Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wendy25

Re:IJsmachine
« Reactie #40 Gepost op: 04 juni 2003, 10:27:11 »
Een heel goed idee, en fijn dat ie op de markt goedkoop is!
Misschien ga ik er ook wel een halen. Veel plezier ermee, frommes.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:IJsmachine
« Reactie #41 Gepost op: 04 juni 2003, 11:41:09 »
Als je op de kaart kijkt, zie je dat Sittard bijna 1 gemeente vormt met Tüddern. Toen ik in 1980 grenslandbewoner werd ging ik al snel even rondsnuffelen, in Maaseik-België en Duitsland: Tüddern, Süsterseel, Heinsberg.

Tamelijk veel producten zijn daar net even anders dan bij ons, vergen soms smaak-omstelling. Prijzen kunnen op productgroepen vrij sterk verschillen. Aan sommige origineel-Duitse producten ben ik in het bijzonder gewend geraakt, omdat ze behalve van zeer goede kwaliteit ook nog eens gunstig in prijs zijn.

Tja, als je hier toch eenmaal woont zou ik het dom vinden om die paar voordelen niet mee te pakken.

Weet je wat ook lekker is bij de Aldi in Tüddern (nou ja, in Duitsland, als je in Oldenzaal woont hoef je niet per se naar 't zuiden te rijden hoor!)? Esrom-kaas! Een pittige soort kaas, ik geloof oorspronkelijk uit Denemarken.
Af en toe vind ik het jammer dat ik nu in het midden van het land woon en niet meer de kans heb om dat soort produkten even met de fiets bij de supermarkt te halen. Ik heb 500 m van de Duitse  grens gewoond, dus dat was wel makkelijk.

Maar goed, ijsmachines dus...
Ik denk dat je hem veel zult gebruiken Helena, want als ik al zie hoe veel je de broodmachine gebruikt... Zo'n ijsmachine is nog makkelijker in 't gebruik (vind ik dan) en je kunt altijd je favoriete combinaties maken. Ik had zaterdag raberber-ijs, met gember en mascarpone. Niet geschikt voor mensen die op de calorieën letten dus, maar goddelijk lekker!

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #42 Gepost op: 05 juni 2003, 11:58:46 »
Citaat
Ik had zaterdag raberber-ijs, met gember en mascarpone. Niet geschikt voor mensen die op de calorieën letten dus, maar goddelijk lekker!

Dat klinkt heel erg lekker (en heel apart trouwens). Recept??
Of misschien ook leuk voor het Vegatopia-kookboek?  ;)

Ik heb zojuist de nieuwe aanwinst uitgeprobeerd. Ik heb aardbeien-yoghurtijs gemaakt. Natuurlijk heb ik een klein beetje geproeft, en het smaakt errug goed (maar wel mierzoet).
Voor de lijners onder ons (en de mensen die op hun gewicht moeten/willen blijven letten) en alle anderen: Het is erg low-calorie!

Recept:
250 ml magere yoghurt, 200 gr verse Holl. aardbeien, 2 eetlepels citroensap, 10 ml vloeibaar zoetstof (maar volgende keer gebruik ik niets). Alles mengen/pureren en 35-40 minuten in de ijsmachine.
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:IJsmachine
« Reactie #43 Gepost op: 05 juni 2003, 17:13:49 »
Dit weekend naar mijn ouders, die in het bezit zijn van twee ijsmachines. Kan ik eindelijk kijken of mijn zelfbedache doperwtjes-muntijs lekker is. Ik hou jullie op de hoogte.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

willem1940

Re:IJsmachine
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni 2003, 17:53:19 »
Ik vermoed dat witte bonen geschikter zijn om ijs mee te maken (zitten ook in de goedkopere spijs-soorten in koekjes, vaak in smaak opgepept met abrikoospitjes).

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #45 Gepost op: 05 juni 2003, 20:44:18 »
Dit weekend naar mijn ouders, die in het bezit zijn van twee ijsmachines. Kan ik eindelijk kijken of mijn zelfbedache doperwtjes-muntijs lekker is. Ik hou jullie op de hoogte.

Doperwtjes puree met munt is iig mjummie!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJsmachine
« Reactie #46 Gepost op: 06 juni 2003, 10:03:55 »
Kan ik eindelijk kijken of mijn zelfbedache doperwtjes-muntijs lekker is. Ik hou jullie op de hoogte.

Wauw ijs met groenten erin. Ik kwam ook nog recepten tegen voor

wortelhazelnootijs


avocadoijs

pompoenijs
bierijs
knoflookijs
hete peperijs
,,,,فلافل

femke

Re:IJsmachine
« Reactie #47 Gepost op: 06 juni 2003, 10:47:50 »
Dat knoflookijs hebben ze ook bij de Garlic Queen in Amsterdam. ben ik echt heel erg nieuwsgierig naar! Op hun website http://www.garlicqueen.nl/indexnew.html, staat er ook een recept voor.

Ik heb ook eens wat gelezen over dropijs, niet uitgenipt natuurlijk :( .....

Edit: heb een recept gevonden -> http://www.ijskraam.nl/HTML/drop.htm
Op die site ook nog veel meer ijsrecepten.

Nog een pobleempje: heb helaas geen ijsmachine, en alleen een heel slecht, klein vriezertje dat constant dichtvriest.  :(  :(
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2003, 10:55:11 door femke »

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #48 Gepost op: 06 juni 2003, 11:52:17 »
Wortel-hazelnootijs oké!! Maar de rest... ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, doppers/knoflook en wat voor groente dan ook in mijn ijs, gatver  :pukey:! Misschien dat ik het nog eens probeer (je moet per slot van rekening eerst proeven voordat je kan zeggen dat het vies is...) maar ik denk dat ik het toch liever bij zoet/fris ijs hou. Vanmiddag ga ik in ieder geval advocaatijs maken, lijkt me veel lekkerder  :kwijl:
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:IJsmachine
« Reactie #49 Gepost op: 06 juni 2003, 12:32:20 »
Ja maar dat is nou net de hele grap.
Weet je nog, van Vroegah? Toen alle groenten minder zoet waren?
De doperwtjes van tegenwoordig zijn bijna snoep. En ze hebben toch een frisse smaak, die goed combineert met munt.
Beetje suikerstroop erbij, en het zou moeten werken als ijs. Maak me alleen zorgen om de consistentie.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #50 Gepost op: 06 juni 2003, 15:40:24 »
Nog even, en ik ben (misschien) overtuigd. Maar wat doe je er allemaal doorheen? Alleen doppers, mint en suikerstroop? Of gaat er ook nog iets van melk ofzo bij? Het moet toch in eerste instantie smeuiïg zijn?
Van leven ga je dood

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #51 Gepost op: 06 juni 2003, 17:01:04 »
Van leven ga je dood

willem1940

Re:IJsmachine
« Reactie #52 Gepost op: 06 juni 2003, 21:13:31 »
Ik denk dat het best kan, peulvruchten als ijsbasis. Veel mensen weten niet eens dat ordinaire banketspijs van witte bonen wordt gemaakt.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #53 Gepost op: 07 juni 2003, 19:04:34 »
We hebben vanmiddag bananenijs gemaakt. Ook heel errug lekker (het is al weer op, dus).
Van leven ga je dood

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJsmachine
« Reactie #54 Gepost op: 07 juni 2003, 22:34:48 »
Dat knoflookijs hebben ze ook bij de Garlic Queen in Amsterdam. ben ik echt heel erg nieuwsgierig naar! Op hun website http://www.garlicqueen.nl/indexnew.html, staat er ook een recept voor.

Ja ik wil daar ook nog steeds eten, maar het komt er steeds niet van. Ze hebben al heel lang het zelfde menu online staan, dus ik wil er een keer op de kaart kijken of ze nog steeds wel vegetarisch hebben. Dat knoflookijsrecept staat trouwens ook op hun site.
In Rotterdam zit ook een knoflookrestaurant.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJsmachine
« Reactie #55 Gepost op: 08 juni 2003, 21:34:56 »
Dit weekend naar mijn ouders, die in het bezit zijn van twee ijsmachines. Kan ik eindelijk kijken of mijn zelfbedache doperwtjes-muntijs lekker is.

En, is het gelukt?
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:IJsmachine
« Reactie #56 Gepost op: 09 juni 2003, 18:08:38 »
Hmmm.
Niet iets om grote hoeveelheden van te eten, maar wel heel hip als voorgerecht, denk ik. Salade van bietenloof met een bolletje munt-doperwtenijs of zo. En omdat het zo vult, heb je aan een klein bolletje per persoon genoeg. Misschien zet ik het in Ekko nog wel eens op de kaart.

Recept:
1/2 bosje verse munt
250 gram diepvriesdoperwten, ontdooid
1/8 liter slagroom
ongeveer 3 el poedersuiker

Pureer de munt en de doperwten.
Klop de slagroom stijf met de poedersuiker.
Spatel de erwtenprut door de room.
Kwak in de vriezer en roer het om de zoveel tijd om.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJsmachine
« Reactie #57 Gepost op: 09 juni 2003, 18:11:02 »
Salade van bietenloof met een bolletje munt-doperwtenijs of zo. En omdat het

hip!
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:IJsmachine
« Reactie #58 Gepost op: 09 juni 2003, 21:58:12 »
Misschien moet ik nog even vermelden dat mijn vader+stiefmama het uitgesproken vies vonden :)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #59 Gepost op: 14 juni 2003, 14:14:48 »
Nu in de ijsmachine:

mengsel van soja-yoghurt naturel (Provamel), advocaat, gehakte wal- en hazelnoten en vanillepoeder. Nog een kwartiertje en dan is het klaar. Ben benieuwd!

Van leven ga je dood