Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
IJs maken
« Gepost op: 15 april 2003, 12:33:05 »
Het soja-ijs is wel lekker, maar ook duur.

Het zal vast heel simpel zijn, maar ik heb toch geen idee.

Hoe maak ik ijs zoals die van alpro enzo, beetje creamy. En hoe maak ik sorbetten?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 15 april 2003, 15:28:52 door Sander »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:ijs maken
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2003, 12:33:56 »
Oja! Ik heb nog een half blok kokos in huis...

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:ijs maken
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2003, 14:41:23 »
Met een ijsmachine ;D

Ik heb een mooi kookboek (of eigenlijk dus een vriesboek :)) boordevol met ijsrecepten en als ik het goed heb staan daar ook een aantal veganistische recepten in. Ik zal een dezer dagen eens kijken.
Sorbet-ijs is sowieso vegan en is vrij eenvoudig te maken. Ik vrees wel dat je zonder ijsmachine alleen keiharde ijslollies kan maken.

Ikzelf hou meer van yoghurtijs, maar op dezelfde manier kun je misschien iets op sojabasis maken? Ik ken al die producten niet zo maar met een vla op sojabasis, wat sojaroom of kokosmelk, en de smaakjes naar wens moet je een heel eind komen. Wat voor soort ijs had je zelf in gedachten?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJs maken
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2003, 15:32:48 »
Als het maar ijs is.

Ik weet wel inmiddels hoe ik kokosijs moet maken, door de kookworkshop, maar gaat alles op die manier?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2003, 15:48:09 »
Je kunt het ook wel in de koelkast maken, maar dan moet je elke drie kwartier ff roeren om suikerkristallen te voorkomen. Je kan het in principe doen zoals op de kookworkshop: suiker smelten en dan allerlei soorten gepureerd fruit er doorheen roeren. Je moet geen glazen bak gebruiken om het ijs in de vriezer te bewaren, want glas vertraagd het vriesproces, roesvrijstaal of plastic is beter.
,,,,فلافل

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:IJs maken
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2003, 15:55:37 »
Sorbetijs maak ik altijd door eerst een suikerstroop te maken:  200 g suiker in 200 ml water oplossen, aan de kook brengen en enkele minuten door laten koken. Je krijgt dan 300 ml suikerstroop. Dit laat je goed afkoelen.
Hierbij doe je naar smaak gepureerde vruchten (staafmixer heb je al dus dat komt goed), ik weet niet precies hoe veel want het hangt er ook van af hoe zuur de vruchten zijn. Zeg bijvoorbeeld 300 gram aardbeien. Dit meng je goed en laat je bevriezen. Af en toe doorroeren net als bij het kokosijs of vraag een ijsmachine voor je verjaardag!

Voor romig ijs zonder zuivel zal ik nog eens in mijn boek kijken!

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:IJs maken
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2003, 20:30:04 »
Mijn ijsboek (kheb ook ijsmachine) heb ik gekocht in de 'witte-boekenwinkels' voormaar 6 euro ofzo. Er staan inderdaad heeeel veel recepten in. Met zonder melk/eidooier/drank :) . Als je een philips ijsmachine koopt (niet zo duur) zit er ook een klein receptenboekje bij. Mijn favoriet is aardbei-mango ijs  :D mjammjam! :)
'fish are friends, not food!'

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2003, 21:00:11 »
Deze recepten komen van Smulweb.
Ze zijn vegan of makkelijk te veganiseren.




Granita van limoen

Bereidingstijd:  20-30 minuten  
Ingrediënten:  175 ml water 300 gram fijne tafelsuiker 8 limoenen verse munt om te garneren limoenschil om te garneren =eventueel 1-2 dl witte rum.
Bereidingswijze:  Stap 1: Kook het water met de suiker tot de suiker is opgelost. Laat de siroop afkoelen. Stap 2: Rasp de schil van de twee limoenen en pers de limoenen uit. Meng de siroop met het sap en het raspsel. Stap 3: Doe het mengels in een platte bak in de vriezer en maak het met een vork om het uur los tot het een grove, korrelige structuur heeft. Serveer meteen of bewaar de granita in de vriezer. Haal de granita dan 30 minuten voor het serveren uit de vriezer en zet de bak in de koelkast. Garneer met verse munt en limoenschil en schenk er eventueel nog wat rum overheen. Of draai het mengsel 40 minuten in de ijsmachine tot limoensorbetijs  
Serveertips:  Doop de rand van een glas eerst in eiwit en daarna in een mengsel van fijne tafelsuiker en limoenraspsel.


Koude ananasbolletjes met warme vruchtensaus

Bereidingstijd:  10-20 minuten  
Ingrediënten:  2 literblikken ananas op zoete siroop. sap van 1/2 citroen, blik gemengde vruchten op siroop    
Voorbereiding:  Giet de ananas in een zeef en vang het sap op. Zet de blokjes ananas een paar uur in de diepvries zodat ze bevroren zijn. Zet het sap ca. 30 min. in de vriezer om het goed koud te laten worden  
Bereidingswijze:  Doe de ananas in de foodprocessor en laat kort draaien tot het een grofkorrelig mengsel is. Laat het gekoelde sap kort meedraaien. Laat het mengsel bevriezen. Bereiding saus: laat het blik vruchten uitlekken. Warm siroop op in een pannetje, maak het vocht aan met een beetje maizena. Voeg de vruchten toe en warm het geheel op.  
Serveertips:  Serveer het 'ijs' in bolletjes in een ijscoupe en doe de warme saus erover. Extra lekker met wat slagroom.

   
Limoen-kokosijs

Bereidingstijd:  30-60 minuten  
Ingrediënten:  100-150 gr. suiker * 3 dl. kokosmelk (blik) * 4 eetl. limoensap * 1 eetl. geraspte limoenschil * 1 eetl. sinaasappellikeur  
Hulpmiddelen:  ijsmachine  
Bereidingswijze:  Suiker met 2 dl. water aan de kook brengen tot suiker is opgelost. Mengsel iets laten afkoelen en mengen met kokosmelk, limoensap, limoenschil en sinaasappellikeur. Mengsel in ijsmachine in 30 min. tot ijs draaien of mengsel in ijslaatje bevriezen in 6 uur. Bij bevriezen in ijslaatje mengsel elke 2 uur met vork doorscheppen.  


Meloen-Gember Sorbetijs

Bereidingstijd:  10-20 minuten  
Ingrediënten:  1 Galia meloen 25 ml. gembersiroop 1/2 citroen 1 eetl. poedersuiker 2 takjes munt (Men kan ook de gember weglaten)  
Hulpmiddelen:  Keukenmachine-diepvriezer  
Bereidingswijze:  Halveer de meloen en schep de zaadlijsten eruit. Schep voorzichtig het vruchtvlees uit de meloen en pureer het in de machine. Bewaar de meloenhelften.Was en rasp de schil van de citroen en pers hem uit.Roer de gembersiroop, het citroensap, citroenrasp en de poedersuiker door de meloenpuree.Schenk het meloenmengsel in een afsluitbare diepvroesdoos en laat het 4 uur in de diepvriezer staan. Roet het mengsel om het half uur met een vork door.  
Serveertips:  Was de munt. Schep bolletjes van het ijs en verdeel ze over de meloenhelften. Garneer met muntblaadjes.  


Ananas-sorbetijs met tropisch fruit

Bereidingstijd:  langer dan 2 uur  
Ingrediënten:  1 blik ananas op zware siroop(nettogewicht ca. 850 gram); 275 gram witte basterdsuiker; 2 eetlepels citroensap; 50 gram gemalen kokos(klapper, Conimex); 1½ dl pinacolada; 1 zakje santen(conimex); 2 mango's; 2 peren; 3 bananen  
Hulpmiddelen:  mes; keukenmachine of staafmixer; diepvriesbakjes; koekenpan; pan met dikke bodem; schaal; schaaltjes; ijsschep  
Voorbereiding:  Snijd de ananas uit het blik in stukjes. Pureer de ananas met het vocht in de keukenmachine of staafmixer. Meng er 200 gram basterdsuiker en het citroensap door. Schep dit ananasmengsel in twee diepvriesbakjes en laat het ijs in ca. 4 uur bevriezen. Schraap elk half uur het ijs van dewanden en schep het ijsmengtsel goed door. Rooster de gamalen kokos in een droge koekenapan goudbruin. Laat de kokos afkoelen. Verwarm de pinacolada zachtjes en los de santen en 75 gram basterdsuiker er al roerende in op. Laat dit sausje afkoelen. Maak de mango's, peren en bananen schoon en snijd ze in stukjes. Schep het fruit en het sausje in een schaal door elkaar.  
Bereidingswijze:  Zet het ananas-sorbetijs ca. 30 minuten voor gebruik in de koelkast. Schep het fruit in tien schaaltjes en schep er een bolletje ananasijs op. Strooi de geroosterde kokos erover.  

   
Tomaten korrelijs

Bereidingstijd:  langer dan 2 uur  
Ingrediënten:  1 kilo heel rijpe tomaten, 3 sjalotten, 2 teentjes knoflook, 2 dragonblaadjes, water, zout, peper.  
Bereidingswijze:  De tomaten pellen ( dat gaat gemakkelijk als u ze eerst in kokend water onderdompelt) het vruchtvlees door het groentenmolentje halen. De sjalotten en de knoflook pellen, mixen en bij de tomatenpuree voegen. Het volume afmeten en aanlengen met de helft van dat volume aan water. In de ijsmachine laten bevriezen. Opdienen in coupes, naar smaak garneren met dragonblaadjes.  



Granite Van Frambozenbier

Bereidingstijd:  langer dan 2 uur  
Ingrediënten:  100 g. suiker
sap van 1 citroen
1 klein blikje frambozen op siroop(inh.200 gr.)
1 flesje frambozenbier(3dl)
1 dl. lobbig geklopte slagroom
enkele schijfje limoen  
Bereidingswijze:  Suiker met 1.5 dl. water en citroensap in een steelpan verhitten. Frambozen met siroop door een zeef drukken en bij de suikerstroop doen. Frambozen puree mengen met het frambozenbier. Frambozenmengsel in ruime, platte schaal schenken, afdekken met plasticfolie en in de vriezer plaatsen. Na 2 uur het half bevroren puree met een vork losmaken en door het nog niet bevroren deel van de frambozenpuree roeren. Dit elk uur herhalen tot na ca. 6 uur al het vocht bevroren is. Voor het serveren de granite in coupes scheppen. Serveren met de slagroom en een schijfje limoen.  


     
Sorbet van Camparie en passievruchten

Bereidingstijd:  langer dan 2 uur  
Ingrediënten:  3 dl water 200 gram suiker 15 passievruchten 1 wijnglas Campari  
Bereidingswijze:  Doe het water en de suiker in een pan, breng aan de kook en laat 5 minuten prutellen. Zet de pan van het vuur en laat de siroop een tijdje afkoelen. Snijd de passievruchten doormidden en schep en vruchtvlees, de zaadjes en het sap eruit met een lepel. Roer het door elkaar. Je kan het door een zeef halen maar ik vindt de pitjes in het ijs heerlijk. Meng de passievruchten met de campari en de suikersiroop in een plastic bak of aardewerken schaal en zet die in de vriezer. over het allgemeen duurt het ongeveer 2 uur voordat de sorbet bevroren is maar probeer wel om om elk half uur even te roeren.  
Serveertips: Met seizoensfruit of in een hoorntje me vanilleijs of in compinatie met een heerlijk chocolade taartje.


Citroensorbet

Bereidingstijd:  10-20 minuten  
Ingrediënten:  1 liter water, 600 g suiker, citroenrasp van 4 citroenen en 6 dl vers citroensap (van ongeveer 10/12 stuks)    
Voorbereiding:  1 nacht in de vriezer  
Bereidingswijze:  Breng het water met de suiker aan de kook. Blijf roeren totdat de suiker is opgelost. Haal dan de pan van het vuur en roer het sap en de citroenrasp erdoor. Schaaf er net voor gebruik stukjes af voor in een cocktailglas of schep er bolletjes uit.  
Serveertips:  Opmaken met een stukje fruit (uit blik).  



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2003, 21:07:01 »
En nog wat recepten van Smulweb:




Limoenijs

Bereidingstijd:  30-60 minuten  
Ingrediënten:  12 tot 15 mooie limoenen met gave schil 220 gram fijne tafelsuiker  
Hulpmiddelen:  zeef, ijsmachine of diepvriezer  
Bereidingswijze:  Borstel 12 limoenen goed schoon en snijd de kapjes eraf. Lepel het vruchtvlees uit de limoenen boven een zeef en vang het sap op. Druk het sap goed uit het vruchtvlees. Meet het sap af, u heeft zo'n 1,8 deciliter limoensap nodig. Pers eventueel wat extra limoenen uit. Zet de lege limoenen in de diepvriezer. Breng 4 deciliter water met d suiker aan de kook tot de suiker is opgelost. Laat het suikermengsel direct afkoelen en roer het limoensap erdoor. Draai het limoenmengsel in een ijsmachine tot ijs of laat het in circa 6 uur in een bakje bevriezen. Roer het mengsel, als u het in een bakje bevriest, elk uur door met een vork. Vul de limoenen met het ijsmengsel en zet de kapjes erop.  
Serveertips:  Bewaar de gevulde limoenen tot het moment van serveren in de diepvriezer. Serveer 2 limoenen per persoon.  


Italiaanse sorbet

Bereidingstijd:  0-10 minuten  
Ingrediënten:  500 g vers zomerfruit (aardbeien, frambozen, bosbessen, aalbessen), ¼ l water, 250 g suiker, sap van 1 citroen  
Hulpmiddelen:  Vergiet, mes, steelpan met dikke bodem, zeef, ronde kunststof kom,  
Voorbereiding:  Was het fruit, maak schoon en laat uitlekken. Snijd de grote aardbeien in tweeën of vieren.  
Bereidingswijze:  Breng het water met de suiker aan de kook en roer tot de suiker is opgelost. Voeg het fruit toe en laat ca. 5 min meekoken. Neem de pan van het vuur en laat afkoelen. Roer het mengsel door een fijne zeef en voeg dan de citroensap toe. Zet de vruchtenpuree in de koelkast om af te koelen. Schep de vruchtenmassa in een kom en zet die in de vriezer. Klop ieder uur goed door om kristallen fijn te maken.  
Serveertips:  Zet het ijs 20 min. voor serveren in de koelkast.  


Granité van aalbessen

Bereidingstijd:  langer dan 1 uur  
Ingrediënten:  500 g aalbessen, ½ vanillestokje, 5 el honing, 4 dl tokayer (Hongaarse witte wijn)  
Hulpmiddelen:  Pan, zeef, platte doos, spatel, coupes  
Voorbereiding:  Was de aalbessen en houd een paar trosjes apart en ris ze.  
Bereidingswijze:  Breng de aalbessen met 1 dl water en een opengesneden vanillestokje aan de kook en laat op laag vuur 10 min. trekken. Giet door een fijne zeef en vang het sap op. Meng het sap met honing en laat in een platte doos bevriezen.  
Serveertips:  Schep als het ijs hard is met een metalen spatel af, verdeel over coupes en vul aan met wijn. Garneer met een trosje bessen.  


Kiwi sorbet

Bereidingstijd:  0-10 minuten  
Ingrediënten:  400 g kiwi, 100 g suiker, 1 dl water, 1 el limoensap, 1 el witte rum  
Hulpmiddelen:  Staafmixer, ijsmachine, pan  
Voorbereiding:  Pureer de kiwi's.  
Bereidingswijze:  Doe het water en de suiker in een pan, roer goed en kook 1 min. Laat afkoelen en voeg toe aan het limoensap en de kiwipuree. Voeg de rum toe en doe het mengsel in de ijsmachine en laat draaien.  


Bosbessenijs

Bereidingstijd:  20-30 minuten  
Ingrediënten:  * 1kg bosbessen * 250 gram basterdsuiker * 50 gram honing  
Hulpmiddelen:  Ijs machine  
Voorbereiding:  Kneus de bosbessen. Doe de basterdsuiker en de honing erop. Mengsel een nacht laten staan. Even de kook er overheen laten gaan. Mengsel zeven of met staafmixer bewerken.  
Bereidingswijze:  In ijsmachine het mengsel tot ijs maken  
Serveertips:  Opdienen met stijf geklopte slagroom  


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2003, 22:16:53 »
Dat kookworkshopkokosijs moet overigens wel wat langer dan 3 uur in de vriezer, het zit hier sinds 14:30 in de vriezer, en inmiddels (22:20) begint het een beeetje minder vloeibaar te worden.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2003, 22:17:18 door Selly »
,,,,فلافل

overanalizing

Re:ijs maken
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2003, 09:50:46 »
Sorbet-ijs is sowieso vegan en is vrij eenvoudig te maken.

Wel oppassen als je sorbet in de supermarkt koopt: Die is meestal niet vegan.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:IJs maken
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2003, 11:30:57 »
Dat kookworkshopkokosijs moet overigens wel wat langer dan 3 uur in de vriezer, het zit hier sinds 14:30 in de vriezer, en inmiddels (22:20) begint het een beeetje minder vloeibaar te worden.

Yeah. Ik heb het twee keer gemaakt, één keer thuis waar het in ongeveer drie uur klaar was, en één keer bij mijn vader, waar het een nacht in moest vriezen. Maakt blijkbaar nogal uit hoe zwaar je vriezer staat.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJs maken
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2003, 15:05:48 »
Mijn ijsexperiment gaat geloof ik wel lekker. Het staat er nu drie uur in, en het is nu vast aan het worden.
Volgens mij is het ook best zoet.
Ik heb suiker op het vuur opgelost in wat water. Toen heb ik er sojamelk bijgedaan en een half blok kokos. Dat laten smelten, even laten koken, wat sinaasappelsap en citroenconcentraat (daar werd het direct dikker door) erdoor en even laten afkoelen en toen de vriezer in.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2003, 16:02:12 »
Toen heb ik er sojamelk bijgedaan [...] en citroenconcentraat (daar werd het direct dikker door)
was citroensap geen manier om sojamelk te stremmen bij het maken van tofu?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:IJs maken
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2003, 14:12:51 »
Je hebt nu al genoeg recepten voor sorbetten e.d. lijkt me! Daarom een heel ander recept, uit het boek “IJs en ijsdesserts” van Joanna Farrow en Sara Lewis

Dadel-tofu ijs

voor 4 personen:
250 g ontpitte dadels
6 dl appelsap
1 tl kaneelpoeder
285 g koude tofu, uitgelekt en in blokjes gesneden
1,5 dl ongezoete sojamelk

1. Doe de dadels en 3 dl appelsap in een steelpan en laat dit 2 uur weken. Laat het dan 10 min. sudderen en daarna afkoelen. Haal met een schuimspaan een kwart van de dadels eruit, hak ze in grove stukken en leg opzij.
2. Pureer de rest van de dadels in de keuekenmachine. Voeg de kaneel en een beetje appelsap toe en roer tot er een smeuïge pasta ontstaat.
3. Voeg steeds een paar blokjes tofu toe en laat dan de machine draaien. Voeg tenslotte de rest van het appelsap en de sojamelk toe.
4. Giet het mengsel in een plastic diepvriesbak en zet het 4 uur in de vriezer, maak de ijskristallen eenmaal fijn met een vork, mixer of keukenmachine. Klop na de vriestijd het mengsel smeuïg. (Met een ijsmachine: laat het mengsel draaien tot het dik, maar nog niet stevig is)
5. Roer de meeste dadels erdoor en zet het ijs 2-3 uur in de vriezer.
6. Serveren gegarneerd met de rest van de dadels.

Bovenstaand recept heb ik zelf nooit geprobeerd, dus ik ben benieuwd...

Er staat ook nog een recept in op basis van soja-vla, maar ik zou zeggen als jouw eigen recept lekker is, ga hiermee dan verder varieren!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2003, 23:09:53 »
Ik heb ergens op het forum wel eens gelezen dat je soja-yoghurt ook tot ijs kan transformeren door het in de vriezer te zetten en het af en toe door te roeren. Of staat dat al ergens?
Ik weet niet hoe lang het totale proces dan duurt. Dat zal idd wel afhankelijk zijn van je vriezer.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:IJs maken
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2003, 23:30:29 »
Nou Annemieke, wat ben jij meer dan ik  ;)
Ik heb dezelfde vraag een paar maanden geleden gesteld en kreeg welgeteld slechts 1 reactie.  :sadley:
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2003, 00:16:04 »
Nou Annemieke, wat ben jij meer dan ik  ;)
Ik heb dezelfde vraag een paar maanden geleden gesteld en kreeg welgeteld slechts 1 reactie.  :sadley:

Denk dat het weer daar aan ten grondslag ligt. Mensen zijn nu meer 'bezig' met ijs.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:IJs maken
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2003, 12:49:51 »
Nou Annemieke, wat ben jij meer dan ik  ;)
Ik heb dezelfde vraag een paar maanden geleden gesteld en kreeg welgeteld slechts 1 reactie.  :sadley:

Jammer dat de Karma-funktie uitstaat, die had misschien meer duidelijkheid kunnen geven... ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2003, 22:00:22 »
Ik heb het geprobeerd. En het is lekker.
Je zet een potje soja yoghurt (met smaak) in de vriezer, je roert het af en toe door en voegt eventueel wat suiker toe. We hebben het meteen opgegeten dus ik weet niet hoe die zich manifesteert wanneer je hem heel lang in de vriezer stopt.
 :yummie:
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!