Vegatopia Forum

Kwelling en principes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2004, 22:20:10 »
Tja die kaas he :o
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Elsbeth

Re:Kwelling en principes
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2004, 22:39:11 »
Oké, heel soms zondig ik met gelatine. Laatst was ik aan het leren in de UB en ik had erg veel zin in stophoest. Alleen geen flauw idee of er gelatine inzat ofniet. Dus hups, uit de automaat getrokken, ingredienten gecontroleerd (inderdaad gelatine) en toch opgegeten. Ik kan me hier som sheel schuldig over voelen, soms niet (als het gebeurt dat ik gelatine eet). Voor vandaag had mijn moeder speciaal voor mij chocolademouse gekocht. Heel heel lief, alleen wel gelatine. Ik heb het niet gegeten (vond ze niet echt leuk, maarja), anders dan is het hek vd dam, ben ik bang. Daarnaast eet ik geen biologische kaas. Kaas eet ik nml niet veel sinds ik op kamers woon en als ik dan ergens ben, wil ik gewoon gewoon warm kaasbroodje, kaassouflée of boterham met kaas, toastje brie enz. kunnen eten. Vandaar:gemakkelijk dus. Over het eten van niet bio kaas voel ik me niet (meer) schuldig. Toch blijft het moeilijk..
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2004, 22:39:50 door Elsbeth »

Eltru

Re:Kwelling en principes
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2004, 12:12:07 »
Alleen spekjes in rauwe andijviestamp.. Dat is wel iets dat lastig blijft, al is uitgebakken tempeh ook wel okee..

Ik neem hiervoor reepjes zongedroogde tomaat (droge van de natuurwinkel). Die hebben ook dat zoutige, tenminste dat denk ik. Het is al heel lang geleden die uitgebakken spekjes.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Kwelling en principes
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2004, 12:18:24 »
Ik eet ook gewoon kaas als ik ergens op bezoek ben. Meestal  halen die mensen speciaal kaas in huis omdat ze weten dat ik vegetariër ben. Dus doe ik dan niet vervelend.
Wel vertel ik tussendoor wel eens ( laat het "toevallig" ter sprake komen) dat ik bijna nooit kaas eet. Met het gebruikelijke: wat eet je dan wél? als resultaat.
Maar ik voel mij daar zeker niet schuldig over.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #44 Gepost op: 16 januari 2004, 15:07:19 »
Hoi Mina! Welkom op Vegatopia!

Iedereen op het forum heeft z'n eigen grenzen. En als je zo een tijdje meeleest, zal je merken dat de grenzen heel divers zijn. :)

Elsbeth

Re:Kwelling en principes
« Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2004, 14:05:41 »
Yo gisteren tapenade met ansjovis gegeten. En ik voel me er helemaal niet schuldig over. Dat vind ik wel raar  ???

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kwelling en principes
« Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2004, 14:12:50 »
Yo gisteren tapenade met ansjovis gegeten. En ik voel me er helemaal niet schuldig over. Dat vind ik wel raar  ???
Waar is een schuldgevoel nou goed voor? :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Kwelling en principes
« Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2004, 18:13:08 »
Dat vraag ik me ook wel eens af. Maar - zo bedenk ik me net in een vlaag van Grote Wijsheid Met Hoofdletters - mocht je op het punt staan om iets erg stouts te gaan doen, dan is het vooruitzicht op een langdurig knagend schuldgevoel een automatische rem. Zonder schuldgevoel zijn we stuk voor stuk oportunistische klootzakken.

Was dat trouwens ook niet een theorie over het hoe en waarom van seriemoordenaars; dat het het berouwvolle gedeelte van hun hersenpan (samen met andere emotionele regionen) aan het disfunctioneren zijn?

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #48 Gepost op: 28 januari 2004, 19:49:43 »
Gisteren zag ik zulke geweldige schoenen bij de Bijenkorf! Mijn vriendin zei al; er staat gewoon jouw naam op. Ze waren oudroze met beige, allemaal bloemetjes en zelfs op de hiel zat het bloemmotief. Ze waren helaas van suede. Jeetje, ik had het echt effe moeilijk. Ze waren zo mooi dat ik de belachelijke prijs van 89,95 ervoor over had gehad. Zonder dat ik het wilde kwamen er allerlei drogredenen op in mijn hoofd; het dier is toch al gedood etc., je kent ze wel. Ik schrok er zelf van. Maar... ze staan nog steeds bij de Bijenkorf.

Niet alleen eetbare produkten kunnen je in de verleiding brengen, zeker niet als je zo'n schoenenfreak bent als ik!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kwelling en principes
« Reactie #49 Gepost op: 28 januari 2004, 23:16:23 »
Ik had verwacht het met kaas moeilijk te krijgen. Dat was zo af en toe in het prille begin zoals het gebruikelijke crackertje met kaas 's avonds. Maar ik heb er geen behoefte aan.
Valt mij mee tot nu toe en hoe langer je gewend bent dan zal je er wel minder last van hebben denk ik.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2004, 09:29:34 »
Ik word af en toe helemaal gestoord als ik boodschappen aan het doen ben. Dan ga ik van te voren naar de supermarkt met een idee wat ik wil kopen en dan blijkt er overal weer troep in te zitten, en soms heb ik dan zoiets van "waarom moet ik nou weer zo moeilijk doen". Heb ik af en toe ook wel met snoep, dan heb ik trek in iets zoetigs en dan kan ik niks vinden zonder gelatine, aaarghhh! Maar tot nu toe ben ik nooit gezwicht voor zoiets. Kaas mis ik wel heel erg maar zou ik ook niet zo snel voor zwichten, ik denk (of weet wel zeker) dat ik me zo schuldig zou voelen dat ik er nieteens van zou kunnen genieten. Heb een paar keer gehad dat mijn eten niet helemaal vegan was (in het buitenland bv, of als iemand voor mij heeft gekookt) en dan eet ik het wel op, maar kan er niet van genieten.

ellen

Re:Kwelling en principes
« Reactie #51 Gepost op: 13 februari 2004, 10:30:38 »
Alleen spekjes in rauwe andijviestamp.. Dat is wel iets dat lastig blijft, al is uitgebakken tempeh ook wel okee..

Ik neem hiervoor reepjes zongedroogde tomaat (droge van de natuurwinkel). Die hebben ook dat zoutige, tenminste dat denk ik. Het is al heel lang geleden die uitgebakken spekjes.

Grappig: Mijn collega riep gister: "De vegetariers hebben het begrepen!" waarbij hij doelde op de tomaat als vervanging voor de spekjes. Terwijl ik ze niet eens echt als vervanging gebruik omdat ik volgens mij nog nooit spekjes heb gegeten.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kwelling en principes
« Reactie #52 Gepost op: 13 februari 2004, 10:52:07 »
Het begint meer te knagen: het gebruik van eieren. Nu begrijp ik dat het pluimvee binnen moet blijven van Minister Veerman tot eind april als de vogeltrek voorbij is (ivm vogelpest).
Overweeg opnieuw zelf een paar kippen te gaan houden, want weide-eieren is nu ook geen garantie meer dat de dieren buiten komen. Maar ja, dan nog: eieren zit in van alles en nogwat en veganisme is me veel te ingewikkeld leven. Maar goed: vooralsnog ga ik het beperken iig en toch maar eens bij die boer kijken hier in de buurt en vragen hoe zijn kippen leven.
de tuin: dat ben ik

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #53 Gepost op: 13 februari 2004, 19:32:06 »
Veganisme is (voor mij) niet ingewikkeld. Tis gewoon gewenning, echt waar!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kwelling en principes
« Reactie #54 Gepost op: 13 februari 2004, 20:55:16 »
Ik weet niet of de mensen in mijn omgeving en de huisarts daar ook zo over denken... en ik ben er hardnekkig van overtuigd dat een beetje voedsel van dierlijke oorsprong gezonder is. Maar de situatie van het pluimvee... ik doe er wel wat mee.
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #55 Gepost op: 14 februari 2004, 16:36:34 »
Hmpf, ik zit nu op het moment dat ik qua gevoel voor mezelf besloten heb biologische kaas te gaan eten. Bijvoorbeeld bij mijn ouders. Zelf met kaas koken doe ik niet, want ik eet bijna altijd met pip. Lastige keuze wel. Want ik blijf het oneens met de industrie, maar ik ben er ongezond vaak mee bezig, de smaak en textuur van kaas. Ik heb er zo'n enorme behoefte aan, als ik aan kaas denk dat stroomt m'n mond vol, direct! En ik denk er ook gewoon aan... als mijn moeder een tosti maakt en dat ruikt erg, dan heb ik direct geen trek meer in mijn boterham met tartex. Bah, net als bij velen is de kaas een struikelblok. Pip noemt het dierenleed vs. annemiekeleed  ;D

Maarja  :sadblue:

Elsbeth

Re:Kwelling en principes
« Reactie #56 Gepost op: 14 februari 2004, 16:40:41 »
Ik kan me voorstellen dat je je misschien een soort van teleurgesteld in je zelf bent. Toch moet je bedenken dat je een mens bent en dat dit soort emoties heel menselijk zijn.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kwelling en principes
« Reactie #57 Gepost op: 14 februari 2004, 21:44:01 »
 :shutup:
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kwelling en principes
« Reactie #58 Gepost op: 14 februari 2004, 21:51:09 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Kwelling en principes
« Reactie #59 Gepost op: 16 februari 2004, 13:06:59 »
Hmpf, ik zit nu op het moment dat ik qua gevoel voor mezelf besloten heb biologische kaas te gaan eten. Bijvoorbeeld bij mijn ouders. Zelf met kaas koken doe ik niet, want ik eet bijna altijd met pip. Lastige keuze wel. Want ik blijf het oneens met de industrie, maar ik ben er ongezond vaak mee bezig, de smaak en textuur van kaas. Ik heb er zo'n enorme behoefte aan, als ik aan kaas denk dat stroomt m'n mond vol, direct! En ik denk er ook gewoon aan... als mijn moeder een tosti maakt en dat ruikt erg, dan heb ik direct geen trek meer in mijn boterham met tartex. Bah, net als bij velen is de kaas een struikelblok. Pip noemt het dierenleed vs. annemiekeleed  ;D

Maarja  :sadblue:

Ik kan me voorstellen hoe je je voelt :( Het is rot om een drempel tegen te komen waar je niet overheen komt. Ik moest toch wel lachen toen ik las dat je mond volloopt, dat heb ik precies hetzelfde, ik lijk wel een hond met die kwijldraden langs m'n mond als er kaas in de buurt is  ;D
Ik vind het goed dat je dit van jezelf accepteert. Je kunt jezelf wel streng aanpakken, maar martelen gaat te ver...

Overigens ben ik benieuwd of de trek vanzelf overgaat: ik vond slagroom altijd heel erg lekker, at het nog zelden, maar ik lust het sinds een paar weken ineens niet meer, de geur en smaak staan me vreselijk tegen. Misschien dat het met kaas ook ooit zo gaat?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light