorme bobbel in z'n buik, die vrijwel zeker een tumor was.

Ik had hem toch maar mee naar huis genomen, zodat ie nog rustig thuis bij kon komen en ik hem nog een betje kon verwennen. De druppeltjes pijstiller leken wel wat te werken en hij leek wat opgewekter
Helaas was het de dag erna duidelijk dat de energie eruit was. Hij wilde zelfs niet meer een likje yoghurt en regeerde bijna niet meer.
's Avonds was het dan ook alweer voorbij.

Heel verdrietig allemaal, was een lief beestje.  :'(

Nu heb ik vandaag een nieuwe hamster gekocht, die direct een heel ander karakter lijkt te hebben. Volgens mij wordt dit een klimmer/sloper, maar we zullen zien. Na uitgebreid de hele kooi te hebben onderzocht, ligt ie nu lekker te slapen onder een berg katoenzaden (dat is zacht spul). :)