Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Re:IJs maken
« Reactie #100 Gepost op: 25 mei 2004, 11:30:20 »
Cola heb ik vroeger ook geprobeerd. Maar ik kan me er alleen van herinneren dat het geen succes was. Yoghurt heb ik dezelfde ervaring mee, dat bevroor niet eens, maar werd drap...

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:IJs maken
« Reactie #101 Gepost op: 25 mei 2004, 11:40:42 »
Mijn zus zette vroeger vaak glazen yokidrinkachtig spul in de vriezer. Dat bevroor best goed, geloof ik.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd eigenlijk, want zoals dat hoort bij zusjes, hadden wij meestal ruzie en vond ik alles stom wat zij deed en vice versa. ::)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:IJs maken
« Reactie #102 Gepost op: 25 mei 2004, 11:43:04 »
Cola heb ik vroeger ook geprobeerd. Maar ik kan me er alleen van herinneren dat het geen succes was. Yoghurt heb ik dezelfde ervaring mee, dat bevroor niet eens, maar werd drap...
Cola gaat goed als er niet meer zoveel geen prik meer in zit. En drabbige koude yoghurt kan ook best lekker zijn!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:IJs maken
« Reactie #103 Gepost op: 25 mei 2004, 11:55:11 »
Mijn zus zette vroeger vaak glazen yokidrinkachtig spul in de vriezer. Dat bevroor best goed, geloof ik.

Danoontje heeft zelfs speciale zakjes met yoghurt-achtig spul die bedoeld zijn om in de vriezer te stoppen, zodat het ijslollies worden. Die zijn best lekker.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #104 Gepost op: 25 mei 2004, 22:54:14 »
mmmmmmmmmmmm appelmoesijs ;)
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #105 Gepost op: 06 juni 2004, 23:12:20 »
Perzik ijs
(uit Toetjes en Desserts van het NL Zuivelbureau)

325 g perziken uit blik
1 eetlepel citroensap
125 ml slagroom
4 dl yoghurt
125 g suiker

Suiker, perziken en citroensap in de blender fijnmaken. Mengen met room en yoghurt, in de ijsmachine en klaar!


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #106 Gepost op: 06 juni 2004, 23:13:26 »
Ik heb een recept voor rabarber-honing ijs. In het boekje gaan ze uit van verse rabarber. Zou rabarbercompote ook werken??


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:IJs maken
« Reactie #107 Gepost op: 07 juni 2004, 09:14:36 »
je kunt nu toch wel aan verse rabarber komen? volgens mij hadden wij t twee weken geleden nog
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #108 Gepost op: 07 juni 2004, 13:34:04 »
Kunnen, willen ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #109 Gepost op: 07 juni 2004, 13:42:58 »
Ik heb een recept voor rabarber-honing ijs. In het boekje gaan ze uit van verse rabarber. Zou rabarbercompote ook werken??

rabarbercompote vind ik toch wel een stuk zoeter dan verse rabarber. Ik denk dat de smaak van honing niet meer echt terugkomt als je rabarbercompote in dit ijs gebruikt, hoewel je op zich van rabarbercompote denk ik wel lekker ijs kan maken.
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #110 Gepost op: 10 juni 2004, 12:42:32 »
Gisteren light-stracciatelle-ijs gemaakt, maar halfvolle i.p.v. volle melk, en Solo (plantaardig 5% vet) room. Was zalig, en niet te zwaar.  Voor herhaling vatbaar... ::)

Eva

Re:IJs maken
« Reactie #111 Gepost op: 13 juli 2004, 20:12:49 »
IK heb vanmiddag een ijsmachine gekocht. Die van €49 van Philips. Eigenlijk had ik dat eerder moeten vragen, maar zijn er mensen die deze kennen en hoe bevalt ie?!
Morgen ga ik eerst het bananenijs uit het bijgeleverde boekje maken, daarna lekker experimenteren uiteraard! Nu las ik positieve verhalen over mango-aardbei ijs: lijkt me super! maar wat is het recept? het is namelijk precies de tijd voor mango's en aardbeien!

Bedankt vast,

Eva

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #112 Gepost op: 29 juli 2004, 20:50:40 »
Peperijs

1 rood spaans pepertje, ontdaan van zaden en zaadlijsten, in kleine stukjes
schil en sap van 2 citroenen
schil en sap van 2 limoenen
2 theekopjes suiker
6 theekopjes water

Breng het water met de suiker, de geraspte schil van de citroenen en limoenen en het fijngesneden rode pepertje aan de kook en laat het even pruttelen. Giet er dan het sap van de citroenen en limoenen bij. Laat het afkoelen en draai het door de ijsmachine (kost meer tijd dan normaal), of zet het in een lage bak in het vriesvak en bewerk het af en toe met een vork.

Vloeibaar en zonder het pepertje is dit trouwens gewoon echte limonade. Ik ga zaterdag als ze op de markt grote zakken citroenen hebben er eentje scoren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #113 Gepost op: 02 augustus 2004, 12:44:53 »
Deze week in de aanbieding bij de AH:

Philips Cucina ijsmachine
Met deze multifunctionele ijsmachine wordt ijs maken kinderspel. U kunt het schep- of softijs helemaal op uw eigen smaak afstemmen, want de ingrediënten bepaalt u zelf. Bij de ijsmachine zit een boekje met lekkere ijsrecepten om u op weg te helpen. Met de modern vormgegeven machine kan 1.2 liter softijs of 1 liter schepijs worden gemaakt. De machine werkt op een zeer stille motor.
 van 109.95   voor 79.95.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:IJs maken
« Reactie #114 Gepost op: 15 augustus 2004, 22:19:10 »
Peperijs

1 rood spaans pepertje, ontdaan van zaden en zaadlijsten, in kleine stukjes
schil en sap van 2 citroenen
schil en sap van 2 limoenen
2 theekopjes suiker
6 theekopjes water

Breng het water met de suiker, de geraspte schil van de citroenen en limoenen en het fijngesneden rode pepertje aan de kook en laat het even pruttelen. Giet er dan het sap van de citroenen en limoenen bij. Laat het afkoelen en draai het door de ijsmachine (kost meer tijd dan normaal), of zet het in een lage bak in het vriesvak en bewerk het af en toe met een vork.

Vloeibaar en zonder het pepertje is dit trouwens gewoon echte limonade. Ik ga zaterdag als ze op de markt grote zakken citroenen hebben er eentje scoren.

Ik ben dit aan het maken. :D
Alleen dan met een pepertje dat al bijna dood is, en verder heb ik nog een spriet sereh, wat djeroek poeroetblaadjes en een paar plakjes gemberwortel meegekookt. Alle vaste delen zeef ik er zo nog uit.
Ben benieuwd, de warme versie smaakte al best spannend!
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2004, 22:19:48 door salinero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:IJs maken
« Reactie #115 Gepost op: 17 augustus 2004, 00:29:43 »
Hihi, ik was vergeten dat ik het nog een paar keer wilde doorroeren. Ik heb het nul keer doorgeroerd, uiteindelijk, dus vanmorgen trof ik twee ijsklompjes aan (die overigens wel erg lekker roken).
Vriendje heeft één ijsklomp met de kaasschaaf bewerkt, dus die is nu op. :) Er zat eigenlijk totaal geen pepersmaak aan, maar verder was het wel aromatisch en erg lekker.

Overigens had ik ook nog een beetje van de vloeibare versie aangelengd met water en als limonade opgedronken, dat vond ik eigenlijk lekkerder dan het ijs, nog. (Oké, ik zal er eerlijk over zijn: dit was echt geweldig lekker!) Dusssssss! Die houden we er zeker in! :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #116 Gepost op: 06 december 2004, 19:24:02 »
Ah kakifruit dus. Ik heb daar nog een klein jeugdtrauma van. maar je kunt er dus sorbet van maken. Hoe doe je dat en is het lekker?
Ik had er 5 gekocht en na 3 weken had ik er nog 2 over. Ik vond ze zo uit het handje niet lekker, maar als sorbet zijn ze dat wel :)

2 stuks van die dingen, het witte nerfje eruit gesneden en uit het vel geschraapt, en dan in het bakje van mijn staafmixer gepureerd met een theelepel citroensap. Suikersiroopje gemaakt van 2 eetlepels suiker en 4 eetlepels water, dat er bij en in mijn vriesvakje.

Net als met mango eigenlijk, die vind ik zo ook een tikkie te weeig zoet maar dat komt helemaal goed in sorbet :)

Thanks  :)
Ik wil de komende tijd ook nog mandarijenijs maken. Zoo lekker  :yummie:
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #117 Gepost op: 06 december 2004, 19:29:20 »
En hoe pakken we dat aan?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #118 Gepost op: 06 december 2004, 19:32:49 »
dat moet ik nog ff uitvinden (het is lekker, want ik heb het vaak gegeten maar niet vaak gemaakt). Maar ik ben van plan mandarijen te persen in de sinaasappelpers en daar dan suikersiroopje van te maken/door te roeren en dan bevriezen.
Avontuurlijke mensen kunnen er natuurlijk nog een winterskruid als kaneel of speculaas of sinaasapellikeur door mikken maar mij lijkt het fruitige lekker.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2004, 19:33:21 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJs maken
« Reactie #119 Gepost op: 07 december 2004, 11:04:59 »
En kaneelijs? Zonder zuivel?