Vegatopia Forum

Gekweekt vlees: jekkie of jummie?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:kweekvlees?
« Reactie #40 Gepost op: 03 januari 2006, 21:33:15 »
Dat zou voor mij een reden zijn om het zelf niet te eten, maar toch zou ik die ontwikkeling op zich wel toejuichen omdat er in ieder geval een pak minder dieren voor gedood zouden moeten worden.  En ik sluit ook niet uit dat, als men hier in slaagt, men er ook in zal slagen om zelf stamcellen te kweken.
Tuurlijk iets wat je kan toejuichen.

Citaat
Dat is nonsens.  Ik begrijp niet die 'vlees is ongezond'-uitspraken van sommige vegetariërs of veganisten.
Het enige dat vast staat is dat een grote consumptie van (bepaalde soorten) vlees erg ongezond is.
Niets wijst er echter op dat een beperkte consumptie van bepaalde soorten vlees ook ongezond is.  Vlees kan zelf een handige en gezonde bron zijn van bepaalde voedingsstoffen.
Bovendien heeft men enige invloed op de samenstelling van zulk kweekvlees en zal het dus mogelijk zijn om vlees te produceren dat in vergelijking met normaal geproduceerd vlees veel gezonder is.
Ik had het al wat milder neergezet. Over dat de mate waarin we het eten ongezond is en het lijkt er verbonden te zijn met ziekten. Ik vind zelf persoonlijk dat dierlijke stoffen op de manier waar wij het eten slecht is. En dat het direct gevolg heeft voor de ontstaan van ziekten als kanker e.d.  En dus dat vegetarisme en veganisme zeer gezonder is.
En ter onderbouwing.. zie al die onderzoeken maar over dat vegetarisme gezonder is ;)

Ik denk dat wij ons zelf moeten rekenen tot de omnivoren, maar wel de opportunistische omnivoren. Vlees alleen wanneer men restanten tegen komt of echt alleen in overlevingssituaties. Ons lichaam kan in ieder geval de regelmaat enzo van de inname van dierlijke stoffen niet aan. En dat uit zich in al die ziekten. Aldus mijn mening daarover.

En dat is ook een veronderstelling waar ik het niet mee eens ben.  Ik kan met eenzelfde zekerheid verkondigen dat het misschien net wel tot een grotere bewustwording leidt.  Op het moment dat mensen de keuze hebben tussen 'kweekvlees' en 'gewoon vlees' zullen ze misschien wel meer durven stilstaan bij hun vleesconsumptie.  Ik zeg niet dat dit zal gebeuren (ik heb er zelf mijn twijfels bij), maar ik betwijfel eveneens dat het gebruik van kweekvlees de bewustwording in de weg zal staan.

Ok dat kan ook. Het is alleen de vraag welke kant het balletje gaat oprollen. En ik denk dat het wellicht de foute kant kan op gaan. En je ziet.. nu heb je biologisch en bioindustrie vlees en men kiest nog massaal voor bioindustrie.
Dus... het gaat allemaal afhangen van de prijs.

Overigens vraag ik me af in hoeverre de industrie het gaat toelaten. Bepaalde bedrijven willen vast niet zien dat hun handel straks weggenomen word door kweekproducten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2006, 10:19:59 »
Waar groeit kweekvlees op? Ik heb geen idee wat voor voeding ervoor nodig is, of dit wel plantaardig is en hoe efficient dit is. Zoals het nu gebracht wordt heb je een klompje cellen en lucht, en dat wordt dan zonder verdere toevoegingen of voedingsbodem vlees? Geloof ik niets van.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2006, 14:07:32 »
Mijn eerste reactie:  :-X

Zelf zal ik het zeker niet eten, maar ik ben allergisch voor kunstmatig. Zeker als ik het moet eten. Ik vertrouw dat soort producten per definitie niet. Ok ik geef toe, ik ben van het wantrouwige soort  :-\, maar toch.

Mijn kinderen die 'gewoon' vlees eten zal ik het ook niet voorzetten, met dezelfde reden.
Als je vlees wilt eten, moet je ook vlees eten en niet één of ander wangedrocht uit een lab. Maar da's mijn mening.

Overigens krijg ik van al dit soort zaken sowieso de rillingen. Altijd het gevoel dat de volgende stap de kweek van een baarmoeder is ofzo. Maar da's weer een heel ander onderwerp ;).
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:kweekvlees?
« Reactie #43 Gepost op: 04 januari 2006, 19:31:28 »
Ik wil de reacties gaan gebruiken in een artikel, anoniem uiteraard.

Wat is dat voor manier van journalistiek? Ga lekker de straat op om mensen te interviewen of loop een fijn kraakpand binnen. Het Vegatopia-forum is een forum en geen quotejes-tippelzone.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2006, 14:57:13 »
Ik zou het zelf niet willen eten maar dat is meer omdat ik nu al zo lang geen vlees meer eet dat de gedachte eraan me al doet gruwelen, maakt niet uit of er nou wel of niet een dier voor is vermoord.

Natuurlijk zou ik graag hebben dat iedereen (het liefst vandaag nog) stopt met het eten van vlees maar ik heb me er al jaren geleden bij neergelegd dat dit een onrealistische wens is en dat ik dat waarschijnlijk nooit van mijn leven ga meemaken. Daarom ben ik wel voorstander van gekweekt vlees, mits het een echt goed alternatief blijkt te zijn. Daarmee bedoel ik vooral dat het voor mensen die echt menen niet zonder vlees te kunnen aantrekkelijk zal zijn om te kopen ipv vlees, dus het moet in ieder geval qua prijs de concurrentie aan kunnen gaan. Ik zie het niet echt als een goede vervanger voor vegetariers verder, hoewel sommige vegetariers het natuurlijk ook wel zullen proberen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Laboratorium vlees
« Reactie #45 Gepost op: 02 december 2009, 13:12:28 »
http://www.nu.nl/wetenschap/2134814/kunstmatig-varkensvlees-gekweekt-.html

Kunstmatig varkensvlees gekweekt
Uitgegeven: 2 december 2009 06:40
Laatst gewijzigd: 2 december 2009 06:39

AMSTERDAM – Onderzoekers van de Technische Universiteit van Eindhoven hebben voor het eerst kunstmatig varkensvlees geproduceerd uit stamcellen van een levend varken.

De wetenschappers maakten bij het kweken van het vlees gebruik van uit varkens geïsoleerde myoblasten. Dat zijn cellen die ervoor zorgen dat beschadigd spierweefsel zich weer herstelt.
De myoblasten werden door de onderzoekers op een kweekje gezet met voedingsstoffen uit het bloed van dierlijke foetussen. Al snel begonnen de cellen zich te vermenigvuldigen en ontstond er een stukje kunstmatig spierweefsel, zo meldt nieuwswebsite Physorg.com.

De gekweekte stukjes vlees zijn slechts een anderhalve centimeter bij een halve centimeter groot. Ook zit er volgens de wetenschappers nog weinig smaak aan. Maar het experiment is mogelijk de eerste stap naar het kweken van kunstmatig vlees dat geschikt is voor consumptie. “Het doel van het onderzoek is om ervoor te zorgen dat dit kunstmatige weefsel in de toekomst  hetzelfde uiterlijk, dezelfde smaak en dezelfde kleur krijgt als gewoon vlees”, verklaart hoofdonderzoeker Mark Post van de Technische Universiteit Eindhoven in een interview met BBC World Service.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #46 Gepost op: 02 december 2009, 13:29:15 »
klinkt vooral eng  :-X

weet wel dat ze dit al bij insecten konden..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #47 Gepost op: 02 december 2009, 15:44:35 »
Stomme vraag, maar als het groeit, 'leeft' het dan niet.
Ik voorzie een heel scala aan ethische dilemma's. Weet iig zeker dat ik ook dit soort vlees niet zou eten.


Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #48 Gepost op: 02 december 2009, 16:01:44 »
Ik vind het eerlijk  gezegd ook eng :-X
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #49 Gepost op: 02 december 2009, 16:18:26 »
maar mijn motivatie om zo'n gekweekt vlees niet te eten anders is dan om geen dode beestjes te eten.. maar idd t resultaat blijft t zelfde
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #50 Gepost op: 02 december 2009, 16:27:04 »
Het lijkt me een goede ontwikkeling, zeker als het zorgt voor dierenleedvermindering.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #51 Gepost op: 02 december 2009, 17:05:05 »
Ik zal geen kweekvlees eten.

Door wat voor "voedingsmiddelen" wordt dit gevoed?
Is het arbeidsintensief?
Kost het (veel) energie?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

Re:Laboratorium vlees
« Reactie #52 Gepost op: 02 december 2009, 17:22:14 »
Ik zal geen kweekvlees eten.

Door wat voor "voedingsmiddelen" wordt dit gevoed?
Is het arbeidsintensief?
Kost het (veel) energie?

Dit gaat ongetwijfeld door alle kant-en-klaar-maaltijden, voorverpakte broodjes en ander spul dat je hier en daar verwerkt zou kunnen kopen. Als je de niet-vegetarier variant neemt.

Voorzie ik wel een potentieel probleem: wordt dit nu 'vegetarisch' genoemd omdat het gekweekt wordt (in plaats van gefokt) en / of er geen (concreet) dood beest aan te pas komt?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #53 Gepost op: 02 december 2009, 17:39:56 »
Denk dat dat heel snel in de kiem gesmoord zou worden. Geen vegetarier die zich hieraan waagt. Toch?
En en en in eerste instantie komt het wel bij een varken vandaan. Daarna is het varkentjesdeel verder gaan groeien ofzo begrijp ik.
Ben blij dat ik niet in een ziel oid geloof, want hoe je hier dan tegenaan moet kijken?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #54 Gepost op: 02 december 2009, 17:59:35 »
Het lijkt me goed voer voor (bewuste) vleeseters. Wij vegetariers eten dan wel wat beters.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #55 Gepost op: 02 december 2009, 18:15:51 »
Het lijkt me goed voer voor (bewuste) vleeseters. Wij vegetariers eten dan wel wat beters.

Dat laatste ben ik het iig mee eens!  :D

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Laboratorium vlees
« Reactie #56 Gepost op: 02 december 2009, 20:49:37 »
Oei, dan mag ik hier niet meer komen  :-[ Ik zou het namelijk wél willen eten. (Heb soms nog serieuze heimwee naar vlees)
Als er geen dierenleed mee gepaard gaat, kan het alleen maar helpen voor het idee van vegetarisme in te burgeren, denk ik.

ben ik nu een bewuste vleeseter?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #57 Gepost op: 02 december 2009, 22:50:30 »
Part of fulltime vleeseters zijn hier toch ook welkom, dus jij zeker ook hoor Greet.
Maar ik zie de hele tijd een groeiend kippenpootje voor me zonder de kip en vind het nog steeds zielig.
Moet me er denk ik maar verder in gaan verdiepen.
Het feit dat het beginsel van je stukje vlees wel bij een varken/ beest vandaan komt vind je dan niet erg?

(Misschien een beetje als het yakult verhaal, dat de bacterien duizende potjes geleden uit babypoep zij gehaald. Als ik erover nadenk krijg ik dat spul ook niet naarbinnen).

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #58 Gepost op: 02 december 2009, 23:45:12 »

(Misschien een beetje als het yakult verhaal, dat de bacterien duizende potjes geleden uit babypoep zij gehaald. Als ik erover nadenk krijg ik dat spul ook niet naarbinnen).

Huh, wát zeg je?!  :o :o

Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #59 Gepost op: 03 december 2009, 00:07:12 »

Ben ik even blij dat ik nog nooit een druppel Yakult heb genomen...
Ik koop al niks waar iets als "probiotica" of "draaiend" (links- of rechts-, dat maakt me niet uit) of "cholesterolverlagend" op staat.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner