Vegatopia Forum

Servië & Montenegro

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Servië & Montenegro
« Gepost op: 17 december 2005, 21:07:45 »
Ik denk eraan om in mei 2006 met de rugzak door Servië en Montenegro te trekken. Het massatoerisme heeft deze regio op zijn zachtst uitgedrukt nog niet ontdekt, maar het schijnt wel de moeite te zijn. Zelfs reisgidsen zijn erg schaars. Ik heb nu de reisgids van Bradt. En zij claimen zelf de enige Engelstalige gids voor Servië te zijn. Daarnaast heeft NCOS ook nog een kleintje uitgegeven, maar dat heb ik nog nooit gekocht.

Is er toevallig iemand die me wat tips kan geven? Niet enkel op vlak van vegetarisme, maar ook breder. Ik vrees zelfs dat daar geen puur vegetarische restaurants zijn. Volgens de reisgids hebben ze wel overal salades...
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

martine

Re:Servi� & Montenegro
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2005, 21:12:02 »
Ik kan je niet echt tips geven, maar t schijnt een prachtige omgeving te zijn   :D
Dus ik wil je gewoon een hele leuke vakantie wensen   ;D
En laat even weten hoe t was... :)


groetjes, martine
 

« Laatst bewerkt op: 17 december 2005, 21:12:17 door martine »

Macka

Re:Servië & Montenegro
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2005, 00:20:13 »
Praktische tips:
leer het cyrillische alfabet. Zoveel letters zijn het nou ook weer niet, en het kan soms heel praktisch zijn. Ze gebruiken het latijnse en cyrillische schrift naar believen door elkaar, maar ga er maar van uit dat je vroeg of laat op ergens op een busstation staat waar alle bestemmingen alleen in het cyrillisch staan en waar niemand Engels spreekt. Of Duits. Of Frans. Of Spaans. Of welke taal je dan ook kunt. Gelukkig zegt er altijd wel iemand heel vriendelijk dat hij Russisch spreekt (waar je waarschijnlijk niet zo heel veel aan hebt) :-\.
Neem een wat-en-hoe boekje mee. Waarschijnlijk bestaat Servisch-Nederlands niet, maar Kroatisch is praktisch dezelfde taal. Mensen gaan proberen je wijs te maken dat het heeeeeel anders is, maar ik geloof dat de verschillen vergelijkbaar zijn met Nederlands-Vlaams: je kunt elkaar prima verstaan als je wilt, maar je kunt elkaar ook heel goed *niet* verstaan, als je dat liever wilt.
Vegetarisch eten kan op zich wel denk ik, maar het vraagt soms wat creativiteit. Soms moet je mensen even suggesties doen wat je wel eet (kaas, eieren, wat dan ook), maar reken niet te hard op tofu en tempe. In geval van nood kun je altijd nog naar de pizzeria :)
Veel plezier!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2005, 10:57:41 »
weet je toevallig of Bulgaars ook Cyrillisch is? Weet iemand hier hoe ik goedkoop aan een NL-Bulg/Bulg-NL woordenboekje kan komen? Sorry, btje off-topic but ok.
Za Zemiata!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2005, 11:01:41 »
weet je toevallig of Bulgaars ook Cyrillisch is? Weet iemand hier hoe ik goedkoop aan een NL-Bulg/Bulg-NL woordenboekje kan komen?

50 cent ;)

En inderdaad Cyrillisch.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2005, 13:06:06 »
Zeg, niet om lullig te doen, maar omdat ik graag er achter wil komen hoe de breinen van andere mensen werken...
Ik zou bij iedere man die ik tegenkwam mij afvragen: "wat heb jij uitgespookt?" en in elk bos aan massagraven denken en daardoor onmogelijk een vakantiegevoel kunnen hebben.
Hoe werkt dat dan bij jullie?
« Laatst bewerkt op: 30 december 2005, 13:06:49 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2005, 13:14:13 »
Neem een wat-en-hoe boekje mee. Waarschijnlijk bestaat Servisch-Nederlands niet, maar Kroatisch is praktisch dezelfde taal.

Kramers heeft een Kroatisch en Servisch Woordenboek in 1, ook niet zo duur.
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2005, 13:15:40 »
De Serviers waren net zo goed slachtoffers hoor. De 'alliantie' heeft daar gewoon oorlogsmisdaden begaan, zoals het bombarderen van ziekenhuizen, en dan niet als foutje maar bewust.

Voor geinteresseerden kan ik dit boek aanbevelen: daarin wordt het verhaal verteld en getekend van twee Servische striptekenaars tijdens de bombardementen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2005, 13:36:52 »
Dat wil ik geloven, maar is geen antwoord op mijn vraag.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2005, 13:39:23 »
Nou, ik wil heel graag nog een keer naar Servie (schaken is er populair) en ik zou het niet hebben, net zoals ik bij Duitsers van in de tachtig me ook niet afvraag 'Haben sie es gewuscht?'

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2005, 13:47:21 »
Bij Duitsers heb ik het ook zelden, maar dat komt omdat het al zo lang geleden is en ik er niet was. Dit is nog zo vers. Ik zou nu ook naar Spanje kunnen gaan zonder enige probleem, maar ik herinner mij nog dat ik het vroeger een minpunt vond als mensen daar heen gingen als toerist onder Franco. Nu is daar geen Milossoniets meer(hoe spel je mans naam?), maar wel nog steeds dezelfde zeer bedenkelijke mentaliteit bij velen.
Het zal op mij meer indruk gemaakt hebben - denk ik - en ik houd zoiets lang vast. Daarbij kan ik associaties niet stoppen. Mijn verbazing is oprecht: ik weet zeker dat die oorlog zich voortdurend  aan mij  op zou opdringen.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2005, 14:02:54 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Macka

Re:Servië & Montenegro
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2005, 17:18:11 »
Ik heb zelf niet bij iedereen die ik zie zoiets van 'wat heb jij uitgespookt'. In Servie zelf zie je vrij weinig meer van de oorlog, tenzij je er echt heel erg actief op let (maar nou moet ik er misschien even bij zeggen dat ik Bosnie gewend was, en daar is nog wel een heleboel puin te zien, dus misschien is mijn idee van 'weinig' wat vertekend). Maar ik moet toegeven dat ik het ook lastig vind als ik er over nadenk.

Associaties zijn trouwens ook rare dingen, en heel erg afhankelijk van de situatie. Goede kans dat je als je over de markt loopt eerder zult denken 'groenteboer' dan 'oorlogsmisdadiger'.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2005, 17:22:18 door Macka »

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2005, 21:12:46 »
weet je toevallig of Bulgaars ook Cyrillisch is? Weet iemand hier hoe ik goedkoop aan een NL-Bulg/Bulg-NL woordenboekje kan komen?

50 cent ;)

En inderdaad Cyrillisch.


thnx!
Za Zemiata!

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2005, 21:28:17 »
ik weet zeker dat die oorlog zich voortdurend  aan mij  op zou opdringen.

Dat is natuurlijk vooral een eigen ingesteldheid. Je gaat je bij Spanjaarden ook niet afvragen of je aanhangers waren van het Franco-regime. Een Kosovaarse collega van me reageerde wel als een vampier op een bol knoflook toen ik een reisgids over Servië aan het lezen was. Toen heb ik hem duidelijk gemaakt dat ik elk oorlogsgeweld afkeur en dat de oorlog geen reden is om wel of niet naar dat land te gaan. Dat heeft hij dan ook aanvaard.

Servië heeft trouwens veel meer te bieden dan de oorlog op voorwaarden natuurlijk dat je op zoek gaan naar dingen. Op toeristisch vlak is het nog geen platgetreden pad, dus je moet zelf uitmaken wat je gaat doen. Enkel Kosovo wordt niet sterk aangeraden.

Thomas Cook biedt vanaf dit jaar wel vakanties aan naar Montenegro, maar dat zijn strandvakanties.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2005, 11:03:59 »
Dat is waarschijnlijk de kern: "ingesteldheid". Franco is wel lang geleden...het betreft nu  vooral bejaarden. Ik zat mij destijds ook af te vragen hoe vrouwen hun mannen ontvingen na de oorlog...wetende dat er veel verkracht en gemoord is.
Maar ja: mensen zijn ook heel goed in dingen verdringen of ontkennen en de meesten zullen wel denken dat het over andervrouws man gaat. Wat je collega betreft...ik had eens een soortgelijk gekwetste reactie, omdat ik n.b. het woord Joegoslaaf gebruikte, gewoon zonder nadenken. Men kan op een gegeven moment ook bedenken dat men in het buitenland maar weinig van die kwestie snapt. Misschien in Belgie ietsje meer dan in Nld. Er zal een enkele Fries beledigd zijn als hij Hollander wordt genoemd. Die dien je dan bij te zetten in het Friesch Museum.
Je doet er niemand kwaad mee, integendeel, met je reis. Ik zal hier verder niet zeuren in Reizen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2006, 09:53:33 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2006, 20:05:45 »
Ik heb mijn vakantie vastgelegd voor 13 tot 27 mei. Ik denk dat ik vooral ter plekke zal moeten ondervinden hoe het gesteld is met vegetarisch eten. Maar gelukkig staat de toeristische dienst van Montenegro ook op de het vakantiesalon van Brussel. Kan ik daar mijn licht eens opsteken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2006, 13:31:38 »
Ik ben 3 jaar geleden op rondreis geweest in Montenegro. Het was een mooie vakantie. In het zuiden heb ik mij vooral verwend met vijgen, die je vaak langs de weg van de bomen kon plukken. Namen zijn mij een beetje ontschoten, maar de dorpen rond de baai waren mooi en Skadarski Jezero was prachtig om in het holst van de nacht gedropt te worden, de tent op te zetten en dan de volgende ochtend tot ontdekking te komen dat we in een wijngaard stonden met een uiterst vriendelijke eigenaar, die vervolgens nog even wat bosjes van de bomen knipte! Als je vanuit Podgorica naar het noorden wilt om lekker van de bergen te genieten, neem dan vooral genoeg geld mee, want drie jaar geleden kon je in het noorden nog niet pinnen :( Konden we dus mooi weer heen en terug voordat we van Curevic konden genieten. Eten kan ik me niet goed meer herinneren, was natuurlijk moeilijk als altijd als je eens wat anders wilt, maar met pizza's, soms pasta's, fruit en rauwkost was het voor ons goed te doen.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2006, 15:56:48 »
Intussen ben ik al terug van mijn vakantie. Servië en Montenegro zijn echt wel de moeite. Mooie streken, vriendelijke mensen. Het is niet meteen het meest gastronomische land voor vegetariërs, maar ik heb er nooit problemen gehad. Als je het uitlegt zijn de mensen wel bereid om iets voor je klaar te maken. Soms moet je je wel tevreden stellen met pizza of een rauwkostsalade, maar daar heb ik zelf geen moeite mee. Zeg gewoon maar "ne meso, no riba" (geen vlees, geen vis) en dan snappen ze het wel.

Mijn reisverslag is ook af. Mocht je dit willen, stuur dan een pb'tje met je e-mailadres.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Servië & Montenegro
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2006, 18:31:31 »
Nog couches gesurft?

Aiko

Re:Servië & Montenegro
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2006, 21:01:59 »
Dit onderwerp moet eigenlijk afgesplitst worden in eenmaal Servië en eenmaal Montenegro. Eigenlijk...