Vegatopia Forum

Dieren(leed) in het nieuws

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

'Oog voor vis'-campagne van Compassion In World Farming
« Reactie #860 Gepost op: 05 januari 2020, 14:10:14 »
Hallo iedereen,

Sinds een tijdje is CIWF (Compassion In World Farming, een organisatie die opkomt voor de dieren in de bio-industrie over de hele wereld), bezig met een campagne voor consumptievissen.
Veel mensen weten namelijk niet hoeveel vissen te lijden hebben in de visindustrie. Zij weten bijvoorbeeld niet dat die
vaak levend opengesneden of ingevroren worden. En dat kweekvissen vaak óók in kleine hokjes leven, net als andere dieren. Het is ook onbekend hoe slim (de meeste) vissen zijn. In deze campagne wordt dus veel over het dierenleed gepraat. Maar er staan op de campagnepagina ook mooie filmpjes over vissen in de vrije natuur. Als u geïnteresseerd bent, kunt u hier eens kijken: https://www.ciwf.nl/campagnes/oog-voor-vis/
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 14:12:57 door IemanduitNederland »

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #861 Gepost op: 15 mei 2020, 19:29:01 »
Half België staat op stelten omdat een katje met de naam Lee van het Federal Agentschap voor de VoedselVeiligheid moet worden ingeslapen. Een studente heeft hem meegenomen uit Peru zonder rekening te houden met de quarantaineperiode ivm het risico op hondsdolheid. Het agenschap wil geen enkel risico nemen. De kat zit nu ergens ondergedoken en ze dreigen met gigantische dwangsommen indien ze de kat niet laat inslapen.

Het is een heel complexe materie. Hopelijk vinden ze een spuitloze oplossing.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #862 Gepost op: 15 mei 2020, 20:53:18 »
Nu vandaag corona is vastgesteld bij drie katten en een hond vrees ik dat komende week dierenasiels stampvol zullen zitten en de dierenartsen overspoeld gaan worden met aanvragen voor een euthanasie-afspraakje. Ik schat veel mensen angstig en onwetend genoeg in.

Wat betreft dat katje Lee: inderdaad complex, al heb ik de indruk dat de eigenlijke schuld vooral ligt bij de studente die de kat het land in heeft willen smokkelen. De strenge quarantaineregels mbt hondsdolheid e.d. zijn genoegzaam bekend en, zoals in het artikel ook staat, noodzakelijk. Jammer dat het de kat is die de prijs hier waarschijnlijk voor zal moeten betalen.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #863 Gepost op: 15 mei 2020, 21:56:49 »
Nu vandaag corona is vastgesteld bij drie katten en een hond vrees ik dat komende week dierenasiels stampvol zullen zitten en de dierenartsen overspoeld gaan worden met aanvragen voor een euthanasie-afspraakje. Ik schat veel mensen angstig en onwetend genoeg in.

Zo ging het wel in Libanon nadat een journaliste een artikel schreef over overdracht tussen mens en (andere) dieren, een paar weken geleden... Vooralsnog lijkt het van mens afkomstig, niet andersom. Eigenlijk zouden ze de mensen preventief moeten euthanaseren...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #864 Gepost op: 16 mei 2020, 01:38:51 »
Nu vandaag corona is vastgesteld bij drie katten en een hond vrees ik dat komende week dierenasiels stampvol zullen zitten en de dierenartsen overspoeld gaan worden met aanvragen voor een euthanasie-afspraakje. Ik schat veel mensen angstig en onwetend genoeg in.
Zo ging het wel in Libanon nadat een journaliste een artikel schreef over overdracht tussen mens en (andere) dieren, een paar weken geleden... Vooralsnog lijkt het van mens afkomstig, niet andersom. Eigenlijk zouden ze de mensen preventief moeten euthanaseren...
Precies dat. Ik had graag gewild dat mijn vrees volledig ongefundeerd zou zijn geweest.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #865 Gepost op: 04 juli 2020, 20:45:27 »
https://www.nu.nl/binnenland/6062398/boeren-blokkeren-zwols-distributiecentrum-en-doen-aangifte-tegen-schouten.html

"Eerder op de middag meldden de boeren zich bij het politiebureau op Zwolle, waar ze hun gegevens achterlieten voor individuele aangiftes tegen Schouten wegens dierenmishandeling."

Goed he, dat die boeren vinden dat je vee niet mag mishandelen? Zouden ze zelf nooit doen!  :angel:

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #866 Gepost op: 18 juli 2020, 12:48:56 »
Ik dacht dat ik dit nieuwsbericht hier maar het beste neer kon zetten. Namelijk

Nederlanders willen dat keurmerken beter met vissen omgaan

De meeste Nederlanders (78%) vinden dat viskeurmerken, zoals ASC en MSC, meer moeten doen om het welzijn van vissen te beschermen, onder andere in kwekerijen, bij de vangst van wilde vissen en bij de slacht. Dat blijkt uit een opinieonderzoek dat wij in acht landen, waaronder Nederland, lieten uitvoeren. Een langzame, pijnlijke slacht vinden Nederlanders onacceptabel (74%). Toch gebeurt dit massaal met vissen met een keurmerk. Ook het dagenlang uithongeren van vissen, wat toegestaan is bij onder andere ASC, vinden Nederlanders onacceptabel (75%). Er bestaat bovendien veel onduidelijkheid over de viskeurmerken; zo denken de meeste Nederlanders (62%) dat het MSC keurmerk vissenwelzijn beschermt, terwijl miljarden dieren met het keurmerk ernstig lijden tijdens de vangst en de slacht.

Daarom roepen wij de vijf grootste viskeurmerken in de wereld op om het welzijn van de vissen te verbeteren. Iedereen kan de oproep steunen door een e-mail te sturen naar de viskeurmerken.

Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: “Het is duidelijk dat Nederlanders het welzijn van vissen belangrijk vinden. Toch lijden miljoenen vissen elke dag vreselijk, tijdens de kweek, de vangst en de slacht. De viskeurmerken moeten nu het voortouw nemen en hun dieren beter beschermen.”

Keurmerken en vissenwelzijn

Bekende viskeurmerken zoals MSC voor wilde vissen en ASC voor kweekvissen richten zich op milieu en impact op de visstand, maar zeggen vrijwel niets over vissenwelzijn. CIWF analyseerde de vijf grootste viskeurmerken (MSC, ASC, Friends of the Sea, GLOBALG.A.P. en BAP) op acht welzijnscriteria. Het blijkt dat sommige keurmerken onder andere toestaan dat:

    vissen tot 14 dagen lang worden uitgehongerd
    veel te veel vissen bij elkaar in kleine tanks of kooien leven
    vissen een langzame, pijnlijke dood sterven zonder verdoving
    op wilde zeehonden wordt geschoten en dolfijnen worden verwond

CIWF roept nu de keurmerken op om het voortouw te nemen en vissenwelzijn te verbeteren. We willen onder andere meer ruimte voor natuurlijk gedrag in de kwekerijen, minder dagen uithongering van de dieren voorafgaand aan de slacht, een verbod op het afschieten van wilde dieren, waaronder zeehonden rond de kwekerijen, en een snellere, pijnloze slacht van zowel gekweekte als wilde vissen.

Jaarlijks worden zo’n 3 biljoen (dat zijn drieduizend miljard) vissen gedood voor voedsel. De slacht is bijna altijd zonder verdoving; de dieren sterven meestal een langzame, zeer pijnlijke dood. Vaak stikken ze langzaam, bevriezen levend of worden bij bewustzijn opengesneden en van hun organen ontdaan.

Hoewel bekend is dat vissen pijn, stress en angst kunnen ervaren, bestaan er, behalve voor paling, geen regels ter bescherming van het welzijn bij het houden, vangen en doden van vissen. Vissen worden zelfs uitgesloten in het Besluit houders van dieren: zij hebben, in tegenstelling tot andere dieren, geen recht op verdoving voor de slacht. Enige uitzondering is de paling: vanaf 1 juli 2018 moet deze in Nederland verdoofd worden bij de slacht. Voor andere vissoorten bestaan er inmiddels ook verdovingsmethodes, maar die worden zeer weinig gebruikt.

De bekende viskeurmerken stellen vrijwel geen eisen aan dierenwelzijn. Het biologische keurmerk stelt wel enige welzijnseisen aan kweekvis.

Bron: www.ciwf.nl

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #867 Gepost op: 20 juli 2020, 08:29:26 »
En waarom zet je het hier neer? Zo’n keurmerk interesseert mij echt niets, want ik eet nooit vis.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #868 Gepost op: 20 juli 2020, 12:26:44 »
En waarom zet je het hier neer? Zo’n keurmerk interesseert mij echt niets, want ik eet nooit vis.

Ja, zo kun je het ook zien... Maar ik bedoel meer: iedereen moet dit weten, omdat het zo wreed is. Dit mag en kan niet! En er staat een petitie op hun website, dus voor wie interesse heeft...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #869 Gepost op: 29 oktober 2022, 12:38:47 »
https://nos.nl/artikel/2450185-pluimveehouders-willen-dat-preventief-ruimen-van-gezonde-dieren-stopt

"Die boer ziet gewoon gezonde dieren in zijn stal en moet daar plotseling afscheid van nemen."

Vervelend inderdaad ja, al die dieren in je stal die niet van ouderdom sterven.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #870 Gepost op: 10 juli 2023, 13:15:58 »