Vegatopia Forum

Figi Zeist

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Figi Zeist
« Gepost op: 16 oktober 2019, 11:27:30 »
Een paar dagen geleden ging ik met een groepje collega's naar een voorstelling in Figi, Zeist. Voor die tijd hebben we gegeten in het bijbehorende grand café / restaurant. Een absolute afrader voor vegetariërs! (En misschien ook wel voor vlezetariërs, maar die lezen dit vast toch niet.)

Op de theatermenukaart stond precies één vegetarisch gerecht, namelijk gnocci als hoofdgerecht. Nu had ik de week daarvoor (met VegaVrijdag in Apeldoorn) ook al van die smakeloze rubberballetjes voorgeschoteld gekregen, en daar was ik niet blij van geworden, dus ik vroeg de ober om advies. Die jongen kon me niet helpen maar hij stuurde een collega. Van hem kreeg ik het advies om de tamme kastanjesoep als voorgerecht te nemen en ofwel gnocci ofwel ravioli als hoofdgerecht.
Ik koos dus voor de kastanjesoep en de ravioli.

De gebakken paddenstoelen in de soep waren beslist lekker, maar ik kon het witte schuimige en rokerig smakende bolletje daar middenin niet thuisbrengen, en werd als niet-roker ook niet bepaald opgewonden van de rooksmaak die door de hele soep heen trok. Toen las ik de menukaart nog eens goed: 'schuim van gerookte spek'. Hoezo is dat vegetarisch??? Gatver.

Het hoofdgerecht was een aanfluiting. Ik kreeg een groot bord met daarop welgeteld drie ravioli-kussentjes, die rechtop stonden in een onbestemd en wat zurig sausje. Was dit een amuse? Nee, het bleek de hele hoofdmaaltijd te zijn. In een paar happen had ik het op. Gelukkig lagen er ook wat broodjes op tafel. Weliswaar taai en zeker niet krokant, maar je moet toch wat om je honger te stillen...

In de pauze, halverwege de voorstelling, konden we een drankje gebruiken van het consumptiekaartje dat we aan het begin uitgedeeld hadden gekregen. Ik koos voor een kopje thee. Ik was aangenaam verbaasd dat er zomaar koekjes bij werden geserveerd.
Maar waarom wilde mijn theezakje niet in het water zinken? Aaah, het water was hartstikke lauw; ik weet zeker dat het de 30 graden niet haalde. Ik heb niet de moeite genomen om in de rij aan te schuiven voor een kopje heet water, want de voorstelling zou spoedig weer beginnen.

Gelukkig was het college van strafrechtadvocaat Mr Gerard Spong wel zeer de moeite waard.

Toen ik na de voorstelling thuis was gekomen, heb ik nog maar even zelf een hapje klaargemaakt; het smaakt toch lekkerder met een gevuld buikje.

Nee, als ik nog eens in Figi kom, ga ik eerst elders eten!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Figi Zeist
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2019, 17:26:17 »
Dat klinkt inderdaad niet als een geslaagd etentje. Hierbij moet ik wel opmerken dat op de menukaart de kastanjesoep niet als vega-optie werd aangeduid (de ober had natuurlijk beter moeten weten) en dat de ravioli niet als hoofdgerecht, maar als voorgerecht op de kaart staat (al vind ik 9,50 euro nog steeds aardig aan de prijs voor drie raviolikussentjes).

De bewuste menukaart: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/z3r2zxopa4uuqpw5a4ju/figi/files/Menukaart%20Grand%20Caf%C3%A9_oktober%202019.pdf
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Figi Zeist
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2019, 17:44:48 »
En juist de andere twee soepen worden als vegetarisch aangeduid.... :o
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: Figi Zeist
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:09:25 »
Even een kleine correctie: Wij kregen een andere menukaart, namelijk de - veel beperktere - theaterkaart: een enkelzijdig bedrukt A4'tje. Als je het diner combineert met een voorstelling dan heb je geen mogelijkheid om a la carte te bestellen. Ik lees tussen de - in het algemeen ook niet beste - recensies op TripAdvisor, dat meer mensen daarover klagen.
Zie https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g227923-d748393-Reviews-Grand_Cafe_Figi-Zeist.html

In elk geval heb ik me bekendgemaakt als vegetariër en zéér expliciet gevraagd om een vegetarisch gerecht, en zei dat ik maar één vegetarisch gerecht op de hele kaart aantrof, en dat ik niet gek op die gnocci was.
Daarop kwam hij met het advies van die soep als voorgerecht; hij had dan aan de kok moeten doorgeven dat ik vegetariër ben en die had dan die spekschuimbol eruit kunnen laten. Dan was ik meteen van de rooksmaak af geweest en had het een aardig voorgerecht kunnen worden.

Als hoofdgerecht bood hij mij de keus voor gnocci - waarover we zojuist in gesprek waren gekomen - òf ravioli (die overigens niet op de theaterkaart stond). Hij heeft dat laatste dus aangeboden als hoofdgerecht; dan had hij dat ook zo aan de kok moeten doorgeven, zodat die een portie had kunnen serveren die overeenkomt met een normaal hoofdgerecht.
Of hij had er iets anders bij kunnen regelen, zoals een salade of zo. Want volgens mij komt een hele maaltijd met exact 0,0 gram groente niet overeen met de adviezen van het voedingscentrum.

Al met al was het prutswerk. Nota bene door een ober die door een ander naar me toe geroepen was omdat de jongen die het eerst bij me kwam waarschijnlijk niet eens wist wat vegetarische voeding voor iets is.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 18:19:07 door Erik Wannee »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Figi Zeist
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:58:48 »
Is het trouwens mogelijk dat de rookbollen gewoon van rookaroma uit een flesje kwamen? Dat zetten ze natuurlijk niet op de kaart, want 'schuim op smaak gebracht met rooksmaak' staat natuurlijk niet zo sjiek.

Re: Figi Zeist
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2019, 23:50:37 »
Dat zou kunnen; ik weet dat rookaroma tegenwoordig overal in gestopt kan worden. Ik heb zelfs een keer zo gek meegemaakt dat er rook-ijs werd verkocht! (In Mariehamn, Åland.)
Maar in elk geval vind ik het onsmakelijk dat er kennelijk ook met spek is gewerkt; of dat nou echt gerookt is of dat er rookaroma doorheen is gedaan.

Re: Figi Zeist
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2020, 18:43:10 »
Heel toevallig had ik enkele maanden later (januari 2020) een symposium in Figi. Ik heb de organisatoren van dat symposium ruim van te voren ingelicht over mijn slechte ervaring. Dat zouden ze met de restaurateur bespreken.
Met enige skepsis v.w.b. het eten ben ik naar dat symposium toe gegaan.
Het was minder slecht dan de eerste ervaring, maar helaas lagen er in de centrale hal overal bladen met belegde broodjes, maar nergens stond bij wat er vegetarisch was en wat niet. Er waren meer vegetariërs die tegen dit zelfde probleem aan liepen. Iedereen moest dus met zijn handen de broodjes optillen en kijken wat er tussen zat. Lekker niet hygiënisch. (Maar de corona was toen nog net niet uitgebroken.) Desondanks hadden ik en een mede-vegetariër op een gegeven moment een broodje dat bij toehappen toch een duidelijke vleessmaak verspreidde, en waarvoor we dus subiet een prullenbak hebben opgezocht. Ook lagen er aardappelsalades waarvan onmogelijk vast te stellen was of daar kadavers in verwerkt waren.
Los hiervan was de catering in het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven. Zo werden theekannen bijvoorbeeld onvoldoende bijgevuld. Op een gegeven moment stonden er wel tien lege thermoskannen naast elkaar op een tafel, en geen enkele volle. Uiteindelijk kwamen er wat volle kannen bij, maar toen ging de zoemer al en moesten we naar binnen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 18:46:09 door Erik Wannee »