Vegatopia Forum

Marokko

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Badder

Marokko
« Gepost op: 30 november 2005, 14:33:21 »
Ik ga in januari naar Marrakech, Marokko en later naar de Zuidkust.
Ik ben benieuwd naar vegetarische ervaringen en uit eten tips.

Alvast dank,

B

judaluce

Re:Marokko
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2006, 18:02:43 »
Wij zijn gisteren teruggekomen uit Marokko.
Het was toch wel heel moeilijk om vega te eten en veganistisch al helemaal.
De hoofdmoot van het eten in restaurants bestaat uit tajines (stoofpotten) en couscous. Die bieden ze dan vaak vegetarisch aan, met de hand op hun hart, maar dan blijkt er toch kippenbouillon overheen te zitten en vindt je ergens onderop per ongeluk een stukje kip terug op je bord. Bouillonblokjes meenemen, dat heeft ons een paar keer gered.  En uitleggen dat je het alleen maar wilt met kruiden en olie wil ook nog weleens lukken.

Verder zijn er heel veel lekkere salades, zoals Salade Variee: meestal een stuk of vijf verschillende salades op je bord, incl. aardappel- en bietensalade. Erg lekker (voor een paar keer).
Ook is het moeilijk, als je veganistisch eet, om je eiwitten binnen te krijgen (melk/kaas/yoghurt is wel goed te krijgen). Wij dachten dat het het land van de kikkererwten was, maar die hebben we maar heel weinig gezien. In Marrakech kun je trouwens wel goed eten in Hotel Ali, vlakbij Djemma el Fna, daar hebben ze elke avond buffet, ook voor niet-hotelgasten, het meeste is daar vegetarisch.

Mocht je toevallig nog in Casablanca verzeild raken:daar kun je falafel en hummus eten in een soort fastfoodrestaurant in de binnenstad, vlakbij het voetgangersgebied en de McDonalds.

judaluce

Re:Marokko
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 15:44:01 »
Hee Badder, ben je inmiddels al terug uit Marokko? Wat zijn jouw ervaringen geweest?

marije

Re:Marokko
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2006, 16:30:24 »
grappig, wij hebben juist hele goede ervaringen in marokko, zowel in marrakech als in rabat en tanger hebben we zonder problemen vegetarische tajine/couscous kunnen eten!
Met salades en zeker met melkproducten moet je wel een beetje oppassen, zeker als het wat warmer wordt, net als met de jus d'orange op jemaa el fna. Vraag of ze dat vers willen persen, anders loop je het risico dat het is aangelengd met water, met alle mogelijke gevolgen van dien!

mau_.

Re:Marokko
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2007, 09:32:20 »
Hoi

Tijdje geleden dat er hier iemand geantwoord heeft.  Dus ik vroeg me af of er ondertussen nog mensen zijn met ervaringen in Marokko?  

Ik vertrek binnen twee weken en ben veganist, dus alle tips zijn welkom  :)

proud-veggie

Re:Marokko
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2007, 21:01:06 »
Lijkt me idd moeilijk om veggie in Marokko te eten. Ik wil erheen, maar als ze er geen of weinig veggie eten hebben ga ik niet.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2007, 21:01:20 door proud-veggie »

Offline cornflake

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Man
    • muzieklijstjes enzo
Re:Marokko
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2007, 21:40:33 »
Gisteren ben ik uit Marokko teruggekomen. Vegetarisch eten is daar te doen maar ik ben niet razend enthousiast. Het eten is een beetje eenzijdig.
Voorlopig hoef ik geen omelet meer want daar komen ze al snel mee aan. Verder kan je er goed salade krijgen. Ik heb ook een keer cous cous zonder vlees gehad en groente met aardappels. Ook een paar keer vegetarische tagine (gestoomde groenten). Dat was wel lekker maar niet helemaal te vertrouwen. Volgens mij gebruiken ze soms vleesbouillon om de groente op smaak te brengen want ik vond een heel klein stukje vlees tussen de groente.
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Kiwi

Re:Marokko
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2008, 12:07:19 »
Mij viel het eten in Marokko ook erg tegen. Niet zozeer qua smaak of verkrijgbaarheid (er was overal wel vegetarisch en veganistisch eten te krijgen), maar meer vanwege het gebrek aan afwisseling. Veel verder dan salade, tajine met groenten, tajine met kikkererwten en groenten en couscous in een beperkt aantal variaties kom je niet. Geen problemen met vleesbouillon gehad.
Voor falafel en hummus moet je toch echt naar Jordanië, daar heb ik veel lekkerder en afwisselender gegeten!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2008, 12:10:05 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Marokko
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2008, 12:12:21 »
Voor falafel en hummus moet je toch echt naar Jordanië,
Dat is net zoiets als zeggen dat je voor zuurkool niet in Spanje maar in Duitsland moet zijn ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Marokko
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2008, 12:14:56 »
Het was ook meer een reactie op judaluce, die verwachtte dat Marokko 'het land van de kikkererwten' zou zijn.

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marokko
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2009, 10:55:28 »
Ik ga in de zomervakantie naar Marokko. We gaan naar Agadir en ik ben benieuwd of ik meer dan alleen wat fruit en groenten kan eten.

Heeft iemand nog tips m.b.t. het informeren naar de gebruikte ingrediënten? Ik denk dat ik maar in mijn beste Frans aan ga geven dat ik geen vlees, vis, kip en kaas eet. En ik zal voor de zekerheid ook nog even opzoeken wat vleesbouillon is.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marokko
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2010, 15:03:27 »
Wij zijn in mei naar Marokko geweest. Ik heb prima gegeten moet ik zeggen. De variatie is inderdaad niet enorm, maar als je in een 2e (?) wereldland zit is dat uiteraard ook niet te verwachten. We hebben ergens achteraf bij de een of andere waterval prima gegeten, en dat dat dan een omelet is, dan moet dat maar. Dito voor een vissersdorpje ergens achteraf. Ik heb nergens vlees in gevonden, maar voor vleesbouillon steek ik mijn handen niet in het vuur. Maar ze hebben altijd heerlijke taartjes, een heerlijk alternatief  ;)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marokko
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2010, 16:16:28 »
Wij zijn in mei naar Marokko geweest.  De variatie is inderdaad niet enorm, maar als je in een 2e (?) wereldland zit is dat uiteraard ook niet te verwachten.
2e wereld was destijds gereserveerd voor het Oostblok. De derde wereld waren alle ontwikkelingslanden vooral in Afrika en Zuid-Amerika. Nu het Oostblok (de communistische landen onder aanvoering van Rusland) er niet meer is, moeten we inderdaad maar eens gaan nadenken over een betere benaming. De 1e wereld was overigens het Westen met Australië en Nieuw Zeeland daarbij.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marokko
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2010, 16:24:46 »
Grappig, ik dacht juist dat een groot aantal landen in Zuid-Amerika vroeger tot de tweede wereld behoorden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marokko
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2010, 16:42:39 »
Naar mijn beste eer en geweten is de eerste wereld het rijke westen, de derde wereld de superarme landen (veel ontwikkelingshulp) en de tweede wereld de landen die daar tussenin vallen. Veel arme mensen op het platteland, in de stad wat meer geld, maar in zijn algemeenheid vooral genoeg geld hebben om te overleven zonder verdere luxe te kunnen veroorloven.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marokko
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2010, 16:47:37 »
Dat zou wel een leuke indeling zijn. Ik ben daar glad voor, alleen zo werd de betiteling in de politiek niet gebruikt. Dan is er ook nog een praktisch probleem: welk inkomensgrens hanteer je voor deze indeling.
Industrialisatie is nog een mogelijk criterium, zodat China ineens bij de eerste wereld gaat horen. Terwijl ze eigenlijk nog bij de rudimenten van de tweede wereld zijn te vinden. Kortom, er is sterke behoefte aan een nieuwe indeling.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Marokko
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2010, 16:51:21 »
Ik denk je met criteria als 'het overgrote merendeel van de mensen heeft een huis en vanavond te eten' een heel end komt. Arm maar niet straatarm, zeg maar.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marokko
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2010, 16:55:15 »
Ik denk je met criteria als 'het overgrote merendeel van de mensen heeft een huis en vanavond te eten' een heel end komt. Arm maar niet straatarm, zeg maar.
En voeg daar voor mij dan maar de aanwezigheid van schoon, fris drinkwater aan toe.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marokko
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2010, 17:01:40 »
Dat is ook een mooi uitgangspunt. Daar zijn ook al criteria voor opgesteld namelijk die van de armoedegrens. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedegrens
Zoals het 20 jaar geleden was met die indeling van de 1e, 2e en 3e wereld had het nog wat overzichtelijks: hier, het oosten en zo ongeveer bij de evenaar. Maar nu is het toch heel anders geworden. Je hebt ook straatarme landen zoals Noord Korea en sommige Zuid-Amerikaanse landen en redelijk welvarende landen als Marokko en Zuid-Afrika. Maar die liggen zo verspreid dat je er geografisch weer niks mee kunt. Dus wie verzint een list.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Marokko
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2010, 17:23:30 »
Ik denk je met criteria als 'het overgrote merendeel van de mensen heeft een huis en vanavond te eten' een heel end komt. Arm maar niet straatarm, zeg maar.
En voeg daar voor mij dan maar de aanwezigheid van schoon, fris drinkwater aan toe.
;D Dat is overal wel, mits het niet uit de kraan hoeft te komen...
This is between me and the vegetable!