Vegatopia Forum

Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anna76

Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Gepost op: 03 september 2006, 22:02:17 »
Ik wil volgend jaar een half jaar vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. Afrika valt voor mij af, aangezien ik heb begrepen dat het daar echt een ramp is om vegetarisch te eten, zeker als je een wildlife project in een bushcamp doet, daar wordt altijd gebarbecued. Nu had ik het plan opgevat naar China te gaan. Maar nou begreep ik van een meisje dat dat ook niet te doen is. Zij is momenteel daar en zegt dat het ontzettend onbeleefd is als je wordt uigenodigd bij mensen (en dat gebeurt erg vaak) om iets af te slaan. Het begrip vegetarier kennen ze niet, of ze kunnen het niet begrijpen. Ook wordt er voor de westerlingen vaak een feestmaal georganiseerd waarbij bijvoorbeeld slang wordt gegeten.
Ik vind het heel erg dat mijn reisdoelen zo beperkt worden, maar een ding staat voor mij vast: ik blijf hoe dan ook vegetariër! Ik wil graag vrijwilligerswerk doen in een niet-Westers land, juist omdat ik wat van de andere cultuur wil opsnuiven. Waarom is eten toch altijd zo’n big issue (voor anderen)? Dat haat ik echt.
Heeft iemand een andere ervaring met vegetarisch eten in China? Of in een ander land? (en dan bedoel ik dus niet VS, Canada,Europa, Australië en Nieuw-Zeeland).
Ik wil gewoon echt graag een tijdje wat in het buitenland gaan doen en heb al zoveel projecten gezien die me aanspreken, maar ik zit met mijn handen in het haar voor wat betreft het eten. Uiteraard heb ik op de sites van de organisaties die vrijwilligers uitzenden deze vraag al gesteld, maar er wordt lacherig over gedaan, er wordt me geadviseerd om maar lekker in Nederland te blijven of er wordt gewoon totaal niet gereageerd!
Sorry voor het hele lange bericht, ik hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt, Anna
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 22:41:00 door Sander »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2006, 22:11:19 »
Een vriendin van mij heeft ca twee jaar geleden een half jaar vrijwilligerwerk in Nepal verricht. Ik heb haar niet horen klagen over vegetarisch eten.
Wat voor project het was weet ik ook niet meer, als je er meer over wil weten kan ik wel voor je informeren.

Groetjes,
Dick
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2006, 22:40:32 »
er zijn toch oosterse religies waar je je achter kan verschuilen, laatst had iemand het erover, dacht ik ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2006, 23:19:06 »
Verschuilen...

In Nepal (waar Dick het over heeft) is de hindoeisme de grootste religie en in hindoeisme is vegetarisme niet vreemd. In China is boeddhisme vrij wijd verspreid en is vegetarisme in dat kader niet vreemd. In China kan je derhalve beter aangeven dat je een boeddhistisch dieet volgt, want dat is daar de maatstaf.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2006, 21:17:27 »
ik vertrek volgende week voor 3 maand naar  Uzbekistan, heb zoiets van ' ik zie wel'...  om daarvoor een andere bestemming te kiezen, zou ik niet doen, al is vrijwilligerswerk misschien wat makkelijker daarvoor dan studie
Za Zemiata!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2006, 16:22:41 »
In China kun je aardig vegetarisch eten, als je je niet druk maakt om zaken als bouillon en dierlijk vet, dat wordt overal doorheen gegooid. Ze kennen het begrip vegetarier (om het principe) niet zo goed, maar het principe van "rein eten" (zoals boeddhisten doen) wel. Dat heet "chi su" en is in principe vegetarisch, en zelfs bijna veganistisch, want eieren krijg je dan ook niet. Ik heb er een jaar gewoond en heb er geen probleem mee gehad om vegetarisch te eten, toen ik dit eenmaal ontdekt had. Ik zou wel een chinees vegetarisch paspoort meenemen en misschien een paar woordjes leren, want niet iedereen in restaurantjes kan lezen. Je kunt ook vaak zelf in kleine restaurantjes zelf kiezen in de keuken wat je wilt eten, als je de kaart niet kunt lezen.

Leuk om te horen dat je naar China wilt trouwens! Wat voor project wil je gaan doen, en in welke regio? Het eten varieert erg tussen regios trouwens, ik vind het zuiden lekkerder dan het noorden (het lekkerste in Sichuan!).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

smikkeltje

Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2006, 17:24:32 »
misschien is india wat voor je, daar is vegetarisme heel normaal

Drive4Africa

Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2006, 08:29:27 »
Ik reis al 10 maanden door Afrika en heb zo'n 2 maanden in Zuid Afrika doorgebracht. Je kunt heerlijk vegetarisch eten bereiden op een braai (aubergines, courgettes, groenteburgers, aardappeltjes whatever you can think of) dus laat dat je zeker niet tegenhouden!! Braais gaan bovendien altijd gepaard met veel salades. Je hebt keuze genoeg uit verse groenten en fruit dus geef de kok in het bushkamp gewoon je eigen boodschappenlijstje mee. Ondanks dat er geen tivall, tofu of quorn te krijgen is, is vegetarisch eten echt niet ongewoon in Zuid Afrika! Bovendien heeft Zuid Afrika een hele rijke Indische keuken en kun je heerlijke specerijen krijgen bij de vele toko's. Go for it, Zuid Afrika is echt prachtig en werken in een wildpark is een ervaring voor het leven (I know.. :)). Groeten Gemm@
« Laatst bewerkt op: 26 september 2006, 08:29:50 door Gemm@ »

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2006, 15:01:15 »
Ik ben nu 2 week in Uzbekistan, geluk dat ik een eigen plekje heb om te koken, anders werd het heel moeilijk, ze eten hier echt veel vlees. Op de bazaars is heel veel groente, fruit en van alles te vinden, daarbij ook veel gedroogd fruit, noten en zaden. Natuurlijk geen 'echte' vlees vervangers. 'Westerse' producten die mensen zelf veelal niet eten(bijv muesli) zijn er wel, maar dan relatief duurder.
Het is prima te doen, al kunnen de mensen vegetarisme/veganisme niet zo goed begrijpen.
Za Zemiata!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2007, 20:44:17 »
ik wil al als klein meisje naar afrika om daar iets te gaan doen.. (ik geloof dat ik door kinderen voor kinderen geindoctrineerd ben whahaha) maar ik heb zoiets dat je daar maar moet zien.. zuidafrika is relatief gezien nog vrij rijk,.. maar mensen in bijv lesotjho zijn al blij als ze iets te eten hebben.. ik weet bniet dan komt het op mij belachelijk over om goed voedsel af te slaan.. ik vind dat zelfs eigenlijk gewoon ronduit asociaal.. alleen zit ik dus idd ook met mijn geweten als ik het wel vlees eet... de beestjes hebben daar eigenlijk ook niet zo'n fijn leven :S maar gelukkig heb ik nog anderhalf jaar om eerst af te studeren voordat ik ga.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2007, 21:04:31 »
maar mensen in bijv lesotjho zijn al blij als ze iets te eten hebben.. ik weet bniet dan komt het op mij belachelijk over om goed voedsel af te slaan.. ik vind dat zelfs eigenlijk gewoon ronduit asociaal.. alleen zit ik dus idd ook met mijn geweten als ik het wel vlees eet... de beestjes hebben daar eigenlijk ook niet zo'n fijn leven :S

Dat gewetensprobleem zou ik ook hebben als ik ooit zo iets zou doen.  Ik denk dat ik in bepaalde gevallen wel bereid zou zijn mijn vegetarisme tijdelijk op te geven.  'k Heb het dan niet over een toeristisch uitstapje of een relatief korte vakantie, want dan kan mijn lichaam wel tegen wat eenzijdig eten of zullen er wel alternatieven te vinden zijn.

Maar als je echt onder de bevolking komt en mensen die amper zelf genoeg eten hebben en voor wie vegetarisme totaal onbekend is bieden je een maaltijd aan waarin vlees zit vind ik ook niet dat je dat zomaar kan weigeren.

Bovendien zijn er plaatsen waar er wel zo weinig alternatieven zijn dat het  ook fysisch onverantwoord zou zijn om geen vlees te eten vermits je anders echt niet aan de nodige voedingsstoffen geraakt.

Onlangs vertelde mijn broer me in een gesprek over iemand die hij kende die haar vegetarisme een jaar had opgegeven om naar Afrika te gaan maar die daarna onmiddellijk weer vegetarisch is beginnen eten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2007, 22:51:25 »
Waarom zou je je principes opgeven als je in afrika wilt werken enzo? Ik heb ook nog steeds het plan om naar afrika te gaan en daar vrijwilligerswerk te doen, maar als men daar eten aan biedt waar vlees, of andere dierlijke producten in zit, dan ga ik dat toch zeker weigeren. Je kan het allemaal toch uitleggen.. en als je dat lastig vind of hun gevoelens niet wilt krenken.. dan kan je vast wel een smoes verzinnen om het niet aan te nemen. Misschien dat 'allergisch' ofzo een begrijpbare reden is daar.. misschien dat ze vegetarier zijn niet snappen idd.

Ik vind het ook niet asociaal. Je hoeft toch persoonlijk niet allerlei dingen opzij te zetten als je in afrika of andere arme gebieden bent? Doe je je horloge bijvoorbeeld af omdat dat luxe is en daarom asociaal? En je kleding.. maak je die kapot of koop je armoedige kleding enzo.. omdat al die luxe merkkleding misschien asociaal is?



« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 00:17:30 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2007, 23:16:37 »
 ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2007, 00:05:50 »
::)

Jezus, Christiaan (je reactie is redelijk maar) onderbouw je reacties eens want zó vaak draag je echt niks bij aan een discussie!

ik ben best aangeschoten, nu maar dit is wel een ergenis die ik al tijden heb!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2007, 00:36:22 »
Waarom zou je je principes opgeven als je in afrika wilt werken enzo? Ik heb ook nog steeds het plan om naar afrika te gaan en daar vrijwilligerswerk te doen, maar als men daar eten aan biedt waar vlees, of andere dierlijke producten in zit, dan ga ik dat toch zeker weigeren. Je kan het allemaal toch uitleggen.. en als je dat lastig vind of hun gevoelens niet wilt krenken.. dan kan je vast wel een smoes verzinnen om het niet aan te nemen. Misschien dat 'allergisch' ofzo een begrijpbare reden is daar.. misschien dat ze vegetarier zijn niet snappen idd.

De dag dat jij in een situatie komt dat een gezin dat nauwelijks genoeg heeft om rond te komen in hun grote gastvrijheid jou als gast uitnodigt om mee te eten van hun (niet vegetarische) maaltijd, een maaltijd die mogelijk speciaal voor jou is bereid, zullen we nog eens praten ...

Aan mensen die al blij zijn dat ze genoeg eten hebben (en dus niet in de luxueuze situatie zitten om te kunnen kiezen wat ze eten) uitleggen waarom je hun eten niet aanneemt, dat terwijl je geen enkele gezamenlijke taal hebt waarin je kan converseren, ik wil het jou nog zien doen.  Maar suggereren dat dat 'goed te doen is' getuigd volgens mij van een grote wereldvreemdheid of een te sterk geloof in eigen kunnen.

En het fysieke argument heb ik ook niet voor niets aangehaald.  Het is echt niet zo dat het overal op deze wereld perfect mogelijk is om evenwichtig vegetarisch te eten.  Een onevenwichtig dieet voor enkele weken mag dan perfect te doen zijn, als je gedurende een periode van vele maanden (of jaren) de plaatselijke kost moet eten dan is het wel eten van vlees soms de enige mogelijkheid om jezelf recht te houden.  Of denk je dat Inuits (om een sprekend voorbeeld te nemen) een uitgebreid assortiment groenten en fruit kweken op hun ijsbergen?

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2007, 01:55:44 »
Ik ben het met Draakje eens dat je niet je principes hoeft op te geven om vrijwilligerswerk te doen. De mensen in Afrika hebben misschien niet veel keuze als het op voedsel aankomt, maar als Europeaan heb je wel de keuze mbt tot het vrijwilligerswerk dat je wilt doen en waar je dat wilt doen! Vegetarisme is een van de oplossingen om armoede terug te dringen en mag daarom best worden gepromoot. Er zijn genoeg projecten waar vegetarisme gepromoot wordt, waar je dus ook aan de slag kan. Als medewerker van zo'n organisatie doe je ook mee aan de promotie van vegetarisme en zou je dus juist een negatief voorbeeld worden door vlees te gaan eten. Als coordinator voor enkele projecten, waarvan ook een in Ivory Coast, ben ik redelijk vaak in contact met vrijwilligers. Deze projecten promoten allemaal het vegetarisme naast al het andere werk dat ze doen, oa door regelmatig gratis vegetarisch eten uit te delen.
Kortom, vegetarisme is een leefstijl, die gepromoot dient te worden en het is aan jou als vrijwilliger de keuze of je daaraan wilt bijdragen.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2007, 22:05:50 »
Jezus, Christiaan (je reactie is redelijk maar) onderbouw je reacties eens want zó vaak draag je echt niks bij aan een discussie!
Ik word op een gegeven moment een beetje ongeduldig ::)

Maar ik heb echt geen zin om langer na te denken over mijn reacties dan Draakje.

Ik vind Draakjes suggestie een allergie voor te wenden paternalistisch tegenover de imboorlingen en de vergelijking die hij tussen vegetarisme en luxekleding trekt snap ik voor geen meter.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2007, 22:12:35 »
Jezus, Christiaan (je reactie is redelijk maar) onderbouw je reacties eens want zó vaak draag je echt niks bij aan een discussie!
Ik word op een gegeven moment een beetje ongeduldig ::)

Maar ik heb echt geen zin om langer na te denken over mijn reacties dan Draakje.

Ik vind Draakjes suggestie een allergie voor te wenden paternalistisch tegenover de imboorlingen en de vergelijking die hij tussen vegetarisme en luxekleding trekt snap ik voor geen meter.

Ach, als je niet wil nadenken, reageer je toch niet?  ::)

Het voorwenden van een allergie vind ik trouwens ook schofferend naar allergische personen en zorgt dat men zich niet meer voor ons inspant! Draakje heeft in elk geval een keuze, ik niet echt.

Tja, voor hen die streng in de leer zijn zit er toch maar één ding op vrees ik: bepaalde gebieden vermijden.
Net zoals ik bepaalde landen vermijd omdat ik de afgelopen 10 jaar weiger nog een keer een hoofddoek op te doen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2007, 22:30:41 »
Ach, als je niet wil nadenken, reageer je toch niet?  ::)
Als dat de stelregel zou zijn... ::)

Draakje reageert hier op een nieuw forumlid, dat misschien nog niet weet hoe de vorken hier in de stelen zitten. Dan vind ik het wel even nodig te reageren.

En uiteindelijk heb ik er nog best wel wat bedachtzaams over gezegd :hypocrite:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2007, 23:29:08 »
Ik vind Draakjes suggestie een allergie voor te wenden paternalistisch tegenover de imboorlingen en de vergelijking die hij tussen vegetarisme en luxekleding trekt snap ik voor geen meter.

Ik vind gewoon dat je eerlijk moet zijn hoor. Als jij principes hebt moet je daar ook niet voor schamen of schuldig over voelen. Tegenover niemand. Ik vind het een beetje raar om dan toch vlees te eten omdat die mensen het niet zouden begrijpen of omdat ze weinig hebben.
Maar als je dat niet kan zeg ik dat je dan beter maar kan doen alsof je er niet tegen kan (wat ergens gewoon zo is.. geestelijk dan), dan dat je je principes opzij zet.

De vergelijking met luxe enzo ging over dat diegene het asociaal vond om dan nee te zeggen tegen iemand die vlees aanbiedt. Ik vind dat gewoon raar, omdat je dan beter gewoon niet in de buurt kan komen omdat je daar ook komt in meer 'luxe' (kleding e.d.) en dat je volgens die redenatie dat net zo goed asociaal kan vinden. Vandaar...
Kortom.. vlees enzo weigeren van arme mensen is niet asociaal.
Stem op de Partij voor de Dieren