Vegatopia Forum

Dieren(leed) in het nieuws

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #840 Gepost op: 23 augustus 2014, 13:34:21 »
Buffelmozzarella product van veel dierenleed.

"Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."
Ik verbaas me om de houding van de mens in deze materie.
Hoe kun je dit een levend wezen aandoen?
Dat niet alleen, dat een overheid dit toestaat, optreden als handlangers van zulke barbaars gedrag.

Zo triest allemaal.


Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #841 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:45:46 »
Buffelmozzarella product van veel dierenleed.

"Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."


Ik vroeg AH ernaar:

Wat is het standpunt over deze gang van zaken bij AH?

http://www.nieuws.nl/algemeen/20140820/Dierenmishandeling-bij-productie-buffelmozzarella
"In een heimelijk opgenomen gesprek met naar het lijkt verschillende buffelhouders vraagt iemand van de stichting wat er gebeurt met mannelijke kalfjes. Die zijn voor de houders nutteloos omdat ze geen melk produceren. Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."


Dit kreeg ik als antwoord:
Albert Heijn neemt alleen buffelmozzarella af van A-merk
 leveranciers die zich houden aan de daarvoor wettelijke
 bepaalde Europese regelgeving rondom dierenwelzijnsnormen.
 De leveranciers van de buffelmozzarella die wij verkopen
 herkennen zich niet in de aantijgingen van Vier Voeters.
 
 Met vriendelijke groet,


Hun antwoord komt me over als ontwijkend.In dat artikel van Nieuws.nl staat immers
(http://www.nieuws.nl/algemeen/20140820/Dierenmishandeling-bij-productie-buffelmozzarella):
Citaat
"Bijna alle buffelmozzarella komt uit dit gebied, dus met bijna alle buffelmozzarella is wat mis", reageert campagneleider Barbara van Genne van Viervoeters. "We willen dat dit topdown, dus vanaf de supermarkten, wordt geregeld, daarom spreken we hen aan."

Ik weet niet of ik moet doorvragen of eerst bij Barbara van Genne verder polsen.

 

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #842 Gepost op: 04 maart 2016, 00:57:25 »
Deze week nam Rambam een kijkje in het Dolfinarium Harderwijk: http://www.npo.nl/rambam/02-03-2016/VARA_101378109

Niet geheel onverwacht bleken de leefomstandigheden van de dolfijnen minder geweldig te zijn dan het Dolfinarium ons wil doen geloven. Een beetje dierentuin 50 jaar geleden, relatief kleine bassins en inderdaad geen natuurlijke leefomgeving. En die shows zijn inderdaad eh... shows.

Toch heb ik geen echte misstanden kunnen zien. Een schot dat de leefomgeving op onregelmatige momenten beperkte. De dolfijnenrukker. Een paar situaties waarin de dolfijnen stress ervoeren of agressief waren. Niet erg mooi, maar niets vergeleken bij de manier waarop veel dieren in 'boerderijen' worden 'gehouden'.

Daarom was ik ook verbaasd dat deze (tendensieuze) aflevering zoveel commotie veroorzaakte. In de Volkskrant bijvoorbeeld een deskundige die vond dat de dolfijnen dan maar moeten worden afgemaakt (uitzetten is geen optie, ze zouden dan in korte tijd sterven - die redenatie kan ik nog volgen): http://www.volkskrant.nl/opinie/-maak-de-dolfijnen-van-het-dolfinarium-allemaal-af~a4256232/

In Nederland mogen en worden goudvissen in ronde kommen worden gehouden (in Duitsland verboden, omdat de vissen er gek van worden). Er worden vissen met misvormingen als 'siervissen' verkocht. Sowieso hebben we katten en honden als huisdieren (en daar doen we ook agility mee - wat onze hond trouwens erg leuk vindt). En dus de 'boerderijdieren'.

Vanwaar die verontwaardiging? Het is natuurlijk altijd gevaarlijk misstanden met misstanden te vergelijken (ik heb al vergelijkingen met bejaardentehuizen voorbij zien komen), maar als we het over het houden of uitbuiten van dieren hebben, vind ik het Dolfinarium nog relatief onschuldig. Het zou natuurlijk fijn zijn als het Dolfinarium naar aanleiding van Rambam nog eens beter kijkt hoe ze de dieren houden en daar wat opener over zijn, maar een echt schandaal of een onhoudbare toestand is het niet.

Is het het Flipper-effect, een mediahypeje, of mis ik iets?
Gemüse ist mein Fleisch


Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #844 Gepost op: 05 maart 2017, 15:00:54 »
Helaas is onderstaande dierenmishandeling nog steeds aan de orde van de dag:
5000 euro boete slachthuis Elst na ernstige dierenmishandeling

De Partij voor de Dieren heeft enkele jaren terug wetsvoorstel ingediend om onverdoofd slachten te verbieden. Het passeerde de Tweede Kamer succesvol, echter in de Eerste Kamer bleek de invloed van een religieuze lobby sterker dan het recht van de dieren.

Aiko

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #845 Gepost op: 26 maart 2017, 17:56:44 »
Snoetje en Pluisje worden gedemoniseerd...

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #847 Gepost op: 09 juni 2019, 14:57:51 »
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/07/varkenspest-slaat-toe-in-zuidoost-azie-a3963069

Citaat
De Rabobank noemde de marktkansen die de Aziatische epidemie de Nederlandse varkensboeren biedt een „positieve ontwikkeling”

  :-\

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #848 Gepost op: 10 juni 2019, 10:35:05 »
Citaat
De Rabobank noemde de marktkansen die de Aziatische epidemie de Nederlandse varkensboeren biedt een „positieve ontwikkeling”
De een z'n dood is de ander z'n schnitzel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #849 Gepost op: 29 juli 2019, 23:46:48 »
Afgelopen weekend in tropisch Nederland in het nieuws:
Muizenstad sluit op Tilburg kermis door twitterfilmpje van dierenrechtenactiviste

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #850 Gepost op: 08 augustus 2019, 00:49:21 »
In Duitsland is nu de discussie of een verhoging van de BTW van het voordelige tarief van 7% naar 19% voor meer dierenwelzijn zal zorgen. Een proefballonnetje van minister Klöckner, die niet vies lijkt te zijn van de lobbys van de voedingsindustrie en de grotere agrarische bedrijven. Het meest overtuigende argument tegen de verhoging van de BTW is dat de extra belastingopbrengsten niet noodzakelijkerwijs voor dierenwelzijn zullen worden ingezet en dat consumenten door de prijsverhoging juist vaker voor 'kiloknallers' zullen kiezen.

Afgelopen weekend was ik bij mijn vader in Leeuwarden en we maakten een boottochtje door het mooie Friese landschap rondom de hoofdstad. Een jaar of twintig geleden stonden de weides vol met koeien en schapen, tegenwoordig zijn de weides zo goed als leeg. Naast een authentieke boerderij zie je dan een moderne megastal, waar de koeien dan blijkbaar in staan. Het zal allemaal een stuk efficiënter en goedkoper zijn, en qua voedselveiligheid misschien ook veiliger, maar voor mens en dier is dit een gigantische verarming. En dat opdat een pak karnemelk voor misschien 5 of 10 cent goedkoper in de supermarktschappen staat? Dat is vast al eens door iemand doorgerekend. Heeft iemand de cijfers?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #851 Gepost op: 08 augustus 2019, 11:45:39 »
Echt zonde van die lege weilanden, ik word er ook altijd verdrietig van als ik ze zie. Helaas valt het veel mensen pas op als je ze er op wijst.
Langs mijn bijna-dagelijkse fietsroute zie ik weer meer koeien dan een paar jaar terug: oude rassen die de recreatiegebieden die van de oude glastuinbouwgebieden zijn gemaakt opleuken.

Gisteren op tv een (actualiteit/nieuws?) item over aangescherpte beperkingen op de ingefokte afwijkingen die in de rashonden- en
kattenfokkerij als normaal worden beschouwd - idioot korte neuzen en te kleine schedels . Boetes oplopend tot 1500 euro. Ik zag een 'liefhebster'/fokster die aankondigde zich zeker niet aan de dwaze regels te houden, mopsen horen een korte snuit te hebben tenslotte. Voorgenomen recidivisme mag van mij gelijk gestraft worden. Ik had ooit buren met een Frans bulletje en mensen, wat een arm kortademig dier was dat. Ik begrijp nog steeds niet dat die buren moesten lachen omdat het dier hard snurkte en niet kon rennen. Over een hondenleven gesproken...l

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #852 Gepost op: 13 december 2019, 21:27:16 »
WLR en Wakker Dier: 'Miljoenen varkens ervaren ernstig ongerief'

Stichting Wakker Dier vraagt minister Schouten (LNV) in een brandbrief om betere bescherming van varkens. Uit een recente analyse door Wageningen Livestock Research (WLR) in opdracht van de dierenwelzijnsorganisatie blijkt dat miljoenen varkens langdurig en ernstig ongerief ervaren. Bovendien is er in de afgelopen acht jaar weinig verbeterd. “Het gaat slecht met de Nederlandse varkens, hoog tijd dat de minister ingrijpt,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Kraamkooien
Wakker Dier heeft aanvullend literatuuronderzoek gedaan naar de welzijnsproblemen bij kraamkooien. Moedervarkens worden tijdens de bevalling en de weken daarna individueel vastgezet in een kraamkooi. De dieren kunnen maar een stap vooruit of achteruit doen en zijn hierdoor ernstig beperkt in bewegen en sociaal gedrag. Ook leidt de opsluiting tot meer stress, meer blaasontstekingen en meer pijnlijke doorligplekken.
Nederland loopt achter
In Nederland zitten alle gangbare moedervarkens nog in een kraamkooi. We lopen hiermee achter op andere Europese landen. In Zweden, Zwitserland en Noorwegen zijn kraamkooien verboden en Oostenrijk volgt in 2033. In Engeland hoeft naar schatting veertig procent van de moedervarkens niet meer de kraamkooi in en Duitsland werkt aan een gedeeltelijk verbod.

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #853 Gepost op: 13 december 2019, 21:28:36 »
Eerlijk gezegd vertrouw ik Wakker Dier niet zo, en neem ik wat zij zeggen altijd met een korreltje zout. Maar een onafhankelijke universiteit, met een onafhankelijk rapport, dan wordt het anders (denk ik)... Hoe denken jullie over dit nieuwsbericht?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #854 Gepost op: 13 december 2019, 22:08:27 »
Als een promotiefilmpje van een varkensslachterij zelf al varkensmishandeling laat zien, dan geloof ik dit bericht wel.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #855 Gepost op: 13 december 2019, 23:34:55 »
Als een promotiefilmpje van een varkensslachterij zelf al varkensmishandeling laat zien, dan geloof ik dit bericht wel.
Juist. Dat item onlangs in Zondag met Lubach was absoluut niet grappig, maar wel nodig. Overigens had Lubach wat mij betreft beter de Nederlandse versie van dat promotiefilmpje kunnen kiezen (die ook bestaat), de keuze voor de Duitstalige versie was toch een beetje een Godwin.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #856 Gepost op: 14 december 2019, 18:13:43 »
Vreselijk! Maar volgens mij zijn vrijwel alle Nederlandse supermarkten gestopt met 'gangbaar' varkensvlees. Zij verkopen nu alleen nog maar varkensvlees met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk, volgens mij (al bestaat 'diervriendelijk vlees' natuurlijk niet eens)! Maar dat neemt het leed van al die varkens die nog in de 'gangbare' veehouderij gehouden worden, natuurlijk niet weg.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #857 Gepost op: 14 december 2019, 20:08:53 »
Veel dieren zijn in Nederland voor de export, dus dat helpt nog niet heel veel. Al is het wel een begin.

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #858 Gepost op: 15 december 2019, 10:49:02 »
Het valt me ook op dat het niet in de krant staat, over die varkens met ernstig ongerief. Zelfs in de Metro (die normaal gesproken dat soort dingen wel vermeldt), staat het niet...

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #859 Gepost op: 16 december 2019, 12:33:54 »
Vreselijk! Maar volgens mij zijn vrijwel alle Nederlandse supermarkten gestopt met 'gangbaar' varkensvlees. Zij verkopen nu alleen nog maar varkensvlees met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk, volgens mij (al bestaat 'diervriendelijk vlees' natuurlijk niet eens)! Maar dat neemt het leed van al die varkens die nog in de 'gangbare' veehouderij gehouden worden, natuurlijk niet weg.

Volgens mij wordt er nog zat varkensvlees zonder sterren verkocht in Nederland. (is het niet in de supermarkt dan is het wel in foodservice en industrie)