Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Rijstijs
« Reactie #80 Gepost op: 06 augustus 2003, 23:50:16 »
Weet iemand hier hoe rijstijs gemaakt wordt?

ik denk op basis van dessertrijst die met suiker wordt gekookt, laten afkoelen, room en kaneel erdoor, pureren en invriezen.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2003, 23:52:15 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #81 Gepost op: 07 augustus 2003, 02:53:02 »
Ik heb een ijsmachine geleend voor onbepaalde tijd. Binnenkort maar eens experimenteren!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rijstijs
« Reactie #82 Gepost op: 07 augustus 2003, 17:18:11 »
Weet iemand hier hoe rijstijs gemaakt wordt?

ik denk op basis van dessertrijst die met suiker wordt gekookt, laten afkoelen, room en kaneel erdoor, pureren en invriezen.

Dank je; kan ik eens proberen.

Maar komt dat iets vastere jasje rondom de bolletjes (weet niet goed hoe ik het moet noemen) er dan automatisch rond als je ze zo invriest, of hoe werkt dat dan? In het restaurant waar ik het laatst nog heb gegeten wilden ze niets lossen...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Rijstijs
« Reactie #83 Gepost op: 07 augustus 2003, 18:26:36 »

Maar komt dat iets vastere jasje rondom de bolletjes (weet niet goed hoe ik het moet noemen) er dan automatisch rond als je ze zo invriest, of hoe werkt dat dan? In het restaurant waar ik het laatst nog heb gegeten wilden ze niets lossen...

hmm ik weet niet precies wat je bedoelt. Ik heb proberen te googlen maar ik vind niets
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rijstijs
« Reactie #84 Gepost op: 07 augustus 2003, 18:36:31 »
Maar komt dat iets vastere jasje rondom de bolletjes (weet niet goed hoe ik het moet noemen) er dan automatisch rond als je ze zo invriest, of hoe werkt dat dan? In het restaurant waar ik het laatst nog heb gegeten wilden ze niets lossen...
hmm ik weet niet precies wat je bedoelt. Ik heb proberen te googlen maar ik vind niets
Bedoel je toevallig niet daifuku, ijs in een rijstjasje?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #85 Gepost op: 07 augustus 2003, 19:06:43 »
Dat zal het zijn, ja. Alleen ziet het er met die snoepkleurtjes wel wat minder lekker uit... Op de menukaarten van de restaurants hier die het serveren heet het gewoon 'rijstijs'.

Goed, hoe kom ik dus aan dat rijstjasje?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #86 Gepost op: 07 augustus 2003, 19:13:56 »
ff gegoogled:

1 kop rijstebloem van glutineuze rijst en een halve kop suiker mengen en er dan een kop kokend water bijgieten. kwartier stomen, in balletjes verdelen en platrollen, vulling erin (oorspronkelijk rode-bonenpasta) en klaar!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #87 Gepost op: 07 augustus 2003, 19:17:31 »
Dank je!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #88 Gepost op: 10 augustus 2003, 11:51:34 »
bij Scheltema in Amsterdam, maar misschien dus ook wel bij andere boekwinkels met zo'n sterretje *)  ligt bij de Ramsj voor 9 Euro een ijskookboek. Zag er best o.k. uit.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #89 Gepost op: 27 januari 2004, 20:43:39 »
Groene appel sorbet ijs

uit Desserts van een Meesterchef van Gordon Ramsay

4 Granny Smith appels
400 ml water
200g suiker
sap van 1 citroen


Snijd de appels in 4en, verwijder klokhuis en smeer ze in met citroensap. Leg ze een uur in een doosje in het vriesvak.
Los de suiker op in het water en kook het 5 minuten op halfhoog vuur. Laat het helemaal afkoelen.
Pureer appels met siroop in de keukenmachine.
Duw met de bolle kant van een lepel de appelprut door een fijne zeef tot al het vocht eruit is. Doe het appel-suikerwater in de ijsmachine en draai het tot het ijs is.

Je kunt de appelprut die je overhoudt evt. gebruiken voor appelflappen.





Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #90 Gepost op: 27 januari 2004, 21:03:04 »
En ik weet nu ook waarom dat ananassorbetijs een half jaar geleden niet lukte: ik had het mengsel na het pureren door een zeef moeten drukken!



Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:IJs maken
« Reactie #91 Gepost op: 27 januari 2004, 21:32:36 »
In ons nieuwe huisje gaat mijn ijsmachientje een prominente plaats innemen op het aanrecht! :D
Mango-aardbeienijs... mjammajmjam....
'fish are friends, not food!'

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #92 Gepost op: 19 mei 2004, 13:07:24 »
Re:Wat eten we vandaag
« Antwoord #924 Gepost op: Ma 17 mei 2004, 12:42:47 »      
------------------------------------------------------------------------
Ik heb sinds vorige week een ijsmachine. Nu was ik op zoek naar recepten, en in deze draad zag ik regelmatig het befaamde kokosijs van de workshop ergens in 2003, maar het recept vind ik nergens. Wie helpt me?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #93 Gepost op: 21 mei 2004, 23:46:34 »
Ik heb sinds vorige week een ijsmachine. Nu was ik op zoek naar recepten, en in deze draad zag ik regelmatig het befaamde kokosijs van de workshop ergens in 2003, maar het recept vind ik nergens. Wie helpt me?

voor een halve liter, lijkt weinig, maar het spul is debiel machtig:

sap en rasp van 1 limoen
1 vanillestokje (ikzelf skip die altijd)
100 g suiker
1 blik kokosmelk
kokosrasp (skip ik ook altijd)

Suiker in pan op laag vuur smelten, als het vloeibaar is kokosmelk toevoegen (kan een sissend effect te weeg brengen, maar dat geeft niet, het kan ook dat de suiker nu weer enigszins vast wordt, geeft ook niet, gewoon op het vuur blijven doorroeren gedurende een minuut of 5). Rest van de ingredienten behalve kokosrasp toevoegen, af laten koelen en in vriezer zetten in plastic bakje. Af en toe roeren, bij mij duurde het bevriezen een dag, maar als je een goede vriezer hebt gaat het vlugger. Voor serveren ff met keukenmachine fijnmalen, nog tien minuten laten bevriezen en op eten, evt. met de kokosrasp.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2004, 23:47:44 door Selly »
,,,,فلافل

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #94 Gepost op: 22 mei 2004, 21:25:57 »
Ik ben verzot op ijs en jullie maken mij wel heel lekker, maar ja met mijn broodbakmachine had ik niet veel succes (ik denk dat ik het maar weer eens ga proberen)zal het met een ijsmachine dan wel gaan lukken?

Vegetariėr, die flirt met het veganisme.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #95 Gepost op: 22 mei 2004, 23:19:03 »
Ik ben verzot op ijs en jullie maken mij wel heel lekker, maar ja met mijn broodbakmachine had ik niet veel succes (ik denk dat ik het maar weer eens ga proberen)zal het met een ijsmachine dan wel gaan lukken?

let in ieder geval op dat je vriesvak er geschikt voor is, als het niet koud genoeg kan worden heb je echt niets aan een ijsmachine. Het moet een goed functionerend vriesvak met 3 sterren zijn geloof ik
Er zijn trouwens ook wel ijssoorten die je zonder ijsmachine kunt maken  :)
,,,,فلافل

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #96 Gepost op: 24 mei 2004, 11:01:39 »
Ik heb zo'n grote koelkast en met onder drie laden, maar of het 3 sterren is geen flauw idee. Was vier jaar geleden wel een duur ding. Ik denk als mijn keukenweegschaal het weer doet ik eerst weer met broodbakken ga knoeien en als dat een beetje lukt ik aan een ijsmachine ga denken. Nu heb ik alleen maar zelf gefabriceerde ijslollies in de ijskast ( gewoon met ranja).
Vegetariėr, die flirt met het veganisme.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:IJs maken
« Reactie #97 Gepost op: 24 mei 2004, 23:50:32 »
Ik heb sinds vorige week een ijsmachine. Nu was ik op zoek naar recepten, en in deze draad zag ik regelmatig het befaamde kokosijs van de workshop ergens in 2003, maar het recept vind ik nergens. Wie helpt me?

voor een halve liter, lijkt weinig, maar het spul is debiel machtig:
[snip recept kokosijs]
Ik heb dees vanavond es geprobeerd. Dit ondanks dat ik geen al te beste vriezer heb, en ook geen ijsmachine, en eigenlijk niet eens echt van ijs houd (ja sorry hoor, maar ik vind dat dus veel te koud! :-[, alhoewel de smaak op zich heel goed kan zijn natuurlijk).
Maarja, any excuse om wat te prutten met kokosspul, natuurlijk! :heart:

Ik heb het om half 8 in de vriezer gezet en dacht er pas net weer aan, dat is vier uur later, en ik had dus helemaal nog niet geroerd, en eigenlijk was het al genoeg bevroren. Kennelijk doet dat vriesvakje het best aardig, dan. Of het gaat veel sneller als je maar een kwart liter maakt, dat kan ook.
Bij gebrek aan keukenmachine duw ik het spul morgen wel door de mini-chopper, denk ik (de mini-chopper is Heel Lawaaiig, en onze flat is Heel Gehorig, dus nu is geen optie). Hoe lang kun je het eigenlijk bewaren?
(Dat was niet bedoeld als een belediging hoor; het kruimeltje dat ik al heb geproefd was erg lekker. :D)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re:IJs maken
« Reactie #98 Gepost op: 25 mei 2004, 00:15:26 »
Nu heb ik alleen maar zelf gefabriceerde ijslollies in de ijskast ( gewoon met ranja).

Doe ikzelf ook, maar dan met zo'n ijsblokjesvormdinges; een klein laagje siroop, dan water erbij en een uur of wat in de vriezer. En dan gewoon die ijsblokjes uit de vorm floepen en opsnoepen.

Kiwi

Re:IJs maken
« Reactie #99 Gepost op: 25 mei 2004, 07:30:41 »
Dat deden mijn broertje en ik vroeger als kind al met van alles: ranja, cola, gepureerd fruit, appelmoes. Je kon het zo gek niet verzinnen of wij maakten er ijslollies van. Vooral de appelmoesijsjes waren favoriet kan ik me herinneren!