Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #200 Gepost op: 06 september 2011, 15:21:50 »
ik, maar dat komt uit een boek.... en ik wil geen plagiaat gaan plegen... hoe kan ik dat toch aan je geven?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #201 Gepost op: 06 september 2011, 18:24:33 »
ik, maar dat komt uit een boek.... en ik wil geen plagiaat gaan plegen... hoe kan ik dat toch aan je geven?

Per PB?

Google anders eens op watermeloen sorbet, daarvoor heb je geen eiwit nodig.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #202 Gepost op: 06 september 2011, 21:09:28 »
Een PB! ja, dat ga ik doen. Uniflame, hij komt eraan...

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:IJs maken
« Reactie #203 Gepost op: 08 september 2011, 10:18:16 »

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:IJs maken
« Reactie #204 Gepost op: 11 september 2011, 13:23:33 »
Dank je wel!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:IJs maken
« Reactie #205 Gepost op: 23 juli 2012, 19:46:48 »
Joepie, zomer, ijs! (Al hoef ik daar eigenlijk geen excuus voor te hebben ;)).

Ik wilde net voor het eerst ijs gaan maken, maar het koelelement zit er eigenlijk nog te kort in. Morgenvroeg dan maar.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:IJs maken
« Reactie #206 Gepost op: 25 juli 2012, 09:19:36 »
Heb je er al eentje geprobeerd (en goedgekeurd)? Ik heb een watermeloen en een diepvries in huis, volgens mij gaan die goed samen (en dan heb ik ineens nog een deel van het dessertje vanavond)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #207 Gepost op: 25 juli 2012, 12:26:27 »
Greet, maak jij al je ijs zonder ijsmachine?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:IJs maken
« Reactie #208 Gepost op: 25 juli 2012, 13:24:58 »
Heb je er al eentje geprobeerd (en goedgekeurd)? I

Ik heb erg lekker ijs gemaakt van witbier :) Binnenkort vast meer experimenten :)


Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:IJs maken
« Reactie #209 Gepost op: 25 juli 2012, 13:56:47 »
Greet, maak jij al je ijs zonder ijsmachine?

Ja. Ik wil wel graag een ijsmachine, maar dan wel een zonder koelelement, ik denk dat ik die ga vragen voor kerst of mijn verjaardag, want die zijn behoorlijk prijzig. Ik heb nu trouwens een wit yoghurtje met 2 en een halve keer zoveel watermeloenslurrie, 2 theelepels bloemsuiker en wat munt in de vriezer om af te koelen. Al eens geproefd, wordt een heel verfrissende zaak :) Heerlijk denk ik om te laten drijven in de roze alcoholvrije bubbeltjes die nog in de ijskast staan.
Dadelijk beginnen aan nog wat kokosijs, want nog geen romig ijs gemaakt, en vorige keer heeft F. hier de overschot in 1 keer naar binnen gewerkt. ;D
Benieuwd trouwens naar dat witbier ijs, lekker luchtig gok ik  :)

Re:IJs maken
« Reactie #210 Gepost op: 25 juli 2012, 16:20:41 »
Ik maak vaak romig sorbet ijs in mijn vitamix blender: 200 gram bevroren fruit naar keuze (banaan, aardbei, mango, peer etc), wat zoetmiddel en een paar eetlepels yofu of wat notenpasta en water erbij, 30 seconden BZZZZZZZ en het is klaar. Heel lekker.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #211 Gepost op: 01 augustus 2012, 17:15:56 »
Aangestoken door diverse mensen hier op vegatopia heb ik vanmiddag een poging gedaan. Er staan nu drie bakjes in de vriezer: kokosijs van Greet, kwarkijs met meloen-druif en kwarkijs met aardbeien. Ben benieuwd, heb geen ijsmachine, dus ben steeds braaf aan het roeren met een vork.

Oh, en er is ook chocoladeijs uit de winkel voor het geval het niks mocht worden  ::)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:IJs maken
« Reactie #212 Gepost op: 02 augustus 2012, 18:01:08 »
Als het niet goed genoeg gemixed is, zet er dan een mixer in, dat wil ook wel eens helpen  ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #213 Gepost op: 02 augustus 2012, 21:02:42 »
Ik heb vier keer geroerd, maar alle drie zijn ze toch behoorlijk kristallig. De kokosversie is nog het best (en het lekkerst  8) ). De kwarkversies zijn niet heel zoet, maar wel lekker zo. Daar had ik ook ei doorgedaan.
Die mixertip ga ik bij de volgende porties doen, bedankt!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:IJs maken
« Reactie #214 Gepost op: 03 augustus 2012, 00:39:29 »
Je kan het nog steeds doen, een (half) uurtje eruit, en dan bzzz :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #215 Gepost op: 03 augustus 2012, 01:10:14 »
Ik heb vier keer geroerd, maar alle drie zijn ze toch behoorlijk kristallig.

Binnen hoeveel tijd? Een van mijn ijsboeken raadt het volgende aan als je geen ijsmachine hebt:
Citaat

* Giet de mix in een diepvriesdoos (het liefst zo plat mogelijk, dan bevriest het beter) en laat het 1 tot 1,5 uur opvriezen. Er moet dan een rand van ijs om het mengsel zijn ontstaan.
* Roer alles heel goed door elkaar (evt. in een blender) en zet de bak meteen weer terug in de vriezer.
* Herhaal stap nr.2 nog twee keer, telkens na 1 tot 1,5 uur (dat is afhankelijk van de temperatuur van je vriezer. Hoe kouder, hoe beter).
* Na de derde keer laat je het ijs nog 30 tot 60 minuten invriezen, daarna kun je het serveren.

Uit: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11543-ice-creams-sorbets-a-gelati-the-definitive-guide


Verder kan het aan je vriezer liggen. Het is het beste om het ijs zo snel mogelijk op een hoge temperatuur in te vriezen. Ook de ingredienten kunnen een rol spelen, bv. te weinig suiker.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #216 Gepost op: 03 augustus 2012, 09:19:15 »
Ik had de vriezer extra koud (invriesstand) en vond het ook best snel bevriezen. Ik heb vier keer geroerd in 2 1/2-3 uur tijd. De laatste keer kostte dat al de nodige moeite. Daarna ging ik weg en bij thuiskomst was het kristallerig.
Er zat wel vrij weinig suiker in, volgende keer verplicht wat meer dus.
En er gaat straks gestaafmixerd worden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #217 Gepost op: 03 augustus 2012, 15:11:46 »
Goh, wat vervelemd nou dat ik alle drie opnieuw moest proeven  8)
Blijft kristallig, wel iets beter dan voor de staafmixer.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #218 Gepost op: 10 september 2012, 13:51:21 »
Op de voorpagina hebben we nu een uitgebreide handleiding voor ijsmakers:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12037-ijs-maken-voor-beginners

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:IJs maken
« Reactie #219 Gepost op: 10 september 2012, 20:27:34 »
 :D
,,,,فلافل